Gå til innhold

Hvorfor så hårreisende stygge navn for tiden?


Gjest Treholt

Anbefalte innlegg

Liam er den irske varianten av den engelske varianten William av den germanske varianten Vilhelm. Liam er i langt større grad brukt i Irland enn i England, derfor min presisering.

 

PS: Engelsk er også et germansk språk, forøvrig. Dermed burde jo engelske navn være helt OK, på lik linje med andre germanske navn?

 

Det kan være at Liam er mer populært i Irland, men det gjør det ikke til et irsk (irsk språk) navn, det er fortsatt et engelsk (engelsk språk) navn.

 

Det er historiske grunner til at engelske navn aldri har vært fullt aksepterte i Skandinavia, og bare kom i bruk i en viss grad i bestemte (lavere) samfunnslag for 100 års tid siden. Det er bare sånn det er.

 

Bare en liten presissering: Alle engelske navn du henviser til er slett ikke "harry-navn" i f eks Danmark - som jo også er en del av Skandinavia. William, Patrick, Charles og Richard f eks er på ingen måte stigmatiserende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Treholt

Jeg tviler på at mange i Danmark heter Charles. Navnet er et fremmedelement i dansk språkdrakt (og kan ikke uttales naturlig på dansk, etter danske fonetiske regler), og generelt gjelder akkurat det samme i forhold til engelske navn i Danmark som i Norge (se Hans Scherfig, Det forsømte forår). Danmark har imidlertid opplevd en voldsom "amerikanisering" de siste 50 årene, og er veldig klassedelt, også når det gjelder navn. Danmark har en stor underklasse som bruker engelske ord i annenhver setning.

 

Richard er et tysk navn og et navn med lengre tradisjon i Skandinavia.

 

William er i sin engelske form et ganske konservativt navn i seg selv, og derfor ikke noe harrynavn som sådan, men det er likevel dårlig smak å pynte seg med lånte fjær, dvs. som skandinav å ta et slikt navn når man ikke har tilknytning til det engelske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at mange i Danmark heter Charles. Navnet er et fremmedelement i dansk språkdrakt (og kan ikke uttales naturlig på dansk, etter danske fonetiske regler), og generelt gjelder akkurat det samme i forhold til engelske navn i Danmark som i Norge (se Hans Scherfig, Det forsømte forår). Danmark har imidlertid opplevd en voldsom "amerikanisering" de siste 50 årene, og er veldig klassedelt, også når det gjelder navn. Danmark har en stor underklasse som bruker engelske ord i annenhver setning.

 

Richard er et tysk navn og et navn med lengre tradisjon i Skandinavia.

 

William er i sin engelske form et ganske konservativt navn i seg selv, og derfor ikke noe harrynavn som sådan, men det er likevel dårlig smak å pynte seg med lånte fjær, dvs. som skandinav å ta et slikt navn når man ikke har tilknytning til det engelske språket.

 

Danskene uttaler engelske navn - og ord - stort sett med engelsk uttale i stedet for som vanlig i Norge å fornorske/fordanske uttalen. Danskene er ikke redd for engelsk påvirkning på samme måte som mange er i Norge. Jeg har kontakt til det du vel benevner "dansk utdannet middelklasse" og ut fra de navnediskusjonene jeg har hørt der kan jeg ikke si meg enige i dine uttalelser om hvordan man ser på navn i Skandinavia. Folk har forkjellig smak uansett - og engelske navn opfattes til en viss grad anderledes i Danmark enn i Norge - selvom Brian m fl er ganske belastet der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at mange i Danmark heter Charles. Navnet er et fremmedelement i dansk språkdrakt (og kan ikke uttales naturlig på dansk, etter danske fonetiske regler), og generelt gjelder akkurat det samme i forhold til engelske navn i Danmark som i Norge (se Hans Scherfig, Det forsømte forår). Danmark har imidlertid opplevd en voldsom "amerikanisering" de siste 50 årene, og er veldig klassedelt, også når det gjelder navn. Danmark har en stor underklasse som bruker engelske ord i annenhver setning.

 

Richard er et tysk navn og et navn med lengre tradisjon i Skandinavia.

 

William er i sin engelske form et ganske konservativt navn i seg selv, og derfor ikke noe harrynavn som sådan, men det er likevel dårlig smak å pynte seg med lånte fjær, dvs. som skandinav å ta et slikt navn når man ikke har tilknytning til det engelske språket.

Vår kong Haakon, tidligere prins Carl, ble kalt nettopp "Charles". Danskene prater mye "engelsk", har du ikke hørt når de snakker om sin lille computer, eller skal ha en lille drink? Forøvrig ble både Patrick og William brukt mye i Bærum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken navnesmak jeg har, eller hvordan jeg stiller meg til diskusjonen skal jeg ikke utdype noe særlig.

 

Men; Det er jo en relativt kjent sak, at navnet ditt sier mye om deg.

Ifølge statistikk er det flere Ronny, Jonny, Kenneth, Roy, Tommy og Remi i fengsel enn Preben og Haakon. Enkelte navn følger en bestemt gruppe mennesker, og slik har det jo alltid vært.

Jeg tror ikke det endrer seg med det første, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til navn, har jeg ALDRI vært fan av såkalte Motenavn. Nå er jeg gravid i uke 33 med min første, og dette synet har ikke endret seg. Og først beklager jeg hvis jeg støter DEG eller bruker navnet til DITT barn som eksempel. Ta fks Lucas/Lukas, eller Emma, Linnea osv... hvorfor velger man å bruke navn som "alle andre" har?? Hvor morro er det for sønnen din Lucas å gå i barnehagen hvor man har Lucas A, Lukas B, Lukas C, Lucas D..osv.. Det er et veldig fint navn, for all del, men kommaaaaaaaan...?

 

kanskje jeg er gammeldags, men jeg er norsk, barnefar er norsk, barnet vårt er norsk, og derfor syns vi at det er greitt å bruke et norsk navn! Sønnen vår skal hete Eivind, som er et gammelt norrønt navn, og er han heldig, heter ikke halve barnehagen med utovertiss det samme som ham.

 

Og jeg er faktisk ganske enig med Treholt ang sånne navn som man knapt klarer å uttale. Husk at den lille nusselige babyen din, som du velger å kalle fks Neo, Nemo, Mio, Matteo osv, en dag skal bli en voksen mann, og etterhvert en gammel herremann. Det som er et søtt navn på et spedbarn, kan virke helt malplassert på et voksent menneske. Som arbeidstaker hadde jeg rynket litt på nesen dersom Nemo Crissander Maximillian Olsen Hansen Fjellberg på 35 år hadde søkt på jobb. Ikke minst skal personen ha et navn han/hun skal trives med resten av livet, et navn som ikke fører til mobbing på barneskolen eller i arbeidslivet og et navn som gir en identitet.

 

Så igjen, beklager på de tærne jeg tråkker på, men jeg er sikker på at mange har meninger om de gode gamle norske navnene og, og synes navnet jeg har valgt er dritstygt. Godt vi er forrskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til navn, har jeg ALDRI vært fan av såkalte Motenavn. Nå er jeg gravid i uke 33 med min første, og dette synet har ikke endret seg. Og først beklager jeg hvis jeg støter DEG eller bruker navnet til DITT barn som eksempel. Ta fks Lucas/Lukas, eller Emma, Linnea osv... hvorfor velger man å bruke navn som "alle andre" har?? Hvor morro er det for sønnen din Lucas å gå i barnehagen hvor man har Lucas A, Lukas B, Lukas C, Lucas D..osv.. Det er et veldig fint navn, for all del, men kommaaaaaaaan...?

 

kanskje jeg er gammeldags, men jeg er norsk, barnefar er norsk, barnet vårt er norsk, og derfor syns vi at det er greitt å bruke et norsk navn! Sønnen vår skal hete Eivind, som er et gammelt norrønt navn, og er han heldig, heter ikke halve barnehagen med utovertiss det samme som ham.

 

Og jeg er faktisk ganske enig med Treholt ang sånne navn som man knapt klarer å uttale. Husk at den lille nusselige babyen din, som du velger å kalle fks Neo, Nemo, Mio, Matteo osv, en dag skal bli en voksen mann, og etterhvert en gammel herremann. Det som er et søtt navn på et spedbarn, kan virke helt malplassert på et voksent menneske. Som arbeidstaker hadde jeg rynket litt på nesen dersom Nemo Crissander Maximillian Olsen Hansen Fjellberg på 35 år hadde søkt på jobb. Ikke minst skal personen ha et navn han/hun skal trives med resten av livet, et navn som ikke fører til mobbing på barneskolen eller i arbeidslivet og et navn som gir en identitet.

 

Så igjen, beklager på de tærne jeg tråkker på, men jeg er sikker på at mange har meninger om de gode gamle norske navnene og, og synes navnet jeg har valgt er dritstygt. Godt vi er forrskjellige.

 

Jeg skulle ikke utdype min mening ( ho ho), men jeg kan si kort : Ganske enig med deg her!

 

Eivind er flott navn forresten :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle guttebarn hete Amadeus Salamander, Koriander, Linubander Liam (en pervers engelsk versjon av Vilhelm), Thilander Leonellius, Linus, Florius osv? Alt sammen tullenavn som ikke er navn.

 

Og ingen oppfinnsomhet er det heller. De heter alle "Liam Leonnelius" eller "Thilander Linus".

 

Tommelfingerregel: Styr unna alle navn som ender på sander og us.

 

Haha, takk :-D You made my day.

Er så fullstendig enig...

 

Lurer på åssen det skal gå med alle de småttisene som får sånne jålenavn når de blir voksne.. De vil nok bli preget av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig likt og se hva slags navn DU liker Treholt. Du som har meninger som alle andre også "burde" ha. Unskyld meg altså, blir bare litt provosert når der blir så mye negativt. Folk har forskjellig smak, og godt er nå det. Ellers hadde kloden blitt fryktelig kjedelig :-P. nå er ikke jeg fan av de mest uvanlige navnene, men liker heller ikke de mest "vanlige". Men hakker da ikke på de som liker dem. Trenger da ikke være noe dårlige mennesker som kaller ungene sine navn du ikke liker ??? Syns bare det blir litt vel teit og mene sånt...

 

Typisk Norge og jantelov. Man skal ikke ha egne meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til navn, har jeg ALDRI vært fan av såkalte Motenavn. Nå er jeg gravid i uke 33 med min første, og dette synet har ikke endret seg. Og først beklager jeg hvis jeg støter DEG eller bruker navnet til DITT barn som eksempel. Ta fks Lucas/Lukas, eller Emma, Linnea osv... hvorfor velger man å bruke navn som "alle andre" har?? Hvor morro er det for sønnen din Lucas å gå i barnehagen hvor man har Lucas A, Lukas B, Lukas C, Lucas D..osv.. Det er et veldig fint navn, for all del, men kommaaaaaaaan...?

 

kanskje jeg er gammeldags, men jeg er norsk, barnefar er norsk, barnet vårt er norsk, og derfor syns vi at det er greitt å bruke et norsk navn! Sønnen vår skal hete Eivind, som er et gammelt norrønt navn, og er han heldig, heter ikke halve barnehagen med utovertiss det samme som ham.

 

Og jeg er faktisk ganske enig med Treholt ang sånne navn som man knapt klarer å uttale. Husk at den lille nusselige babyen din, som du velger å kalle fks Neo, Nemo, Mio, Matteo osv, en dag skal bli en voksen mann, og etterhvert en gammel herremann. Det som er et søtt navn på et spedbarn, kan virke helt malplassert på et voksent menneske. Som arbeidstaker hadde jeg rynket litt på nesen dersom Nemo Crissander Maximillian Olsen Hansen Fjellberg på 35 år hadde søkt på jobb. Ikke minst skal personen ha et navn han/hun skal trives med resten av livet, et navn som ikke fører til mobbing på barneskolen eller i arbeidslivet og et navn som gir en identitet.

 

Så igjen, beklager på de tærne jeg tråkker på, men jeg er sikker på at mange har meninger om de gode gamle norske navnene og, og synes navnet jeg har valgt er dritstygt. Godt vi er forrskjellige.

Navn som Lars, Silje, Lene osv jo også motenavn. Tror jeg hadde fire Silje i klassen min på ungdomsskolen, var tydeligvis veldig populært navn i 87. Og jeg bor på en liten plass. Kjenner vel sikkert 15 stk med navnet Lars, som er noenlunde like i alder. Det jeg vil frem til, er at navnemoten forandrer seg. Nå er det kanskje 3 med navnet Lukas i ei klasse, før var det navnet Lars flere het i samme klasse. Og sånn er det. Selv syns jeg det kan være fint både med typisk norske navn, men syns også det kan være fint med navn som man henter fra utlandet. Og navn som Liam, Lukas, William, Alexander er jo alle navn man fint uttaler på norsk. er verre med navn man ikke får fornorska syns jeg, slik som James osv. Og så er det forskjell på å kalle barnet sitt Liam, og å kalle barnet sitt William Maximilliam Cornelius, på samme måte som det er forskjell på å kalle barnet sitt Arne, og å kalle det Arne Ole Per. Alt med måte, uansett om du velger typiske norske navn eller ikke. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest (riktig nok litt skummet inni mellom) denne diskusjonen så sitter jeg igjen med følgende:

 

* Jeg er glad jeg har et mer spennende liv enn Treholt som føler hun må bruke tiden og livet sitt på å sette andre mennesker i bås, stigmatisere, dømme, være nedlatende frekk og upassende. Du kan umulig ha mange venner hvis dette gjenspeiler ditt virkelige jeg. Men det gjør kanskje ikke det? Stor i ord liten på jord -tøff i trynet når du kan gjemme deg bak et nick på et slikt forum?

 

* Jeg er sjeleglad for at jeg verken kommer eller bor på et slik sted som Treholt antyder hun kommer fra. Jeg liker virkelige mennesker som ikke dømmer andre og setter andre i bås ut i fra noe så patetisk som hvilket navn de bærer.

 

Hilsen Victoria som har en datter (blant annet) som heter Nora, og gjett hva? -vi spiser junkfood foran tv`en rett som det er -nyyyter det og kunne ikke brydd meg mindre om din mening om din mening om det (du som sikkert svinger innom MC Donald`s rett som det er selv ;) ) Og vi tilhører nok ihvertfall middelklassen hvis vi skulle våge oss på å prøve å plassere oss selv i noen "klasse". Spar meg.

 

Ps... er barnet i magen en gutt så er Liam et navn som står HøYT på listen her. Syns navnet er nydelig og har en flott klang :D Vi velger navn vi liker, og satser på at barna våre får en så god oppdragelse og oppvekst, frie for fordommer og stigmatiserende tendenser, at de vil få de jobbene de vil utifra hvor flinke, dyktig og kjekke mennesker de er -og ikke ut i fra hva de heter. Må le litt også... hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treholt

Jeg tviler på at mange i Danmark heter Charles. Navnet er et fremmedelement i dansk språkdrakt (og kan ikke uttales naturlig på dansk, etter danske fonetiske regler), og generelt gjelder akkurat det samme i forhold til engelske navn i Danmark som i Norge (se Hans Scherfig, Det forsømte forår). Danmark har imidlertid opplevd en voldsom "amerikanisering" de siste 50 årene, og er veldig klassedelt, også når det gjelder navn. Danmark har en stor underklasse som bruker engelske ord i annenhver setning.

 

Richard er et tysk navn og et navn med lengre tradisjon i Skandinavia.

 

William er i sin engelske form et ganske konservativt navn i seg selv, og derfor ikke noe harrynavn som sådan, men det er likevel dårlig smak å pynte seg med lånte fjær, dvs. som skandinav å ta et slikt navn når man ikke har tilknytning til det engelske språket.

Vår kong Haakon, tidligere prins Carl, ble kalt nettopp "Charles". Danskene prater mye "engelsk", har du ikke hørt når de snakker om sin lille computer, eller skal ha en lille drink? Forøvrig ble både Patrick og William brukt mye i Bærum.

 

Charles kan også være et fransk navn. I tillegg var hans kone oppvokst i Storbritannia. Man kan ikke overføre navnetradisjonene i en svært internasjonalt familie på 1800-tallet til i dag. Det vil være latterlig å kalle vanlige danske eller norske barn for Charles. Og Haakon/Carl het ikke Charles, han het det som er den danske varianten av navnet, Carl. At man kalte folk noe annet enn deres egentlige navn er en tradisjon som har gått av moten. Hvor mange kaller datteren sin for Lillemor i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treholt - siden du er så utroooolig dreven og spesialist på hva som egner seg å kalle et lite, norskt barn - kan ikke du komme med noen forslag på hva du mener er "riktig" da??

Eller tør du ikke det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på at mange i Danmark heter Charles. Navnet er et fremmedelement i dansk språkdrakt (og kan ikke uttales naturlig på dansk, etter danske fonetiske regler), og generelt gjelder akkurat det samme i forhold til engelske navn i Danmark som i Norge (se Hans Scherfig, Det forsømte forår). Danmark har imidlertid opplevd en voldsom "amerikanisering" de siste 50 årene, og er veldig klassedelt, også når det gjelder navn. Danmark har en stor underklasse som bruker engelske ord i annenhver setning.

 

Richard er et tysk navn og et navn med lengre tradisjon i Skandinavia.

 

William er i sin engelske form et ganske konservativt navn i seg selv, og derfor ikke noe harrynavn som sådan, men det er likevel dårlig smak å pynte seg med lånte fjær, dvs. som skandinav å ta et slikt navn når man ikke har tilknytning til det engelske språket.

Vår kong Haakon, tidligere prins Carl, ble kalt nettopp "Charles". Danskene prater mye "engelsk", har du ikke hørt når de snakker om sin lille computer, eller skal ha en lille drink? Forøvrig ble både Patrick og William brukt mye i Bærum.

 

Charles kan også være et fransk navn. I tillegg var hans kone oppvokst i Storbritannia. Man kan ikke overføre navnetradisjonene i en svært internasjonalt familie på 1800-tallet til i dag. Det vil være latterlig å kalle vanlige danske eller norske barn for Charles. Og Haakon/Carl het ikke Charles, han het det som er den danske varianten av navnet, Carl. At man kalte folk noe annet enn deres egentlige navn er en tradisjon som har gått av moten. Hvor mange kaller datteren sin for Lillemor i dag?

 

I så fall er det svært mange latterlige mennesker både i Danmark og Norge. Vet om en James, en Charles, en George, en Patrick og 3 gange John i DK. Alle med engelsk udtale (og jeg har ikke en spesielt stor omgangskrets der....) Har aldrig hørt at de blir oppfattet spesielt Harry noen av dem eller har hatt trøbbel pga navnet. (utdannet middelklasse alle sammen...) Så om ikke annet kan man konludere at det er mange mennesker som er uenige med deg i dit syn på andre mennesker og navnetradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare svare her. Treholt - du som i tide og utide henviser til beskrivelsen av forumet: her kan folk diskutere navn de liker/ikke liker osv. Det er IKKE det du gjør i trådene dine! Oppfatter såklart at du ikke liker disse navnene du nevner (noe jeg er helt enig med deg i ;) ), men problemet er at du begrunner dette ut fra noe du mener er "fakta", og IKKE ut fra din egen smak! Du må altså tåle å høre at andre faktisk liker disse navnene, nettopp fordi forumet tillater diskusjoner basert på personlig smak.

 

Videre synes jeg du baserer "faktaene" dine på for få kilder (har kun sett to henvisninger) til at de skal kunne godtas som ubestridte sannheter. Du beskriver disse navnene som stigmatiserende av noe som nærmest er en lov, mens det kun baseres på disse kildene. Det virker på meg veldig rart at du kan bruke disse kildene dine som ubestridte fakta.

 

Jeg er helt enig i at de navnene du beskriver som stigmatiserende ikke er pene, og ville aldri kalt mitt barn noe i nærheten av disse. Men du formulerer deg på en måte som gjør at ingen kan sympatisere med dine synspunkter.

 

Skjønner heller ikke denne "overklassen" du snakker om - mener du da den tidligere overklassen fra da Norge hadde tydelige klasseskiller? Eller mener du simpelthen mennesker med høyere utdannelse? Med høy inntekt/stor formue? Isåfall er ordbruken helt på trynet, det finnes da vitterlig ingen "definisjon" på klasser i det norske samfunnet slik som det gjorde tidligere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier, at såkalte motenavn endrer seg hele tiden. men det jeg vil fram til, er: Hvorfor får man motenavn? Jo fordi mangel på kreativitet og originalitet gjør at foreldre velger de samme navnene. Jeg vokste opp på en pitteliten skole, og vi hadde Silje H, Silje A og Silje T, samt Tone J, Tone R og Tone G (navn som tydligvis var In på midten av 80tallet). Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle ska ri på den samme bølga til alle tider?? Syns mange av motenavnene er fine jeg, men styrer konsekvent unna disse fordi jeg vil at sønnen min ska ha et navn som gir ham identitet, og som han vet jeg har valgt med omhu (siden han blir oppkalt etter begge sine bestefedre). Det er også et navn som ikke har noen bestemt status i dagens samfunn, slik som fks Henrik kontra Ronny.

 

Jeg mener selvfølgelig at folk må få velge det navnet de vil, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor alle Må følge strømmen:) Kommer en venninne til meg å sier at sønnen/datteren skal hete Mathias eller Emilie, tenker jeg bare: "Bombe...!". Kommer hun derimot å sier at sønnen/datteren skal hete fks øystein eller Ragnhild, tenker jeg: "ENDELIG noen som tenker litt annerledes, og puster liv i navn som faktisk er veldig fine!"

 

Men dette er mitt synspunkt på denne debatten, og det er lov å være uenig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest gjennom tråden. men Florius har jeg aldri hørt om men Florian er et gammelt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at mange barn får øderlagt livet sitt med mobbing når det finnes slike holdninger blant voksne. Også pga ett navn!?!

DET synes jeg er hårreisende.

 

Jeg kjenner både voksne og barn med mange av de navnene du nevner og jeg må si at alle sammen er nyderlige og oppegående mennesker. Flere av de vil jeg tippe også har mere suksess i livet enn deg til og med, selv om det tyderligvis ikke skal være mulig. Selv om de heter Kenneth, Frank og Liam.

Men de var vel blandt de heldige som ikke møtte på noen som deg under sin oppvekst som fortalte de hva de IKKE kunne være og bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på her er hvorfor folk tror at de som heter Mio, Matheo og andre "søte" navn kommer til å bli mobbet fordi det ikke passer å hete det som voksen?

Når de er blitt voksne så er det jo en haug med andre Mio'er og Matheo'er som også er blitt voksne.

Når vi som skal navngi barna våre nå til dags begynner å bruke opp igjen gamle navn som våre oldeforeldre hadde så rynker våre foreldre og besteforeldre på nesen fordi ingen små barn kan hete et sånt "gamling-navn". Men alle er jo barn først, og så blir de voksne. De vokser med navnet sitt.

Logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være det dummeste innlegget jeg har lest. "Styr unna blabla" - godt det ikke er du som bestemmer for alle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg mamma?
Velkommen til forumet navnedebatten. Her kan du lese hva slags forum dette er: http://www.klikk.no/...-navnedebatten/ Det er slik at navn som Ronny er navn som fungerer som sosial markør og som ingen fra den utdannede middelklassen villet funnet på å bruke. Personer som gir barna sine slik navn gir barna et sosialt handikap, da de aldri vil kunne bevege seg utenfor et arbeiderklassemiljø uten et ronnystempel (harrystempel) i pannen (jf. "Fornavnet mitt er Ronny").

 

Middelklasse og arbeiderklasse? Hvor i all verden er det du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...