Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Etternavn på babyen når man er ugift...

• Logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

#1 Tuppen&lillemor

Tuppen&lillemor

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 66 Innlegg:
  • StedTromsø

Skrevet 21 juli 2012 - 21:41

Hva er vanligst at barnet tar mor eller fars etternavn når foreldre er ugift?
Vi ønsker kun å bruke det ene men blir ikke heeelt eni om hvilket....

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 1G+1G :D

1G+1G :D

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 584 Innlegg:
  • StedTrondheim

Skrevet 21 juli 2012 - 21:49

Det som klinger best med fornavnet?
Ser ut som spira sitter etter 19 pp denne gang. 030413 er gutten ventet :D

#3 fikas

fikas

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 836 Innlegg:

Skrevet 21 juli 2012 - 21:51

Hos oss ble det naturlig at sønnen fikk hans etternavn. Det var to grunner for det;
1. Vi har lyst til å gifte oss en dag og ha samme etternavn.
2. Hans navn er det under 10 i Norge som har, mitt er det mellom 3-400 som har. Min familie har en drøss med gutter som (antagelig) vil bære navnet videre :)

Det er jo smak og behag, selvfølgelig. Og det er bare dere to som kan bestemme :) lykke til!

#4 vierto

vierto

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 59 Innlegg:
  • StedStrømmen

Skrevet 21 juli 2012 - 22:11

Jeg ønsker at hun i magen skal få etternavnet til faren sin.Jeg har en sønn som har mitt etternavn fra før jeg traff min nåværende samboer.Det var for at jeg ikke var i et forhold med barnefaren da sønnen min ble født.

#5 tre håpefulle

tre håpefulle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 460 Innlegg:

Skrevet 21 juli 2012 - 22:50

Jeg er jo ikke gift, men er forlovet. Begge barna mine har ett fornavn og ett etternavn. Jeg ønsket ikke flere navn på barna mine, for er glad selv for jeg har hatt kun to.

Jeg syns det var mest naturlig at de fikk etternavnet til pappaen. Jeg liker etternavnet hans, og jeg hadde liksom ikke det store behovet for at de skulle ha mitt.

Jeg derimot har plutselig fått tre navn, da jeg valgte å ta min samboers etternavn som mellomnavn, for å ha det samme som barna mine. =)

#6 Overraskelsen

Overraskelsen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 213 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 10:20

Disse artiklene er litt interessante ift det med valg av etternavn: http://maddam.no/2012/04/bare-et-navn/

http://www.ssb.no/ssp/utg/200506/01/

Kanskje en fillesak i den store sammenhengen, men jeg synes det er litt trist at ikke fler velger mors etternavn til barna, eller til hele familien for den saks skyld.

Jeg mistenker at en del damer velger å gi barnet fars etternavn ut fra en bitteliten redsel for at folk skal tro at ungen ikke er hans...

#7 Fomle84

Fomle84

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 113 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 11:11

Jeg var veldig opptatt av at barna skulle ha mitt navn da det er mest sjeldent. Han sto på sitt og ville ha med sitt eget navn som er så uvanlig...., not.... Så da ble det mitt navn først med bindestrek til hans navn. Må nevnes at vi har samme etternavn som barna. Men etter å ha mast litt om å ta vekk hans for jeg er så lei av å stave to navn, er han enig og vil ta vekk mitt også, hvis det ikke har noen negative konsenkvenser... Skal ikke være lett....

#8 maryM

maryM

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 200 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 11:30

Jeg syntes det var unaturlig at ikke barnet mitt skulle ha mitt etternavn. Nå var det ikke noe problem for samboeren, men forstår jo at han også på samme måte vil ønske sitt etternavn til barnet sitt.
Vi valgte hans som mellomnavn med mitt som da "hovedetternavn".

#9 November-spire-79

November-spire-79

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 100 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 12:33

Jeg har tenkt litt på å gi barnet etternavnet til pappan og kanskje forandre mitt eget etternavn så jeg får samme som mitt barn og min samboer, men det blir vel kanskje litt rart.

#10 Rampegutt08+Bøllefrø12

Rampegutt08+Bøllefrø12

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 829 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:27

Her er vi ikke gift, men sønnen vår fikk hans etternavn allikevel :) Rett og slett fordi jeg synes det er mest naturlig, selv om vi er LANGT ifra å tenke på giftermål, og helst ikke tenker på det i det hele tatt hehe...:) Det klinget også best med fornavnet :)

#11 Ingunn89

Ingunn89

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 356 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 13:29

Sønnen/datteren vår skal få ett fra oss hver. Både jeg og samboeren min har to etternavn hver, så vi velger selv ett navn fra etternavnene våre - så får hun/han ett fra hver.

#12 Cili mamma til malin

Cili mamma til malin

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:
  • Stedgrimstad

Skrevet 23 juli 2012 - 14:38

våre barn har begge etternavnene, vi er ikke gift (enda) men vi valgte begge fordi min eldste datter mistet pappaen sin i fjor og da ville hun ha blitt alene med mitt etternavn hvis de andre to skulle hatt min samboers etternavn.

#13 Mamman til Dutte venter #2

Mamman til Dutte venter #2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 76 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 15:46

Her får barna mitt etternavn. Vi er bare 4 (fem med babyen når den kommer) som har vårt etternavn, så for meg var det aldri noen sak. Og vi var enige før vi en gang ble gravide første gang. Når/om /dersom vi gifter oss skal sambo og ta etternavnet mitt.
Vi har nå i det siste snakket om muligheten for å legge inn ...Hansnavndatter eller sønn, men det klinger ikke med navnet hans så da blir det ett navn.

#14 Miss 84

Miss 84

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 464 Innlegg:

Skrevet 23 juli 2012 - 16:35

Vi er gift, men jeg byttet ikke etternavn da vi giftet oss. Her fikk barnet mitt etternavn. Begge to har supervanlige etternavn.. Jeg sa at vi godt kunne ha farens, men at jeg også ville bytte til hans da.. men så var han så snill å sa at det skulle jeg få slippe, så jeg og sønnen vår har likt etternavn, mens pappaen har et annet. Vi ønsker at begge (eller alle) barna skal ha like etternavn, så alle kommer til å få mitt etternavn

#15 Drammensjente

Drammensjente

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 351 Innlegg:

Skrevet 24 juli 2012 - 10:42

Vi har akkurat blitt forlovet og skal gifte oss neste år. Derfor blir det naturlig for oss at hun får hans etternavn. Dersom vi ikke hadde hatt planer om å gifte oss så kan det nok være at hun hadde fått mitt etternavn. Smak og behag sikkert uansett :)

#16 Squirrel79

Squirrel79

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 002 Innlegg:
  • StedOsloområdet

Skrevet 24 juli 2012 - 10:51

Det er bare min samboers familie som har hans etternavn, så det var bare hyggelig å la sønnen få navnet hans. Mitt etternavn er mellomnavnet til mini. Kommer til å gjøre det samme med nestemann.

#17 IHHE

IHHE

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 168 Innlegg:
  • StedBuskerud

Skrevet 24 juli 2012 - 11:27

Jeg syns det er koselig når alle deler ett navn jeg da :) Så har lyst til at lillegutt skal ha pappas etternavn. Meen, samtidig er vi bare jenter i søskenflokken, så spørs om mitt etternavn blir brakt videre hvis jeg gir det fra meg her.. :P

#18 Jentene mine og jeg:)

Jentene mine og jeg:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 217 Innlegg:

Skrevet 24 juli 2012 - 11:34

Vi valgte mitt navn på ungene. Angret veldig på det, for det ble tungvindt å bytte navn på dem da vi giftet oss. Endte med at jeg beholdt pikenavnet mitt inntil videre, men tror vi skal bytte til hans etternavn etterhvert. Hadde jeg valgt om igjen, så hadde det blitt hans navn.

#19 Tredjemann på vei :D

Tredjemann på vei :D

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 150 Innlegg:

Skrevet 24 juli 2012 - 12:44

Barna her har fars etternavn, både fordi det passer best og fordi jeg har to etternavn som hverken passer sammen eller sammen med samboerns etternavn. Jeg skal ta samboers etternavn når vi blir gift.