Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Grunn til å ringe barnevernet?

• Logg inn for å svare
17 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 17:50

Er bruk av steroider grunn nok til å kontakte barnevernet? Og hvordan kan man få sagt ifra uten at det blir kjent hvem som melder ifra? Og hvordan kan man bevise at det skjer? Med andre ord, er det rett og slett bortkastet å melde ifra om dette?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 17:54

Tar barnet skade av bruken? Da er det grunn til å melde fra. Hvis barnet ikke tar skade av det er det ingen grunn til å melde fra.

#3 Amelita^

Amelita^

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 193 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:06

Barnet kan ta skade om personen som bruker dette får de kjente bivirkningene som humørsvingninger, agressivitet...

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:11

Det kan være et tidsspørsmål det om barnet tar skade av det. Er derfor jeg lurer på det. Om det er god nok grunn til å melde ifra. Dette gjelder far. Jeg er mor, og det er vanskelig å være den som må melde ifra med tanke på hvis de henlegger saken og han får vite det er jeg som melder ifra. HI

#5 Vilruge

Vilruge

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 152 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:21

Din "jobb" er å vurdere om du er bekymret, eller ikke. Er du det så skal du melde, og så er det barnevernet jobb å vurdere omsorgen.

Du kan melde annonymt ved å sende et brev der du beskriver din begymring uten å signere.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:25

Er det barnet som bruker?

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:27

Nei, det er far som bruker. Han har en del humørsvingninger mot meg. Men jeg vet ikke om han har det til barnet. Han har aldri vært voldelig mot meg, utenom verbalt. Han har 40% omsorg. HI

#8 Amelita^

Amelita^

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 193 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:28

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 18:25:

Er det barnet som bruker?

nei

#9 Amelita^

Amelita^

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 193 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 18:30

det er ikke bra for et barn å omgås ustabile mennesker, det skaper utrygghet og bør gjøres noe med! ikke tenk på hva han synes om at du melder ifra, gjør et forsøk og tenk på barnet ditt

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 19:26

Du blir sittende mellom barken og veden her.

BarneVERNloven sier du har plikt til å holde barna unna samvær om du vet det foregår noe som kan sette barnet i fare. Evt sette krav til samvær, eks uten overnatting, med tilsyn osv.
Barneloven sier du ikke kan nekte samvær.
Barnevernloven sier at den med omsorgen i verste fall kan miste omsorgen om en sender barn på samvær som kan være skadelig.
Barneloven sier en kan miste omsorgen om en trenerer samvær.
Værsågod: bli gal!

Barnevernloven sier det er den med omsorgen sin plikt til å sørge for at barnet er trygt. I klartekst betyr det at du innkalles til møte med barnevernet. Jeg har erfaring med dette via jobben min, og noen ganger vet ikke barnefaren om at det er sendt melding på han engang.

Så ja: du bør melde, men gjør det anonymt.

Sender noen andre melding og det kommer frem at du har sendt på samvær vel vitende om hva som har skjedd, er det din omsorgsevne som kommer under lupen.

#11 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 842 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 15 juli 2012 - 19:32

Inntak og oppbevaring av ulovlige preparater er det vel politiet som først og fremst skal ha tips om? Og der kan du sikkert gjøre det anonymt. Da står du også litt sterkere mtp bevis, dersom du går til bv, og da blir saken neppe henlagt. Beklagelig situasjon du er i. Jeg håper han ikke har behandlet barnet dårlig, og at han ikke kommer til å (få sjansen til å) la diverse bivirkninger gå ut over barnet i fremtiden.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 19:43

Er ikke steroider astmamedisin?

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 20:16

Takk for svar. Det er ingen som vet at jeg vet det. Og dette injeseres med nåler. Jeg vet at bruker er pga oppbygging av muskler. Kanskje jeg kan tipse politiet først? Men vil de kunne gjøre noe med det? HI

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 20:28

Du mener sikkert ANABOLE steroider? Jeg bruker steroider (prednisolon) for å få bukt med astmaen, og håper nå virkelig ikke at barnevernet tar ungen på grunn av at jeg skal få puste...

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 21:57

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 20:16:

Takk for svar. Det er ingen som vet at jeg vet det. Og dette injeseres med nåler. Jeg vet at bruker er pga oppbygging av muskler. Kanskje jeg kan tipse politiet først? Men vil de kunne gjøre noe med det? HI

De egen ræv du er redd for? Siden du presiserer at ingen vet det?

Politiet vil antagelig melde det til barnevernet, MEN da må de først ta han. Og det spørs hvor mye ressurser de bruker på det.

En gambler ikke med slike ting så ja: jeg mener absolutt du bør ringe.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 22:12

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 21:57:

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 20:16:

De egen ræv du er redd for? Siden du presiserer at ingen vet det? Politiet vil antagelig melde det til barnevernet, MEN da må de først ta han. Og det spørs hvor mye ressurser de bruker på det. En gambler ikke med slike ting så ja: jeg mener absolutt du bør ringe.

Det er jo nettopp derfor jeg ber om råd. Jeg fikk vite dette for tre dager siden, og har vurdert frem og tilbake hvordan jeg skal gå frem. Jeg er absolutt redd for barnet, og jeg er faktisk redd for meg selv i denne situasjonen hvis han får vite at jeg melder han. Jeg har sjekket en del på nettet, og det skal vel mye til for at politiet bryr seg, tror barnevernet er den veien jeg må gå. Nå er jeg og barnet på ferie en måned så han får ikke være med barnet på en god stund uansett. HI

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 414 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 07:32

Pappaen til mitt barn brukte anabole steroider, nå er det slutt mellom oss. Han ble så fort sint, verbalt voldelig, kastet ting rundt seg når han ble sint, og truet med vold. Jeg gikk ifra han fordi han ikke så selv at han har et problem, det er også problemet til de fleste som bruker det. Andre ser forandringen, de gjør ikke.

Til tross for mye sinne rettet mot meg, har jeg ingen bekymringer for at det skal gå ut over barnet de få dagene han skal være hos han. Han er rolig og flink med guttungen, men får jeg misstanke om at det går ut over han blir det meldt med en gang.

#18 Lillejonas Mekkemikkel

Lillejonas Mekkemikkel

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 647 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 08:03

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 17:50:

Er bruk av steroider grunn nok til å kontakte barnevernet? Og hvordan kan man få sagt ifra uten at det blir kjent hvem som melder ifra? Og hvordan kan man bevise at det skjer? Med andre ord, er det rett og slett bortkastet å melde ifra om dette?

Du skal melde i fra dersom du syns du har rimelig grunn til å tro at barnet er utsatt for omsorgssvikt slik det er beskrevet i barnevernsloven

Hvorfor vil du være ukjent? Dersom du faktisk er bekymret for barnet, så gagner det barnet svært lite at du er anonym. Du kan ikke bevise noe, men det er også helt unødvendig, du skal melde fra ved mistanke. Det er aldri bortkastet å melde fra, men  i og med at vurderingen din er basert på en mistanke, så må du nok innfinne deg med at det ikke er sikkert at alt er slik det ser ut for deg.