Gå til innhold

Har dere fordommer mot de som velger å ikke gifte seg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har stiftet familie, har samboer, to barn og lever godt uten å være gift. Det er ikke alltid det blir bedre av å være gift. Jeg kjenner flere gifte enn samboende som har problemer, går fra hverandre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det at de er gifte gjør at de går lettere fra hverandre, går mer på personene i forholdenen det. Jeg har selv hvert gift i 10 år, og ser ikke ned på de som har familie som ugifte. Har flere rettigheter som gift, men betyr ikke jag mener alle bør være det. Opp til hver enkelt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se hva det skulle være? Jeg har heller ingen fordommer mot dem som velger å få barn, selv om de av og til har kjøttkaker til middag. Eller om de har gjenlevende besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Enkelte, men det er de som bestemt er i mot ekteskapet fordi de ikke vil bindes fast ved lov, og som egentlig har en tanke om at forholdet ikke kommer til å vare evig, selv om de har valgt å få barn og kjøpe hus og slike ting. Slike stae "jeg tror ikke på ekteskapet" mennesker. Jeg synes det blir litt teit. De burde kanskje egentlig ikke vært sammen i utgangspunktet da, selv om mange flotte mennesker har blitt født fra slike foreldre også, blandt annet min halvbror. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler ikke ekteskapet binder meg, det er det barna som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Vel... Enkelte, men det er de som bestemt er i mot ekteskapet fordi de ikke vil bindes fast ved lov, og som egentlig har en tanke om at forholdet ikke kommer til å vare evig, selv om de har valgt å få barn og kjøpe hus og slike ting. Slike stae "jeg tror ikke på ekteskapet" mennesker. Jeg synes det blir litt teit. De burde kanskje egentlig ikke vært sammen i utgangspunktet da, selv om mange flotte mennesker har blitt født fra slike foreldre også, blandt annet min halvbror. :D

Signerer. "Jeg føler meg ikke klar for å love mannen evig troskap i kirken", "Jeg føler meg fanget". Hvorfor i svarten valgte du å få barn med mannen da? Hvis du ikke kan love ham evig troskap og ikke er 100% sikker på forholdet? Virker som folk tar mye lettere på det å få barn enn å gifte seg. Helt feil etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Og så har vi dem som ikke vil gifte seg fordi alle de kjenner som giftet seg, ble skilt. Hvis de er redd for å bli skilt hvis de gifter seg altså hvis det skal så lite til for å ødelegge forholdet, så mener de i utgangspunktet at deres forhold ikke er så solide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men som alikevel stifter familie?

 

Nei, synes det er helt greit. Men glad jeg giftet meg likevel. Det er opp til hver enkelt hva de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må gjøre det man synes er mest riktig for en selv.. Hva andre mener er ikke viktig i hele tatt. Hvis noen ser ned på noen pga at de har tatt et valg om å ikke gifte seg, er det jo bare trist. Om man er gift eller ikke har da ingenting å si for om du er et bra menneske eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, i våre dager har det ingen ting å si man er gift eller ikke, for hvor seriøst partene i forholdet tar selve forholdet.

 

Mange gifte menn er utro, mange samboende menn er trofaste. Finnes ingen garanti bare man er gift. Mange ser på ekteskapet kun som en økonomisk trygghet og sikkerhet, mens andre ser på det som helforsikring på at partneren er seriøs med forholdet...

 

Finnes like mange synsinger og meninger om den saken som mennesker! Alle er vi forskjellige og alle tror vi at andre forstår 100% det vi mener når vi drøfter en sak. I realiteten sitter alle med hver sin bakgrunn og oppfattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Er ikke gift selv heller og tror ikke vi kommer til å bli det heller.

Kjempekoslig at folk gifter seg og det må være opp til hvert enkelt par.

Personlig syns jeg det er mer bindende å få barn sammen enn å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen med å gifte meg jeg da. Føler det er barna som binder oss sammen her. Ikke en "metallbit" på fingeren.

En kompis av meg skulle forklare meg hvorfor det var så bra og praktisk å gifte seg. Vart ganske komisk etterhvert. For alle grunnene han hadde giftet seg for, var rettighter som man også har som samboer nå. Han viste det rett og slett ikke sa han etterpå.

Vi har samboerkontrakt, testament, gjensidig livsforsikring og kjærligheten vår er sterk. Har også vert i kontakt med advokat, bare for å høre pm det faktisk var bedre å gifte seg. Noe han avviste.

Og det har ingenting med at vi ikke vil/tørr forplikte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen med å gifte meg jeg da. Føler det er barna som binder oss sammen her. Ikke en "metallbit" på fingeren. En kompis av meg skulle forklare meg hvorfor det var så bra og praktisk å gifte seg. Vart ganske komisk etterhvert. For alle grunnene han hadde giftet seg for, var rettighter som man også har som samboer nå. Han viste det rett og slett ikke sa han etterpå. Vi har samboerkontrakt, testament, gjensidig livsforsikring og kjærligheten vår er sterk. Har også vert i kontakt med advokat, bare for å høre pm det faktisk var bedre å gifte seg. Noe han avviste. Og det har ingenting med at vi ikke vil/tørr forplikte oss.

 

Men du må fortsatt ut med høyeste prosent i arveavgift, masse penger, som gjenlevende samboer. Som ektefelle betaler du ikke arveavgift. Så ja, det finnes fortsatt forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen med å gifte meg jeg da. Føler det er barna som binder oss sammen her. Ikke en "metallbit" på fingeren. En kompis av meg skulle forklare meg hvorfor det var så bra og praktisk å gifte seg. Vart ganske komisk etterhvert. For alle grunnene han hadde giftet seg for, var rettighter som man også har som samboer nå. Han viste det rett og slett ikke sa han etterpå. Vi har samboerkontrakt, testament, gjensidig livsforsikring og kjærligheten vår er sterk. Har også vert i kontakt med advokat, bare for å høre pm det faktisk var bedre å gifte seg. Noe han avviste. Og det har ingenting med at vi ikke vil/tørr forplikte oss.
Men du må fortsatt ut med høyeste prosent i arveavgift, masse penger, som gjenlevende samboer. Som ektefelle betaler du ikke arveavgift. Så ja, det finnes fortsatt forskjeller.

 

Stemmer ikke om man har felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe
Vel... Enkelte, men det er de som bestemt er i mot ekteskapet fordi de ikke vil bindes fast ved lov, og som egentlig har en tanke om at forholdet ikke kommer til å vare evig, selv om de har valgt å få barn og kjøpe hus og slike ting. Slike stae "jeg tror ikke på ekteskapet" mennesker. Jeg synes det blir litt teit. De burde kanskje egentlig ikke vært sammen i utgangspunktet da, selv om mange flotte mennesker har blitt født fra slike foreldre også, blandt annet min halvbror. :D

Signerer. "Jeg føler meg ikke klar for å love mannen evig troskap i kirken", "Jeg føler meg fanget". Hvorfor i svarten valgte du å få barn med mannen da? Hvis du ikke kan love ham evig troskap og ikke er 100% sikker på forholdet? Virker som folk tar mye lettere på det å få barn enn å gifte seg. Helt feil etter min mening.

 

Men det trenger ikke ha noe med troskapsløfter å gjøre, hvorfor MÅ man utføre et rituale for å mene at man skal være sammen til døden skiller en?

 

Det at en person ikke tror på ekteskap betyr vel ikke automatisk at de ikke har tro på forholdet sitt? Hvordan kan dere dra den slutningen?

 

En annen ting er at det kan finnes mange praktiske årsaker til at personer ikke ønsker å gifte seg, som feks økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare MÅ tilføye min samboers mening om giftemål.

"hvorfor i all verden skal jeg be inn folk og spandere mat og drikke på dem for å vise dem at jeg elsker deg,så lenge jeg vet det selv".

 

Måtte bare le litt da han sa det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare MÅ tilføye min samboers mening om giftemÅl. "hvorfor i all verden skal jeg be inn folk og spandere mat og drikke pÅ dem for Å vise dem at jeg elsker deg,sÅ lenge jeg vet det selv". MÅtte bare le litt da han sa det ;-)

Knall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ugifte jeg har sett ned på er en eks-venninne som på død og liv ville være gift. Så hun sto som status gift på fb, tok sin "manns" etternavn på fb og omtalte seg selv ellers som gift når hun snakket med folk....

 

DET er patetisk! Enten er du gift, ellers så er du ikke det :P

 

Utenom er det opp til hver enkelt person om de vill gifte seg eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...