Gå til innhold

Hvorfor større risisko for ufrivillig abort ved pcos?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har man større risiko for å abortere med pcos?

 

Gjelder dette like mye for alle med pcos, eller kommer det an på hvor hardt man er rammet?

 

Har man forhøyet risiko for abort også ved lett pcos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du det fra? Inegnting jeg har lest om eller hørt fra legene om PCOS sier at jeg har større sjanse for å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Inegnting jeg har lest om eller hørt fra legene om PCOS sier at jeg har større sjanse for å miste.

 

 

Både gyn og legen min sier de med pcos har større sjanse for å miste...på generell basis, vet ikke om de kun mener de som er hardt rammet etc.

 

<<Ved oppnådd graviditet har kvinner med syndromet dessuten økt risiko for spontanabort (9). Frekvens av spontanabort er over dobbelt så høy som hos gjennomsnittet av gravide kvinner i samme aldersgruppe. årsaken til den høye frekvensen av spontanabort hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom er ukjent, men hypoteser relatert til ugunstige forhold som høyt LH-nivå, utilstrekkelig progesteronsekresjon, dårlig oocyttkvalitet og ikke-optimalt endometrium har vært presentert (10). Minst halvparten av alle kvinner med lidelsen er overvektige, noe som også øker risikoen for spontanabort. Dessuten er det en overhyppighet av svangerskapskomplikasjoner, som svangerskapsdiabetes, preeklampsi, prematur fødsel og intrauterin fosterdød. I tillegg er perinatal mortalitet mer enn 50 % forhøyet sammenliknet med normalpopulasjonen.>>

 

hentet fra: http://tidsskriftet.no/article/1250857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...