Gå til innhold

METFORMIN - erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har gått på metformin over 4-5 mnd. Min erfaring var vel ok nok den. Jeg gikk ikke ned mye, men det var min egen skyld! Hadde jeg spist riktig hadde jeg jo gjort det! men kjente at blodsukkert mitt holdt seg mer stabilt! Det merket jeg når jeg sluttet på dem! Ellers mente gynekologen min at jeg hadde god effekt av dem, i forhold til at livmoren min var "finere" hva nå det betyr.

 

Det er en del bivirkninger knyttet til tablettene. Men øk dosen forsiktig, og kvalme etc vil gå over! Og det tar tre mnd før de har full effekt! Så jeg fikk ikke starte noe nytt forsøk før det var gått vel nesten fire mnd! Men så ble jeg gravid også da :D

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg gikk jeg ned 18 kg første gangen og stabiliserte syklusen. men den gangen måtte jeg ha hjelp med pergotime og ovitrelle for å bli gravid. denne gangen her hjalp metformin meg å gå ned til samme vekta som jeg vart gravid på med eldsteman. ca 9 kg.

mista mye søtrang, så det hjalp meg. denne gangen vart jeg gravid uten andre hjelpemiddel enn metformin. med en eggstokk med mange folikler.så hadde el av meg selv denne gangen. metformin stabiliserte mine lange sykluser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått på metformin over 4-5 mnd. Min erfaring var vel ok nok den. Jeg gikk ikke ned mye, men det var min egen skyld! Hadde jeg spist riktig hadde jeg jo gjort det! men kjente at blodsukkert mitt holdt seg mer stabilt! Det merket jeg når jeg sluttet på dem! Ellers mente gynekologen min at jeg hadde god effekt av dem, i forhold til at livmoren min var "finere" hva nå det betyr. Det er en del bivirkninger knyttet til tablettene. Men øk dosen forsiktig, og kvalme etc vil gå over! Og det tar tre mnd før de har full effekt! Så jeg fikk ikke starte noe nytt forsøk før det var gått vel nesten fire mnd! Men så ble jeg gravid også da :D Lykke til

 

Tusen takk, og takk for svar!:)

 

Sikkert et dumt spm, men hvordan merket du at blodsukkeret stabiliserte seg?-hvordan hadde du det evt tidligere?

Hvilke bivirkninger fikk du bortsett fra kvalme, hva er vanlig?

 

Gratulerer med graviditet!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og fått metformin, men blir så veldig kvalm at jeg har tatt pause, så hvis det ikke skjer noe til etter sommerferie så får jeg begynne forsiktig på dem igjen.

mine reaksjoner har vert at jeg har mindre lyst på mat ( ja er overvektig) stabilisert blodsukker, kvalme, svimmel og gjerne løs mage. men det er jo ting som går an leve med en liten periode til kroppen blir vant til det...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og fått metformin, men blir så veldig kvalm at jeg har tatt pause, så hvis det ikke skjer noe til etter sommerferie så får jeg begynne forsiktig på dem igjen. mine reaksjoner har vert at jeg har mindre lyst på mat ( ja er overvektig) stabilisert blodsukker, kvalme, svimmel og gjerne løs mage. men det er jo ting som går an leve med en liten periode til kroppen blir vant til det...:-)

 

 

Ja, det er heldigvis bivirkninger man kan leve med..:) Men håper dere lykkes veldig snart, slik at du slipper å begynne på tablettene igjen.

Gikk du ned i vekt av de den gangen du brukte de?

Hvordan merker du at blodsukkeret er mer stabilt?

 

Masse lykke til videre med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalm og satte på do hele dagen, skikkelig utrivelig! Så jeg fikk ikke prøvd de noe særlig. Første gangen jeg prøvde de, gikk jeg på de 1 uke så oppdaga jeg at jeg var gravid og slutta med de. Fikk ingen bivirkninger den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

kvalmen går over etthvert, husk å ta dem til mat.

vekta mi har holdt seg. har gådd ned 5-6 kg etter jeg begynte med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Rart spørsmål, men er det noen som har blitt plaget med MYE utflod etter at de begynte på Metformin? Hadde det aldri/sjelden før, men nå er det voldsomt...

 

Anonym poster: 31cc6e61c825eaba07f4ade667282703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
jeg har og fått metformin, men blir så veldig kvalm at jeg har tatt pause, så hvis det ikke skjer noe til etter sommerferie så får jeg begynne forsiktig på dem igjen. mine reaksjoner har vert at jeg har mindre lyst på mat ( ja er overvektig) stabilisert blodsukker, kvalme, svimmel og gjerne løs mage. men det er jo ting som går an leve med en liten periode til kroppen blir vant til det...:-)

 

 

Ja, det er heldigvis bivirkninger man kan leve med..:) Men håper dere lykkes veldig snart, slik at du slipper å begynne på tablettene igjen.

Gikk du ned i vekt av de den gangen du brukte de?

Hvordan merker du at blodsukkeret er mer stabilt?

 

Masse lykke til videre med prøvingen!

 

Beklage eg ikke har svart her trudde det.:( gikk ned litt i vekt følte at trangentil mat gikk ned. Nå har jeg begynt igjen og merker ingenting. Like tung og har lyst på alt mat....men de begynne vel virke snart håper jeg:) har gått 2-3 uker nå så begynner trappe opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dytter litt, da jeg skal høre med gyno om dette er noe for meg. Har 29-30 dagers sykluser, og alle prøvene har vist at jeg har el. Hadde ICSI forsøk nå nylig som ikke gikk. Skal nå endre kosthold, tilbake til trening og spørre om metformin til neste forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg gikk på metformin for noen år siden, gikk da ned 12 kg. Jeg sluttet på dem da jeg ble syk (andre årsaker) å matte ta så mange andre tabletter.

 

Jeg begynte på dem igjen nå i januar, men merker ikke noe særlig forskjell??

 

Jeg sluttet også på P-pillen i februar, hadde litt brun utflod i mnd etter, ellers har jeg ikke sett noe til mensen. Har ofte menssmerter.

 

Tror dere metformin kan hjelpe på syklusen min?



Anonymous poster hash: e0621...cdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre dere hvorfor dere fikk metaformin? Er selv overvektig 15-20 kg og har pcos. Et ueg rette kanditat til å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Dytter litt, da jeg skal høre med gyno om dette er noe for meg. Har 29-30 dagers sykluser, og alle prøvene har vist at jeg har el. Hadde ICSI forsøk nå nylig som ikke gikk. Skal nå endre kosthold, tilbake til trening og spørre om metformin til neste forsøk.

Siden du har regelmessig syklus OG eggløsninger. Har du skjekket egglederene dine? Siden du ikke blir gravid tenker jeg på.

 

Anonymous poster hash: 64214...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått på metformin i ca 9 måneder kan jeg ikke egentlig si at jeg har hatt annet enn positive erfaringer! Jeg er normalvektig, og fikk dem grunnet PCOS. Jeg gikk ned 8-9 kg, ble kvitt kvisene, er mer stabil i humøret, er mye mindre trøtt og sliten, og har endelig fått en regelmessig syklus! Bivirkningene de første ukene var ikke koselige, men absolutt verdt det. 

 

I tillegg til alle de virkningene jeg selv kan se, sier gynekologen at jeg nesten ikke har cyster igjen, samt at eggstokkene begynner å nærme seg normal størrelse igjen - de var ganske forstørret. 

 

Og ja, jeg har merket mer utflod (og kan merke på utfloden når jeg skal ha eggløsning og mens)  :fnise:

 

PS: mitt beste tips når det kommer til metformin er å ta pillen(e) midt under måltidet, så du får mat både "over" og "under"! Det gjorde underverker i starten når det var mye kvalme og dårlig mage. Etter noen måneder kom jeg til et punkt der det ikke gjorde noe når i måltidet jeg tok piller.



Anonymous poster hash: 57773...dc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

All ære til metformin!

Jeg har PCO og gikk i over ett år med utrooolige ustabile sykluser (mild overvektig også). Aldri eggløsning, merkelige menstruasjoner osv. Prøvde pergo, men det hjalp overhodet ikke.

Fikk så metformin og fikk eggløsning med èn gang, og ble gravid på den også :D Dette var i 2009. I 2013 ble vi prøvere igjen og jeg var smart og startet opp på metforminen et helt år får vi offisielt begynte å prøve. Dette resulterte i at jeg hadde fine og stabile sykluser, der jeg fikk EL hver måned. Hadde absolutt ingen bivirkninger av metforminen, men gikk heller ikke ned noen kg da.

Jeg ble gravid 4 ganger på 1 års med prøving (men at jeg aborterte hadde jo ingenting med metforminen å gjøre) Så ingen tvil om at den hjalp til både med eggløsningen min, og fruktbarheten sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Eg har også gått på Metformin og har god erfaring med de! Eg starta med de før barne ønsket kom. Eg startet på de pga. var plaget med kreftig hårvekst, kviser og vekt. Hadde god virknig av de og i tillegg fikk jeg eggløsning en gang i året. Slik at eggstokkene ble tømt/mindre. Eg er nettopp startet på de igjen, pga. had en pause. Eg plages en del av symtomene som løs mage og kvalme. Men vet at det er bare i startfasen! Anbefaler Metformin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Jeg har gått på Metformin pga PCOS, og har fått tre barn på den måten. Det fungerer bra, både med tanke på syklus og vektnedgang, men vær forsiktig med søtsaker - du kan bli skikkelig gæren i magen av det - https://euhealth24.com/no/drug/glucophage

Endret av maretarree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...