Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Topplistenavn - hot or not???

• Logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

#21 SingSing

SingSing

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 469 Innlegg:

Skrevet 18 juli 2012 - 16:01

Statistikk kan brukes slik man vil. ;-) Eldsta har et navn hun deler med flere selvom det aldri har vært på topp 10, og det går også greit.

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Philomena

Philomena

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 160 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 03:02

@charnelle:
Det er helt riktig at topp ti ikke betyr automatisk 3-4 i samme klassen med samme navn. Men sjangsen er MYE høyere.
Og det er like kjedelig med hyppige navn når det ikke er direkte kontakt mellom de som heter sånn. Når jenten min sier at hun gleder seg til å se Amalie igjen og jeg må spørre om hun mener nabojenten, cousinen, datteren til veninnen min eller en av de 2 i barnehagen... Hadde ikke skjedd med Aslaug ,Talulah, Solfrid eller hvilken som helst sjelden navn ;)

Trenger jo ikke å være <10 i hele landet som heter sånn for å være litt mer kreativ en topp 10.

Når det er sagt er det tilfeldigvis ikke EN Emil i vår barnehage eller vennegjeng. Og selv om seg synes navnet er kjempefint klarer jeg sikkert å finne et likefint fra plass 20-1000 på listen til gutten i magen ;)

#23 Thunder Road

Thunder Road

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 777 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 13:18

Jeg har en Emil på snart 8 år, og jeg visste ærlig talt ikke at det var et "topp ti" navn da vi kalte han det. Men nå har det seg faktisk slik at vi bor i ei bygd med 4000 innbyggere og det er bare 4 som heter det, og tre av dem er 4,6 og 8 år (den siste er voksen). Så altså ingen som går på skolen med min Emil som heter det, på hele skolen! Så topp ti navn trenger ikke å bety mange i hver klasse nei ;)

#24 Ingunn89

Ingunn89

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 356 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 22:48

CHARNELLE: Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen var det mange på samme trinn og i samme klasse som het det samme.. Camilla, Christina, Christoffer Og Thomas var s.eks veldig populære navn da jeg begynte på skolen. Det var flere av disse i klassen min.. Dette er en av grunnene til at jeg velger bort topp 10 navn..

#25 charnelle

charnelle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 521 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 23:17

Vis innleggIngunn89 skrev 19 juli 2012 - 22:48:

CHARNELLE: Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen var det mange på samme trinn og i samme klasse som het det samme.. Camilla, Christina, Christoffer Og Thomas var s.eks veldig populære navn da jeg begynte på skolen. Det var flere av disse i klassen min.. Dette er en av grunnene til at jeg velger bort topp 10 navn..
Gå inn på SSB sine sider så ser du helt andre tall på hvor mange som het ti på topp navnene før i tiden i forhold til ti på topp navnene som er i dag. (merk også at SSB grafene ikke viser nyfødte, men alle som totalt heter dette navnet) På 70-80-tallet stod ti på toppnavnene for to til tre ganger så mange med samme navn i forhold til dagens ti på topp navn. Noen av ti på toppnavnene enda lengre tilbake i tid stod for mellom 5-10% av befolkningen. Skjønner at det er lett å sammenligne, men det har kommet til mange flere navn gjennom årene som gjør at ti på toppnavnene ikke lengre er så blir så utpregete som før.
Mamma til jente født 24 oktober 2012
http://denvoksendemage.blogspot.com/

#26 Gulltopp&Lillebjørn

Gulltopp&Lillebjørn

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 619 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 23:23

For meg blir det : NOT

Jeg synes et navn blir upersonlig, kjedelig og grått etter å ha blitt overbrukt en periode.

Lukas for eks, blir et slikt navn for meg. Det har ingen mening, klang eller personlighet lenger. Jeg kritiserer på ingen måte navnet, men det blir brukt til en så stor grad at man får det litt i halsen, på et vis.

Det eneste navnet på Topp 10 som kunne vært aktuelt her, er Mathias fordi det er et familienavn som er brukt i generasjoner.

Har en sønn på 1,7 år og han har et navn som er ganske lite brukt. Dobbeltnavnet hans er han nok alene om, og det gir litt mer styrke, slik jeg ser det :) Dette er selvfølgelig bare min mening ;)

#27 maipiken

maipiken

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 224 Innlegg:

Skrevet 08 august 2012 - 21:34

Vis innleggcharnelle skrev 17 juli 2012 - 10:45:

Vis innleggLettie skrev 17 juli 2012 - 04:07:

Vi velger navn vi liker, uavhengig av topplista, men påvirkes mer av om vi kjenner mange som har barn med det navnet vi tenker på. Vi tenkte på et topplistenavn denne gangen, men fant ut etter litt tenking at vi har to bekjente med det navnet på et barn, selvom ingen av våre venner har det. Så vi ender opp med navn som ikke er topplistenavn på barna vare - så langt i alle fall :)
Enig, her har vi strøket noen navn rett og slett fordi venner og familie har brukt navnene :-)
vi velger navn som ingen i barnehagen heter, eller naboer eller venners barn.. så om det er topp lista gjør ingenting så lenge jeg ikke kjenner noen i nærmiljøet.. velger heller ikke navn jeg har dårlige minner om.. vi velger et som var på topp i 2006.. men det er da lenge siden nå ;)
De to godjentene mine gleder seg til å hilse på lillebror i januar <3

#28 Chelseafan

Chelseafan

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 712 Innlegg:
  • StedSarpsborg Østfold

Skrevet 08 august 2012 - 22:25

Jeg Personlig skal bruke Mathias på min sønn,det er fordi jeg liker det navnet best og hvis jeg får flere sønner som kan det godt hende jeg bruker Emil eller Alexander. Jentenavnet jeg har valgt nå er ikke på topp 10,men kunne tenkt meg og kalle neste jente for enten Sarah,Nora eller Emma. Jeg mener man skal velge navn man liker selv og ikke bry seg hva andre mener om det,selvom det er Poppis,alle er forskjellig,så jeg kommer til og velge Poppis navn i fremtiden:)

#29 SnartMammaTil2:)

SnartMammaTil2:)

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 406 Innlegg:

Skrevet 09 august 2012 - 07:50

Emil og Elias er navn vi tenker på hvis det kommer en gutt;)

#30 Salomine

Salomine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 212 Innlegg:

Skrevet 09 august 2012 - 08:16

Nei takk til topp 10 navn for oss. Hvem vil hete det samme som alle andre når de blir voksne ?
Men det er vår mening, hva andre gjør er deres sak.

#31 CamillaJ

CamillaJ

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 335 Innlegg:
  • StedTromsø

Skrevet 09 august 2012 - 09:23

Vår sønn skal hete William. Men var faktisk ikke klar over at det lå på navnetoppen før nå!:P Tenker at man skal velge et navn man liker, og ikke tenke så veldig mye over om det ligger på en statestikk eller ikke.

#32 Mini&Meg

Mini&Meg

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 500 Innlegg:

Skrevet 09 august 2012 - 10:33

Jeg har en Emma og hun er den eneste rundt her på sin alder som heter det. Ingen av de andre i bhg heter det eller i nabolaget på kanskje like mange barn. Lurer på om foreldrene til de 4 Sindrene som går i bhg og 4 Amundene tenkte at de skulle holde seg unna topplisten?!?

#33 charnelle

charnelle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 521 Innlegg:

Skrevet 09 august 2012 - 11:33

Denne tråden inspirerte meg til å skrive et blogginnlegg om temaet:

http://denvoksendema...vn-hot-not.html
Mamma til jente født 24 oktober 2012
http://denvoksendemage.blogspot.com/