Anonym bruker skrev 30 juni 2012 - 10:39:
Kjære HI Jeg fikk innvilget keisersnitt av samme grunn. Gikk til fastlegen min og ba om å bli henvist til jordmor på sykehuset. Fikk deretter henne til å henvise meg til overlegen. Overlegen hadde faktisk tårer i øynene, og sa at hun ikke ville krangle med meg på dette, og at hun skjønte hvordan jeg slet. Hun sa også at det var mennene som hadde utsatt oss for dette som skulle ha vært straffet, ikke offeret som bla sliter seg gjennom et svangerskap på denne måten. Hun mente også at en fødende kvinne som ikke evnet å samarbeide under fødselen var det verste hun kom ut for, og at det var mye bedre at vi satset på at det skulle bli en god opplevelse med KS. ønsker deg masse lykke til. Husk å tenk gjennom akkurat hva du er redd for, og hva som føles vanskelig for deg. Om du er flink å sette ord på det du føler og ikke skammer deg over følelsene er det mye lettere å bli hørt. Håper det blir en fin opplevelse for deg

Kjære deg!!!!
Jeg vil signere dette innlegget her. Bli henvist til jordmor/overlege på sykehuset og fortell akkurat hvordan du tenker og føler det. Ha med din mann på denne samtalen.
Jeg ønsker å fortelle deg litt av min historie..
Jeg har selv vært utsatt for to overgrep. Jeg husker ikke noe av disse overgrepene, men kroppen min husker. Jeg fikk noe som heter Vulva vaginisme- mener jeg på det heter i ettertid av overgrepene. Det vil si at nærvene i underlive, åpningen inn til skjeden, blir overspent. Det var nok å berøre så ville jeg gråte.
Dette hadde jeg i mange år, gruet meg til samleie med samboeren min, men utførte det, fordi jeg elsket ham og ikke ville miste han. (Fortalte han ikke om det, men bet tenna sammen). Jeg håpte å føde et barn skulle gjøre det bedre. Det motsatte hendte. Jeg ble mer smertepåvirket enn noen gang. Klarte nesten ikke fullføre et samleie og gråt og var fortvilet. Det gikk nesten skeis med forholdet vårt. Jeg var til lege, som henviste med til privat gynekolog som sa ingenting var galt, for han fikk inn to fingre og klarte sprike med de....???!??? Så ble det lagt på is. Ikke mer oppfølging...
Jeg ble gravid igjen på ett av våre få samleier det året, og når jeg skulle føde så skrev jeg brev til jordmor om at de skulle !"sy meg løst", da jeg hadde sletet med dette så lenge. Etter fødselen så henviste de meg til seks ukers kontroll hos gynekolog, hun kunne konstantere at dette var vulva vaginisme. Jeg fikk krem, stikkpille og skulle vaske meg med olje.. Det hjalp ikke.. Smertene var enda verre enn de var etter den første fødselen...
Det som faktisk "reddet" meg og som fikset problemet, var at jeg fikk en skikkelig barseldepresjon, så ille at jeg måtte til samtale med psykolog. Der tok vi opp problemer i livet, også disse overgrepene som jeg ikke husker og som jeg trodde ikke hadde påvirket meg. Etter tre mnd med samtaler forsvant smertene i underlivet. Jeg kunne ha samleie uten smerte, og ikke nok med det, jeg fikk min første vaginale orgasme!!! Jeg fikk et nytt liv både på den ene og andre måten..
Grunnen til jeg forteller dette, er at jeg nå i dette svangerskapet går til samtale. Hun jeg går til samtale til sier vi er er rundt seks jenter der nå med svangerskapsdepresjon, ingen av oss er der fordi det er fare for barnet, at vi vil skade barnet, bli kvitt det, eller noe på den måten. Men det er fordi vi har vært i et overgrep tidligere. Hun sier også at veldig mange går i barseldepresjoner fordi det i forskning har vist seg at det å føde kan trigge frem til slike følelser. Og når vi kom inn på det med vulvavaginisme så sier hun at dette ble nok forsterket i mine fødsler, grunnet disse overgrepene..
Så jeg tror virkelig de kommer til å ta deg på alvor på sykehuset, om du blir henvist til samtale der. Fortell hvordan du slet for å komme dit du og din mann er i dag, med tanke på samleie og nærhet. hvordan du sliter ved en celleprøve og gynekologisk test. At du ikke takler å ligge å blottlegge underlivet, bli sjekket der og føle noe smerte og det å kanskje føle du mister kontrollen. Jeg kan ikke fatte å forstå at du ikke skulle få det igjennom.
Jeg krysser fingrene for deg, og håper du får det igjennom. Du må skrive i tråden her hvordan det ender.. Når er terminen din???