Er jeg egoistisk hvis jeg slutter å amme?
Skrevet 10 juni 2012 - 22:13
Har en liten på 4 mnd som reagerer på alt jeg spiser, i tillegg er han skikkelig sær når det kommer til puppen. Kan bruke lang tid for å få han til å spise, føler at vi har en skikkelig kamp.
Så nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal kutte ut både pumping og amming. Orker egentlig ikke noe mer tull nå, og har bare lyst til å gi erstatning. Tror både han og jeg vil få det bedre i lengden, og da får jeg kanskje mer overskudd til både han og de andre barna (som jeg har fullammet)
Men har jo fått innprentet fra alle kanter at mm er det beste for barnet.
Snarvei til forumene
Skrevet 10 juni 2012 - 22:16
Jeg sleit og kjempet med amminga selv. Det ødela store deler av min permisjon.
Jeg ville så gjerne, men hadde ikke nok melk. Babyen var ikke fornøyd osv.
Valgte derfor å slutte, og vi fikk det mye bedre etterpå.
Men min personlige mening er jo at dersom man kan amme, og får det greit til, så bør man jo absolutt gjøre det.
Skrevet 10 juni 2012 - 22:24
Jeg sluttet å amme etter 4 mnd, og det var fordi jeg selv ønsket det. Jeg slet forferdelig med å få et stabilt stoffskifte både under og etter graviditeten. Etter 4 mnd bestemte jeg meg for at nå må hormonnivået mitt bare bli "normalt" igjen.. Så jeg sluttet å amme, og stoffskiftet stabiliserte seg. Dette var et egoistisk valg fra min side, men når man har levd i en berg og dalbane av høyt og lavt stoffskifte gjennom graviditet og barseltid så blir man ganske oppgitt til slutt. Ja, jeg kunne ha fortsatt, men da hadde jeg per i dag fremdeles hatt 20 ekstra kilo på kroppen, vært sliten, hatt problemer med å sove, og hatt lite energi til å ta meg av ungen min..
Skjer det samme igjen ved neste barn, kommer jeg også til å slutte å amme etter noen mnd. Det var en befrielse, selv om jeg hadde melk og ammingen gikk greit.
Ungen min er sunn og frisk og har vært det hele veien. Noen velger faktisk å amme bare fordi de ikke vil. (jeg kjenner et par av de!) Når man sliter såpass mye som du gjør, og det finnes et alternativ, og du tror at du og ungen vil få det bedre, så slutt med ammingen og begynn med flaske med god samvittighet.
Lykke til!
Skrevet 10 juni 2012 - 22:31
Skrevet 10 juni 2012 - 22:40
Skrevet 11 juni 2012 - 07:46
Anonym bruker skrev 10 juni 2012 - 22:13:
Har en liten på 4 mnd som reagerer på alt jeg spiser, i tillegg er han skikkelig sær når det kommer til puppen. Kan bruke lang tid for å få han til å spise, føler at vi har en skikkelig kamp.
Så nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal kutte ut både pumping og amming. Orker egentlig ikke noe mer tull nå, og har bare lyst til å gi erstatning. Tror både han og jeg vil få det bedre i lengden, og da får jeg kanskje mer overskudd til både han og de andre barna (som jeg har fullammet)
Nei. Du kjenner ditt eget barn og din kropp best, og du har gitt barnet 4 mnd med brystmelk som er langt bedre enn ingenting. Mine to har dessverre ikke fått melk fra bryst da det var ingenting å ta av. HS hadde store problemer med å tro dette med nr en - og jeg får helt vondt inn i meg når jeg tenker på hvor presset jeg var den første mnd. IKKE en bra barseltid, og det ble mye bedre med en mor som var mer opplagt og i mitt tilfelle, ikke pumpet melk hele tiden......
Forøvrig så har min eldste sønn vært forbløffende lite syk i sine fire år, kun fem dager syk i hele ifjor, og spydd kun en gang da han var to og spiste for mye på ferie. Andre helammede venner av han har vært syk omtrent siden de startet i barnehagen. Jeg nevner dette for å si at det at du slutter å amme nå så trenger det ikke å si at barnet ditt får dårlig immunforsvar. Fire mnd med god brystmelk har uansett gitt et godt grunnlag og en glad mamma som kan være tilstede er MYE bedre enn en sliten mamma.
Skrevet 11 juni 2012 - 07:55
Skrevet 11 juni 2012 - 08:03
Jeg er veldig for amming, men jeg synes det er utrolig hvor mange som tvinger seg til å amme med blødende pupper...! Samtidig synes jeg at det nok kan være lurt av deg å amme litt når dere innfører fast føde hvis din lille har en sensitiv mage...?
Skrevet 11 juni 2012 - 08:15
Skrevet 11 juni 2012 - 08:18
Skrevet 11 juni 2012 - 08:23
Anonym bruker skrev 10 juni 2012 - 22:13:
Nei, gjør det du føler er best for deg selv, og barnet. Du har jo ammet lenge i forhold til mange andre
Men skjønner "følelsen" tror jeg, jeg ammet til mine var 19 mnd, og jeg hadde Sååååå dårlig samvittighet da jeg sluttet, hehehe
Skrevet 11 juni 2012 - 09:20
Skrevet 11 juni 2012 - 11:11
Anyway: Jeg synes ikke dette handler om egoisme i det hele tatt. Du ville ikke slutte bare for din egen del vel? Hvis du føler det er rett å slutte å amme, så er det rett. Du skal ikke se bort fra at babyen din også synes amming er en "kamp", og det er jo veldig dumt. Kanskje dere begge finner roen hvis du slutter, og at ting kan bli litt harmonisk.
Når det er sagt: Jeg ammet nr 1 i over ett år, og jeg har derfor bitt i meg at dette Må gå, jeg ønsker det. Jeg landet til slutt på at jeg må ha fokus på ham, se om jeg kan plukke opp litt signaler, tenke litt mer over hva jeg spiser, og viktigst: alltid ro og fred ved ammestund (ikke ha støy fra søsken eller andre/ fra TV ol. sett deg til side, i et annet rom, se barnet i øynene og pust rolig) og påfølgende rap. Han er nå 15 uker, og det løsnet fra rundt uke 12. Verdt det for min del;)
Skrevet 11 juni 2012 - 11:23
Min sønn er nå 3,5 år, og aldri syk. I fjor hadde vi en hjemmedag med han fra barnehagen, og året før tre tror jeg. Så på den siden har jeg ikke dårlig samvittighet, selv om det var litt sårt å slutte med amminga.
Er jo noen som sier at mamming er bedre enn amming, og det er jeg enig i
Skrevet 11 juni 2012 - 13:27
Skrevet 11 juni 2012 - 13:30
Eneste gangene jeg angret på valget var da frøkna var sulten Nå og jeg måtte blande flasken. *ler*
Husk: Mamming er viktigere enn amming
(Haha, ser hun over meg også skrev det... ;P)
Skrevet 11 juni 2012 - 14:45
Skrevet 11 juni 2012 - 15:29
Gå over til kun flaske, du
Jeg har et barn jeg kun delammet i 6 uker. Pumpet døgnet rundt, ved ALLE barnets måltider(natt som dag), ga det som nr 2 ved neste måltid, ammet først. Og trengtes det, så var det litt tillegg etterpå(det var det alltid). Jeg strevde, for jeg ville virkelig amme, men det gikk bare ikke. Det ble så mye bedre da jeg bare kuttet ut forsøket, for da fikk jeg også mer kontakt med barnet, uten å streve med mitt og tenke jeg gjorde det dårlig med maten
Neste barn ble fullammet i 6 måneder, og alt var helt greit hele tiden
Se på strevet ditt når det kommer til ammingen, og om det ikke kan bli borte om du velger flasken
Du forstår det at du faktisk ikke er bevisst ansvarlig for hva puppene dine får til
Skrevet 11 juni 2012 - 16:58
Skrevet 11 juni 2012 - 17:24