Gå til innhold

hvorfor er det så mange som bruker fulltid i bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

fordi barna trenger rutiner og trygge rammer. Hvis et barn kommer og går i hytt og vær, tar fridager ofte osv, kan det føre til at barnet får problemer med å knyte vennskap, komme inn i leken, bli utrygg. P. S. Jeg jobber fullt, så innlegget er ikke for å forsvare meg

 

Jeg ser at du har skrevet KAN føre til.... Og jeg KAN være enig i det du sier om utrygghet og det sosiale, MEN jeg vil gjerne tilføye at det har mye å si hvordan bhg er, hvilken personlighet barnet har og hva man faktisk gjør med barnet når man tar fri. Vi har hatt barnet bare 60% i bhg i år, men jobber turnus, så må ha 100% plass, og det har gått kjempefint! :-D Gutten storkoser seg både hjemme og i bhg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen er et fantastisk tilbud for vår generasjons foreldre, hvor barn kan lære å sosialisere seg, bli trygge rundt andre mennesker enn foreldrene, få hjelp til utvikling og læring, få lekt og rast fra seg med andre barn og ikke minst få tett oppfølging og tilrettelagt opplegg for de som har behov for det - med andre ord, hvorfor skal man IKKE ha barn i barnehage? Dersom man har fri noen dager, må likevel andre ting ordnes, og som så mange mødre her skriver - det er bare bra å ordne det før barnet kommer hjem, slik at man faktisk kan kose seg sammen, spise middag som en familie og tilbringe kvalitetstid før leggetid - og ikke vaske klær og betale regninger, eller være utslitt og trøtt med kort lunte.

 

Helt ærlig synes jeg det er helt unødvendig å "måtte" forsvare at vi har våre barn i barnehage i 2012! Det eneste vi mødre er flinke til for tiden, med alle våre hjelpemidler som ingen mødre har hatt før oss, er å rakke ned på hverandre og gi hverandre dårlig samvittighet for å ikke være "god nok"! Det som fungerer for den ene, fungerer gjerne ikke for den andre - men det eneste som er viktig for BARNET, er å bli elsket, sett og annerkjent i trygge omgivelser, og ikke utsatt for vold, rus, trusler, undertrykkelse eller likegyldighet - resten er opp til familien selv. Live and let live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vel ingen som velger pga latskap å sitte hjemme å se på tv eller sove på soffan istede for å ha barna hjemme? Jeg har selv jobbet i bhg og har inntrykk av at foreldrene har "ærend" når de sender barna i bhg når de selv har fri. Men mitt inntrykk er også at flere sier de skal vaske eller andre ting jeg mener barnet kunne ha vært med på. Kanskje har de ting de må gjøre som varer en times tid mens barnet er i bhg 5-6 timer. Da tenker jeg at barnet kanskje kunne ha vært hjemme og sett film mens vaskingen pågår eller faktisk være med på ærendet.

 

Jeg tror det hadde vært færre barn 100% i bhg om foreldre måtte ha en god nok grunn til å ha de der. Hvilke grunner som kunne ha blitt regler vet jeg ikke, men prøver å få fram et poeng. Uansett, er dette et vanskelig tema. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det er "greit" å ha barnet i bhg 100% når man går hjemme i permisjon, om man har to friske barn...... Jeg tror at man må finne ut hva som passer for seg selv og familien. Jeg håper bare alle gjør det som er best for barna :-D

 

Vi jobber begge turnus og har 100% bhgplass, men har i år brukt bare 60%. Det krever at vi tar vasking på kveld ol, men det har vært riktig for vår familie, og kommer til å fortsette med det. Til slutt må jeg si at jeg synes på noen måter at det foreldre sier om at barnet selv sier det vil i bhg. er litt "tynn" grunn til å sende barnet i bhg :-p Dette fordi barn ofte ikke kjenner sin egenberensning når det gjelder å bli sliten, og skjønner ikke selv at det trenger en pause. Dette er de voksnens ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være forskjeller fra bhg til bhg det der! Hos oss er det nesten ikke barn før halv ti og de aller fleste blir hentet før halv fire! Jeg mistenker at maaaange foreldre hos oss har deltidsjobb eller er hjemme med yngre barn - for det er alltid lite barn når vi leverer og henter og det er ofte færre barn en tenkt fordi noen velger å bli hjemme.

 

Noen gjør det slik og andre gjør det sånn! Jeg velger å tro at alle gjør det som passer best for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysjerrig. Dere som ikke har behov for å ha barna i bhg 7-9 timer hver dag, men likevel gjør det. Hvorfor? da tenker jeg på de som går hjemme med små søsken, jobber turnus, har fridager osv. Ikke syke mennesker som trenger avlasting:)

 

Jeg henter og når jeg KAN altså og kjenner ingen som bruker fulltid for moro skyld. Regner med de fleste jobber/studerer mer eller mindre fulltid, og da blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når det gjelder permisjon med mindre søsken, så sov babyen min fra 8 til 10 og deretter fra 12 til 14, så da hentet jeg kl 14.30. Det ble cirka fulltid i barnehagen (7.30 til 14.30). Hvis ikke måtte jeg vekke babyen og ha en illskrikende baby med til barnehagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. nå varierer det en del hvor lenge mine barn er der.. jeg jobber bare ekstra i ukene, så det er opp og ned i forhold til når jeg har fri og ikke..

 

Men de blir ofte levert litt sent (kl 9, da kjernetiden begynner), og før henta jeg alltid tidlig (2, kjernetiden slutter), men jeg begynte å utvide tiden litt etter at ungene klagde på at jeg kom for tidlig :P

Hendte ofte at jeg forstyrra midt i måltid eller en film osv.

Til og med de ansatte har spurt meg om jeg kan hente senere noen ganger fordi at barna skal få med seg ett eller annet, hehe.. Så jeg ser rett og slett ikke problemet med at de er i bhg 7 timer f.eks, barna mine koser seg hvertfall veldig i bhg og vi får tid sammen etterpå og i helgene.. har ingenting med at jeg ikke takler ungene mine ;)

 

Ps: Det hender også at jeg tar en fridag eller to i ny og ne hvis jeg føler vi trenger litt mer tid sammen, sove litt lenger eller bare slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaahh.... lei dette bhgpolitiet....

 

Hvorfor? Jo, nå skal du høre: Jeg trenger en inntekt, jeg ER alenemamma, jeg jobber 100%, jeg FåR IKKE LOV TIL å TA MED BARNET På JOBB.

 

Men siden det t-y-d-e-l-i-g-v-i-s er bedre for barnet å være hjemme så vurderer jeg nå å prøve å bli sparket eller si opp (det taper jeg litt penger på..) for å leve livets glade dager på N-A-V. Halleluja for et liv vi skal få:)))) Hurra hurra hurra!

 

DAAAHHH:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut i barselpermisjon fra midten av sept. men har selvfølgelig fulltid i bhg for 4-åringen. Grunnen er den at når jeg begynner i 100% jobb så skjer det midt i bhg-året og man søker jo for et bhg-år om gangen. Far skal ikke ut i permisjon før på høsten året etter og da med tidskonto mens jeg også jobber litt. I overgangen permisjon og tidskonto så trenger vi full bhg-plass. Hvis det var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha omsorgen for barn innebærer langt mer enn å fysisk være sammen med barna.
Og den omsorgen kan man ikke utøve hvis man har barna fulltid i barnehagen? Det er en sterk påstand vil jeg si.
Jo. Hi spør hvorfor noen har barn i barnehagen selv om de ikke må pga sykdom eller jobb. Svaret mitt er da at livet består av mer enn lønnet arbeid og det å være fysisk sammen med barna. Barn skal ha mat, rene klær, et ok rent hjem, de skal handles til... I tillegg kommet andre ting som krever tid av en gjennomsnittlig familiemor, som å ta seg av andre familiemedlemmer som trenger hjelp, planlegge, handle inn til og gjennomføre barnebursdager, ja kanskje til og med SLAPPE AV innimellom for å yte best mulig hjemme og på jobb... Poenget mitt er at selv om man ikke er syk eller på jobb, så kan man ha PLENTY av andre ting å gjøre for barna og familien.
Jeg ser nå at jeg har misforstått deg i her, og at vi faktisk er enig. Hehehe... Beklager. Skal forsøke å være flinkere til å lese ordentlig før jeg svarer. :kremt:

Og jeg skal bli bedre til å formulere meg forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vel ingen som velger pga latskap å sitte hjemme å se på tv eller sove på soffan istede for å ha barna hjemme? Jeg har selv jobbet i bhg og har inntrykk av at foreldrene har "ærend" når de sender barna i bhg når de selv har fri. Men mitt inntrykk er også at flere sier de skal vaske eller andre ting jeg mener barnet kunne ha vært med på. Kanskje har de ting de må gjøre som varer en times tid mens barnet er i bhg 5-6 timer. Da tenker jeg at barnet kanskje kunne ha vært hjemme og sett film mens vaskingen pågår eller faktisk være med på ærendet. Jeg tror det hadde vært færre barn 100% i bhg om foreldre måtte ha en god nok grunn til å ha de der. Hvilke grunner som kunne ha blitt regler vet jeg ikke, men prøver å få fram et poeng. Uansett, er dette et vanskelig tema. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det er "greit" å ha barnet i bhg 100% når man går hjemme i permisjon, om man har to friske barn...... Jeg tror at man må finne ut hva som passer for seg selv og familien. Jeg håper bare alle gjør det som er best for barna :-D Vi jobber begge turnus og har 100% bhgplass, men har i år brukt bare 60%. Det krever at vi tar vasking på kveld ol, men det har vært riktig for vår familie, og kommer til å fortsette med det. Til slutt må jeg si at jeg synes på noen måter at det foreldre sier om at barnet selv sier det vil i bhg. er litt "tynn" grunn til å sende barnet i bhg :-p Dette fordi barn ofte ikke kjenner sin egenberensning når det gjelder å bli sliten, og skjønner ikke selv at det trenger en pause. Dette er de voksnens ansvar.

Jeg for min del foretrekker at barnet er i barnehagen og leker med venner og lærer nye ting heller enn å sitte hjemme og se på film i sofaen...

 

Ellers tror jeg de fleste andre foreldre gjør som deg: vurderer selv hva som er best for sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gutten min begynte i barnehagen så fikk jeg vite at han var den eneste med redusert plass (av 20 unger), akkurat det forundret meg litt siden jeg vet at enkelte av foreldrene jobber deltid eller er hjemmeværende.

 

Han har gått i barnehage 3 dager i uka og de 2 andre dagene har vi koset oss sammen. Ikke èn eneste dag av fridagene har han savnet barnehagen! Det har variert hva vi har gjort på, men vi er mye ute å går tur, går tur i skogen med nistepakke, plukker bær/sopp/nøtter når det er sesong for det, leker i fjæra, fisker middag fra bryggekanten eller er bare ute i sandkassa. Inne gjør vi husarbeid sammen, baker, tegner osv. Desse to dagene sammen i uka har vært gull verdt for oss og jeg skjønner ikke at flere (som har mulighet til det) ikke har barna deltid i barnehagen.

 

Når jeg ser på facebook at venner med babyer gleder seg sååå mye til barnet blir 9 måneder og skal begynne fulltid i barnehagen med lange dager, ja, da lurer jeg egentlig på hvorfor de fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fori om man har skiftarbeid må man ha full plass. de som jobber skift har barna ofte ute av barnehagen, og korte dager når det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da gutten min begynte i barnehagen så fikk jeg vite at han var den eneste med redusert plass (av 20 unger), akkurat det forundret meg litt siden jeg vet at enkelte av foreldrene jobber deltid eller er hjemmeværende. Han har gått i barnehage 3 dager i uka og de 2 andre dagene har vi koset oss sammen. Ikke èn eneste dag av fridagene har han savnet barnehagen! Det har variert hva vi har gjort på, men vi er mye ute å går tur, går tur i skogen med nistepakke, plukker bær/sopp/nøtter når det er sesong for det, leker i fjæra, fisker middag fra bryggekanten eller er bare ute i sandkassa. Inne gjør vi husarbeid sammen, baker, tegner osv. Desse to dagene sammen i uka har vært gull verdt for oss og jeg skjønner ikke at flere (som har mulighet til det) ikke har barna deltid i barnehagen. Når jeg ser på facebook at venner med babyer gleder seg sååå mye til barnet blir 9 måneder og skal begynne fulltid i barnehagen med lange dager, ja, da lurer jeg egentlig på hvorfor de fikk barn.
Da gutten min begynte i barnehagen så fikk jeg vite at han var den eneste med redusert plass (av 20 unger), akkurat det forundret meg litt siden jeg vet at enkelte av foreldrene jobber deltid eller er hjemmeværende. Han har gått i barnehage 3 dager i uka og de 2 andre dagene har vi koset oss sammen. Ikke èn eneste dag av fridagene har han savnet barnehagen! Det har variert hva vi har gjort på, men vi er mye ute å går tur, går tur i skogen med nistepakke, plukker bær/sopp/nøtter når det er sesong for det, leker i fjæra, fisker middag fra bryggekanten eller er bare ute i sandkassa. Inne gjør vi husarbeid sammen, baker, tegner osv. Desse to dagene sammen i uka har vært gull verdt for oss og jeg skjønner ikke at flere (som har mulighet til det) ikke har barna deltid i barnehagen. Når jeg ser på facebook at venner med babyer gleder seg sååå mye til barnet blir 9 måneder og skal begynne fulltid i barnehagen med lange dager, ja, da lurer jeg egentlig på hvorfor de fikk barn.

Ehhh... kjenner du mange som gleder seg sååå mye til å sende en 9 måneder gammel baby i barnehagen? Hva slags omgangskrets har du egentlig?

 

Og bare en ting: det at man ikke har redusert plass i barnehagen betyr ikke at man har barna sine fullt der fordet. Her jobber mannen skift, så det varierer veldig fra uke til uke hvor mye barna våre er i barnehagen. De er der som regel 6 timer 4 dager i uka. Men fordi vi må ha dem der full dag innimellom hver tredje uke, så må vi ha full plass.

 

Du får ikke noe Mother of The Year pris fra meg. De jeg kjenner bruker all sin fritid på barna sine og gjør alle de tingene du nevner, I TILLEGG til å jobbe for å forsørge dem.

Tror bare du har en veeeeldig merkelig omgangskrets. Jeg kjenner INGEN som har gledet seg til å sende en liten baby i barnehagen. Og jeg kjenner ingen som har sendt en liten baby i barnehagen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig HI!

Syns det svømmer over av beklagelser for tiden, om at nå måååå barnehagen åpne igjen snart. Sååå lei av survete unger og trassunger. Leeei ferie, osv.

 

Ærlig talt! Det er barns deres, jeg skjønner ikke at det går an å bli lei av å ha tre hele uker sammen med de.

Og ikke kom slepende med ADHD, asberger eller andre krevende diagnoser. Jeg snakker om sutring fra foreldre med diagnosefrie barn!!! Usmakelig sutring!!! Og de samme foreldrene er vel de som masker ut timene i barnehagen.

 

Nei, jeg har ikke noe svar til deg HI, for det er uforståelig for meg. Så istede fikk du en liten utblåsning.

 

Takkskalduhahversågod!

 

Jeg spyr av sånne utsagn!!! Har en sønn på 3 år, som har gått i bhg fra han var 1 år, og jeg kan med hånda på hjertet si at dette er den første ferien hvor jeg ikke gleeeeder meg til han skal i bhg igjen. Hittil har han vært trassig, aktiv og meget utfordrende, og det har til tider vært et ork å ha han hjemme i lengre perioder! Har også en liten en på ti mnd, noe som har gjort det slitsomt med to små hjemme. Min treåring har vært mer rolig og grei denne ferien enn noen gang tidligere, og jeg koser meg hjemme med han nå.

 

MEN, jeg vet hvordan det føles å glede seg til ungen skal i bhg igjen. Og jeg er ikke redd for å si det!! Selv om man får barn, så er ikke det ensbetydende med at man ønsker å ha dem gående hjemme hele tiden! Jeg liker å gå hjemme i permisjon, men ett år er nok for min del. Da vil jeg tilbake i jobb!! Folk er forskjellige, og man er ikke en dårlig mor fordi man ikke ønsker å gå hjemme med barna. Herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også at det enkelte steder kan være vanskelig å få bgh-plass hvis man ikke søker om fulltid...Dessuten så er det jo dagene som teller i fht fulltid. Jeg har tidligere hatt deltidsstilling, før jeg fikk 100% fast, men siden jeg måtte jobbe hver dag så var det jo ikke mulig å ha deltidsstilling i bgh. Jeg vil svært gjerne prøve på det en periode med nestemann, men da kan jeg velge litt mer selv, siden jeg nå har fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig HI!

Syns det svømmer over av beklagelser for tiden, om at nå måååå barnehagen åpne igjen snart. Sååå lei av survete unger og trassunger. Leeei ferie, osv.

 

Ærlig talt! Det er barns deres, jeg skjønner ikke at det går an å bli lei av å ha tre hele uker sammen med de.

Og ikke kom slepende med ADHD, asberger eller andre krevende diagnoser. Jeg snakker om sutring fra foreldre med diagnosefrie barn!!! Usmakelig sutring!!! Og de samme foreldrene er vel de som masker ut timene i barnehagen.

 

Nei, jeg har ikke noe svar til deg HI, for det er uforståelig for meg. Så istede fikk du en liten utblåsning.

 

Takkskalduhahversågod!

 

Jeg spyr av sånne utsagn!!! Har en sønn på 3 år, som har gått i bhg fra han var 1 år, og jeg kan med hånda på hjertet si at dette er den første ferien hvor jeg ikke gleeeeder meg til han skal i bhg igjen. Hittil har han vært trassig, aktiv og meget utfordrende, og det har til tider vært et ork å ha han hjemme i lengre perioder! Har også en liten en på ti mnd, noe som har gjort det slitsomt med to små hjemme. Min treåring har vært mer rolig og grei denne ferien enn noen gang tidligere, og jeg koser meg hjemme med han nå.

 

MEN, jeg vet hvordan det føles å glede seg til ungen skal i bhg igjen. Og jeg er ikke redd for å si det!! Selv om man får barn, så er ikke det ensbetydende med at man ønsker å ha dem gående hjemme hele tiden! Jeg liker å gå hjemme i permisjon, men ett år er nok for min del. Da vil jeg tilbake i jobb!! Folk er forskjellige, og man er ikke en dårlig mor fordi man ikke ønsker å gå hjemme med barna. Herregud...

 

Takler man ikke å omgås barna sine på fulltid er det noe som er riv, ruskende galt i mine øyne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi mannen min jobber 8-16 og jeg jobber bare kveld og natt i turnus. forskjellig fra uke til uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad mange av dagens mødre ikke hadde barn for femti år siden.........

men det var jo 50 årsiden. litt andre tider-- kan en vel si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysjerrig. Dere som ikke har behov for å ha barna i bhg 7-9 timer hver dag, men likevel gjør det. Hvorfor? da tenker jeg på de som går hjemme med små søsken, jobber turnus, har fridager osv. Ikke syke mennesker som trenger avlasting:)

 

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på deg jeg HI, ville du ha brukt bhg på fulltid dersom du "ikke måtte" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...