Gå til innhold

flytte til hamar??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvordan er byen?

dyrt å kjøpe der?

vil gjerne vite hva som er positivt og negativt om byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født og oppvokst, veldig fornøyd. men boligprisene er høye. Ville da heller vurdert områder i utkanten av hamar.:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert områder utenfor, pga. priser. Jeg bor selv i Ottestad, stortrives :) Ikke veeeeeldig stor forskjell i pris da, men koseligere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er byen? dyrt å kjøpe der? vil gjerne vite hva som er positivt og negativt om byen :)

 

Født og oppvokst på Hamar.. har flyttet vekk for lenge siden og lengter ikke tilbake.

Skjer ikke stort der,utelivet har forfalt etter hva kjentfolk som fremdeles bor der har fortalt meg.

Husker under oppveksten at Hamar-martn var det eneste jeg så frem til..for det var det eneste som skjedde i den monotone byen.. med mindre en dro på Elverum-dagene eller Rena dagene.... ikke så gjeve saker, men hvis en bor i Hamar, så tar en det en får av "spenning".

De har en kafe som lager de utroligste pastasalater og kaker, det skal de ha, tror den driver på enda..

Dyre bo-priser må evt utenfor Hamar for å få litt lavere priser. Hvis du absolutt Må flytte dit så er vel Bekkelaget noe jeg anbefaler (Hoberg-skolekrets)... styr unna Stange(barneskolen er ikke å skryte av mtp lærere som er håpløse i mobbe-håndtering o.l.), Løten(veldig sær miljø), Brummundal (er egentlig det beste av de 3, Mørkved skole-krets vil jeg da anbefale) ..er noe billigere, men....

 

Ville ha valgt andre alternativer enn Hamar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker Hamar, nyydelig sted! Masse å gjøre for både store og små, kjempeflott by med mye grøntarealet. Må også ta med at det er veldig,veldig koselig nede ved domkirkeodden ved Mjøsa. Det er klart at Hamar er stille og rolig ift feks Oslo, men mye trivligere og ikke minst,tryggere!

Tar kun litt over en times tid inn til oslo med tog, så det er lett å komme seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Bor ikke i Hamar selv, men i Ringsaker. Men beøsker Hamar en god del, er en fin by, Triangel parken, midt i gågata er opgradert, og er virkerlig fin! Så har man jo domkirkeodden og jernbanemuseet (en stor slager for sønnen vår på straks 17 mnd, og barn som er mye eldre også)

Utelivet er virkerlig ikke så ille som #6 påstår, kommer jo ann på om du er ute etter rølping (da passer den dårlig) eller et koslig utemiljø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at veldig mange flytter til Oslo, Trondheim, Bergen ol. for å studere, og da er det litt sånn "huff, for en tragisk by Hamar er", men så kommer de fleste tilbake igjen når de stifter familie. Det er en veldig fin by å vokse opp i.

 

Det er ikke sant som anonym over her sier at det ikke skjer noe her. Hamar mart'n er ikke det eneste! Det er kulturliv med teater, kino, konserter, forskjellige festivaler (poesifestival, Hamar music festival, Kirsten Flagstad-dager, Stoppested Verden og sikkert masse jeg ikke vet om...). Utelivet er så som så, men det finnes et utested for de fleste: Seb's for metall/rock-folk, Nelly for "voksen" rølp, Barrack for dansing, Hydranten for studenter (tror kanskje de skulle legge ned men), Svare & Berg for litt eldre mennesker med dansing og sjekking og fler.

 

Det finnes alle mulige fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Ungdomskontakten ble lagt ned i vinter da, det er dumt for de ungdommene som faller utenfor. Mange skoler og barnehager. Kvaliteten på de vet jeg ikke så mye om, i og med at det forandres jo en god del på noen år.

 

Det finnes friluftsområder med skog, fotballbaner, park, Koigen (badestrand med sand, volleyballbane, skatepark), domkirkeodden, og egentlig hele strandkanten mot Mjøsa er veldig fin.

 

Noe negativt finner man overalt, og Hamar er intet unntak sånn sett. Noen synes byen er akkurat passe stor, noen synes den er for liten. Det er jo en middels stor by, ingen metropol, og man må jo dermed justere forventningene deretter.

 

Jeg ville styrt unna Hamar Vest hvis jeg kunne. Ellers er det mange fine boligområder her.

 

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miryks

Hamar! <3 Bodde der for noen år siden, men bodde da gratis på en liten hybel der jeg jobba. Skal dit igjen, en eller annen gang i fremtiden :)

 

Vil anbefale Stange/Ottestad, evt litt mer i utkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet hit i fjor. Jeg er fra omegnen, vi ønsket oss tilbake til området, men urbane strøk. Litt godt vant var vi jo fra tida i Oslo.

 

Vi fikk en eldre enebolig med oppgraderingsbehov for 500 000 kr mindre enn vi fikk for vår treroms i Oslo. Sentrumsnært. Vi trives! Her er det store oppgraderinger i bybildet, nytt kulturhus, Ankerskogen svømmehall blir utbygget, sko omarbeidet i nærheten og Mjøsa! Det er et nydelig sted, syns jeg. Kort til Oslo og Gardermoen også.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at veldig mange flytter til Oslo, Trondheim, Bergen ol. for å studere, og da er det litt sånn "huff, for en tragisk by Hamar er", men så kommer de fleste tilbake igjen når de stifter familie. Det er en veldig fin by å vokse opp i. Det er ikke sant som anonym over her sier at det ikke skjer noe her. Hamar mart'n er ikke det eneste! Det er kulturliv med teater, kino, konserter, forskjellige festivaler (poesifestival, Hamar music festival, Kirsten Flagstad-dager, Stoppested Verden og sikkert masse jeg ikke vet om...). Utelivet er så som så, men det finnes et utested for de fleste: Seb's for metall/rock-folk, Nelly for "voksen" rølp, Barrack for dansing, Hydranten for studenter (tror kanskje de skulle legge ned men), Svare & Berg for litt eldre mennesker med dansing og sjekking og fler. Det finnes alle mulige fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Ungdomskontakten ble lagt ned i vinter da, det er dumt for de ungdommene som faller utenfor. Mange skoler og barnehager. Kvaliteten på de vet jeg ikke så mye om, i og med at det forandres jo en god del på noen år. Det finnes friluftsområder med skog, fotballbaner, park, Koigen (badestrand med sand, volleyballbane, skatepark), domkirkeodden, og egentlig hele strandkanten mot Mjøsa er veldig fin. Noe negativt finner man overalt, og Hamar er intet unntak sånn sett. Noen synes byen er akkurat passe stor, noen synes den er for liten. Det er jo en middels stor by, ingen metropol, og man må jo dermed justere forventningene deretter. Jeg ville styrt unna Hamar Vest hvis jeg kunne. Ellers er det mange fine boligområder her. Lykke til med valget! :)

 

Hva er galt med Hamar Vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også på hva som er galt med Hamar Vest, # 9.

 

Skulle jeg nå først bodd på Hamar, så ville jeg absolutt valgt Hamar Vest. Men heldigvis så bor jeg i Ringsaker og stortrives med det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint der oppe jeg!

Men lykke til å bli kjent med noen der :P

Har vært mye på hamar opp gjennom tidene og hamarfolk virker litt sære.

Har fått inntrykk at de kun snakker med de som de kjenner,å prøver ikke å bli kjent med nye folk heller.

Å de er ofte veldig forhåndsdømmende uten å kjenne deg :S

Men ellers er koselig og fin by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall rundt blokkene på Hamar Vest er det mye dritt. Det var i hvert fall der det dårlige miljøet holdt til når jeg gikk på ungdomsskolen. Hører også eldre folk enn meg som sier at det alltid har vært slik. Vi kalte dem bare "blokkbarna" de som bodde der, og det uttrykket var det ikke vi som fant på. Men for all del, det kan hende det er bedre der nå :) Ellers så er det fint lenger mot furuberget igjen, så det er bare et lite område der jeg ikke ville bodd med barn.

 

- Hilsen meg som mente Vesten ikke er noe særlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg var et blokkbarn, kan ikke huske noe "dritt" :P Men det er noen år siden, vi flyttet fra Hamar da jeg skulle begynne på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta til stange for noen år siden, og stortrives med nærheten til byen:) veldig flott by, mye å gjøre,se og gode spisesteder:) men som sagt lenger oppe her, ville nok valgt utkanten av hamar:) ottestad,stange,ringsaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra restauranter i hamar! nam nam :D Flott by!!

 

 

Det en over her sier om "Hamar-folk" er jo bare tullball, det er èn enkelt peersons uheldige erfaring...kunne like gjerne vært en hvilken som helst annen plass i norge/verden. Som de fleste andre steder, så bor det folk fra alle kanter av landet på Hamar, så ingenting er typisk "Hamar-folk". Jeg sitter med inntrykket av at de er blide og trivelige, og mye mer åpne enn jeg har opplevd i oslo....det er min erfaring :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gang på gang blir kjent med mye folk å nesten alle oppfører seg likt,så får du ett inntrykk av at sånn er folk fra hamar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange flotte svar :)

vi kommer fra en veldig liten by og etter å ha bodd borte i mange år så er det vanskelig å komme inn i miljøet igjen og jeg og samboer er i en annen fase enn de gamle vennene våre!

 

i tillegg vil vi være litt nær familie og venner! har familie og venner i oslo og litt familie i/på hamar men vil ikke flytte til oslo igjen, iallefall ikke med liten baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Flyttet til Hamar i år. Hamar vest (kun 1 km fra gågata) og vi trives UTROLIG godt!! Her er det fantastisk:-) Mange hyggelige folk i gata. Koselig barnehage, flott fiskebutikk, butikker, turmuligheter, lekeland, dyrepark, strand, museer... Savner ikke Oslo, og gjør jeg det er det bare en kort biltur. VELKOMMEN! Send meg gjerne PM om du lurer på mer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg var et blokkbarn, kan ikke huske noe "dritt" :P Men det er noen år siden, vi flyttet fra Hamar da jeg skulle begynne på ungdomsskolen.

 

Nå er det jo gjerne slik at barn av lavere klasser ofte ikke er klar over sin egen klassetilhørlighet.

 

For deg var kanskje Hamar-blokkene et supert oppvekststed, mens for de litt høyere opp i klassesystemet var dere "dritt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...