Gå til innhold

Er det greit å rise barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På jobb i går kom vi inn på barneoppdragelse, og det var overaskende mange som syntes det var greit å rise barna. Er det virkelig mange som fortsatt synes dette er greit? Er det ikke ulovlig å slå barn? De jeg jobber med mente det var stor forskjell på ris på rompa og det å slå barna + de gjorde et poeng av at de selv fikk ris som barn og ikke hadde tatt skade av det. Jeg kjenner jeg blir sint og mister litt respekten for de som synes dette er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke greit! Blir bv koblet inn og de får vite det,da er det ihvertfall ulovlig. Skjønner ikke at folk syns det er greit!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som er motbydelig så er det det å rise barn på rumpa. Dette fordi det gjør at blodgjennomstrømmingen øker til kjønnsorganene og dette faktisk blir en seksuell straff.

 

Forbudt i Norge, og veldig, veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfuggel i vinterland

Nei, jeg syns ikke det er greit..

 

Jeg fikk også det da jeg var liten, og selv om man ikke tar skade av det så er jeg ikke for å ydmyke barn på den måten.....

 

Foreldre fra "den gamle skolen" riste barna sine, men jeg syns man i 2012 bør ha funnet en mer effektiv måte å oppdra barna på enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei og slå er ikke lov. Hvordan skal barn lære at det ikke lov og slå hvis de voksne gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det kjedde meg ofte når jeg var liten, og det og bli dratt i øra, og det kommer alltid til og plage meg fordi jeg ser på det som en sinna ukontrollert mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Nei. Men det er jaggu fristende.
Herreguuuuuuuuuud så politisk ukorrekt!

 

Det var nok ment som en fleip ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men det er jaggu fristende.
Herreguuuuuuuuuud så politisk ukorrekt!

 

Det var nok ment som en fleip ;)

 

Det var mitt og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Nei. Men det er jaggu fristende.
Herreguuuuuuuuuud så politisk ukorrekt!
Det var nok ment som en fleip ;)
Det var mitt og ;)

 

ooooops ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest <3Barn&Engler<3

Nei, det er IKKE greit å rise ungene, det er det samme om man riser dem eller slår dem, ulovlig og straffbart, og enda om det ikke hadde vært det, så hadde jeg fortsatt ikke sett det som greit. Barna er mindre enn oss, og forsvarsløse ovenfor oss. Fatter ikke at det fortsatt finnes de som synes det er greit å slå ungene for å gi oppdragelse :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ulovlig, men utenom det så er det absolutt ikke greit! Jeg blir sjokkert over hva folk får seg til å gjøre, klarer ikke å fatte tankegangen til de som får seg til å gjøre sånn. Arg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei!

 

Jeg hadde garantert hevet stemmen, hvis jeg hadde vært i det rommet. Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit, men jeg tror at hovedproblemet er det sossiale stigmaet det fører til, ikke smerten. Jeg har snakket en del med mennesker fra andre kulturer der det å bruke fysisk avstraffelse både av barn og kvinner var helt vanlig. Slik jeg oppfattet det ble det der tatt mye lettere enn her. Det var ikke flaut å snakke om og ingen følte seg stigmatisert på grunn av dette.

Jeg mener ikke at slike straffemetoder er ok, men jeg tror vi skal være oppmerksomme på at det ofte er samfunnets oppfatning av straffen som er det værste, ikke slagene i seg selv. Det er ofte ikke vondere enn å gre håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke skade av det er det værste jeg hører.. Jeg fikk klaps på rumpa med flathanda da jeg var barn. Jeg husker det godt nå som voksen. Ikke smertene, men den ydmykelsen det er, og den følelsen jeg har for mamma.. Det har nok preget meg på mer enn en måte. Men det antas sikkert at jeg ikke husker det, for det snakkes jo ikke om. Loven kom i 1987, hvis jeg ikke husker helt feil, så det er et lovbrudd begått..

 

Da mamma vokste opp fikk de smake riset, altså bjørkekvistene, så hun synes sikkert hun var snillere med meg.. Latterlig!

 

Edit- må bare legge til at jeg ikke synes det er greit, og å slå mine barn er uaktuelt, uansett!

Endret av 2hjertegull-spiren er ute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig galt. Dessuten har jeg store problemer med å forstå logikken i straffen "Du gjore noe galt derfor slår jeg deg på rumpem ??? Jeg har aldri fått ris i form av ned med buksa over knerna. Men ett klaps ut på buksa og bare det i selv selv av ydmykende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb i går kom vi inn på barneoppdragelse, og det var overaskende mange som syntes det var greit å rise barna. Er det virkelig mange som fortsatt synes dette er greit? Er det ikke ulovlig å slå barn? De jeg jobber med mente det var stor forskjell på ris på rompa og det å slå barna + de gjorde et poeng av at de selv fikk ris som barn og ikke hadde tatt skade av det. Jeg kjenner jeg blir sint og mister litt respekten for de som synes dette er greit.

 

Neste gang noen av de har rotet det til litt på jobb, får du be de dra ned buksa og bøye seg fram for å ta imot risen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forbudt i følge loven. Ris, knipsing, klaps og alt lignende er med i den loven. Trur den kom i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan

Nei det er ikke greit!

Jeg fikk ris som liten av pappa, jeg husker det ved et par tilfeller. Jeg husker ikke hva jeg gjorde galt, men husker risen, det var kjempevondt og flaut, jeg hylte!

 

Pappa og jeg har ikke samme nære forholdet som mamma og meg, kanskje det kommer derfra.

 

Det er smertefullt! Om jeg noen gang får høre om noen som riser barna sine i min omgangskrets kommer jeg faktisk til å infomere barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N E I. Ikke greitt i det hele tatt!!

 

 

Ingen voksne skal behøve å slå eller ty til annen vold overfor et lite barn, da har du tapt som voksen. Vi har så mye makt over barn uansett, at vold er helt unødvendig.

 

 

Voksne som utøver vold eller krenker barn på annen måte i disiplinært øyemed, er EKTE TAPERE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som riser ungene sine mangler verktøy og metoder for å oppdra ungene sine og vet stakkars ikke bedre. Den kan du jo dra neste gang temaet dukker opp, HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...