Er så utrolig redd for å bli smittet av toxoplasmose og har gjennom hele svangerskapet vært veldig forsiktig med hva jeg har spist... Men denne uken passer jeg katten til mine foreldre, den hadde så klart gjort fra seg på gulvet rett utenfor doen sin. Dette måtte jeg jo ta vekk. Brukte spade og papir og vasket meg godt på hendene etterpå. Nå klarer jeg likevel ikke å slutte å tenke på det.... Men det er vel sånn at man må få det inn gjennom munnen for å bli smittet? Så dette bør vel ha gått bra? Eller burde jeg ta blodprøve om noen uker for å sjekke?
Toxoplasmose...
Opprettet av
Krha
, juni 24 2012 14:50
1 svar til dette emnet
Skrevet 24 juni 2012 - 14:50
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 24 juni 2012 - 19:08
Hei, på deg!
Det er mange som er veldig engstelig for å få toxoplasmose, men heldigvis er dette en overdreven frykt. Det er generelt liten smittefare for dette i Norge, og kun 15-20% har gjennomgått denne infeksjonen tidligere, hvilket sier noe om hvor vanlig det er å bli smittet. I sydligere strøk er det større smittefare og dermed langt flere som er naturlig beskyttet.
Katten er hovedvert for denne parasitten, men rått kjøtt og uvaskede grønnsaker kan også gi smitte.
Generelt frarådes gravide all kontakt med katteavføring, men det er jo ikke sånn at parasitten hopper eller flyr og derfor vil gode hygieniske tiltak gi en god beskyttelse dersom man likevel må styre med kattens avføring av og til.
Gummihansker gir enda bedre beskyttelse så det er lurt å bruke.
Men jeg er enig med deg i at dette bør ha gått bra og at det er liten grunn til bekymring.
Fortsatt god kveld:)
Det er mange som er veldig engstelig for å få toxoplasmose, men heldigvis er dette en overdreven frykt. Det er generelt liten smittefare for dette i Norge, og kun 15-20% har gjennomgått denne infeksjonen tidligere, hvilket sier noe om hvor vanlig det er å bli smittet. I sydligere strøk er det større smittefare og dermed langt flere som er naturlig beskyttet.
Katten er hovedvert for denne parasitten, men rått kjøtt og uvaskede grønnsaker kan også gi smitte.
Generelt frarådes gravide all kontakt med katteavføring, men det er jo ikke sånn at parasitten hopper eller flyr og derfor vil gode hygieniske tiltak gi en god beskyttelse dersom man likevel må styre med kattens avføring av og til.
Gummihansker gir enda bedre beskyttelse så det er lurt å bruke.
Men jeg er enig med deg i at dette bør ha gått bra og at det er liten grunn til bekymring.
Fortsatt god kveld:)