Hei!
Jeg er førstegangsgravid og syns det er litt vanskelig dette med trimester inndeling! Pr nå er jeg 10+5 og ikke sikker på om det er 12+1 eller 13+1 hvor jeg er i andre trimester? Syns det står forskjellig når jeg prøver å lese om det også! Så hadde vært fint med en forklaring!
Jeg lurer samtidig på når jeg skal til neste kontroll?? Jeg var til første kontroll i uke 8, men fikk beskjed om at det var lenge t neste kontroll så det trengte vi ikke tenke på enda! Har også lyst å ta en prat med jordmor etterhvert, men vet ikke om jeg blir innkalt eller må bestille selv??
Takker for svar!!
Forstår ikke helt dette med trimester!
Opprettet av
VestlandsPrøver
, juli 18 2012 14:34
1 svar til dette emnet
Skrevet 18 juli 2012 - 14:34
tidligere SingelBaby.
Har en blogg som heter babyhaapivest.blogspot.com (send meg mailadresse om interessert i å følge. Endelig gravid!!! :)
Har en blogg som heter babyhaapivest.blogspot.com (send meg mailadresse om interessert i å følge. Endelig gravid!!! :)
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 19 juli 2012 - 18:56
Hei, på deg!
Det kan være litt forvirrende med trimester, uker og dager.
Spesielt også fordi det finnes ulike definisjoner ute og går.
Første trimester er de første tolv ukene, dvs at du er over i andre trimester ved 12+1.
Ved et normalt svangerskap anbefales 8 kontroller, der rutine-UL ved uke 18-20 er én av disse.
Første kontroll er ca uke 8-12, deretter regnes rutine-UL ved uke 18-20 som andre kontroll. Tredje kontroll er ved uke 24, fjerde ved uke 28. Femte svangerskapskontroll ved uke 32 og sjette ved uke 36. Deretter er det kontroll hver annen uke, dvs uke 38 og 40. Dersom kvinnen ikke har født gis det tilbud om trivselskontroll én uke over termin, dvs 41+3.
Dette er kun ment som en veiledning, ved behov for ytterligere kontroller vil dette tilpasses den enkelte.
Som regel får man ny time fra gang til gang. Dersom du ikke har nye time må du bestille denne selv. Dersom du ønsker å gå til jordmor i svangerskapet må du ta kontakt for time selv.
Håper dette var litt oppklarende:)
Det kan være litt forvirrende med trimester, uker og dager.
Spesielt også fordi det finnes ulike definisjoner ute og går.
Første trimester er de første tolv ukene, dvs at du er over i andre trimester ved 12+1.
Ved et normalt svangerskap anbefales 8 kontroller, der rutine-UL ved uke 18-20 er én av disse.
Første kontroll er ca uke 8-12, deretter regnes rutine-UL ved uke 18-20 som andre kontroll. Tredje kontroll er ved uke 24, fjerde ved uke 28. Femte svangerskapskontroll ved uke 32 og sjette ved uke 36. Deretter er det kontroll hver annen uke, dvs uke 38 og 40. Dersom kvinnen ikke har født gis det tilbud om trivselskontroll én uke over termin, dvs 41+3.
Dette er kun ment som en veiledning, ved behov for ytterligere kontroller vil dette tilpasses den enkelte.
Som regel får man ny time fra gang til gang. Dersom du ikke har nye time må du bestille denne selv. Dersom du ønsker å gå til jordmor i svangerskapet må du ta kontakt for time selv.
Håper dette var litt oppklarende:)