Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Altfor stor baby?!

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Isme

Isme

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Skrevet 20 juli 2012 - 11:53

Hei, jeg er litt bekymret nå. Var på 3D-ul i går, og babyen ble estimert til 1550 gram! Jeg er bare i uke 28, og det betydde i følge jordmoren at hun er 18% større enn gjennomsnittet. Hjelp! Ifølge hva jeg har lest, skal hun ikke være rundt 1500 gr før i uke 32...

Hodeomkretsen hennes tilsvarte uke 27 og beina uke 29. Det er helt ok, men denne vekta...Jordmoren ba meg slutte å spise mye sukker, men jeg har ikke spist godteri på over en mnd, trener 3 ganger i uka og har til nå bare lagt på meg ca 5 kg totalt. Skjønner ikke hvordan baby kan være så stor da?! Hva kan jeg evt gjøre for å "bremse" vekta hennes, er det overhodet noe man kan kontrollere? Jeg vil ikke ha for stort fokus på vektoppgangen min heller, jordmoren ba meg droppe alt som druer osv også, men jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere og vil IKKE ha et altfor anstrengt forhold til mat heller. Hmmm... Må jo spise når man er sulten? Spiser 3 ganger om dagen, og da går det stort sett i salater, egg, yoghurt og havregryn.

Jeg veide selv 4 kg da jeg ble født, og samboeren min 4500. Både hans og min familie får store barn, men jeg hadde håpet at jeg skulle kunne kontrollere dette noe ved å opprettholde treningen og ikke spise godteri. Men tydeligvis ikke...:-/

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 21 juli 2012 - 09:07

Hei, på deg!
Først vil jeg si at UL kun er en skygge av virkeligheten der man ikke alltid kan ta alle målinger altfor bokstavelig. Det er mulig å måle feil, og det er også lenge til fødsel slik at det ikke er sikkert denne vekstkurven vil holde seg sånn som det ser ut ut nå.

Det er flere faktorer som påvirker babyens fødselsvekt. Mors kosthold, diabetes og fremfor alt gener, for å nevne noen.
Verken du eller barnets far var noen pingler ved fødselen, og da er det ikke unormalt om dere også kommer til å få litt store barn. I denne sammenhengen er det viktig å huske på at fødselvekten ikke regnes som unormalt stor før den er over 4500 gram.

Vektøkningen din er helt fin, men du spiser for sjelden! Spis minst 5 ganger om dagen og små måltider Da holder du forbrenningen i gang noe som hjelper til med vektreguleringen.
Jeg er helt enig med deg at du ikke skal bli helt asketisk i matveien. Et normalt sunt kosthold (og det er lov til å kose seg i blant) er ok.
Masse lykke til videre:)