Gå til innhold

Angåendende ytre vending av barn fra seteleie til hodeleie. Trygt eller ikke? Erfaringer?


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Jeg har jo vært så skeptisk til dette. Men finner ikke noen studier som viser at det har ført til morkakeløsninger og dødsfall for barnet. Jeg forstår og vet det ikke er rissikofritt, siden de har operasjonsstua klar i tilfelle den må ta ut barnet raskt. Men har noen opplevd det? Virker som det er en risiko som er minimal...

 

Har dere hørt om personer som har forsøkt vending som har ført til haste KS eller døsfall hos barnet, eller har det gått bra med de dere vet om??

 

Jeg er så skeptisk og redd for at sykehuset skal overtale meg til noe som skal risikere noe for barnet. Og at jeg jobber i helsevesenet sevg gjør meg faktisk ikke noe tryggere på det, dessverre.. En ser mye rart, og mange rare beslutninger. Bare det at sykehusene i landet opererer med så forskjellige retningslinjer, får meg til å bli utrygg. Noen sykehus vil heller gå direkte for setefødsel, kontra å forsøke snu barnet. Jeg tenker, hvorfor, hvis det er så trygt som mitt sykehus sier. Eller er på mitt sykehus de "tar feil"??

 

Himmel, en skal jo måtte passe på alt selv, og fortvilende når en ikke føler seg trygg på det sykehuset anbefaler deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Go for it!!!

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke alle sykehus prøver dette. Jeg har ikke sett noen studier eller historier hvor det har gått galt. Det verste som kan skje av det jeg har lest er at de får snudd barnet, men at det snur seg tilbake igjen, eller at de ikke får snudd det i det hele tatt. Og at det kan være vondt da, hører noen sier at det er smertefullt ( mens andre ikke), men herremin, sååååå vondt er det vel ikke.

 

Jeg skulle så gjerne fått vendingsforsøk, men ingen av de to nærmeste sykehusene her utfører det. Spurte jordmor om hvorfor, og hun sa det ikke var helt risikofritt ( ehhhh, hallo, og det er liksom setefødsler og KS??), pluss at de ofte snur seg tilbake ( ja, og hva så??? veldig mange har hatt vellykkede forsøk hvor de IKKE snur seg tilbake).

Synes det er meget irriterende at sykehusene i Norge har ulik praksis på dette, hva er det for noen signaler å gi? Jeg tror det går på økonomi. De vil slippe å bruke ressurser påen helt frisk kvinne inne til observasjon/registrering og det det medfører av akutt beredskap ved snuing.

Kan ikke fatte at ikke de prøver dette i alle tilfeller, for risikoen må jo være mye mindre ved at det ender i et vellykket vendingsforsøk enn et planlagt KS/ setefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, Jeg var i samme situasjon som deg i mai og kan fortelle hva jeg fant ut og kom fram til.

 

Jeg hadde fødeplass på rikshospitalet og der praktiserer de vendig,

Så når de fant ut at bebisen min lå i seteleie ble jeg automatisk satt opp til vendigforsøk, jeg hadde ikke noe god følese i magen for dette og begynte derfor og lete fram informasjon og hadde samtaler med både leger og jordmor.

 

Min jordmor på helsestasjonen som også jobber på fødeavdelingen på ulevåll kunne fortelle at på ulevåll har de i praksis sluttet og vende fostre i seteleie, og at det bare nå er en gynekolog på sykehuset som forsatt utfører vendigforsøk, dette er på grunn av at de har i grunn har for lite informasjon om vendig og evt bivirkninger.

Det ble for noen år siden utført en undersøkelse på A-hus om vellykede vendigforsøk, der var det 25% av 100 som ble velykkede vending og av de 25% var det 15 som snudde seg tilbake.

 

Jeg fikk vite at grunnen til at riksen tilbyr det i større grad en ulevåll er litt også på grunn av kunnskap på område. Det er forstatt som jeg fikk intrykk av studier på dette område.

 

Nå fikk jeg høre om velykede vending forsøk og fostere som snudde seg tilbake, Noen som var kjempe fornøyde med vendig og andre som angret at de gjore det

 

 

 

Vi tok imeildetidig beslutingen om og ikke foreta et vending forsøk, delevis på grunn av min magefølese og delvis på grunn av informasjonen vi innhentet.

 

Om du er redd setefødsel og keisersnitt er kansje vendig noe for deg?

 

Jeg var ikke redd setefødsel så det gikk helt fint for meg og ta det valget om og ikke utføre vending.

 

 

Jeg valgte setefødsel men det endte i keisersnitt, Men jeg er forsatt fornøyd med at jeg valgte setefødsel selvom jeg ikke kom lenge en 8 cm åpning under fødselen. Det viktigse jordmor sa til meg når jeg skulle velge hva jeg ville var at jeg måtte FøLG mavefølesen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott og grundig svar. Min magefølelse er noe ullen med tanke på vending. Det er dels på grunn av at de praktiserer og sier så forskjellig på de ulike sykehusene. Dette gjør meg utrygg.

 

Jeg har vel, etter å ha lest studier og rapporter, at jeg velger planlagt KS, forran setefødsel. Dette fordi det stort sett er bedre for babyen. Noe verre for meg, men at alle rapporter jeg har kommet over viser at babyen har mindre skader og har det bedre enn ved fødsel. Og når så mange som 40% av forsøk på setefødseler ender i KS, noen haste KS som igjen øker faren både for mor og barn, så blir det KS i stedenfor setefødsel.

 

Så er det denne vendingen da.. Det beste hadde jo vært å få føde, med hodet først. Har hatt to fantastiske fødsler tidligere, så hadde virkelig kunne tenke meg det igjen. Har et håp om at hun snur seg, hvis ikke skal jeg høre på hva legene sier om vending, så skal jeg ta en endelig beslutning etter dette, både fra magefølelsen og fakta.. Men statestikken du forteller om, er jo ikke så oppløftende... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom dette forrige mnd. og forsøkte vending. Jeg snakket med leger ved forskjellige sykehus, og ingen hadde vært borti at vending hadde ført til hastekeisersnitt. Det er nok ekstremt sjeldent... Jeg hadde morkaka på fremre vegg, så jeg fikk vite at de kom til å være meget obs på dette. Det var både jm og gynekolog tilstede. De fulgte med på ul underveis, og ga seg med en gang det viste seg at babyen ikke ville bevege seg. Jeg sier det er verdt et forsøk.. Bare gi uttrykk for hva du er nervøs for, så svarer de nok på alt som best de kan.. Så vidt jeg forsto er hovedgrunnen til at ikke alle utfører vendingsforsøk ved alle sykehus, ikke at vending er farlig, men at sykehusene mener setefødsel er uproblematisk så lenge bekkenet er stort nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du startet denne tråden! :) Jeg er i samme situasjon, er i uke 35 nå og skal sjekke leie igjen neste uke. Var sete i uke 32, og jeg er temmelig sikker påa han ikke har snudd seg enda. Det som er, er at storesøster også lå i sete, men det ble først oppdaga i uke 38. Jeg var inne og fikk vending da jeg var 38 +5. Jeg hadde ingen ide om hva/hvordan etc på forhånd, jeg fikk vite at det var sete klokka 10 om morgenen, kom rett inn til lege som spurte om jeg hadde bestemt meg for setefødsel eller ks (??? jeg hadde jo knapt visst om det i 15 minutter hvordan kunne jeg bestemme meg for det ene eller det andre?), og ble så fortalt at jeg skulle møte følgende morgenen fastende for vendingsforsøk. Så jeg hadde ikke tid til å uroe meg, og visste egentlig ikke at så mange er urolige for det. Det er visst ganske standard prosedyre på sykehuset her. Uansett så gikk vendingen over all forventning, selve forsøket tok kansje bare 5 min og på meg gjorde det ikke vondt :) Alt var fint etterpå, og jeg hadde en rask, fin og flott hodefødsel ved termin :) Denne gangen er jeg ikke urolig egentlig selv om gutten nå også trolig ligger i sete, regner sterkt med at jeg får vending igjen og håper det går like bra som sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg berre MÅ fortelle om min positive opplevelse med vending!

Mitt første barn satt i mange veker og eg blei satt opp pÅ vending nÅr jenta var i veke 38. Eg høyrer til eit lokalsjukehus der dei ikkje tar setefødslar, slik at dersom dei ikkje klarte Å snu babyen skulle det bli KS.

 

Eg hadde pÅ førehand lest all skremslespropaganda om vending og hastsnitt og alle farane rundt det. Og ikkje minst sÅ vondt Å ubehagelig det var. Men etter Å ha gjennomført vendinga er eg ikkje i tvil: eg hadde absolutt gjort det samme igjen!!!! Følte meg trygg fra første sekund. Operasjonsstua var klargjort og stod i beredskap i tilfelle det skulle bli nødvendig med hastesnitt!!

 

Sjølve vendinga var over pÅ ca 20 sekund, men babyen blei overvÅka lenge i forkant og ganske lenge i etterkant. Under snuinga vart babyen litt stressa (auka puls) men roa seg straks den kom seg pÅ plass :) Eg opplevde ikkje vendinga verken som smertefull eller ubehagelig, berre utrulig facsinerande :) Sambo deler denne erfaringa med meg og vi hadde absolutt gjort dette igjen :) Eg fekk tilbod om beroligande medisinar før vending men takka nei til det.

 

Lykke til uansett kva dÅkke gÅr for, man er i en veldig sÅrbar situasjon og blir rÅdville, vi vil jo kun det beste for disse smÅ gulla vÅre :) og det kan vere svært utfordrande Å ta bestemmelsar... dette er i alle fall mi erfaring, og eg hadde ikkje stussa pÅ Å gjort det samme igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligg i sete. Er no i veke 32. Det blei skrive ehr at det skal vera tryggare for barent med keisersnitt enn sete?? Det har eg ikkje høyrd før. Er det nokon link? Det er Haukeland som er mitt næraste sjukehus, og der får ein ikkje velga sjølv. Der tvinger dei til setefødsel, så eg må enten innstilla meg på det, eller så må eg velga anna sjukehus i god tid på førehand. For dersom eg blir henvist til dei for vurdering så er det ingen veg tilbake. Seier dei nei til keisersnitt- og det har dei sagt at dei gjer- så har ikkje Voss lov å overprøva det. Så heldige de er som har sjukehus kor de blir høyrd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...