Gå til innhold

Har jeg rett på noe som helst penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Og nå kommer bekymringene.

Jeg var i en deltidsjobb fram til januar i år, men pga psykiske årsaker klarte jeg ikke å fortsette.

Jeg går til psykolog nå og mottar sykepenger og litt sosialhjelp i mnd.

Barnefaren og jeg er sammen, men vi bor ikke sammen nå.

Vi har selvfølgelig lyst til å flytte sammen nå som vi skal ha barn, men lurer veldig på hvordan dette skal gå.

Jeg har ikke opparbeidet meg nok til å motta noenting av penger av det jeg har skjønt utifra det jeg har lest.

Vi kommer ikke til å klare oss på bare hans lønn på ca 16 000 i mnd.

Har jeg rett på noenting i det hele tatt?

 

Jeg går til psykolog nå for å få hjelp med mine psykiske problemer og angst i forbindelse jobb og lignende(andre områder også). Var snakk om å få hjelp via nav til å komme ut i arbeid, men innen jeg har kommet ordentlig inn i systemet der og kommet et stykke på vei med psykolog er det jo for kort tid til å jobbe for å opparbeide meg noe.

 

Hva kan jeg gjøre? :/ Alle sier at jeg skal nyte tiden som gravid, men med alt dette hengende over meg så er det ikke bare lett:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på foreldrepenger så sant du har tjent halvparten av grunnbeløpet. Men hvis du ikke har krav på foreldrepenger har du krav på engangstønad ,tror den er på 35tusen ca. Og du vil få barnetrygd på 970 kr i måneden. Er du alene med barnet får du utvida barnetryg(det dobbelte) Er du alene får du også overgangstønad 12000 kr er vel full overgangstønad. Nav vil gi deg svar på alt du har krav på hvis du spør. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på foreldrepenger så sant du har tjent halvparten av grunnbeløpet. Men hvis du ikke har krav på foreldrepenger har du krav på engangstønad ,tror den er på 35tusen ca. Og du vil få barnetrygd på 970 kr i måneden. Er du alene med barnet får du utvida barnetryg(det dobbelte) Er du alene får du også overgangstønad 12000 kr er vel full overgangstønad. Nav vil gi deg svar på alt du har krav på hvis du spør. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...