Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Hvordan klarer dere måle korrekt symfyse når......

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 ispinne

ispinne

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 84 Innlegg:

Skrevet 11 juli 2012 - 19:34

Hvor korrekt kan egentlig symfysemålet bli dersom en gravid kommer etter at hun har spist både frokost og middag, i forhold til en som kommer og måler om morningen på tom mage?

Har lurt litt på dette en stund. Jordmor sa til meg at hvor mye man har spist i forkant ikke har noe å si fordi det er symfysen de måler.
Men det er jo ikke til å stkke under en stol at magen blir STØRRE etter at man har spist! På meg viser det iallfall stor forskjell fra fØr og etter måltid.
Så hvor nØyaktige blir egentlig de symfysemålene deres?
Og på overvektige fks. som har mye overflØdig fett på magen, da trykker dere liksom fingrene med målebåndet innover fettet til dere kjenner livmora, eller?

Har forresten et relativt stort myom. Kan det være grunnen til at jeg alltid kommer en del over den rØde streken på symfysetabellen på helsekortet?

Forumtråden fortsetter under...

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 11 juli 2012 - 21:47

Hei, på deg!
Det finnes ulike faktorer som påvirker SF-målet eller symfyse-fundus målet.
Selve målingen gjøres ved å måle avstanden fra toppen av skambenets overkant til toppen av livmoren/livmorens høyeste punkt.
Dette betyr at det ikke spiller noen rolle om den gravide akkurat har spist, siden det ikke er magen, men altså livmoren som måles.
En trenet hånd kjenner som regel godt hvor langt livmoren går, men ved mye underhudsfett kan det av og til være vanskelig å måle korrekt.

Tidlig i svangerskapet kan en full blære presse livmoren oppover noe som også vil kunne påvirke SF-målet.
På samme måte kan store myomer i livmoren også gi utslag på dette målet.
Dersom babyen ligger på tvers vil SF-målet derimot kunne bli mindre enn når babyen ligger med hodet eller setet ned.
Håper dette var litt oppklarende:)
  • 123123 liker dette

Annonse