Jeg opplever at veldig mange flytter til Oslo, Trondheim, Bergen ol. for å studere, og da er det litt sånn "huff, for en tragisk by Hamar er", men så kommer de fleste tilbake igjen når de stifter familie. Det er en veldig fin by å vokse opp i.
Det er ikke sant som anonym over her sier at det ikke skjer noe her. Hamar mart'n er ikke det eneste! Det er kulturliv med teater, kino, konserter, forskjellige festivaler (poesifestival, Hamar music festival, Kirsten Flagstad-dager, Stoppested Verden og sikkert masse jeg ikke vet om...). Utelivet er så som så, men det finnes et utested for de fleste: Seb's for metall/rock-folk, Nelly for "voksen" rølp, Barrack for dansing, Hydranten for studenter (tror kanskje de skulle legge ned men), Svare & Berg for litt eldre mennesker med dansing og sjekking og fler.
Det finnes alle mulige fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Ungdomskontakten ble lagt ned i vinter da, det er dumt for de ungdommene som faller utenfor. Mange skoler og barnehager. Kvaliteten på de vet jeg ikke så mye om, i og med at det forandres jo en god del på noen år.
Det finnes friluftsområder med skog, fotballbaner, park, Koigen (badestrand med sand, volleyballbane, skatepark), domkirkeodden, og egentlig hele strandkanten mot Mjøsa er veldig fin.
Noe negativt finner man overalt, og Hamar er intet unntak sånn sett. Noen synes byen er akkurat passe stor, noen synes den er for liten. Det er jo en middels stor by, ingen metropol, og man må jo dermed justere forventningene deretter.
Jeg ville styrt unna Hamar Vest hvis jeg kunne. Ellers er det mange fine boligområder her.
Lykke til med valget!