Gå til innhold

Hvordan slanke gutt på 8 år som er sulten hele tiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan er det mulig at han er sulten hele tiden da? Er det sult eller er han bare fysen?

 

Gi ham grovt brød og mat generelt som kroppen må jobbe litt for å forbrenne.

Også ville jeg tatt ham med ut for å trimme ham. Sykkelturer, dra på svømming, ballspill - generelt ting som er litt lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke slanke barn!

 

Han kommer til å vokse i høyden, så hvis du begrenser søtt og usunn mat, vil han vokse inn i vekten sin uten noen form for slanking.

 

Om han er skikkelig sulten, gir du han grovt brød med magert pålegg, frukt og grønt - om han bare er fysen, får han grønnsaker mellom måltidene.

 

Sunn mat og mer aktivitet gjør underverker både med liten og stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke slanke barn! Han kommer til å vokse i høyden, så hvis du begrenser søtt og usunn mat, vil han vokse inn i vekten sin uten noen form for slanking. Om han er skikkelig sulten, gir du han grovt brød med magert pålegg, frukt og grønt - om han bare er fysen, får han grønnsaker mellom måltidene. Sunn mat og mer aktivitet gjør underverker både med liten og stor.

 

Jeg forstår ikke hva du mener med høyden, blir han høyere hvis han veier mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg gått for litt mindre karbohydrater og mer proteiner, en test i Puls i fjor viste at alle forsøkspersonene var mette i dobbelt så lang tid når de spiste et måltid bestående av f.eks. omelett og fisk, istedenfor f.eks. 3 brødskiver med pålegg.

 

 

Barn skal uansett ha endel karbohydrater, men kutt ned, og bruk knekkebrød, poteter og villris og IKKE pasta og lyst brød.

La ham spise seg mett og ha et måltid senest hver 3 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke slanke barn! Han kommer til å vokse i høyden, så hvis du begrenser søtt og usunn mat, vil han vokse inn i vekten sin uten noen form for slanking. Om han er skikkelig sulten, gir du han grovt brød med magert pålegg, frukt og grønt - om han bare er fysen, får han grønnsaker mellom måltidene. Sunn mat og mer aktivitet gjør underverker både med liten og stor.
Jeg forstår ikke hva du mener med høyden, blir han høyere hvis han veier mer?

 

Du skjønner vel at en åtteåring ikke er ferdig utvokst i høyden? Altså om han er rund nå, men klarer å holde vekten sin, altså ikke legge på seg mer (på en stund) men heller ikke ta av, så vil han bli normalvektig om en stund - når han har vokst litt i høyden.

 

Jeg ser at jeg er ganske dårlig til å forklare, men trodde likevel det var en selvsagt ting.

 

Om man er 120 høg og veier 50 kg er man tykkere enn om man er 130 høg og veier det samme.

 

See?

 

Så du skal altså ikke slanke et så lite barn, men passe på at han ikke legger på seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har lagt på seg masse, i fjord sommer veide han 25 kg og nå veier han ca. 40 kg. Han går forsatt opp over.

 

Jeg skal ikke sulte han, men han skal få spise sunt og samtidig føle seg mett og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær ham at det er greit å være sulten. Man trenger ikke mat med en gang. Det er helt greit å vente en time til neste måltid.

 

En annen viktig ting er vel å få opp hverdagsaktiviteten. Ikke kjør ham steder, gå eller sykle sammen i steden. Send ham ut for å leke hver dag, selv om det regner og han heller vil kose seg inne med TV eller spill. Legg til rette for bevegelse i alle sammenhenger for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lagt på seg masse, i fjord sommer veide han 25 kg og nå veier han ca. 40 kg. Han går forsatt opp over. Jeg skal ikke sulte han, men han skal få spise sunt og samtidig føle seg mett og fornøyd.

 

Noen grunn til at han spiser så mye? Spør fordi jeg i den alderen reagerte med trøstespising når ikke alt var tipp topp i livet mitt. Så kanskje det er en ide å snakke med ham om det er noe som plager ham? Er ikke sikkert han er sulten. Kanskje han bare tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne måltider hver 3 time. Frukt og grønnsaker som mellommåltid, og kun vann som tørstedrikk i ukedager. Saft etc kan begrenses til helger.. Prøv å kutt litt ned på brødmåltider ( bytt ut f.eks skiva til frokost med sunne frokostblandinger eller sukkerfrie youghurter med musli), og lag sunne retter slik som omeletter og andre proteinfylte måltider som metter. Grove skiver eller knekkebrød i matpakka med magert pålegg og for eksempel en gulrot ved siden av. Bytt ut lettmelk med skumma melk.. Små forandringer kan gjøre susen. Håper det ordner seg :) Gøy "trening" for barn kan være å løpe rundt i lekeland, hoppe på trampoline, sykle turer sammen med søsken og foreldre, gå på skogsturer eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her var det mange klassiske råd som ikke er så veldig velfungerende på en med det jeg kaller ulvehunger. Jeg var slik selv når jeg var barn og dette kostholdet med mye frukt og lite fett gjorde meg bare mer sulten og feitere for hvert år som gikk.

 

Det er heller ikke greit å lære seg å være sulten. Blodsukkeret synker for mye, man får hodepine, blir slapp og spiser kanskje altfor mye når man først får spise.

Han er mest sansynlig sulten fordi han spiser feil mat. Gi nok proteiner og fett, reduser raske karbohydrater. Det vil holde han mett og fornøyd. Ikke gi for mye frukt og juice, helst dropp det helt, men det er viktig at han spiser mye grønnsaker.

 

Ikke legg for mye fokus på vekten hans, men hjelp og tilrettelegg med kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 8 åring som er mye sulten. Men, vi har faste måltider og han spiser ingenting i mellom måltidene. Kanskje et eple. Om han er sulten ebba time før middag, så må han pent vente en time.

 

Har også kjøpt trampoline som er nye brukt. Der får han brukt mye energi.

 

Nå er ikke min overvektig da, men hele slekta på farsiden er det, så jeg er litt påpasselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han nok i aktivitet. Tror barn legger på seg mer av å være inaktive enn selve kostholdet. Gi ham frukt og godt brød, havregrynsgrøt med rosiner, o.l. Snop bare en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Har han gått opp 15 kg på et år, syns jeg det er legen og helsesøster du skal spørre til råds og ikke oss.

Og jo, det fins ganger da man skal slanke barn. Jeg har kjent flere barn som regelrett ble satt på slanking av legen. Ei jente var 7 år og fikk beskjed om å tape 20 kg. Da de første 7-8 kiloene var gått, syntes det fortsatt ikke, for å si det slik. Men det skal gjøres under veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her var det mange klassiske råd som ikke er så veldig velfungerende på en med det jeg kaller ulvehunger. Jeg var slik selv når jeg var barn og dette kostholdet med mye frukt og lite fett gjorde meg bare mer sulten og feitere for hvert år som gikk. Det er heller ikke greit å lære seg å være sulten. Blodsukkeret synker for mye, man får hodepine, blir slapp og spiser kanskje altfor mye når man først får spise. Han er mest sansynlig sulten fordi han spiser feil mat. Gi nok proteiner og fett, reduser raske karbohydrater. Det vil holde han mett og fornøyd. Ikke gi for mye frukt og juice, helst dropp det helt, men det er viktig at han spiser mye grønnsaker. Ikke legg for mye fokus på vekten hans, men hjelp og tilrettelegg med kostholdet.

I forhold til å gå å være sulten så skal man jo ikke det over lang tid, men er man sulten en halvtime før et måltid er det greit å venne seg til at det er en helt vanlig følelse. Man trenger ikke å stappe noe i seg umidelbart om man er litt småsulten. Spiser du sundt ellers er ikke blosukkerfall noe problem i den sammenhengen.

En annen ting er at mange blander sammen følelsen av sult og tørste. Drikk et glass med vann så gir ofte den værste "sulten" seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har han gått opp så mye i vekt og hvorfor er han så sulten?

Jeg tror det lønner seg å finne svaret på de spørsmålene før dere gjør så mye annet. Da vet dere bedre hvordan dere skal angripe saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Jeg er enig med de som sier at dere bør sjekke hvorfor det har blitt sånn. Har det skjedd noe spesielt i livet hans det siste året? Når begynte han å spise så mye? Hvorfor spiser han hele tiden, er han virkelig sulten eller er han mer fysen som noen er inne på?

 

Jeg ville søkt råd hos fastlegen eller på helsestasjonen først for det kan være bakenforliggende årsaker her. Det er dessuten bare tull at man ikke skal slanke barn. Man skal være forsiktig med å slanke barn, men det kan være tilfeller for det trengs likevel.

 

Enn så lenge ville jeg ha prøvd med faste måltider med 3 timers mellomrom. Jeg unngått all form for mellommåltider. Det er ikke sunt å knaske frukt og grønt hele dagen heller. Det er mye bedre for kroppen (og psyken) å lære seg at vi spiser når vi spiser og så lar vi være å spise ellers. Men det er lov å drikke et glass vann. For som noen sier, tørst kan forveksles med sult, å være sliten kan forveksles med sult, å være lei seg kan forveksles med sult.

 

Det fine med å ha faste tider for mat, er at om gutten sier at han er sulten og vil ha mat, kan du bare svare at du skjønner at han er sulten, men nå er det bare så og så lenge til det er mat. I

Sørg så for at når det er måltid, så spiser man og nyter maten, og det er viktig med sunn, god mat som han blir mett av. Ikke er brødskive med syltetøy i full fart liksom. Dersom problemet er at han vil spise hele tiden, så hadde jeg nok ikke telt kalorier ved måltidene i utgangspunktet. Jeg ville sørget for at han spiste godt og sunt, men fikk i seg både karbohydrater, protein, grønnsaker slik at han føler seg mett etter måltidet.

 

Når han så blir kvitt uvanene med å spise "hele tiden", ville jeg nok ha tenkt litt mer på at maten samtidig skal være slankende. Men spiser man jevnt og trutt, får i seg nok fiber og andre ting kroppen kan jobbe med og er i nok bevegelse, er det godt mulig å slanke seg uten å gjøre det.

 

Men som sagt, en prat med fagfolk er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her var det mange klassiske råd som ikke er så veldig velfungerende på en med det jeg kaller ulvehunger. Jeg var slik selv når jeg var barn og dette kostholdet med mye frukt og lite fett gjorde meg bare mer sulten og feitere for hvert år som gikk. Det er heller ikke greit å lære seg å være sulten. Blodsukkeret synker for mye, man får hodepine, blir slapp og spiser kanskje altfor mye når man først får spise. Han er mest sansynlig sulten fordi han spiser feil mat. Gi nok proteiner og fett, reduser raske karbohydrater. Det vil holde han mett og fornøyd. Ikke gi for mye frukt og juice, helst dropp det helt, men det er viktig at han spiser mye grønnsaker. Ikke legg for mye fokus på vekten hans, men hjelp og tilrettelegg med kostholdet.
I forhold til å gå å være sulten så skal man jo ikke det over lang tid, men er man sulten en halvtime før et måltid er det greit å venne seg til at det er en helt vanlig følelse. Man trenger ikke å stappe noe i seg umidelbart om man er litt småsulten. Spiser du sundt ellers er ikke blosukkerfall noe problem i den sammenhengen. En annen ting er at mange blander sammen følelsen av sult og tørste. Drikk et glass med vann så gir ofte den værste "sulten" seg også.

 

 

Ja, jeg er enig med deg, men mulig vi ikke har samme syn på hva som er å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her var det mange klassiske råd som ikke er så veldig velfungerende på en med det jeg kaller ulvehunger. Jeg var slik selv når jeg var barn og dette kostholdet med mye frukt og lite fett gjorde meg bare mer sulten og feitere for hvert år som gikk. Det er heller ikke greit å lære seg å være sulten. Blodsukkeret synker for mye, man får hodepine, blir slapp og spiser kanskje altfor mye når man først får spise. Han er mest sansynlig sulten fordi han spiser feil mat. Gi nok proteiner og fett, reduser raske karbohydrater. Det vil holde han mett og fornøyd. Ikke gi for mye frukt og juice, helst dropp det helt, men det er viktig at han spiser mye grønnsaker. Ikke legg for mye fokus på vekten hans, men hjelp og tilrettelegg med kostholdet.
I forhold til å gå å være sulten så skal man jo ikke det over lang tid, men er man sulten en halvtime før et måltid er det greit å venne seg til at det er en helt vanlig følelse. Man trenger ikke å stappe noe i seg umidelbart om man er litt småsulten. Spiser du sundt ellers er ikke blosukkerfall noe problem i den sammenhengen. En annen ting er at mange blander sammen følelsen av sult og tørste. Drikk et glass med vann så gir ofte den værste "sulten" seg også.
Ja, jeg er enig med deg, men mulig vi ikke har samme syn på hva som er å spise sunt.

Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg mener er et sundt kosthold for barn annet enn at man ikke får så voldsomme blodsukkerfall med et sundt kosthold. Hvilke kosthold er det du mener er bra som gir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev jeg tidligere.

Hvis det du anser som sundt for barn er et ekstremt lavkarbokosthold ville jeg nok ikke tatt sjansen på å la mine barn følge det, men om du egentlg bare mener et kosthold med mindre sukker og hvitt mel og mer proteiner og grønnsaker er vi nok ganske enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet å tilføre mer proteiner og mindre raske karbohydrater? Det metter og gir ikke så mye hunger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev jeg tidligere.
Hvis det du anser som sundt for barn er et ekstremt lavkarbokosthold ville jeg nok ikke tatt sjansen på å la mine barn følge det, men om du egentlg bare mener et kosthold med mindre sukker og hvitt mel og mer proteiner og grønnsaker er vi nok ganske enige.

 

Nei, ikke et ekstremt lavkarbokosthold. Men jeg vil kalle det rimelig lavkarbo med tanke på at jeg også ville redusert frukt og erstattet brød, ris, pasta og poteter med mer proteinrike kilder som f.eks bønner, linser, sellerirot og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...