Gå til innhold

Hvor mange er vi som planlegger hjemmefødsel nå da?


VinterSol+2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Venter nr 4 i mars-april neste år, og har absolutt planer om å føde også denne hjemme, slik jeg har gjort med to av de tre andre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg venter nr 3 i februar og kunne tenke meg hjemme fødsel. Mamma mener jeg er gal og jeg hadde lyst til dette med nr 2 så nå vil jeg vertfall gjøre det! Men er det kun private jordmødre som har mulighet til det eller kan den kommunale jordmor også ha hjemme fødsler? Hvordan er det med smertelindring? Epudural trenger jeg ikke men trenger litt den lystgassen jeg da, hjelper meg å puste skikkelig gjennom riene hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg venter nr 3 i februar og kunne tenke meg hjemme fødsel. Mamma mener jeg er gal og jeg hadde lyst til dette med nr 2 så nå vil jeg vertfall gjøre det! Men er det kun private jordmødre som har mulighet til det eller kan den kommunale jordmor også ha hjemme fødsler? Hvordan er det med smertelindring? Epudural trenger jeg ikke men trenger litt den lystgassen jeg da, hjelper meg å puste skikkelig gjennom riene hehe :P

På onsdag kom vårt barn nummer to her hjemme i fødebasseng og det var en sinnsyk opplevelse.

For å få hjemmefødsel, må du finne en jordmor eller to som driver med dette (Google eller spør den jm du går til om hun vet om noen). De jordmødrene jeg brukte, jobbet kommunalt OG privat.

 

Smertelindring er SVÆRT begrenset; du kan få akupunktur men ikke noe lystgass eller epidural: "må" du ha det så må du på sykehus. Jeg valgte fødebasseng, både som smertelindring og som "begrense sølet" og det var helt fantastisk. Kroppen min jobbet på en helt annen måte her hjemme i fred og ro. Barnet var ute på fire timer! Fra kneppet da vannet gikk til hun svømte opp mellom beina mine :) Jeg lå i sofaen de første tre timene og kikket på tv mens jm "putlet" med sitt og småpratet med kollegaer.

 

Etter tre timer ble jeg sjekket for da begynte riene å bli heftige, da var jeg bare fire cm, satte meg på en bosu-ball og etter en intens rie kom trangen til å trykke som et skudd! Jeg ble nesten bekymret, jeg var jo bare 4 cm!!! Men på neste igjen, MÅTTE jeg reise meg og jm kikket opp og sa hun så hodet og det bare var å trykke i vei- så opp i fødebassenget og to rier etter var hun ute :)

 

Mannen min var veldig skeptisk i begynnelsen, men etter to besøk av jm her hjemme, var han mer rolig. Foreldrene våre (og alle andre) syns vi var gærne og tøffe.... Jeg syns det er litt rart at man er gal og tøff som føder hjemme: størsteparten av verdens kvinner gjør jo dette og for femti år siden gjorde alle det her til lands også... Så når ble det unormalt??

 

Var helt fantastisk å ligge i egen soffa, gå på eget do, føde i stua og så dusje i egen dusj og legge seg i egen seng. Våkne opp med treåringen stum av beundring over at lillesøster plutselig var kommet ut og ikke ha alt maset rundt oss som et sykehus og barselavdeling ofte byr på. Fød hjemme, du vil aldri angre på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...