Kjære HI.
Jeg håper du gir en beng i de som svarer deg på en slik nedlatende måte! Det gjør meg direkte uvel at folk kan lire ut av seg slike ting om sånne dramatiske opplevelser som du har måtte oppleve. Det er jeg lei meg for.
Så utrolig flott at du har klart å komme deg så langt at du har fått stablet deg opp et liv og har funnet deg en snill mann du kan stole på

!!
Og så flott at dere skal få et barn sammen! Gratulerer.
Selve ks spm er det ingen her inne som kan avgjøre, og det kommer også an på hvor i landet du hører til. På Ullevål og Rikshospitalet tvinges ingen til å føde vaginalt, selv om det oppfordres til dette.
AHUS er veldig likt de to andre, om enn noe mer strikte.
Dersom du har gått til psykolog i forbindelse med voldtekten, kan jeg ikke skjønne annet enn at vedkommende har mer enn nok å skrive i et skriv til sykehuset. Jeg kan love deg at folk har fått ks av langt mindre årsaker enn det du har opplevd.
Har du ikke gått til psykolog, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gjøre dette, både for din egen skyld, men også i denne sammenhengen. Det vil være av betydning i en søknad til et sykehus om dette, da du i så fall ville hatt en mer faglig årsak, og dessverre også bli tatt mer seriøst.
En fastlege må gjerne ha egne meninger, men jeg ville tatt med samboer dersom du ikke føler deg sterk nok til å diskutere emnet alene, og sagt til fastlegen at du ikke trenger hans/hennes personlige mening om et ks, men at du ber om at vedkommende sender en søknad om samtale til ditt fødested. Der ville jeg vedlagt en erklæring med beskrivelse av dine psykiske plager så de på forhånd hadde vært forberedt når du kommer.
Dersom din fastlege nekter (noe h*n ikke har lov til), bytter du lege omgående.
Jeg ville også samtalt med en jordmor og pratet med henne om fødsel, underliv og fødsel. Finn en som ikke skal påtvinge deg noe som helst, men som kan gi sunn fakta om begge fødselsmåter.
Jeg ville også satt meg inn i hva et ks er og hva det innebærer. Det er ingen lett løsning, det vil være risikoer og mulige komplikasjoner som ved andre operative inngrep. Det er det også ved en vaginal fødsel, så smerter og ubehag vil det likevel være.
I Norge har man fremdeles i 2012 en mentalitet om at man skal føde med smerte, noe jeg syns er utgått og gammeldags.
Jeg syns ikke ks er en lettere løsning, men den er unektelig mer kontrollert, og det kan ofte være en fordel for de med panikkangst. Sett deg inn i pluss og minus, prat med leger, psykologer og jordmødre. Delta i fødselsangstsamtaler.
Du vet at man nå kan føde vaginalt uten nevneverdige smerter som de gjør i bl.a. USA? Ved å få epidural langt tidligere samt andre smertelindrende medikamenter? Du kan få en fast jordmor fra start til slutt og god og trygg oppfølging. Rikshospitalet er fantastiske på dette området.
Til syvende og sist, må jo som du selv sier, barnet ut. Skulle du få nei, kan du selv velge å betale for et inngrep i feks England av egen lomme. Men det koster.
Jeg ønsker deg alt godt, og håper du får den hjelpen du trenger slik at du også kan nyte svangerskapet ditt og ikke gå rundt å være redd og angstfylt.
Uten å vite, kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skulle få dette innvilget, og jeg krysser fingrene for deg!