Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Andre med 4 barn (eller flere) som jobber i full stilling?

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 Violeta Violeta

Violeta Violeta

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 379 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:25

Kan dere fortelle meg hvordan dere organiserer hverdagen slik at dere får gjort alt? Tenker på husarbeid, innkjøp, oppfølging av skole og fritidsaktiviteter, trening for dere selv osv.. Er det mulig å få tid til alt?
Jeg jobber nå 50% stilling i turnus på et sykehjem, men har veldig lyst å søke ny jobb. Dette er en 89,5% stilling som miljøarbeider på en vgs. Jobber da full tid hver dag, men har fri i alle skolens ferier. Noe som vil løse mange fremtidige problemer for oss.. Men ser jo for meg at dette vil bli forferdelig travelt...:-/
Æ verden blitt gal elle æ dæ bare mæg?
Kaizers<3

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:40

Jeg jobber 100% stilling og har 4 barn.

Siden jeg jobber turnus har jeg mulighet til å bytte dagvakter/kveldsvakter ved behov slik at jeg fint kan stille opp for ungene når det er spesielle aktiviteter som skjer både privat og i barnehage/skole.

Det krever litt organisering når ungene skal på fritidsaktiviteter som krever kjøring/henting, men hittil har ikke det vært noe problem. Lekser gjør de fint selv, og vi ser over etter middag.

Husarbeid gjør jeg på formiddagen de dagene jeg har kveldsvakt, i tillegg må barna hjelpe til. Alle må bidra etter evne for vi driver ikke hotell. Vi ønsker at barna skal klare seg selv den dagen de flytter hjemmefra.

Innkjøp gjør jeg om kvelden etter at de er i seng. Hurra for kveldsåpne butikker! ;)

Vi er en sammensveiset gjeng som liker å gjøre aktiviteter i fellesskap.
Det eneste som blir nedprioritert, men ikke bortprioritert, er egentid. Jeg treffer venniner når jeg ønsker det, og mannen tar en øl med kompisene, trener etc når han ønsker det. Det eneste vi passer på er at de minste er lagt slik at den andre slipper å gjøre det alene.

Det eneste vi burde vært flinkere til er å legge oss tidligere om kvelden ;)

#3 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:48

Vi jobber begge 100 %. Men ingen av oss har overtid og mannen er statsansatt så har betalt lunch. Så ungene er i barnehage og skole/Sfo hver dag fra 08 til 15:35. Han har 5 min til jobb. Han lagermiddag til jeg er hjemme litt over fire. Så er det en av oss som må ut å kjøre til fritidsaktiviteter mens den andre rydder litt og hjelper den/de som er hjemme med lekser. Slik går de fleste ukedagene. Vasker klær hele uka men bretter de i helga. Vi trener begge to men legger det til rundt leggetid for barna, den tar vi annen hver gang.

Venter nr. 4 nå og syns ikke vi har en hektisk hverdag. Går kjempe bra. Handler som oftes mens ungene er på aktivitetene sine eller etterpå. Får også tid til alene tid med hver unge som vi syns er viktig.  vi har i tillegg 4 dyr, som jeg føler er litt stress om jeg er alene en uke og må lage middag, lufte hunder samt kjøre på aktiviteter. Men går det også :-)))

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 335 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:49

Hei,jeg jobber fulltid å har 7 barn pluss 3 bonus barn så totalt 10 til sammen å ja d er travelt men absolutt nødvendig å rutiner å alt er i boks så alt går om man ønsker d :)

#5 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:52

Tror det er viktig å ikke være en stresset person. Får man brev om at man må bake 2 kaker til et kakelotteri så er det noe jeg knapt tenker på for baking er en flott anledning til å vaske kjøkkenet skikkelig grundig i skap og skuffer. Samt kjøleskap osv. Kaken steiler seg selv eller at du har mikset røren.

Har flere jeg kjenner som snakker om slike oppgaver et par uker før og syns det er stress. Men med 4 stk og alle skal være med på aktiviteter må man regne med dugnad :-)))

Dette gleder egentlig det meste, ikke la deg stresse ;-)

#6 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 10:09

Vis innleggNetti*** skrev 16 juni 2012 - 09:52:

Tror det er viktig å ikke være en stresset person. Får man brev om at man må bake 2 kaker til et kakelotteri så er det noe jeg knapt tenker på for baking er en flott anledning til å vaske kjøkkenet skikkelig grundig i skap og skuffer. Samt kjøleskap osv. Kaken steiler seg selv eller at du har mikset røren.

Har flere jeg kjenner som snakker om slike oppgaver et par uker før og syns det er stress. Men med 4 stk og alle skal være med på aktiviteter må man regne med dugnad :-)))

Dette gleder egentlig det meste, ikke la deg stresse ;-)

Enig. Det fungerer særdeles dårlig å være en stresset person og å ha 4 unger og full jobb.
Og kakebaking er en hyggelig fellesaktivitet :)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 335 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 10:16

5 barn og begge jobber 100%. Går helt fint. Jobber turnus så har mye fri i ukedagene. Lettere når vesla begynner i bhg. i august. Da får jeg mer tid til husarbeid og egentrening :-)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 335 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 11:19

Jeg jobbet i 100% stilling i et og et halvt år, så ble jeg ufrivillig arbeidsledig da jobben gikk konkurs. Så nå har jeg gått hjemme noen måneder.

Tenkte at nå får jeg i det minste tid til å ha huset i orden til enhver tid osv. , men herre min hatt hvor tiltaksløs jeg er. Dagene bare forsvinner, og jeg synes egentlig ikke at det er så godt. Nå har jeg heldigvis fått jobb igjen, og skal starte over ferien i ny 100 % stilling. Gleder meg til å komme meg ut igjen, og vet jeg får mye mer energi av å ha mitt eget liv utenfor hjemmet.

Så for meg så er det faktisk best å få jobbe. Kunne sikkert jobbet redusert, men jeg hadde helt sikkert klart å sose vekk den tiden foran tv'n eller noe sånt, og da er liksom vitsen borte.

Vi har 4 barn, hvor 2 har fritidsaktiviteter 2-3 dager i uken. Gjør det som de andre sier her, vi deler på å bli med dem. Handler ofte stort på helg.
Ordner med klær etter middagen mens ungene er ute og leker eller ser barne-tv. Kan ikke hoppe over en dag med klesvask, for da hoper det seg opp. Smårydder, støvsuger osv daglig, og tar helgavasken sammen. Det går da rundt selv om det er travelt av og til.

Det eneste som kommer til å bli en utfordring er tid til trening. Det har jeg hatt god tid til nå, og det eneste jeg kommer til å savne ved å gå hjemme.

#9 Frk Vims

Frk Vims

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 84 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 12:28

Har fire barn og jobber ca 90% (lærer med en (undervisningsfri)dag i uka). Jobber litt hjemmefra denne dagen (varierer hvor mye etter hva som må gjøres), samtidig som jeg rekker å handle og gå meg en tur. Har bare en i barnehagen og hun er dere full plass. Går helt fint - har 3 som er aktive, så det er jo noe organisering, men det går egentlig av seg selv!

#10 Vossafår

Vossafår

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 582 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 13:57

Tips: handle en dag i uka, ta unna rot etterhvert så det ikke hoper seg opp. Vi har vaskehjelp 3 timer i uka. Dagen før må alle rydde så kommer vi hjem til rent hus neste dag. Like energigivende hver gang! :-)

Tenker en at en har det travelt så blir en stresset, tenker en at en er heldig og at dette fikser vi bra så går det veldig bra. Det er min erfaring iallefall ;)

#11 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 17:24

Ja, faktisk så jobber de fleste 4-5-barnsmødrene jeg kjenner fullt. Tror ikke det er noe uvanlig.

Hverdagene er ofte veldig hektiske, men det blir jo enklere jo eldre barna blir. Etter min mening. Mer å følge opp, absolutt, men lettere likevel fordi de blir mer selvgående.

Vi har en slags hjemmelaget kalender hengende med en og en uke av gangen (er mange uker etter/under hverandre, så vi bare tar av en uke når den er ferdig). Her står navnet på alle i familien bortover, og så dagene nedover, og så er alt av aktiviteter, møter osv fylt inn. Alle treninger, kamper, avslutninger, oppvisninger, tannlegetimer osv, osv. Det er en helt fantastisk hjelp for oss, spesielt i det travleste periodene som like før og etter sommeren, og før jul.

Ellers så er jeg av den oppfatning at hus skal være noenlunde ryddige og rene, men trenger ikke å skinne til en hver tid, og at mat bør være mest mulig sunn, men man dør ikke av en Grandis en gang i blant ;) Vi bruker lite tid på husarbeid, men har det noenlunde ryddig og rent likevel. Ungene må selvsagt bidra. Det eneste som egentlig tar tid er klesvasken (brettingen primært), men samler opp til en dag i uken og lar maskinen gå hele dagen (har 9- kilos maskin). Så tar vi håndklær osv i løpet av uken. Om vi tar ca en time en av dagene i helgen der alle må hjelpe til får vi tatt hele huset.

Handling gjør jeg stort sett på veien hjem fra jobb. Jeg slutter litt tidlig på jobb de fleste dager, og han kan begynne litt sent, så da er bare ungene i bhg fra ca 8.20 til 15-15.30 de fleste dagene i uken. Synes ikke det å jobbe fullt er noe problem å kombinere med fire barn, men synes det er litt i overkant travelt å bygge hus og studere i tillegg.... (dette halvåret har jeg ikke studert, men må på'an igjen til høsten).