Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dere som har hatt planlagt keisersnitt. Fikk dere barnet til brystet, eller fikk dere bare se barnet ett øyeblikk før de tok med barnet ut??

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 tre håpefulle

tre håpefulle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 460 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 10:40

Jeg skal jo ha planlagt KS den 23.juli. Jeg har født to ganger tidligere, så dette er nytt for meg. Jeg prøver jo å se for meg hvordan det skal bli, men er ikke helt lett. Er ennå en uke til jeg skal på sykehuset for samtale, regner med jeg får vite litt da. Men noen som vil dele litt erfaringer om hva som hender??

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Suebird

Suebird

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 612 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 10:51

Jeg har fått de på brystet begge gangene, og har ikke følt at det har vært hast involvert. En koselig stund - virkelig :) Og så blir jo pappa med inn til stellingen, så jeg føler liksom at alt er som det skal. De bruker lengre tid på å lukke enn å åpne, så belag deg på litt 'ventetid'. Og så blir du trillet på oppvåkningen og der bør du sove/hvile litt. Det tar på en slik operasjon, selv om man er full av naturlig adrenalin og lykkerus i etterkant :) Pappa er sammen med babyen på det tidspunktet. Jeg har født på Ullevål, og vet ikke om det er forskjellig hvordan man gjøre det rundt om på sykehus.

Skal ha mitt 3. snitt nå i sommer, og regner med at det blir det samme så sant ikke noe oppstår.

Lykke til!

#3 gutt12 spire13

gutt12 spire13

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 10:54

Svarte deg på den andre tråden din.
Jeg var veldig bestemt på at jeg ønsket barnet på brystet om alt var i orden, noe jordmoren respekterte, selv om det ikke var standard prosedyre for dem (det vanlige var at far ble med for veiing og måling).
Om jeg var deg ville jeg gjort det helt klart hva mitt ønske var :)

#4 Mammatil1ermann og snuppa

Mammatil1ermann og snuppa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 172 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 16:56

Jeg fikk ikke se han før littebitt etter på.. Pappan kom ut med han og fikk kose litt med han, men ikke holde.. Ble stifta sammen og fikk holde han på oppvpkninga 2 timer etter hankom til.. Hadde hastesnitt så de måtte sjekke at alt var ok først;)

#5 Fru Blåbær

Fru Blåbær

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 344 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 21:03

Jeg har fått beskjed om at dette ikke er mulig ved mitt sykehus. Operasjonstuen er visst for kald, så da må barnet kles på først. Dessuten ville visst legene fått sjokk om noen i det hele tatt foreslo det.

#6 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 762 Innlegg:

Skrevet 13 juli 2012 - 21:25

Jeg har to ks, og ved første fikk jeg ikke se barnet før jeg hadde ligget på oppvåkningen i ca 2 timer.

Da jeg hadde samtale på sykehuset (samme sykehus) før mitt andre ks, så nevnte jeg at jeg synes det var trist. Jordmor jeg snakket med da ble helt sjokkert over at jeg ikke fikk "hilse" på babyen min første gangen, og mente at det var en grov feil som ble gjort da. Så de skrev det opp i journalen min, og andre gangen fikk jeg barnet til meg med en gang de hadde sjekket at alt var i orden. Han kom også til med på oppvåkningen nesten med en gang.

Så bare si fra at du ønsker det, og såfremt barnet og du har det bra burde det ikke være noe problem! Og ja, det er kaldt på operasjonsstuen og du er dekket til for at du ikke skal få sett selve operasjonen. Derfor er det vanskelig å få barnet opp på brystet. Men du skal alltid få kunne se barnet ditt, og gjerne kjenne på det med kinnet ditt (armene er dessverre opptatt av div ledninger!).

Lykke til :)

#7 blå2010

blå2010

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 786 Innlegg:
  • StedHelgeland

Skrevet 14 juli 2012 - 10:33

Når jeg hadde ks så fikk jeg hilse på sønnen min og gi han en suss men så ble han tatt bort! Fikk ikke se han før ca 2 timer etter! Fikk beskjed at jeg måtte få følelsen tilbake i føttene mine og bevege på tærne først så jeg lå i senga og strevde og med en gang følelsen kom så ropte jeg at jeg ville ha han ned på oppvåkningen. Han kom til verden rundt 14 og jeg fikk se han en stund kl 16 ca men så ble han borte igjen og fikk ikke se han før 18 når jeg ble trillet opp til føden. Var utrolig tungt og håper ikke så mange opplever det slik. Timene gikk såååå sakte, vil ikke skremme deg eller noe, forteller bare hvordan de gjorde det på mitt sykehus!

Lykke til :-)
gutt 2010 <3 SA juni 12, mai spire i magen <3

#8 tre håpefulle

tre håpefulle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 460 Innlegg:

Skrevet 14 juli 2012 - 11:19

Flott at dere deler historiene deres med meg. Som jeg forstår er det ulik praksis rundt om. Da jeg fødte første mann var han prematur. Siden han skrek før beina var kommet ut av kroppen min, så fikk jeg han til brystet noen minutter før de for med han. Da gikk det vel et par timer der pappan var med ned på neonatal, mens jeg ble lappet sammen (de måtte klippe grunnet prematurt barn), og jeg tok meg en dusj. Jeg synes det gikk fint, for jeg var forberedt på det. =)
Forrige fødsel var til termin, og da fikk jeg holde henne en stund. Skikkelig god følelse som jeg skulle ønske jeg fikk oppleve igjen. Men nå blir det ikke helt slik denne gangen. Samtidig vet jeg at det bare er disse timene det er snakk om, så skal jeg få kose og knuske så mye jeg vil med henne.. =)

#9 Elskeråværemamma

Elskeråværemamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 145 Innlegg:
  • StedStavanger

Skrevet 14 juli 2012 - 16:38

Jeg fikk barnets til meg med en gang! Han lå oppå brystet mitt og sugde på nesen min- hi hi!! Helt fantastisk følelse! Var på Stavanger sykehus :-)

#10 Anna1981

Anna1981

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Skrevet 14 juli 2012 - 19:58

Yngstemann hos oss kom med hastesnitt (jeg var våken). Jeg så ham en kort stund før de pakket ham inn og deretter kom tilbake med ham. Kan ikke ha tatt mer enn et par minutter. Så fikk han sitt første måltid mens jeg ble sydd. Hadde også barnet hos meg hele tiden på postoperativ.

#11 Emil & Røra

Emil & Røra

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 52 Innlegg:

Skrevet 14 juli 2012 - 20:46

Ved akutt snitt på Ullevål for fire uker siden fikk jeg først et "kyss "på kinnet av babyen i det han kom ut. Etter barnelegeundersøkelsen kom kan inn igjen og lå ved hodet mitt en liten stund. Da jeg var klar for det (nor jeg var ganske raskt) kom babyen opp på postoperativ til meg, men etter en stund måtte han ut for å ta blodprøver etc. Jeg møtte ham igjen på barsel etter en time (jeg var på postop og hadde han hos meg hele natten.

Må legge til at til tross for ni timers aktiv fødsel før snitt og så akuttsnitt så var jeg i veldig god form og kjedet meg faktisk på postop ;-)