Gå til innhold

Noen som har fått boliglån eller startlån av kommunen før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye fikk dere evt da?

Vi har blitt hendvist til kommunen for hjelp. Og skal derfor vurderes om vi er gode kandidater til å få lån av de.

Er det noen som har vært bort dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ønsket å kjøpe leilighet for noen år siden og var da i bank for å låne penger. de ønsket ikke å gi meg hele lånet så da fikk jeg resten hos kommunen som såkalt startlån :) litt under 1/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå på nett og sende søknaden, det tar tid å få svar!!!! Alle får ut etter hva de tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra da :)

Jeg har hatt en del gjeld på meg. Men har nå fått innvilget gjeldsordning hos namsfogden. Og jeg har etter å ha vært i samtale med familieveileder da blitt henvist til ei som jobber med startlån og sånt i kommunen, Hun har da personlig snakket med denne damen og nevnt oss. Det er mange grunner,gode grunner til at vi kan være gode kandidater til å få hjelp fra dem så jeg håper jo på dette.

Jeg går i grunn rundt å lurer på om vi kan få såpass med start lån til å ta opp ett boliglån på 3.5 mill. Hadde vært en drøm. Og har hørt fra økonomiske rådgiveren min at det skal være mulig.

Så krysser fingre. :D

Men lurer på om noen andre har fått såpass i lån før, og betaler tilbake maks 12000,- i mnd tilbake på lånet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra da :) Jeg har hatt en del gjeld på meg. Men har nå fått innvilget gjeldsordning hos namsfogden. Og jeg har etter å ha vært i samtale med familieveileder da blitt henvist til ei som jobber med startlån og sånt i kommunen, Hun har da personlig snakket med denne damen og nevnt oss. Det er mange grunner,gode grunner til at vi kan være gode kandidater til å få hjelp fra dem så jeg håper jo på dette. Jeg går i grunn rundt å lurer på om vi kan få såpass med start lån til å ta opp ett boliglån på 3.5 mill. Hadde vært en drøm. Og har hørt fra økonomiske rådgiveren min at det skal være mulig. Så krysser fingre. :D Men lurer på om noen andre har fått såpass i lån før, og betaler tilbake maks 12000,- i mnd tilbake på lånet? :)

 

Man får verken startlån eller banklån når man er under gjeldsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra da :) Jeg har hatt en del gjeld på meg. Men har nå fått innvilget gjeldsordning hos namsfogden. Og jeg har etter å ha vært i samtale med familieveileder da blitt henvist til ei som jobber med startlån og sånt i kommunen, Hun har da personlig snakket med denne damen og nevnt oss. Det er mange grunner,gode grunner til at vi kan være gode kandidater til å få hjelp fra dem så jeg håper jo på dette. Jeg går i grunn rundt å lurer på om vi kan få såpass med start lån til å ta opp ett boliglån på 3.5 mill. Hadde vært en drøm. Og har hørt fra økonomiske rådgiveren min at det skal være mulig. Så krysser fingre. :D Men lurer på om noen andre har fått såpass i lån før, og betaler tilbake maks 12000,- i mnd tilbake på lånet? :)
Man får verken startlån eller banklån når man er under gjeldsordning.

 

Signerer anonym #5, banklån for å kjøpe hus er et privilegeum forbeholdt de som HAR betalt på lånene sine og har et fornuftig forhold til økonomi. Med gjeldsordning må du leve på et eksistensminimum og vil aldri i livet kunne ha råd til et lån på 3,5 mill forutsett at ikke den andre parten i forholdet tjener ekstremt godt alene.... OM dere i det hele tatt får lån, noe jeg tviler sterkt på, vil dere nok absolutt ikke få så mye som 3,5 mill........... Det svir å ikke ha overholdt forpliktelsene sine og det SKAL det gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får lån når du er under gjeldsordning. Da skal jo alt man kan gå til kreditorer....høres jo merkelig ut å være under dette og så ta opp lån på 3,5 mill?

 

Uansett...startlån i kommunen er ikke så høyt. Vi søkte men de ga maks 2,1 millioner. Mulig dette varierer mellom kommunene. Heldigvis har jeg snille foreldre som ga meg egenkapitalen på 25% og så lånte vi resten i bank. Vi har et hus til 3 millioner....vi har 2,4 i lån...vi betaler nå avdragsfritt ca 7000,- i mnd og når det avdragsfrie er over skal vi betale 15.000 mener jeg så tviler på du får 3,5 mill i lån til 12.000 i mnd,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 mill med 12 000 i mnd er et totalt urealistisk - vi har 2,5 mill i lån over 30 år og betaler 7500 bare i renter pluss avdrag på rundt 5-7000 (har fleksilån men dette tilsvarer hva vi betalt i avdrag før vi fikk fleksilånet) M.a.o havner totalen på et mindre lån på MER enn du HI beregner på et så stort lån... I tillegg skal man ha god inntekt for å kunne få et så stort lån - å låne 3,5 mill til bolig er slettes ikke alle forunt.. Og man får uansett ikke så stort lån i startlån for om man har så god inntekt at man kan betjene et så stort lån så er man ikke kandidat for startlån uansett da det er en ordning for de som sliter på boligmarkedet pga lav inntekt...........

 

Tror nok du må senke på krava og forhåpningene HI, for jeg mistenker at du kommer til å bli kraftig skuffa... Har man gjeldsordning er jo det en god grunn til det og det er uansett ikke det smarteste å påta seg enda et par millioner i lån... Konsekvensen av å ikke ta seg av sine økonomiske forpliktelser er at man må leve med lite penger i mange år og det SKAL svi litt som en annen sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme det ja- som nevnt over her.

jeg har ikke hatt anmerkninger på meg, men mannen min har hatt. vi måtte vente i nesten 2 år før vi hadde fått ryddet opp i hans kaos av lån og gjeld, ingen ville gi oss penger selv om vi følte vi hadde kontroll og kunne betale. Det vil si vi bodde hos min søster og brukte all overskudd av lønn på hans regninger med hjelp av finansrådgiver fra kommunen.

I fjor gikk drømmen i oppfyllelse da alt var nedbetalt- kommunen ga oss fullfinansiering til boligkjøp- selvsagt ikke så stort som vi i grunnen kunne håndtert, men stort nok til å komme oss inn på boligmarkedet... det var i grevens tid når jeg ser hvordan ting utvikler seg per dagens dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjeldsordningsloven står det følgende:

 

"§ 4-4. Skyldnerens plikt til å avhende bolig

Skyldneren har plikt til å avhende bolig dersom salg av boligen vil gi fordringshaverne best dekning og boligen overstiger skyldnerens og dennes husstands rimelige behov. Til grunn for vurderingen legges boligens omsetningsverdi, jfr. § 4-7 første ledd, og kostnaden for skyldneren ved å skaffe seg og sin husstand en annen bolig som med hensyn til beliggenhet, størrelse, pris og andre forhold tilfredsstiller rimelige krav."

 

Og da kan jeg aldri tenke meg at dere får lov til å ta opp gjeld for å kjøpe en bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta opp lån. Gjeldsordningen blir tinglyst, slik at det ikke er mulig å ta opp gjeld eller få kredittkort i denne perioden, så du må vente til perioden er over og du har betalt ned det du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men dette tror jeg er litt forskjellige fra kommune til kommune. Min saksbehandler hos namsfogden har selv fortalt meg at jeg får lov til å søke på bolilån når dette er i orden. Jeg har ikke tidigere hatt noe lån eller misbrukt lån. Gjelda mi er andre ting. ;)

Og det er hun damen i kommunen som jobber med dette som selv fortalte meg på tlf for noen mnd siden at jeg bare skulle vente til gjeldsordninga mi ble innvilget, Så skulle jeg komme til henne om hjelp. Så jeg vet for et fakta at vi får hjelp av henne. Men forstår at mange har opplevd andre ting.

Men nå var det ikke det jeg faktisk lurte på.Jeg lurte bare på HVOR MYE andre hadde fått tidligere.

 

og jo, det er faktisk fullt mulig å få boliglån på 3 mill og betale bare 10 000,- tilbake i mnd. har jeg fått vite av ganske mange mødre på et annet nettsted. Så derfor jeg tenkte det sikkert er mulig å få 3.5 og betale 12 tilbake også.

Men uansett. takk for svar :D

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men dette tror jeg er litt forskjellige fra kommune til kommune. Min saksbehandler hos namsfogden har selv fortalt meg at jeg får lov til å søke på bolilån når dette er i orden. Jeg har ikke tidigere hatt noe lån eller misbrukt lån. Gjelda mi er andre ting. ;) Og det er hun damen i kommunen som jobber med dette som selv fortalte meg på tlf for noen mnd siden at jeg bare skulle vente til gjeldsordninga mi ble innvilget, Så skulle jeg komme til henne om hjelp. Så jeg vet for et fakta at vi får hjelp av henne. Men forstår at mange har opplevd andre ting. Men nå var det ikke det jeg faktisk lurte på.Jeg lurte bare på HVOR MYE andre hadde fått tidligere. og jo, det er faktisk fullt mulig å få boliglån på 3 mill og betale bare 10 000,- tilbake i mnd. har jeg fått vite av ganske mange mødre på et annet nettsted. Så derfor jeg tenkte det sikkert er mulig å få 3.5 og betale 12 tilbake også. Men uansett. takk for svar :D HI

 

Det er ikke forskjellig fra kommune til kommune. Bankene har ikke lov til å låne ut penger til den som har gjeldsordning. Når ordningen er tinglyst så kan du ikke motta lån eller kredittkort.

Det er ikke kommunen som gir deg lånet, det er banken som gir deg lånet, og så er det kommunen og banken i samråd som behandler søknaden. Og banken kan, som sagt, ikke innvilge deg lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også nevnes at kommunen vurderer den enkelte søkers inviduelt, og bestemmer om de får lån eller ikke.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg GARANTERER deg at dersom dere får 3,5 millioner betaler dere IKKE 12.000 i mnd. Kanskje dere gjør dette mens lånet er avdragsfritt men etter det gjør dere det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke banken som skal gi oss lån. Det er KUNN kommunen., tror du har misforstått meg. Vet at vi ikke får av bankene, er derfor kommunen skulle hjelpe oss.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke banken som skal gi oss lån. Det er KUNN kommunen., tror du har misforstått meg. Vet at vi ikke får av bankene, er derfor kommunen skulle hjelpe oss. HI

 

Startlån er gjennom Husbanken, eller annen bank som kommunen samrabeider med. Det er ikke selve kommunen som deler ut lån og penger.

 

Tror kanskje du har misforstått litt.

 

http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ - det er ofte Husbanken som står bak startlånene som kommunene behandler, men det er alltid Husbanken som må innvilge lånet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere helt forstår hva jeg sier.Vet allerede at vi får hjelp. Og det er ingenting i min gjeldsordning jeg skal betale ned.

Tjener ikke nok. All gjelda mi blir satt totalt på hold den.

Men med samråd med både namsfogden,kommunen,og ganske mange flere så skule vi få hjelp av kommunen.

Dere trenger ikke å forelle meg at vi ikke får det, for vi vet jo allerede at vi faktisk får.

Det er ganske mange grunner til at de nettopp VIL vi skal ha noe eget og større. Men det trenger jeg ikke å fortelle dere.

jeg lurte bare på hvor mye dere fikk dere som en gang fikk hjelp av kommunen.

Men da signere jeg meg ut. :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tjener nok til å kunne betale ned gjelden din og de har satt den på hold så virker det veldig rart at dere skal få lån..

Hvor mye har dere i samlet inntekt i året da? Tror dere skal ha ganske bra inntekt for å få ett så høyr lån.

Lykke til i hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!

 

Er det lov å spørre ca. hvor mye dere tjener? Vi er i prossessen om å søke om startlån (kun et par hundre tusen), men er nervøs for vi tjener for mye for å få det innbevilget (tjener i overkant av en mill. til sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må dåne litt på meg......altså.....du er i gjeldsordning. Dvs du har ikke femten tusen i gjeld liksom.....denne ordningen skal du i utgangspunktet være i i fem år....så får du lån av kommunen til 3,5 mill.....????

 

Jeg bor i en av norges største og dyreste byer og har flett nytt hus til 3 mill....

 

Er du av kongelig blod eller noe siden du får sinnsykt fordeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere helt forstår hva jeg sier.Vet allerede at vi får hjelp. Og det er ingenting i min gjeldsordning jeg skal betale ned. Tjener ikke nok. All gjelda mi blir satt totalt på hold den. Men med samråd med både namsfogden,kommunen,og ganske mange flere så skule vi få hjelp av kommunen. Dere trenger ikke å forelle meg at vi ikke får det, for vi vet jo allerede at vi faktisk får. Det er ganske mange grunner til at de nettopp VIL vi skal ha noe eget og større. Men det trenger jeg ikke å fortelle dere. jeg lurte bare på hvor mye dere fikk dere som en gang fikk hjelp av kommunen. Men da signere jeg meg ut. :) takk

 

 

OK- jeg skal ikke påstå noe, kan være mangen ting som gjør at dere får hjelp, som ikke kommer frem her.. Som jeg sa tidligere var vi heldige og få fullfinansiering av kommunen i fjor etter jul. Jeg kan hvertfall fortelle hva di sa til oss- og det er at kommunen gir dere akkurat nok til og komme til å kommer dere inn på boligmarkedet, selv om dere kan betjene mer, kommunen finansierer ikke luxus. Kommunen har den laveste renten av alle, så det er bonusen du sitter igjen med. vi fikk 2.7 mill i fjor vår, rente sats på 2.3% per dagens dato- og mnds utgifter per dagens dato 10500

Renten var vell og merke høyere da vi fikk lånet (men fremdeles lavest på markedet) så da betalte vi 12500, så har det gått gradvis ned i løpet av året.

det var jammen ikke lett og finne noe til 2.7 mill her vi bor, men med litt lavere krav så gikk det på håret.

 

Vi fikk også beskjed om at penger til oppussing er uaktuelt, og avdragsfrihet er også uaktuelt, så med fullfinansiering fra kommunen, er du veldig låst, men likevel så har du det greit med di lave rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk innvilget startlån fra kommunen. 600.000. Søkte 10.mai og fikk svar denne onsdagen. Så nesten 10 uker behandlingstid. WUHU!
Er det lov å spørre ca. hvor mye dere tjener? Vi er i prossessen om å søke om startlån (kun et par hundre tusen), men er nervøs for vi tjener for mye for å få det innbevilget (tjener i overkant av en mill. til sammen).

 

Desse kan få startlån:

  • økonomisk vanskelegstilte husstandar
  • barnefamiliar
  • einslege forsørgjarar
  • personar med nedsett funksjonsevne
  • flyktningar*
  • personar med opphaldsløyve på humanitært grunnlag*

Er dere i ein av disse kategoriane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse kan få startlån:

  • økonomisk vanskelegstilte husstandar
  • barnefamiliar
  • einslege forsørgjarar
  • personar med nedsett funksjonsevne
  • flyktningar*
  • personar med opphaldsløyve på humanitært grunnlag*

Er dere i ein av disse kategoriane?

 

Ja. Men jeg har hørt om flere som ikke får innvilget startlån pga. at de tjener for mye, og pga. av at Husbanken mener egenkapitalen kan spares opp til selv (noe vi forsåvidt kan, men det vil ta flere år. Og vi sparer masse allerede, men begge har høye studielån og det koster jo å leie også).

 

Håper virkelig at det ikke stemmer da, for vil gjerne inn på boligmarkedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...