Gå til innhold

Palmeolje....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er hjemme på ferie og min mor og svigerinne har forbudt meg (ja de har det...) å gi jenta mi på 7 mng grøt fordi det er palmeolje i dem alle sammen.

Er palmeolje livsfarlig. Hva slags forskning finnes det på dette. Og hvilke grøttyper med mme i finnes det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke sunt med palmeolje. Prøvde noen grøttyper uten palmeolje da gutten min begynte med grøt (Hollegrøt fra helsekost). Denne ville han absolutt ikke ha, og måtte bite i det sure eple å gi han nestle.

Men jeg tror det er bedre med grøt med palmeolje enn å la være å gi grøt... Det går an å lage grøt selv også.. om du har tid.

Om jeg ikke tar fail fungerer palmeolje på kroppen som fett fra dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

"Hele 45 prosent av fettsyrene i palmeolje er palmitinsyre. Palmitinsyre er en av de mest kolesterol-økende fettsyrer vi har, sier Helen Engelstad Kalem, klinisk ernæringsfysiolog.

Det er den raffinerte palmeoljen som er helsefarlig. Den fører blandt annet til en sterk økning av det dårlige kolesterolet-LDL. Oljen finnes i mange typer ferdigmat. "

Palmeoljeplantasjene er også med på å ødelegge regnskogen:

http://www.gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Fakta-om-palmeolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Forøvrig er det Holle sin grøt som er uten palmeolje i Norge, såvidt jeg vet. Og så er det en type i Sverige som jeg vet mange kjøper, men den vet jeg ikke hva heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje finnes i veldig veldig mye og er i lengden vanskelig å unngå. Bl a i alt av margarin(bortsett fra Brelett), er det noe din mor og svigerinne er klar over...?

 

Såklart prøver man å unngå der man kan, men ikke på bekostning av andre næringsstoff. Ferdiggrøt og mme inneholder fler næringsstoff som er nødvendig enn stoffer som ikke er nødvendig.

Man får en stri jobb med å erstatte de viktige næringsstoffene om man kun skal bruke matvarer uten palmeolje. Men det kan du kanskje overlate til din mor og svigerinne....

 

Men samtidig, produsentene er heldigvis i ferd med å snu og stadig flere kutter palmeolje fra sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eco heter merket som selger palmeoljefri grøt i Sverige. Jeg tror disse grøtene uten palmeolje ikke er tilsatt jern, slik som de andre er.. babyer har nesten tomt lager av jern ved 6 mnd alder (de er født med et jernlager de tærer på når de ammer), så derfor viktig at du passer ekstra godt på at hun evt får i seg dette i andre kilder (ikke for mye tilskudd, da for mye jern heller ikke er bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje finnes i veldig veldig mye og er i lengden vanskelig å unngå. Bl a i alt av margarin(bortsett fra Brelett), er det noe din mor og svigerinne er klar over...? Såklart prøver man å unngå der man kan, men ikke på bekostning av andre næringsstoff. Ferdiggrøt og mme inneholder fler næringsstoff som er nødvendig enn stoffer som ikke er nødvendig. Man får en stri jobb med å erstatte de viktige næringsstoffene om man kun skal bruke matvarer uten palmeolje. Men det kan du kanskje overlate til din mor og svigerinne.... Men samtidig, produsentene er heldigvis i ferd med å snu og stadig flere kutter palmeolje fra sine produkter.

Det er nå svært lite av margarin som inneholder palmeolje. Det er fortsatt masse av det i First Prise margarin og i Coops Delikatessemargarin, men ellers er så vidt jeg vet all margarin som selges i Norge uten palmeolje.

Det er også palmeolje i så vidt jeg vet all barnegrøt, men i motsettning til hva de fleste tror er det mindre av det i Nestle sine grøter enn i Hipp og Småfolk. I barnematen på glass er det ikke palmeolje i noen av produktene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er superenkelt å lage grøt selv. Kok på havre og hirse (de korntypene som er rikest på jern)l bruk litt most banan som søtningsmiddel, og avslutt med en c vitaminrik dessert (litt kiwi, aprikosmos etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje finnes i veldig veldig mye og er i lengden vanskelig å unngå. Bl a i alt av margarin(bortsett fra Brelett), er det noe din mor og svigerinne er klar over...?

 

Såklart prøver man å unngå der man kan, men ikke på bekostning av andre næringsstoff. Ferdiggrøt og mme inneholder fler næringsstoff som er nødvendig enn stoffer som ikke er nødvendig.

Man får en stri jobb med å erstatte de viktige næringsstoffene om man kun skal bruke matvarer uten palmeolje. Men det kan du kanskje overlate til din mor og svigerinne....

 

Men samtidig, produsentene er heldigvis i ferd med å snu og stadig flere kutter palmeolje fra sine produkter.

 

Det er ikke noe "magisk" tilsatt i mme eller grøt som man ikke kan reprodusere i et godt sammensatt hjemmelaget kosthold.

 

Vet man litt om kost og ernæring er det en enkel sak og lage sunn mat 100% fri for planteolje til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje er ikke sunt for voksne heller... Her i huset sjekker vi stort sett om det er aspartam eller palmeolje i produktene før ungene får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje finnes i veldig veldig mye og er i lengden vanskelig å unngå. Bl a i alt av margarin(bortsett fra Brelett), er det noe din mor og svigerinne er klar over...? Såklart prøver man å unngå der man kan, men ikke på bekostning av andre næringsstoff. Ferdiggrøt og mme inneholder fler næringsstoff som er nødvendig enn stoffer som ikke er nødvendig. Man får en stri jobb med å erstatte de viktige næringsstoffene om man kun skal bruke matvarer uten palmeolje. Men det kan du kanskje overlate til din mor og svigerinne.... Men samtidig, produsentene er heldigvis i ferd med å snu og stadig flere kutter palmeolje fra sine produkter.
Det er nå svært lite av margarin som inneholder palmeolje. Det er fortsatt masse av det i First Prise margarin og i Coops Delikatessemargarin, men ellers er så vidt jeg vet all margarin som selges i Norge uten palmeolje. Det er også palmeolje i så vidt jeg vet all barnegrøt, men i motsettning til hva de fleste tror er det mindre av det i Nestle sine grøter enn i Hipp og Småfolk. I barnematen på glass er det ikke palmeolje i noen av produktene i Norge.

 

Ja, det ser ut til at Melange nå er uten, men Soft Flora og Vita Hjertego er fortsatt med såvidt jeg kan lese av innholdsfortegnelsen. Om man da skal gå ut i fra at vegetabilsk fett er palmeolje. Men det går rette veien da hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Palmeolje finnes i veldig veldig mye og er i lengden vanskelig å unngå. Bl a i alt av margarin(bortsett fra Brelett), er det noe din mor og svigerinne er klar over...? Såklart prøver man å unngå der man kan, men ikke på bekostning av andre næringsstoff. Ferdiggrøt og mme inneholder fler næringsstoff som er nødvendig enn stoffer som ikke er nødvendig. Man får en stri jobb med å erstatte de viktige næringsstoffene om man kun skal bruke matvarer uten palmeolje. Men det kan du kanskje overlate til din mor og svigerinne.... Men samtidig, produsentene er heldigvis i ferd med å snu og stadig flere kutter palmeolje fra sine produkter.
Det er nå svært lite av margarin som inneholder palmeolje. Det er fortsatt masse av det i First Prise margarin og i Coops Delikatessemargarin, men ellers er så vidt jeg vet all margarin som selges i Norge uten palmeolje. Det er også palmeolje i så vidt jeg vet all barnegrøt, men i motsettning til hva de fleste tror er det mindre av det i Nestle sine grøter enn i Hipp og Småfolk. I barnematen på glass er det ikke palmeolje i noen av produktene i Norge.
Ja, det ser ut til at Melange nå er uten, men Soft Flora og Vita Hjertego er fortsatt med såvidt jeg kan lese av innholdsfortegnelsen. Om man da skal gå ut i fra at vegetabilsk fett er palmeolje. Men det går rette veien da hvertfall.

Både Soft Flora og Vita hjetregod bruker andre oljer enn palmeolje. Det er bare de tre jeg nevnte som inneholder palmeolje her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...