Dagmamma, bedre enn barnehage?
Skrevet 15 juli 2012 - 00:26
Snarvei til forumene
Skrevet 15 juli 2012 - 00:42
Den vi var minst fornøyd med var den nyeste og flotteste barnehagen (og den største og mest bråkete) med flest ansatte med riktig utdanning. Men hva hjelper det når de ansatte har ingen sans for kos eller "avslapping" sammen med småttisene? Nei, der skulle alt være gjennomplanlagt, sunt, prektig og helt etter boka og sikkert veldig pedagogisk riktig -bare synd at stemningen ble så utrivelig av det.
Skrevet 15 juli 2012 - 00:52
Skrevet 16 juli 2012 - 22:49
Dette innlegget har blitt redigert av Tina-30: 16 juli 2012 - 22:54
Skrevet 17 juli 2012 - 08:12
Er du helt blåst i hodet eller??
Mange er gjerne dagmamma fordi de er hjemme med barnet sitt og syns det er kjekt at barnet hennes har en å leke med.
Hun kan da fint begynne på utdannelse senare når barnet er litt større!
Bli voksen å slutt å forhåndsdømme folk!!
Skrevet 17 juli 2012 - 08:36
Jeg ville så gjerne være hjemme med jenta mi lengre og planla å bli dagmamma.
Grunnen var at da kunne jeg følge henne opp selv, trygge omgivelser, andre barn, men ikke for mange og mer frihet. Jeg ska være dagmamma etter jeg er ferdig med lærlingetiden min og prøve å starte en liten familiebarnehage her hjemme
Det er min drøm!
Skrevet 17 juli 2012 - 08:41
Planlagt KS den 14/2 pga to tidligere akutte snitt.
Skrevet 17 juli 2012 - 08:42
Planlagt KS den 14/2 pga to tidligere akutte snitt.
Skrevet 18 juli 2012 - 12:40
Veldig hyggelig å høre om drømmen om å bli egen familiebarnehge
Synd noen har en dårlig oppfatning av dagmamma om det egentlig ikke er så dumt.
Skrevet 18 juli 2012 - 22:52
Ranii skrev 18 juli 2012 - 12:40:
Skuffet over det pedagogiske....seriøst. En dagmamma er jo som regel ikke en pedagog, og synes ikke man kan forvente så mye av det hos en dagmamma. Det man kan forvente er at dagmammaen virkelig bryr seg om barnet, gir omsorg, aktiviserer og leker med barnet. I tillegg er du skuffet over at hun kun har tre barn. Synes hun er veldig fornuftig jeg, synes ikke det hadde vært forsvarlig med flere.
Dagmamma er jo heller ikke billigere enn barnehage, man må som regel betale ihvertfall hele kontantstøtten.
Skrevet 20 juli 2012 - 10:41
Skrevet 22 juli 2012 - 13:31
Med 2 års arbeidserfaring fra kommunal barnehage og 7års erfaring fra en familiebarnehage kan jeg si at begge disse har gode og dårlige sider. Det gjelder også dagmammaer. Barn trenger omgang med andre barn som er på lik linje utviklingsmessig. Om en dagmamma har flere barn på ca samme alder og gjør jobben sin, kan mange barn trives her.I en familiebarnehage kan det være opp til 8 barn( i en dobbelt gruppe) Dette fungerer som en liten privat barnehage med tett oppfølging på det pedagogiske plan. I de årene jeg har jobbet i en familiebarnehage kan jeg med si at vi lagde årsplan hvert år og satte opp temaer og mål for året. Jeg mener at de minste( 0-2 år) har det best i en liten banehage.Eller en liten avdeling i en større barnehage. De blir sett og man er mer fleksibile på spesielle ting som akkurat ditt barn trenger. Men så fort barn blir over 2 år trenger de mer utfordring enn en liten barnehage kan tilby. Hos en dagmamma vil det komme litt an på barnet , men vil anbefale alle å ha barnet sitt i stor barnehage fra 4 til de begynner på skolen. Dette har med at barn trenger å lære sosiale ferdigheter med/av andre barn på likt nivå helt fra de er små. De har egene måter å løse konflikter og komunisere på i større grupper og dette trenger de å kunne til de skal begynne på skolen.
Dette innlegget har blitt redigert av vierto: 22 juli 2012 - 13:42
Skrevet 30 juli 2012 - 00:06
Skrevet 02 august 2012 - 16:23
Når hun hadde fylt 2år begynte hun i barnehage. Vi er veldig fornøyde med å gjøre det på den måten,så vi kommer til å gjøre det igjen.
Fikk anbefalt dagmamma gjennom ei venninne som hadde hatt sitt barn hos henne.
Hun hadde 2 andre barn i tillegg. Men fra 2år så syntes jeg det er på tide med litt mer utfordringer.
Skrevet 03 august 2012 - 09:21
MIn erfaring er ikke like god, da jeg fikk mitt første barn for 12 år siden, fikk vi ikke barnehageplass (Oslo) - og jeg strevet vettet av meg for å finne dagmamma som ville jobbe hvitt. Det var omtrent helt umulig, og til og med en sånn dagmammaformidling prøvde å "selge" oss plass hos to hjemmeværende innvandrerkvinner (ikke noe gærent med det altså) som drev business i den enes leilighet. Det var 10 barn der, og de pratet ikke norsk. Den plassen takket vi nei til.
Dagen før jeg skulle ut i jobb var den en kollega av en bekjent som tipset om en dagmamma som hadde en ledig plass. Hun var trygdet og "jobbet" ellers litt som bingovertinne...og røyket...og hadde tre hamsteret gående rundt i leiligheten, og jobbet svart. I fortvilelsen over å skulle på jobb dagen etter, takket vi unge og uerfarne som vi var ja. Jeg satt på jobb og gråt dagen etter, det føltes helt grusomt å skulle ta i mot kontantstøtte for å gi videre til denne i og for seg snille, men helt uegnede, dagmammaen. Det fungerte bare ikke og vi avviklet ordningen samme uken. Det endte med at mine foreldre tok ut ferie, vi litt ulønnet permisjon, og at vi sammen fikk til en løsning for noen måneder inntil vi takk og lov fikk barnehageplass. For meg er det egentlig helt absurd at man skal få kontantstøtte for å stimulere til å være sammen med barnet sitt, så bruker man denne statlige støtten til dagmamma og au pair i stedet.
Med de tre andre har vi fått barnehageplass tidsnok, og har vært strålende fornøyde (tre forskjellige barnehager). Vi har opplevd at barna våre blir sett, og har fått tilpasset tilværelsen etter sine behov. Vi har fire barn som har elsket barnehagen, og vi har grått en skvett da de eldste har sluttet for å begynne på skolen. Rørte over farvelsanger, minnebøker og flott personale som har vist våre barn omsorg og kjærlighet gjennom mange år.
Nå når vi venter nummer fem er vi ikke i tvil, det blir barnehage. Men, det er jo fordi vi også har et liv der vi kan ha kortere dager i blant, hjemmekontor og ha barnehagen som et suppliment - ikke bare oppbevaring. Heldige er vi!
Skrevet 15 september 2012 - 10:39
Alt ble såååå mye bedre da vi kom i en ordentlig bhg! Vi har hatt noen episoder i bhg også, men da har vi hatt noen andre å ta det opp med. Mye enklere når det er mer en én å forholde seg til, synes nå jeg!!
Skrevet 15 september 2012 - 15:00
Borsett fra visst det en helt ustyrlig unge og du vet at foreldre ikke har noen grenser.
Da kan jeg skjønne om dagmammaen hadde prøvd å tatt det opp med foreldre å prøvd forsiktig frem, å gi råd om at med litt strengere barneoppdragelse kan være lurt.
Her har jeg jobbet for flere som har så å si fri oppdragelse.
De fikk spise is oppi sofaen,kaste fritt på dvdene fra hyllen og som moren selv sa så er disney kanaleb på 24 timer i døgnet.
Valgte å ikke si hva jeg mener ettersom jeg ikke har noe med det,men hadde strengere regler når jeg var der.
Skrevet 15 september 2012 - 21:23
Skrevet 15 september 2012 - 23:39
Det føles som tryggere enn å bare levere ungen til en jeg ikke kjenner.
Men så er jeg ganske overbeskyttende ovenfor sønnen min og da.
Skrevet 18 oktober 2012 - 00:21
Om man vurderer en dagmamma da synes jeg man skal være kjempe forsiktig!!! Og hun bør snakke flytende norsk i tillegg til å være kjempe dytkig.