Det står om bilstoler i en svensk (puls?) test at "et isofixsete kan kun få 18 kg på merket, fordi bilens fester ikke er dimensjonert for 25 kg bakovervendt".
Betyr det at dere som kjører bakovervendt til 25 kg ikke bruker isofixfestene? Har dere stol uten isofix?
Dersom jeg ønsker å bruke isofixfestene på jenta over 18 kg, er fremovervendt sete eneste alternativ?
Er det tryggere med beltefestet bakovervendt stol, fremfor forovervendt isofixstol?
Spørsmål om bakovervendt vs forovervendt bilstol til3-4 åring
Opprettet av
Magehus
, juni 29 2012 11:12
9 svar til dette emnet
Skrevet 29 juni 2012 - 11:12
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 29 juni 2012 - 11:20
De skal (bør) sitte i bakovervendt bilsete til 4-årsalderen. Leste en bra artikkel på www.dagbladet.no i går, trykk på "bil" øverst, så finner du det ganske fort.
Evt se på www.tryggtrafikk.no
Bra artikkel i dagbladet, der står det godt forklart hvorfor de bør sitte i bakovervendt sete så lenge. Kan de ikke strekke beina helt så gjør det ingenting, står d bla. Bra artikkel!
Evt se på www.tryggtrafikk.no
Bra artikkel i dagbladet, der står det godt forklart hvorfor de bør sitte i bakovervendt sete så lenge. Kan de ikke strekke beina helt så gjør det ingenting, står d bla. Bra artikkel!
Skrevet 29 juni 2012 - 11:21
bedre å lese fakta enn hva folk syns og mener!
Skrevet 29 juni 2012 - 11:32
fant ikke atikkelen i dagbladet nå (den som var så bra), men på tryggtrafikk sine sider er det ok å lese fakta.
Men det stod bl.a at hodet til 2-3-åringer veier veldig mye iforhold til kroppen + at beinbygningen deres ikke er utviklet godt nok til at de bør sitte forovervendt.
Men det stod bl.a at hodet til 2-3-åringer veier veldig mye iforhold til kroppen + at beinbygningen deres ikke er utviklet godt nok til at de bør sitte forovervendt.
Skrevet 29 juni 2012 - 11:34
2skjønnasser skrev 29 juni 2012 - 11:21:
bedre å lese fakta enn hva folk syns og mener!
Jeg spør da ikke om "hva folk syns og mener". Spør etter viten og erfaring.
Syns det er litt jungel å sitte og søke meg frem til alle svarene på nett, så jeg spør om litt hjelp fra andre som muligens vet fra før. Ingen jeg kjenner har bakovervendt sete etter 2-3 år.
Skrevet 29 juni 2012 - 12:41
2skjønnasser skrev 29 juni 2012 - 11:32:
fant ikke atikkelen i dagbladet nå (den som var så bra), men på tryggtrafikk sine sider er det ok å lese fakta. Men det stod bl.a at hodet til 2-3-åringer veier veldig mye iforhold til kroppen + at beinbygningen deres ikke er utviklet godt nok til at de bør sitte forovervendt.
Vi har fire helt forskjellige barn, Mellomste sønn var 1,30 som treåring (nå 1,85 som 12-åring), og veide den gang 20 kg. Det fantes ikke et bakoverlent sete han fikk plass i. Selv om det ikke er "farlig" å sitte med bena bøyd, er det liksom grenser for hvor langt bak nakken du kan la ungene sitte med bena.
Til sammenligning har jeg også en datter som nettopp fylte 4, hun er knappe meteren og veier 14 kg. Så hvilken vei barna sitter, og valg av sete, har med mer enn bare med alder å gjøre - det handler også om en avveining av sikkerhet og barnets fysikk. Sjelden noe er absolutt :-)
Skrevet 29 juni 2012 - 12:44
Vet ikke svaret på spørsmålet ditt angående det med 18 og 25 kilo. Syns det høres rart ut at du ikke kan bruke isofix bakovervendt på over 18kg, når det finnes seter som er beregnet på større barn som en trygt kan bruke isofix på, skulle jo ikke spille noen rolle da, skulle en tro??
Her er en artikkel angående sikring av barn i bil frem mot 4-5 års alderen: http://barnassikkerh...barn_i_bil.html
Her er en artikkel angående sikring av barn i bil frem mot 4-5 års alderen: http://barnassikkerh...barn_i_bil.html
Skrevet 29 juni 2012 - 13:03
Det er rett som du skriver at det ikke finnes bakovervendt sete med isofix etter 18 kilo. Men det er fortsatt tryggere å sitte i bakovervendt sete til 25 kilo, enn å sitte i forovervendt sete med isofix. Fra hva jeg har skjønt, så er det ikke nødvendigvis isofixen i seg selv som gjør at setet blir tryggere, men det at det er mindre sjanse for feilmontering av setet. Flere bakovervendte seter kan være litt kronglete å montere, derfor er det større sjanse for feilmontering.
Det finnes mange bra seter på markedet som kan brukes bakovervendt til 25 kilo, blant annet https://www.flust.no...ech-ii-bilsete/ eller Britax sitt sete som heter Max Way.
Det finnes mange bra seter på markedet som kan brukes bakovervendt til 25 kilo, blant annet https://www.flust.no...ech-ii-bilsete/ eller Britax sitt sete som heter Max Way.
Skrevet 29 juni 2012 - 13:33
Tar ingen sjanser med de to (snart 3) små skjønnasene mine ihvertfall. Men kan jo tilføre at i den ene bilen vår han han eldste sittet forovervedt siden han var 3,5 år. Sitter ennå feil vei i min bil, han har ikke klaget ennå..........men det kommer vel snart at han maser om å sitte riktig vei.