Gå til innhold

hvorfor er det så mange som bruker fulltid i bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bare nysjerrig. Dere som ikke har behov for å ha barna i bhg 7-9 timer hver dag, men likevel gjør det. Hvorfor?

 

da tenker jeg på de som går hjemme med små søsken, jobber turnus, har fridager osv. Ikke syke mennesker som trenger avlasting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at folk ikke har behov for å ha barna i barnehage full tid bare fordi de jobber turnus eller har fridager??

 

Ved feks fridager: Er det ikke bedre å bruke tid til å gjøre husarbeid og slikt mens barnet er i barnehagen å koser seg, slik at man faktisk kan tilbringe resten av dagen SAMMEN med barnet etterpå å ha kvalitetstid med det?

 

Og folk som jobber turnus, og da feks har nattevakter, trenger faktisk å sove på et eller annet tidspunkt...

 

Nå har ikke jeg barn selv, men synes ikke det er så vanskelig å tenke seg til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at det er mange som gjør det? Mitt inntrykk er at de fleste - som meg - henter så fort de kan.

 

Men det er litt forskjell på alder til barnehagebarnet også. Nå er min yngste 5,5 år, og jeg har ikke samme dårlige samvittigheten for å ha han i bhg som jeg hadde da han var 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ene gutten min i bhg fordi jeg er syk og trenger avlastning. Men så den ikke var rettet mot oss som er syke, men svarte alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man hjemme med småsøsken (eks i barselperm med nyfødt) er det jo ikke gitt at man klarer å passe det store barnet også... De eldste barna syntes gjerne ikke det er så stas i dille rundt en baby hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

fordi barna trenger rutiner og trygge rammer. Hvis et barn kommer og går i hytt og vær, tar fridager ofte osv, kan det føre til at barnet får problemer med å knyte vennskap, komme inn i leken, bli utrygg. P. S. Jeg jobber fullt, så innlegget er ikke for å forsvare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner ikke helt hvorfor det skal være så tabu å ha barna i barnehagen full tid. Nå skal min begynne i barnehagen i august og syns det er bra at han får være der om dagene og leke med andre unger. Selv så begynte jeg ikke i barnehagen før jeg var 4 år, men da var det heller ingen andre på mitt byggefelt som gikk i barnehage så vi var alle ute og lekte sammen.

Nå er jo de fleste barna i barnehage og de må jo ha det mye gøyere å leke med andre barn og kose seg ute å inne med mye å gjøre enn å gå hjemme med mamma eller pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha omsorgen for barn innebærer langt mer enn å fysisk være sammen med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha omsorgen for barn innebærer langt mer enn å fysisk være sammen med barna.

 

 

Og den omsorgen kan man ikke utøve hvis man har barna fulltid i barnehagen? Det er en sterk påstand vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min snart 3 åring i Bhg, og er hjemme med baby på 9 md. Nå går ikke eldste fulle dager da! Går 5-6 timer, 4 eller 5 dager i uka.

Kunne godt tenkt meg å hatt eldste mer hjemme, men årsaken til at jeg ikke har det er todelt; jeg har bekken problemer så sliter fysisk med å ha begge hjemme en hel dag. I tillegg er eldste ganske så aktiv og krevende, så det er litt godt å få en liten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, jeg har barna mine hjemme så ofte som mulig, og når de er i barnehagen er det aldri lenger enn fra 9 til 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh..fordi de aller fleste barnehager,hvertfall i oslo kommune ikke lenger bruker deltidsplasser.Sønnen min har 100%plass,det betyr ikke at han er der lenge hver dag for det.Leverer kl 10 og henter 15.30. Han stortrives og vil i bhg for å leke med kompisene.De har påskefest,høstfest,julebord og nissefest.Drar på teater,til sjøen,bondegård,hjem til ansatte,i skogen,går på ski,skøyter og aker.Hvorfor skulle det være bedre for han å gå hjemme og dasse med meg hver dag?

 

Jeg tror det handler mye om å gi slipp,samtidig innse at barn har godt av å være sammen andre enn mamman sin.De skal jo bli selvstendige og sosiale mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri 2 dager i uken fra jobb. Barna er hver dag i barnehagen, fulle dager. På det meste 8-9 timer. Sjelden mindre enn 7 timer, som oftest fra halv 8 til 16.00.

De går på veggene hjemme uten andre barn å leke med, sosiale, fantastiske glade barn som elsker barnehagen. En fantastisk barnehagen der alle vennene dems går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi sønnen min har det mye kulere i barnehagen med vennene sine enn hjemme med meg og en knøttliten lillebror som bare hyler og henger i puppen. Kortere dager ja, men fortsatt full plass. Har overhodet ingen betenkeligheter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha omsorgen for barn innebærer langt mer enn å fysisk være sammen med barna.

 

 

Og den omsorgen kan man ikke utøve hvis man har barna fulltid i barnehagen? Det er en sterk påstand vil jeg si.

Jo.

Hi spør hvorfor noen har barn i barnehagen selv om de ikke må pga sykdom eller jobb. Svaret mitt er da at livet består av mer enn lønnet arbeid og det å være fysisk sammen med barna.

 

Barn skal ha mat, rene klær, et ok rent hjem, de skal handles til... I tillegg kommet andre ting som krever tid av en gjennomsnittlig familiemor, som å ta seg av andre familiemedlemmer som trenger hjelp, planlegge, handle inn til og gjennomføre barnebursdager, ja kanskje til og med SLAPPE AV innimellom for å yte best mulig hjemme og på jobb...

 

Poenget mitt er at selv om man ikke er syk eller på jobb, så kan man ha PLENTY av andre ting å gjøre for barna og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig HI!

Syns det svømmer over av beklagelser for tiden, om at nå måååå barnehagen åpne igjen snart. Sååå lei av survete unger og trassunger. Leeei ferie, osv.

 

Ærlig talt! Det er barns deres, jeg skjønner ikke at det går an å bli lei av å ha tre hele uker sammen med de.

Og ikke kom slepende med ADHD, asberger eller andre krevende diagnoser. Jeg snakker om sutring fra foreldre med diagnosefrie barn!!! Usmakelig sutring!!! Og de samme foreldrene er vel de som masker ut timene i barnehagen.

 

Nei, jeg har ikke noe svar til deg HI, for det er uforståelig for meg. Så istede fikk du en liten utblåsning.

 

Takkskalduhahversågod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg er ei forferdelig røy av ei mor, og klarer ikke å tilbringe dagen med å bygge lego og studere grus.

Vil heller se på tv og drikke pepsi. Guttungen er i verste trassalder, og jeg orker ikke å bruke dagen til han. 3timer etter bhgen er nok!

 

 

 

 

Sånn, var det ikke det du ville høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedatteren min på 5 VIL være i barnehagen. :) hun syntes det er kjempegøy og gleder seg hver eneste morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun vil ikke hentes tidligere heller...det er frukt og yoghurt 14.30 og det er veeeldig viktig å få med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er alenemor med veldig liten avlastning i perioder annet enn når ungene er i bhg. Skulle jeg bli skikkelig syk så klarer jeg ikke å ta meg av barna mine sånn jeg ønsker, så da er det godt å vite at barnehagen finnes.

 

Jeg jobber ca 3 dager i uka og har barna mine i bhg 4-5 dager i uka. De dagene jeg ikke jobber leverer jeg dem kl 10 og henter dem ca kl 14-15. De er på samme avdeling og koser seg i hverandres og andre barns selskap.

 

Hvis jeg skal ha overskudd til å være tilstede når vi er sammen så er jeg nødt til å gjøre det sånn. Jeg har behov for alenetid og mye søvn for å være en opplagt mamma, så da tar jeg hensyn til det;-) Pluss at jeg prøver å ordne alt som skal gjøres når de er i bhg, så vi får mer kvalitetstid når vi er sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke opplevd at folk bruker de "fridagene" på å sitte på ræva å se film akkurat. De brukes ofte til, legebesøk, div. ærender,ny baby, husvask, har hjemmekontor og som regel blir barna hentet tidligere. Har aldri hørt folk klage mer på barna sine i ferien heller når jeg tenker meg om, mer det at alle gleder seg litt til å komme tilbake til jobb og rutiner. Jeg gledet meg alltid til å komme tilbake til jobb etter ferien, før jeg fikk barn også ;)

 

Tror ikke det er så mange av dem som har barna fulltid i bhg bare for å sitte å daffe hjemme. Noen er det kanskje, men tviler på at det er så mange som du skal få det til å høres ut som HI ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen av oss har uregelmessig arbeidstid og ikke lever i en ni til fire verden. Da fungerer det dårlig med redusert plass i barnehagen.

Dette betyr ikke at ungene er der fra 7-17 hver dag, men at noen dager kommer de tidlig andre dager sent. Samme med henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Fordi jeg føler at det å være mor er så mye mer enn å skulle være sammen med barnet så 100% av tiden som mulig. Man skal faktisk også forberede barna på en framtid ved å åpne for kontakt med andre mennesker, at de skal få bygge relasjoner og vennskap med andre på egen alder, og at de skal få lov til å knytte seg til andre voksne mennesker enn sine egne foreldre. Samtidig viser barnet mitt at han er trygg og stødig, og har en trygg base hjemme med oss foreldrene.

I tillegg synes jeg det er viktig med rutiner. Et barn som har faste rutiner hver dag er et trygt barn, som kan forutse hva som skal skje og hva som er forventet av dagen. Og i barnehagen kan de voksne stimulere barna i fellesskap, de kan lære mye om å fungere sammen med andre og leke på en måte som jeg ikke har mulighet til å lære bort hjemme, uten søsken og med langt til nærmeste nabo.

 

Og det viktigste av alt: Han elsker barnehagen! Han har lagt sin elsk på små og store, og det vises hver eneste dag. Så jeg har ingen problemer med å levere i barnehagen en dag, selv om jeg kanskje kunne holdt han hjemme. Jeg vet at han får fylt alle behov der, og at når han kommer hjem så har vi fortsatt 4-5 timer hvor vi kan kose oss sammen, før det er leggetid. Da er mor ferdig med husarbeid, handling og andre kjedelige ting, og har tid til å kose og leke.

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha omsorgen for barn innebærer langt mer enn å fysisk være sammen med barna.
Og den omsorgen kan man ikke utøve hvis man har barna fulltid i barnehagen? Det er en sterk påstand vil jeg si.
Jo. Hi spør hvorfor noen har barn i barnehagen selv om de ikke må pga sykdom eller jobb. Svaret mitt er da at livet består av mer enn lønnet arbeid og det å være fysisk sammen med barna. Barn skal ha mat, rene klær, et ok rent hjem, de skal handles til... I tillegg kommet andre ting som krever tid av en gjennomsnittlig familiemor, som å ta seg av andre familiemedlemmer som trenger hjelp, planlegge, handle inn til og gjennomføre barnebursdager, ja kanskje til og med SLAPPE AV innimellom for å yte best mulig hjemme og på jobb... Poenget mitt er at selv om man ikke er syk eller på jobb, så kan man ha PLENTY av andre ting å gjøre for barna og familien.

 

 

Jeg ser nå at jeg har misforstått deg i her, og at vi faktisk er enig. Hehehe... Beklager. Skal forsøke å være flinkere til å lese ordentlig før jeg svarer. :kremt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke opplevd at folk bruker de "fridagene" på å sitte på ræva å se film akkurat. De brukes ofte til, legebesøk, div. ærender,ny baby, husvask, har hjemmekontor og som regel blir barna hentet tidligere. Har aldri hørt folk klage mer på barna sine i ferien heller når jeg tenker meg om, mer det at alle gleder seg litt til å komme tilbake til jobb og rutiner. Jeg gledet meg alltid til å komme tilbake til jobb etter ferien, før jeg fikk barn også ;) Tror ikke det er så mange av dem som har barna fulltid i bhg bare for å sitte å daffe hjemme. Noen er det kanskje, men tviler på at det er så mange som du skal få det til å høres ut som HI ;)

 

Jeg opplever det helt som deg. Hvor bor disse damene som sitter og glor på TV mens unga står og hyler ved porten i barnehagen?

 

Samtlige av de jeg kjenner som har barn går konstant med dårlig samvittighet og løper nesten beina av seg for å få hentet barna fortest mulig. De prøver å balansere jobbhverdag og barnehagehverdag etter aller beste evne, og de fleste klarer dette aldeles utmerket. De er euforiske når de endelig kan ta seg en ekstra dag eller noen timer fri fra jobb for å ta med barna på teater eller i svømmehallen.

 

Og at de ikke koser seg med barna i ferien? Jeg får så mye hyggelige mail, SMSer og bilder fra lykkelige foreldre som koser seg glugg i hjel sammen med barna sine nå i ferien!

 

Tror man skal være forsiktig med å bruke DIB som fasit for virkeligheten, for jeg tror ikke mine venner og bekjente er i en klasse for seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...