Hei dere som har ekstrem svangerskapskvalme (hyper remessis)
Opprettet av
Fuglemamma <3
, juli 22 2012 10:04
12 svar til dette emnet
Skrevet 22 juli 2012 - 10:04
Hvordan erhverdagen deres? Om dere har flere barn, hvordan løser dere dette når dere er så dårlige? Tar dere medisiner? Har dere noe triks for å få i seg nok mat og væske for å unngå sykehusinnleggelse?
Jeg er gravid med tvillinger og er Hyper R. Jeg tar kvalmestillende men må fortsatt bare ligge i sengen hele dagen. Akkurat nå er jeg hos min kjære mor og her bare ligger jeg i sengen og får servert kokt vann og potetmos (eneste jeg beholder) har et barn fra før, og mannen min er på ferie med henne før øyeblikket. Det kjennes ganske urettferdig til tider at noen må bli så syke, men jeg prøver å være positiv og holde motet oppe!
Hvordan er det med dere?
Jeg er gravid med tvillinger og er Hyper R. Jeg tar kvalmestillende men må fortsatt bare ligge i sengen hele dagen. Akkurat nå er jeg hos min kjære mor og her bare ligger jeg i sengen og får servert kokt vann og potetmos (eneste jeg beholder) har et barn fra før, og mannen min er på ferie med henne før øyeblikket. Det kjennes ganske urettferdig til tider at noen må bli så syke, men jeg prøver å være positiv og holde motet oppe!
Hvordan er det med dere?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 22 juli 2012 - 11:25
Jeg var som deg sengliggende og det varte i fem måneder. Er i uke 37 nå og kvitt kvalmen.
For meg fungerte ingen medisin eller andre triks. Jeg kastet ikjke opp på kveldene hvis jeg holdt meg liggende. Så jeg fikk i meg nok væske og næring til å slippe sykehuset under de timene.
Fy fader, jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å vaske elker dusje meg selv på flere måneder.
Vi har en sønn fra før av og mannen ar tatt seg av ham, gjort alt husarbeid, matlaging etc.
Ja det er så forbanna urettferdig at noen må ha det slik. Håper du føler deg bedre etterhvert og at kvalmen Ikke blir langvarig. Hold motet oppe! Det kommer til å gå over før eller siden og du må fokusere på den flotte premien som kommer:). Jeg hadde mye glede av ipaden og spilte worfeud og surfet rundt konstant.
For meg fungerte ingen medisin eller andre triks. Jeg kastet ikjke opp på kveldene hvis jeg holdt meg liggende. Så jeg fikk i meg nok væske og næring til å slippe sykehuset under de timene.
Fy fader, jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å vaske elker dusje meg selv på flere måneder.
Vi har en sønn fra før av og mannen ar tatt seg av ham, gjort alt husarbeid, matlaging etc.
Ja det er så forbanna urettferdig at noen må ha det slik. Håper du føler deg bedre etterhvert og at kvalmen Ikke blir langvarig. Hold motet oppe! Det kommer til å gå over før eller siden og du må fokusere på den flotte premien som kommer:). Jeg hadde mye glede av ipaden og spilte worfeud og surfet rundt konstant.
Skrevet 22 juli 2012 - 13:43
Jeg vet hvordan du har det når det kommer til dusjen:) tannpussen blir gjort i sengen. Den største utfordringa er å klare å på do uten å kaste opp det lille du kanskje far fått beholde!
Jeg føler meg bare sånn i veien.. Mannen må jo gjøre alt mitt arbeid + lage mat til meg.. Men belønningen er veldig veldig god:) jeg er i 8 uke nå, så det er bare og bite tenna sammen!
Jeg føler meg bare sånn i veien.. Mannen må jo gjøre alt mitt arbeid + lage mat til meg.. Men belønningen er veldig veldig god:) jeg er i 8 uke nå, så det er bare og bite tenna sammen!
Skrevet 22 juli 2012 - 14:19
Ja det er bare å bite tenna sammen! Hos de fleste pleier det å bli bedre etter uke 12. Får håpe det gjelder deg!
Haha, ja tannpussen er omtrent umulig. Jeg måtte ty til munnskyll i steden i mange uker. Jeg satser på at mine supertenner har klart seg:). Men gruer meg til tannlegebesøk etter fødsel.
Ja nå får mannen trå til! Han har jo ikke så mye valg heller. Hvis ikke han gjør det så blir det ikke gjort. Slik er det. Min mann har vært en engel, de eneste gangene han klaget litt var da jeg klarte å kaste opp på gulvet. Uff.
Igjen: god bedring!
Haha, ja tannpussen er omtrent umulig. Jeg måtte ty til munnskyll i steden i mange uker. Jeg satser på at mine supertenner har klart seg:). Men gruer meg til tannlegebesøk etter fødsel.
Ja nå får mannen trå til! Han har jo ikke så mye valg heller. Hvis ikke han gjør det så blir det ikke gjort. Slik er det. Min mann har vært en engel, de eneste gangene han klaget litt var da jeg klarte å kaste opp på gulvet. Uff.
Igjen: god bedring!
Skrevet 22 juli 2012 - 18:58
Jeg har hatt ekstrem sv skaps kvalme i to sv skap (frem til uke 20). Første sv skap var et mareritt, fikk ingen oppfølging, bare beskjed om å ta det med ro, pluss at jeg fikk noen medikamenter som overhodet ikke virket. Dette sv skapet har vært mye bedre, jeg har fått god oppfølging fra sykehuset og medikamentet zofran. De fungerte utrolig bra!!! Eneste medisinen jeg har prøvd som faktisk hadde en effekt ((og jeg har prøvd 4-5 andre forskjellige).
Skrevet 22 juli 2012 - 22:28
Aller først: Det heter Hyperemesis. I ett ord. 
Jeg har hatt det i to svangerskap nå, og har vært sengeliggende, medisinert og innlagt på sykehuset to ganger hver gang.
I første svangerskap virket Postafen, og jeg fungerte ok fra uke 14 og frem til uke 18 hvor det slapp helt. Denne gangen prøvde jeg flere medisiner og hadde best effekt av Afipran og Zofran, men har hatt ekstremt lite energi frem til uke 20 hvor det (forhåpentligvis) slapp helt.
Denne gangen har jeg bare ligget i senga eller litt på sofaen frem til forrige uke, mens mannen har tatt seg av 4-åringen og huset. Jeg har ikke hatt muligheten til annet enn å kose litt med henne på kveldstid.
Jeg har merket meg at å sove til jeg våkner var viktig, ble jeg vekket ble hele dagen elendig. Ellers har jeg drukket ekstremt mye iskaldt vann.
God bedring og lykke til!!!
Jeg har hatt det i to svangerskap nå, og har vært sengeliggende, medisinert og innlagt på sykehuset to ganger hver gang.
I første svangerskap virket Postafen, og jeg fungerte ok fra uke 14 og frem til uke 18 hvor det slapp helt. Denne gangen prøvde jeg flere medisiner og hadde best effekt av Afipran og Zofran, men har hatt ekstremt lite energi frem til uke 20 hvor det (forhåpentligvis) slapp helt.
Denne gangen har jeg bare ligget i senga eller litt på sofaen frem til forrige uke, mens mannen har tatt seg av 4-åringen og huset. Jeg har ikke hatt muligheten til annet enn å kose litt med henne på kveldstid.
Jeg har merket meg at å sove til jeg våkner var viktig, ble jeg vekket ble hele dagen elendig. Ellers har jeg drukket ekstremt mye iskaldt vann.
God bedring og lykke til!!!
Skrevet 23 juli 2012 - 12:03
O! Takk for rettelsen, jeg glemmer den hver gang, orket bare ikke google det 
Iskaldt vann virker dødsfristende, men jeg kaster opp alt som er kaldt med en gang! Vannet må være tevarmt og maten må også være varmet opp :/
Du sa det hadde vært slik fram til forrige uke- hvor langt har du kommet nå ?
Iskaldt vann virker dødsfristende, men jeg kaster opp alt som er kaldt med en gang! Vannet må være tevarmt og maten må også være varmet opp :/
Du sa det hadde vært slik fram til forrige uke- hvor langt har du kommet nå ?
Skrevet 23 juli 2012 - 12:08
Fuglemamma <3 skrev 23 juli 2012 - 12:03:
O! Takk for rettelsen, jeg glemmer den hver gang, orket bare ikke google det
Iskaldt vann virker dødsfristende, men jeg kaster opp alt som er kaldt med en gang! Vannet må være tevarmt og maten må også være varmet opp :/ Du sa det hadde vært slik fram til forrige uke- hvor langt har du kommet nå ? 
Jeg er 21 uker nå. Så denne gangen slapp det brått 20+1.
Var veeeeldig dårlig uke 19, så jeg så ikke for meg at jeg jeg i dag kunne feire en uke uten medisiner.
Skrevet 23 juli 2012 - 19:17
Hei, kan bare si at jeg føler med deg! Jeg er 3. gangs og har hatt hyperemesis i alle svangerskap, og det har først sluppet taket i fødsel. Med forige mann kastet jeg opp frem til 2 timer før hun kom ut. Det har som regel gått seg litt til etter 5.mnd. Men det har vært og er en enorm belastning for hele familien og ikke minst for psyken. Nå har jeg 5 uker igjen, og sliter virkelig med å være mamma for mine to små på 2 og 4 år, og håper at jeg muligens kan få time til igangsetting før termin. Førstemann gikk jeg 2 uker over, med nr fikk jeg time til igangsetting 2 dager e. termin pga tøfft svangerskap, slapp heldigvis å benytte meg av denne da lillemor kom 3 dager før. Men nå kjenner jeg meg helt på randen, fatter ikke hvordan jeg skal klare de siste 5 ukene.. Har ikke gått på medisiner, da ingenting har virket, annet enn ro og søvn, lite stimuli når kvalmen herjer som værst. Har hjulet med sjokomelk (sånn liten kartong m sugerør) av alle ting. Nå går det helst i isvann.
Skrevet 24 juli 2012 - 11:19
Jeg har også hatt hyperemesis.
Hadde det med førstemann, og det var grusomt! Jeg ble innlagt på sykehus til slutt, da var jeg ikke menneske lengre. Kunne ikke stå, gå, snakke, sove osv. Jeg var rett og slett uttørket og utslitt.
Sykehusinnleggelsen ble helt fantastisk for meg! Plutselig kunne jeg spise litt igjen! Med intravenøs væske og beskjed om å ikke bevege med i det hele tatt kom det seg ganske raskt.
Ble dårlig med en gang jeg kom hjem igjen, innlagt igjen og flyttet midlertidig ut etter den siste innleggelsen. (De sier at et stuebytte kan endre litt på kvalmen) Det hjalp for meg. Var fortsatt veldig dårlig, men bittelitt bedre
Denne historien min endte ikke godt, men det skal jeg ikke gå inn på her.
Lykke til videre, hyperemesis er det værste som kan ramme en gravid!
Hadde det med førstemann, og det var grusomt! Jeg ble innlagt på sykehus til slutt, da var jeg ikke menneske lengre. Kunne ikke stå, gå, snakke, sove osv. Jeg var rett og slett uttørket og utslitt.
Sykehusinnleggelsen ble helt fantastisk for meg! Plutselig kunne jeg spise litt igjen! Med intravenøs væske og beskjed om å ikke bevege med i det hele tatt kom det seg ganske raskt.
Ble dårlig med en gang jeg kom hjem igjen, innlagt igjen og flyttet midlertidig ut etter den siste innleggelsen. (De sier at et stuebytte kan endre litt på kvalmen) Det hjalp for meg. Var fortsatt veldig dårlig, men bittelitt bedre
Denne historien min endte ikke godt, men det skal jeg ikke gå inn på her.
Lykke til videre, hyperemesis er det værste som kan ramme en gravid!
Tidlgere Hva skjer'a bagera? Nå med BOLLE i ovnen :D
Skrevet 25 juli 2012 - 02:50
Hei alle sammen! Jeg vil bare tipse dere om at det finnes en side på Facebook som heter Hyperemesis Norge, og en lukket gruppe for dere som har slitt eller sliter med Hyperemesis (ekstremkvalme) med samme navn.
Jeg hadde Hyperemesis i 2007-2008. Helt grusom. Sonde-ernæring ble redningen for meg, sammen med intravenøst væsketilførsel. Det var desverre ingen medisiner som hjalp meg, men det finnes en liste over medisiner som er effektive for veldig mange.
Hvis dere ikke vil sjekke ut side og gruppe på Facebook, så finnes det også en veldig god side. Google "Her Foundation" eller "Help Her" så finner dere den engelske siden for Hyperemesis. Masse god informasjon
Lykke til i kampen!!!
Jeg hadde Hyperemesis i 2007-2008. Helt grusom. Sonde-ernæring ble redningen for meg, sammen med intravenøst væsketilførsel. Det var desverre ingen medisiner som hjalp meg, men det finnes en liste over medisiner som er effektive for veldig mange.
Hvis dere ikke vil sjekke ut side og gruppe på Facebook, så finnes det også en veldig god side. Google "Her Foundation" eller "Help Her" så finner dere den engelske siden for Hyperemesis. Masse god informasjon
Lykke til i kampen!!!
Skrevet 25 juli 2012 - 18:53
Jeg hadde dette for et halvår siden.
Løste det stort sett med å holde seng, sofa eller badegulv. Mannen min tok det meste i heimen.
Spiste veldig variert haha, typisk en spesiell type lakris, plutselig jordbær etc...
Fungerte helt klart best ved å småspise litt hele tida og ikke bli veldig tom i magen, men aldri store måltid, heller litt og litt.
Eplejus og farris er en klassiker.
Klarte faktisk å trene litt ved å svømme. Syntes lukta av klor var veldig god faktisk, noe jeg ikke synes til vanlig.
Vannmelon gjorde også susen. gjerne iskald. i små biter, spist med gaffel.
Lykke til så mye, det går over heldigvis, men er dæven så tungt!
Løste det stort sett med å holde seng, sofa eller badegulv. Mannen min tok det meste i heimen.
Spiste veldig variert haha, typisk en spesiell type lakris, plutselig jordbær etc...
Fungerte helt klart best ved å småspise litt hele tida og ikke bli veldig tom i magen, men aldri store måltid, heller litt og litt.
Eplejus og farris er en klassiker.
Klarte faktisk å trene litt ved å svømme. Syntes lukta av klor var veldig god faktisk, noe jeg ikke synes til vanlig.
Vannmelon gjorde også susen. gjerne iskald. i små biter, spist med gaffel.
Lykke til så mye, det går over heldigvis, men er dæven så tungt!
Skrevet 29 juli 2012 - 19:25
Hyperemesis i svangerskapet er relativt sjeldent, og jeg har derfor erfart å møte leger som rett og slett ikke visste hva de skulle gjøre eller hvordan behandle dette. Mer info trengs å spres om hyperemesis både til leger, jordmødre og helsepersonell generelt. Dette er noe av hva vi ønsker å gjøre og jobber for tiden med dette mm. Du finner oss på hyperemesis norge på facebook (group!). Det er en lukket gruppe, slik at ikke alle andre kan lese hva som skrives, kun andre medlemmer.