Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Redd for epidural

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Torilll

Torilll

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 29 juli 2012 - 19:32

Hei, jeg hadde epidural da jeg fødte første gang, og det var en skikkelig tøff fødsel. Hadde en kant tror jeg de kalte det - at jeg manglet en halv cm for full åpning + at barnet hadde vridd seg feil (stjernekikker). Jeg har alltid tenkt at det var epiduralen som hadde skylda. Jordmor som jeg har gått til har ikke bekrefta teorien min, men sier at noen ganger kan epidural gjøre at barnet vrir seg feil. Denne gang har jeg i hverfall fra starten av bestemt meg for at jeg ikke tørr å ha epidural i tilfelle dette barnet vrir seg feil og blir sittende fast som hun forrige!

Men nå er det blitt bestemt at jeg skal settes i gang to uker før termin, og da sier de at det kan ta opptil tre døgn før barnet er ute... Er redd jeg ligger med rier i tre døgn og ikke får sove og til slutt er så sliten at jeg ikke orker å presse når jeg endelig skal... Så har jeg hørt noe om at det går an å skru av epiduralen. Men jeg regner ikke med de vet når eventuelt barnet vil vri seg feil, og har det først gjort det, er ikke skaden skjedd allerede da? Altså, åssen kan de vite når de skal skru av epiduralen?

Og hvis det tar tre døgn fra jeg settes i gang, kan jeg da ha epidural fra starten av? Det er vel noe med at en må ha så og så mye åpning først? Hvis det drar ut pga igansetting, pleier det da å være sånn at en bare får maserier som ikke åpner opp de første to døgnene? Kan en få epidural da?

Er veldig redd for denne fødselen, og er i tillegg veldig redd for å benytte meg av epidural. Skulle jo ha spurt legen som bestemte jeg skulle settes i gang, men spørsmålene har lissom dukka opp etter at jeg var der. Håper dere kan gi meg noen svar.

Hilsen Torill

Forumtråden fortsetter under...

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 30 juli 2012 - 19:17

Hei, på deg!
Jeg forstår at du har endel spørsmål og jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.

Epidural påvirker livmormuskelen noe som kan gi mindre effektive rier. Følgen av dette kan være at barnet ikke klarer å dreie seg ordentlig på vei ned gjennom bekkenkanalen.
Hvorvidt det var det som skjedde i ditt tilfelle, blir jo litt sånn etterpåklokskap.

Når man får fødselen igangsatt kan det tat litt tid før man er i aktiv fødsel, men det trenger heller ikke bli sånn.
Vanligvis settes epidural når fødselen er godt etablert, men noen ganger velger man å legge en såkalt tidlig epidural, som kan iverksettes når mor trenger den.

Det er vanlig å skru av epiduralen når mor skal begynne å trykke fordi man ønsker å bevare den effektive trykketrangen så godt som mulig.
Det er likevel ikke sånn at man er tilbake til den smertetilstanden man hadde før man fikk bedøvelsen da virkningen sitter i kroppen en stund etter at den er skrudd av.

Det er nok sånn at dersom barnet roterer feil, så gjør den den det, men du skal huske på at den største forskjellen nå ift forrige gang er at du har født før. Dermed er det litt bedre plass og lettere å passere bekkenkanalen.

Jeg syns du trenger en prat med fødselshjelperne slik at du får mer klarhet i hvordan fødselen din best kan tilrettelegges.
ønsker deg masse lykke til :)

Annonse