Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan var 3. fødsel kontra de to andre?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 mama73 m/tre søte små

mama73 m/tre søte små

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 20 juni 2012 - 13:06

Jeg har termin med nummer 3 i august, og har hatt to veldig ulike fødsler bak meg. Med nummer en tok det 25 timer fra første rie, hodet stod fast på 8 cm, og måtte tilslutt fytte over på vanlig barselavdeling, få epidural og drypp (skulle opprinnelig føde på ABC). Presset i en time, var dødssliten lenge etterpå.
Med nummer 2 tok det 5 timer fra første rie til han var ute, fikk født i basseng, topp form etterpå, og karakteriserer det hele som en drømmefødsel;-)

Og hva da med nr 3? Har hørt at h*n kan være en luring?
Hvilke erfaringer har dere?
Jordmor sier at man ofte kan få en haug med maserier i forkant, men når det først setter i gang, så skjer det som regel veldig fort. Men i dag snakket jeg med en annen fagperson, som mener at det kan ta like lang tid som med nummer en.
Lurer på hva jeg må forberede meg på;-)

Takk for svar!

Dette innlegget har blitt redigert av mama73 m/ 2 små + spire: 20 juni 2012 - 13:08

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Kremtopp

Kremtopp

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 889 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 13:32

Nr1: 4 timer fra aktiv fødsel, presset i 40 minutter før han var ute. Grei fødsel. Født 4 dager før termin.

Nr.2: 5,5 timer fra aktiv fødsel, presset i 2 minutter før hun var ute, intens fødsel da hun var stjernekikker.Født 6 dager før termin.

Nr.3: 9 timer, presset i 5 minutter før hun var ute. Drømmefødsel, gikk veldig rolig for seg, eneste minuset var at det stoppet opp ved full åpning, hadde ikke effektive nok rier og hun kom ikke langt nok ned i bekkenet, så måtte ta vannet. Fra vannet ble tatt til hun var født tok det 25 minutter. Født 5 dager over termin.

#3 mama73 m/tre søte små

mama73 m/tre søte små

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 21 juni 2012 - 12:58

Takk for svar Macheriè;-) Noen fler?

#4 maimora

maimora

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 582 Innlegg:

Skrevet 22 juni 2012 - 07:13

Jeg har hatt veldig raske fødsler, men syns nr 3 var mye bedre enn de andre. Kortere tid med pressing, 2 trykk så var han ute.  ikke så heftige rier. Jordmor sa at nr 3 ofte er en luring til meg også, så det er vel noe i det.

#5 1 jente og 2 gutter :))

1 jente og 2 gutter :))

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 54 Innlegg:

Skrevet 22 juni 2012 - 21:08

Nr 1. 3timer og 20min, kom ut på 3 pressrie. Kom 8dager før termin.
Nr 2. 1time, kom ut på 2 pressrien. (dette va den tøffeste fødselen min). kom 1 dag før termin.
Nr 3. 1time og 40min. Denne ungen satt fast, så måtte ha hjelp for å få han ut. Våknet mitt på natten med pressrier å kom inn ned 10cm åpning, så va egentlig glad for at han satt fast eller så hadde jeg måttet føde hjemme. Kom 3 timer på overtid.

Venter nr 4 nå å er veldig spente på hvordan d går denne gangen:)

#6 Sweetpea

Sweetpea

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 177 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 23 juni 2012 - 20:06

Hmmm......blir mer og mer klar over at hun skal ut etterhvert.......ikke akkurat det jeg gleder meg mest til, prøver å tenke positivt men erfaringene er sånn passe.....
nr1 katastrofesnitt i uke 30 = narkose og 15 min
nr2 nesten 70 timer med rier og mas med intravenøs antibiotika, feber og urinveisinfeksjon, endte med drypp og epidural....

Så hva kan man vente seg nå? Tja.......har konkludert med at verre kan det vel ikke bli :P Tenk gode tanker og håp på det beste....blir litt misunnelig når jeg leser om fødsler unnagjort på under 5-6 timer....

#7 Tutla

Tutla

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 406 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 08:26

Jeg venter også nr 3 -. og er veldig spent på hvordan fødeslen blir.  Har to veldig ulike fødsler bak meg og håper at denne blir mer lik nr 2 enn nr 1!

Nr 1 - vannavgang tidlig mandags morgen, ble satt igang tirsdag morgen. Fikk rier i 18-tiden på kvelden.  Epidural kl 23, og tulla ble født kl 03.  Så 9 timer i fødsel er vel det å regne - 1 uke før termin.

Nr 2 - rier natt til mandag, svake, men de var regelmessige og varte i 60-90 sek.  Disse begynte i 22 tiden og vi reiste til føden i 06 tiden.  Ble regner som klar for fødsel, men ikke i aktiv fødsel - 2 cm åpning.  Kl 11 var det 5 cm, nesten uten rier - før alt stoppet nesten opp når vi kom til sykehuset.  Kl 17 tok de vannet, da hadde jeg vært uten rier i 5 timer, og kl 17.30 kom riene tilbake.  kl 19.40 er gutten født.  2 timer og 10 min i aktiv fødsel.  Raskt og en mye greiere fødsel enn med nr 2.  Hadde kun litt lystgass som smertelindring, men jeg lå å ropte på epiduralen en stund - men den kom ikke før gutten var ute..... hehe......  Han kom 1 uke etter termin.

Nr 3 - håper den blir mer lik nr 2.
Lykkelig 3 barnsmor.  2 eskimoer fra St.Olavs født des -07 og mai -10, og en fersking fra Hausken født okt -12 :-)

#8 EnBlå&ToRosa

EnBlå&ToRosa

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 491 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 24 juni 2012 - 11:17

Nr1, satt igang ved at de tok vannet på termin. 14timer totalt fra første ordentlige vee, fikk epidural som virket godt, 2,5timer med pressveer, ble tatt med vakum.

Nr2, satt igang ved at de tok vannet en uke på overtid. 6timer totalt fra første ordentlige vee, hadde god pause mellom veene og klarte meg fint med lystgass, følte jeg hadde kontroll over meg selv hele veien. 2,5timer med pressveer og tatt med vakum.

Nr3, satt igang ved at de tok vannet uke 37+5. 3 timer totalt fra første ordentlige vee, hadde omtrent null pause mellom veene, mistet kontrollen over meg selv totalt, klamra meg til lystgassen og følte det som veldig traumatisk. Ungen kom på andre pressvee!

#9 VinterSol+2

VinterSol+2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 328 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 25 juni 2012 - 08:53

Nr 1; 3,5 timer i aktiv fødsel, en del timer med murringer før det (men ikke verre enn at jeg gikk på kafe liksom) stjernekikker men gikk raskt likevel. Rundt termin,

Nr2; igangsatt dødfødsel, dysmatur prematur så liten baby. 4,5 timer fra jeg ble satt i gang til han var ute.

Nr3; under to timer fra første tegn til rie. Korte og intense rier, kanskje tre-fire pressrier? En drømmefødsel, rent bortsett fra at det var så vidt vi rakk inn på sykehuset. Kom fire uker før tida.

Nå? Tja, jeg har fått beskjed om å forberede meg på både og. Jordmødrene mine sier at vi forbereder en ny styrtfødsel, og derfor også hjemmefødsel, men at dersom det skulle vise seg å ta lang tid og jeg ikke lenger vil være hjemme, -så drar vi til sykehuset. Det kan gå enda raskere, sier de, eller så kan det drøye ut. Det er ingen statistikker som sier hverken det ene eller adet andre. Litt frustrerende egentlig.
Prinsessa 07,engleprinsen 08, Prinsen 09 og vesle kylling -12. Kos&kaos!