Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Litt hjelp ang vasking av klær?

• Logg inn for å svare
11 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 820 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:22

Jeg har vært ganske bortskjemt med at mamma har vasket klær for meg helt til nå (er 21), fordi jeg har leid kjellerleiligheten hjemme. Nå har jeg flyttet, og da akkurat begynt å lært meg å vaske klær :P Så noen nybegynnerspørsmål:
1. Blir det noe renere om man bruker flytende vaskemiddel istedenfor pulver, eller omvendt?
2. Er det fy-fy å tørke klær i tørketrommelen, at de krymper myye? (tørker bare håndklær osv nå, men er jo såklart lettere om jeg kunne tørket klærne der også)
3. HVORDAN kan jeg få vekk flekker på ull? Har prøvd vanish-spray, men går ikke bort. Er mange gule bæsjeflekker på alt jeg har av ull (babyen hadde en periode der han bæsjet ut så og si alt av klær!)
4. Andre tips og triks? :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 820 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:27

Jeg bruker vanlig pulvervaskemiddel og klærne blir rene og fine, så tror ikke de blir noe renere av flytende vaskemiddel. Men noen maskiner som ikke er så gode får kanskje ikke løst opp pulveret ordentlig så det setter seg rester av det, noen som kanskje ikke skjer med flytende vaskemiddel.

Når det gjelder tromling så tromler jeg håndklær, sengetøy, sokker, boxere og bomullstruser og en del bomullsplagg. Tromler ikke mer delikate plagg eller plagg jeg er redd for. Heller ikke plagg som kan krympe.

Om den ulla det er flekker på er hvit kan du kanskje prøve med litt klor, men det er jo ingen god ide om den er farget. Eller har jeg ikke noen erfaring med den type flekker på ull dessverre.

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 964 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:30

1. Nei. Men flytende funker bedre på kortprogram, siden det løser seg lettere i vannet. Man unngår også såperester om man har stappet maskinen for full (men det bør man unngå). Den store fordelen med flytende er mindre søl, spesielt om man har fellesvaskeri og tar med vaskemidlene mellom leiligheten og vaskekjelleren. Den store fordelen med pulver er prisen.

2. Tørketrommel er greit om man har dårlig tid, og faktisk om man tørker klær inne om vinteren. Du bruker mindre strøm på å tromle enn å skulle varme opp igjen leiligheten tilsvarende den varmen klestørken "stjeler". Jeg tørker sokker, undertøy og mannens arbeids-t-skjorter i trommelen konsekvent, i tillegg til alt av håndduker og babytekstiler. Innimellom mer også, hvis jeg har dårlig med tørkeplass eller ikke gidder å henge opp. Sjekk vaskeanvisningen, ikke alt tøy trives i trommelen.

3. Kjøp sitronsåpe og bruk på flekken før vask. På ull er det viktig å ta flekkene mens de er ferske, da går det stort sett fint uten sitronsåpe også.

4. Sorter nøye, og vask lignende farger sammen. Bruk forskjellig vaskemidler på lyst og mørkt, og eget for ull. Bruk tøymykner for å bevare farge og fasong. Ikke kjøp vaskemidler som lukter mye, de kan få en lett muggen lukt ved lagring av klærne

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 820 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:32

1. Har inntrykk av at pulver vasker renest så bruker kun det her.
2. Neida, bare å tørke. Og ja, klærne krymper, spes bomull.. men det er ikke mye de krymper ;) kanskje du har en knapp på tørketrommelen som setter ned varmen litt og? det er bedre for klærne :)
3.Zalo evnt.. men bæsj er håpløst, det har jeg aldri fått bort, og ikke vet jeg om noen triks der..
4. Husk å alltid sjekke etter og evnt fjerne rød sokk i hvitvasken! :P lykke til :D

#5 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 384 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:32

1. Nei det blir like rent. Men jeg synes pulveret kan sitte litt igjen i klærne, så bruker bare flytende.

2. Mange sier det er fy fy. Selv har jeg tromlet nesten alt av klær i 6 år og ingenting har krympet hos meg. Hverken blandt mine eller ungenes klær.
Eneste jeg ikke tromler er dongry da det kan få rn stygg brett og veldig sensitive stoffer.

3. Bæsj er så og si umulig å få av om det ikke kastes i maskinen umiddelbart.
Men husk å alltid bruke Milo når du vasker ull, ellers går ullfibrene i stykker. Du ser det ikke, men ullens gode effekt svekkes.

4. Ha flere kurver og sorter hele tiden. Da ser du raskt når en kategori er full, og ting hoper seg ikke opp.
Vil ikke stå opp, vil sove meeeeer

#6 moota m storesøster&lillebror

moota m storesøster&lillebror

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 610 Innlegg:
  • Stedpå nydelige Jæren

Skrevet 20 juni 2012 - 08:42

Klærne blir ikke renere av flytende vaskepulver. Her må man velge det man liker best selv. Har du barn foreslår jeg at du bruker blenda eller nøytral og holder det borte fra omo som er veldig veldig strekt vaskemiddel. Spes på små barn sin hud. Ull vaskes kun med milo, men det visste du nok :P

Jeg tørketromler alt jeg ikke vil eller er redd for å krympe. Har ikke jeans som er akkurat passelige i trommelen, men jeg har noen som vider seg veldig ut, de putter jeg i. Fleece har jeg ikke der. En god huskeregel jeg bruker er at alt som ikke kan eller bør krympe litt skal henges opp 2 ganger. Dette gjelder tom. undertøy og putetrekk og singlet.

Bæsj er vanskelig ja, men har hørt om noe gallesåpe (kjøpes på clas ohlson) som kan hjelpe litt bedre.
Ull må alltid vaskes på ullprogram. Kan godt vaskes med fleece.

Andre tips, drop tøymykner på det som skal i tørketrommelen. Det er unødvenig og kan klø spes hos barn.
Bruk så lite vaskepulver/flytende som mulig.
Vask nye klær med farger med akkurat like farger eller alene 2-3 ganger før du blander for masse.
Vask sengetøy eller håndklær på 90/95g minst 1-2 ganger i mnd for å få renset opp i rør og system og unnå lukt. Også unngå å lukke døren på vaskemaskinen for å slippe lukt.

#7 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:47

Ikke bruk tørketrommel på klær du ønsker å bevare. Det sliter veldig på klærne. For ull er det fy. Det er også fy å bruke vanish på ull - det ødelegger ulla. Bruk galdesåpe (fåes hos claes ollson) i stedet.
Jeg bruker tørketrommel for på håndklær og sengetøy. Ikke stretchlaken - det blir ødelagt på sikt. Bruker selvsagt den også når det gjelder dun (husk tennisballer eller vaskeballer) og for å få imprigneringen inn i goretex og softshell.

Tøymykner bør du begrense. Det ødelegger stretch og ull. For ull bruker jeg milo.

Lykke til!

#8 Gulltopp&Lillebjørn

Gulltopp&Lillebjørn

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 632 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:54

Jeg prøver å bruke tørketrommel kun til håndklær og lignende. Sønnen min sine klær går absoutt ikke i tørketrommel ;) Da ryker de vesentlig fortere. Og på ull må du alltid bruke milo eller annet ull-middel.

#9 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 384 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 08:59

Må legge til at jeg tromler Ull også.
De rimlige merkene som Janus, Tom & Trine og Piere Robert er iallfall behandlet slik at de tåler trommel.

Hjemmestrikket derimot er FY i trommel.

#10 Regina Phalange

Regina Phalange

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 361 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 09:02

Her var det jammen mange gode råd :-) Ikke meningen å kuppe tråden, men lurer på om noen har tips på hvordan man får bort tomatflekker? Alle disse barnematglassene setter jo hissige orange flekker på klærne som jeg ikke får bort (med mindre jeg legger det i vann med en gang, men det er jo ikke alltid mulig når man er på tur eller besteforeldre har stått for matingen!)

#11 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 384 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 09:11

Vis innleggRegina Phalange skrev 20 juni 2012 - 09:02:

Her var det jammen mange gode råd :-) Ikke meningen å kuppe tråden, men lurer på om noen har tips på hvordan man får bort tomatflekker? Alle disse barnematglassene setter jo hissige orange flekker på klærne som jeg ikke får bort (med mindre jeg legger det i vann med en gang, men det er jo ikke alltid mulig når man er på tur eller besteforeldre har stått for matingen!)

Har du først vakset det en gang er flekken vasket inn, så da er det nok lite å gjøre.
Men har du ikke vasket kan du fukte flekken, gni inn Zalo og la det virke en halv time. Viktig at flekken da ikke tørker.
Skyll godt før du kjører det vaskemaskinen.

#12 lille-line

lille-line

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Skrevet 20 juni 2012 - 09:39

på ull har jeg bestandig brukt gallesåpe på flekker-men da må di tas mens di er HELT ferske....

nå har jeg akkurat oppdaget en blå tube på rema 1000 som heter nylonvask eller noe sånnt-og den er GENIAL på flekker på ull.... -har ikke prøvd den på bæsjeflekker ennå, men ulla blir forferdelig missfarget av matsøl ol etter en stund,og denne tar det meste-å kan brukes på ull :)(til og med missfarging fra andre  mørke klær-på ett kvitt vognteppe jeg har! :D )

-vanish, klor og mange andre flekkfjerningsmidler skal ikke brukes på ull,så jeg ville prøvd med nylonvasken først :)