Dette hører vel egentlig ikke til i et barn i magen forum, men jeg spør nå likevel.. Har en kamerat som er utlenning og ikke snakker så godt norsk. Han jobber på et lager, og må jobbe hver eneste lørdag. Han har kone og barn, og det er jo klart at dette går ut over familielivet, og er tungt for kona hans som har en krevende jobb mand-fred og i tillegg er alene med bRna hver lørdag. Lurer på om det er normalt at en arbeidsplass kan si at en må jobbe hver lørdag, eller om de rett og slett utnytter det at han snakker dårlig norsk og derfor ikke ville hatt så lett for å få ny jobb... Noen som vet? Han jobber forresten 100%, det er ikke bare en helgejobb liksom..
Utnyttelse
Opprettet av
LilleRev
, juni 16 2012 11:31
6 svar til dette emnet
Skrevet 16 juni 2012 - 11:31
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 16 juni 2012 - 13:00
kommer an på om de andre han jobber med og gjør det.. noen plasser så er lørdagen en arbeidsdag på lik linje med andre dager.
men en bør jo ha ett par lørdager fri mener eg.
men en bør jo ha ett par lørdager fri mener eg.
Skrevet 16 juni 2012 - 20:36
Det er ikke slik at han selv velger å jobbe hver lørdag pga. ekstra inntekt?
Det er jo ofte helt andre arbeidsforhold i utlandet enn her til lands, og det er ikke uvanlig å ha seks-(eller syv)dagers uke.
Det er jo ofte helt andre arbeidsforhold i utlandet enn her til lands, og det er ikke uvanlig å ha seks-(eller syv)dagers uke.
Skrevet 17 juni 2012 - 12:29
Nei, han har ikke valgt det selv, har sagt han gjerne vil ha fri annen hver. Og jeg vet ikke om det er andre som jobber hver lørdag, men vet det er andre som ikke jobber lørdager i det hele tatt. Det synes hvertfall jeg blir urettferdig..
Skrevet 18 juni 2012 - 12:07
Har han 100% stilling så har han krav på annenhver helg fri. Slik er det iallefall i handel og kontor. vet ikke hvilken fagforening han er under? eller om han er med i fagforeningen i det hele tatt? Be han isåfall ta kontakt med LO for å melde seg inn. Da får han hjelp
- Elin08 ♡ Timian ♡ liker dette
Skrevet 18 juni 2012 - 20:48
Men hvis han jobber 100 % har han vel fri en av de andre dagene i uka da? Hvis ikke ville vel stillingsprosenten vært over 100 %...?! Med mindre han jobber kortere dager... Også kommer det vel litt an på hva kontrakten sier..
Skrevet 19 juni 2012 - 09:13
joda, har du 100% skal du ha to fridager i uken. (søndag + 1 til i handel og kontor fagene.) Men du har krav på fri annenhver helg altså lørdag + søndag. De helgene man jobber i helgen har man krav på fri andre dager. men så er det også en del som jobber mye overtid - slik at det i praksis blir 100 % + overtid. Overtid er ikke lov å pålegge den ansatte på kort varsel. Reglene er litt forskjellig etter hva fagforeningene har blitt enige om, men dette kan de best- så det er jo bare å ta opp tlf og ringe LO