Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Utstyr råd til tvillinger

• Logg inn for å svare
24 svar til dette emnet

#21 lykkeligalene

lykkeligalene

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 23 juni 2012 - 19:56

Hei!
Her var det mange fine tips! Jeg signerer det med Stokke newborn - vær obs på at om du har gammel tripptrapp, så passer ikke newborn setet - må være 93 modell el nyere.

Jeg fikk ikke til å dobbeltamme, og fant ut at pumping og flasker fungerte best. Etter en del prøving ble det dr Brown her også. På apoteket koster de 110 kr per stk, mens Barnas Hus og babyshop har 3-pack til rundt 270 kr og med tvillingforeningrabatt blir det jo litt rimeligere. Du får små flasker, men siden de er såpass dyre anbefaler jeg å kjøpe de store (smal modell) Kjøp nok flasker til en dag - og sterilisator med plass til mange flasker.

Jeg anbefaler også doseringsboks til melkepulver, jeg måler opp alt kvelden før - melkepulver og koker vann og heller i riktig mengde. Målet er å lage måltidene så kjapt som mulig:-) Jeg var litt treg på å kjøpe vippestoler - men når de endelig kom i hus, var det jammen meg kjærkomment!

Bæresele til et barn er praktisk:-) Hørte av en tvillingmamma at dobbelsele var det mest unødvendige hun hadde kjøpt.

Til slutt: lukk ørene for de som forteller deg hvor mye jobb det er med tvillinger. Tenk praktiske løsninger når du ser at noe blir tungvint. Enlingforeldre gir mange gode råd men man må tenke annerledes med tvillinger. Jeg storkoser meg med mine tvillinger på litt over 5 mnd.

LA

Dette innlegget har blitt redigert av lykkeligalene: 23 juni 2012 - 20:00

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 MaMi Angel <3

MaMi Angel <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 205 Innlegg:
  • StedAkershus

Skrevet 29 juni 2012 - 19:52

Hei, jeg er hjemme med tvillinger på 6 mnd og må først bare si meg veldig enig med lykeligalene. Så lenge man tenker praktiske løsninger er det absolutt ikke mere arbeid med tvillinger enn med en. Jeg koser meg kjempemye med mine to. Nå har jeg større barn også, så jeg vet hva det vil si å ha bare en også.
Jeg er blitt en mester på å strukturere dagene og er mye mere opptatt av rutinene blant annet rundt matingen.

Det viktigste for meg har vært vippestolene, og de første fem mnd har vi hatt moseskurver i stuen hvor de sov på dagen. Vi har hatt og har fortsatt bare en seng på soverommet. Frem til for en mnd siden sov de ved siden av hverandre. Nå ligger de i hver sin ende og det går kjempefint enda.

Siden vi har lite bad, har vi ikke plass til stellebord der. Så vi har en stor lekematte i stuen hvor jeg også steller på dem. Da kan de ligge ved siden av hverandre og begge ser meg.

Jeg har ammet lenge, men på grunn av at det ble slitsomt pumpet jeg og ga et måltid på flaske. Så for meg har brystpumpen vært min store glede. Jeg hadde en ameda dobbelpumpe, og det er den jeg syntes var desidert best. Litt dyr, men verdt hver eneste krone. Det er takket være den at jeg klarte å fullamme i 4,5 mnd. :)

Når det gjelder vogn så gikk vi på en liten smell. Vi kjøpte en emmaljunga tvillingvogn brukt, fordi jeg ønsket meg den gamle versjonen med fire like store hjul. Idag vet jeg ikke helt hvorfor jeg tenkte slik. Vogna er helt grei den, men nå når tvillingene begynner å bli større så er den veldig tung å trille. Vi har stor bil så plassen den tok i bilen spiller liten rolle. Jeg syntes den var litt tung å løfte inn i bilen da. Jeg har derfor nå kjøpt en Bumbleride indie twin. Får den til uken og håper den passer oss bedre :) Denne har svingbare forhjul. Det eneste er at barna blir sittende vendt fra meg, men nå som de er så store og begynt å bli veldig nysgjerrige på verden så er det vel.
greit ;)

Jeg kjøpte også bæresjal, men har brukt det minimalt. Kan bruke det til begge, men har aldri prøvd. Var styrete nok å få en nedi :) å bruke bæresele og handlevogn i butikken var supergenialt, det har jeg rett og slett ikke tenkt på. Da har man jo mulighet til å få med seg mere enn en liten kurv ;)

Noe som jeg har hatt mest nytte av er tvillingbarselgruppa mi ;9 Vi ble via helsestasjonen kjent og har hatt jevnlige treff. Utrolig godt å prate med andre som har samme utfordringer. For det er andre ting man er opptatt av med to :)

Jeg likte ikke dr. Brown flaskene, og bruker vanlige avent. De funker veldig godt for oss. Kjøpte en sånn micro-sterilisator. Veldig enkelt å bruke og kostet ikke mye heller. Veldig griet å slippe koking av flasker og smokker.

Ellers så trenger man jo dobbelt opp av mye. Da er det godt å ha medlemskort i tivllingforeldreforeningen og bruke den rabatten man får der. Kan spare en god del på det. :)

Uansett, det er bare å glede seg. Er kanskje dobbelt så mye arbeid til tider, men tro meg det er dobbelt så mye kos også. Og det veier opp mot alt når man får ikke bare et, men to herlige smil å våkne til :)

Lykke til!

#23 Scarlette

Scarlette

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 233 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 26 juli 2012 - 23:16

Nå er tvillingene 5 uker og jeg har bestilt adapter til TFK vogna slik at jeg kan feste bilstol på den. Er kjempe tungt å bære to bilseter om det bare er inn på en butikk, eller til helsestasjonen. Og babyene blir jo bare tyngre.

#24 HH72

HH72

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 279 Innlegg:

Skrevet 27 juli 2012 - 14:07

Det med bilstoler på vognas understell er et poeng-har ikke den muligheten selv og savner det ofte

#25 MammaBrum

MammaBrum

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 390 Innlegg:
  • StedMoss

Skrevet 15 august 2012 - 11:46

Vi har bestemt oss for TFK Twinner Twist vogna og kommer til å enten ta en svipptur med Kiel-ferja eller bestille fra tysk nettbutikk. Sparer rundt 5000 på det og leveringstida er bare ca ei uke!