Jeg hater orddeling!
Skrevet 02 juni 2012 - 12:44
Hva er sommer skjerf?
Hva er sol briller?
Jeg kan nevne i det uendelige: barne far, barne vogn, dump huske, rygg sekk, ute bukse, fredags kveld, pop idol.......................
Ah!!! Hvorfor er det så vanskelig å lære seg regelen for dette? Den er jo så enkel at det er helt banalt: Hvis et ord uttales som ett ord, så skal det skrives som ett ord.
Sånn... Måtte bare få det ut...
Snarvei til forumene
Skrevet 02 juni 2012 - 12:52
Skrevet 02 juni 2012 - 13:05
<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 12:52:
Det samme med og/å, mange kommer med masse grammatikk for å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.
Skrevet 02 juni 2012 - 13:08
Orddeling er ikke "ord deling", det er ord-
deling. Evt ordd-
eling hvis det handler om orddelingsfeil
Skrevet 02 juni 2012 - 13:11
Det samme med og/Å, mange kommer med masse grammatikk for Å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.
Engelsken min er ikke sÅ god den heller.. Men hvordan er det igjen. Og settes inn nÅr du gjør noe.. Type; "Sitter OG spiser nÅ", mens Å passer inn nÅr... Tja, det er der hodet mitt stanger, hadde læreren bare gitt meg en setning som forklarte nÅr Å brukes! Men neida, hele hurven kom med gramatikk reglene, ikke eksempler :-/
Skrevet 02 juni 2012 - 13:13
Magia skrev 02 juni 2012 - 13:08:
deling. Evt ordd-
deling. Evt ordd-
Hehe... Joda, der møtte man seg selv i døra med et aldri så lite smell... ;-) Men, men...
Jeg vet at det heter særskrivingsfeil, jeg, men jeg bruker som regel, feilaktig nok, da, begrepet orddelingsfeil. Eller, når jeg retter, så lager jeg merknad og skriver "Sammensatt ord --> (og ordet med riktig skrivemåte).
Takk for påminnelsen, forresten. :-)
Skrevet 02 juni 2012 - 13:17
Skrevet 02 juni 2012 - 13:35
Skrevet 02 juni 2012 - 16:33
<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 13:11:
Det samme med og/Å, mange kommer med masse grammatikk for Å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.
Engelsken min er ikke sÅ god den heller.. Men hvordan er det igjen. Og settes inn nÅr du gjør noe.. Type; "Sitter OG spiser nÅ", mens Å passer inn nÅr... Tja, det er der hodet mitt stanger, hadde læreren bare gitt meg en setning som forklarte nÅr Å brukes! Men neida, hele hurven kom med gramatikk reglene, ikke eksempler :-/
Vet at det er uvesentlig pÅ et sÅnt forum med pirk pÅ deling/ikke deling av ord og slikt, men merker at det irriterer meg ogsÅ;-)
NÅr det gjelder OG / Å:
"OG" binder sammen (lese og skrive, se og høre.......)
"Å" er infitinivsmerke for verb (Å lese, Å skrive, Å se, Å høre....)
Derfor heter det f.eks "Jeg liker Å lese OG skrive".
Skrevet 02 juni 2012 - 16:38
Anonym bruker skrev 02 juni 2012 - 16:33:
Du gir samme forklaring som lærerne gjorde, merker hodet mitt mister forstÅelsen helt sÅ fort ord som verb osv kommer inn i settingen. Fatter ikke at hodet mitt skal fungere sÅ dÅrlig!
Men altsÅ... Det blir da: "Å, vi gleder oss vi ogsÅ" og "vi Å skal dit" ?
Og har jeg stortsett fÅtt inn, men den Å'n er totalt ubruklig etter hodet sin mening..
Skrevet 02 juni 2012 - 17:18
<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 16:38:
Du gir samme forklaring som lærerne gjorde, merker hodet mitt mister forstÅelsen helt sÅ fort ord som verb osv kommer inn i settingen. Fatter ikke at hodet mitt skal fungere sÅ dÅrlig!
Og har jeg stortsett fÅtt inn, men den Å'n er totalt ubruklig etter hodet sin mening..
"Å, vi gleder oss vi ogsÅ" - den er riktig, men den andre fungerer ikke. "Vi skal dit, vi ogsÅ" blir riktig her. AltsÅ verken Å eller og. ;-)
#12 Gjest_Filifjonka_*
Skrevet 02 juni 2012 - 17:20
Nei.
Verb er gjøre-ord, ord som sier noe om hva vi gjør. Løper, skriver, snakker, hopper, ammer...
Infinitiv er grunnformen av verbet, og den setter du Å foran. Å løpe, Å skrive, Å snakke, Å hoppe, Å amme....
Ta Å-en ut av setningen og prøv den BARE sammen med det ene ordet den stÅr foran: Å skal, det gÅr ikke.
#13 Gjest_Filifjonka_*
Skrevet 02 juni 2012 - 17:22
Skrevet 02 juni 2012 - 17:23
Andre feil, som er på linje med "orddeling", altså særskriving, er feil bruk av da og når. Det heter f.eks. ikke "Når jeg var liten". Det heter "Da jeg var liten" og "Når jeg blir stor". Dessuten bruker vi når hvis vi like gjerne kunne skrevet hver gang.
Skrevet 02 juni 2012 - 17:26
Skrevet 02 juni 2012 - 17:49
deling. Evt ordd-
Det er faktisk feil. Det HI referer til er ikke særskriving, men feil bruk av sammenskreve ord. Særskriving er ord som faktisk skal deles som f.eks "i alle fall" enda det uttales som et ord. Skal du pirke så må du pirke riktig
Jeg lærer forøvrig elevene mine at alle verb og substantiver som høres ut som ett ord alltid skal skrives som ett ord. Enkelt og greit.