Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Jeg hater orddeling!

• Logg inn for å svare
15 svar til dette emnet

#1 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 066 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 12:44

Hva er jogge tur?
Hva er sommer skjerf?
Hva er sol briller?
Jeg kan nevne i det uendelige: barne far, barne vogn, dump huske, rygg sekk, ute bukse, fredags kveld, pop idol.......................

Ah!!! Hvorfor er det så vanskelig å lære seg regelen for dette? Den er jo så enkel at det er helt banalt: Hvis et ord uttales som ett ord, så skal det skrives som ett ord.

Sånn... Måtte bare få det ut...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 <3Barn&Engler<3

<3Barn&Engler<3

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 269 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 12:52

WOW! Åpenbaring i mitt lille dyslektiske (slik det skrives?) hode! Hvorfor kunne ikke norsklæreren min forklare meg det sÅ enkelt?!!!! Plutserlig fallt deler pÅ plass her :) Du har klart noe ingen av mine norsklærer fikk til ;)

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 928 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:05

Vis innlegg<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 12:52:

WOW! Åpenbaring i mitt lille dyslektiske (slik det skrives?) hode! Hvorfor kunne ikke norsklæreren min forklare meg det sÅ enkelt?!!!! Plutserlig fallt deler pÅ plass her :) Du har klart noe ingen av mine norsklærer fikk til ;)
Ja, noen lærere har det med å komplisere det enkle.

Det samme med og/å, mange kommer med masse grammatikk for å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.

#4 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 113 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:08

Siden det er en tråd om å være pirkete, må jeg bare si at de feilene du nevner er særskrivingsfeil ikke orddelingsfeil ;)

Orddeling er ikke "ord deling", det er ord-
deling. Evt ordd-
eling hvis det handler om orddelingsfeil ;)

#5 <3Barn&Engler<3

<3Barn&Engler<3

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 269 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:11

Vis innlegg★ skrev 02 juni 2012 - 13:05:

Ja, noen lærere har det med Å komplisere det enkle.

Det samme med og/Å, mange kommer med masse grammatikk for Å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.

Engelsken min er ikke sÅ god den heller.. Men hvordan er det igjen. Og settes inn nÅr du gjør noe.. Type; "Sitter OG spiser nÅ", mens Å passer inn nÅr... Tja, det er der hodet mitt stanger, hadde læreren bare gitt meg en setning som forklarte nÅr Å brukes! Men neida, hele hurven kom med gramatikk reglene, ikke eksempler :-/

#6 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 066 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:13

Vis innleggMagia skrev 02 juni 2012 - 13:08:

Siden det er en tråd om å være pirkete, må jeg bare si at de feilene du nevner er særskrivingsfeil ikke orddelingsfeil ;)

deling. Evt ordd-

deling. Evt ordd-

Hehe... Joda, der møtte man seg selv i døra med et aldri så lite smell... ;-) Men, men...

Jeg vet at det heter særskrivingsfeil, jeg, men jeg bruker som regel, feilaktig nok, da, begrepet orddelingsfeil. Eller, når jeg retter, så lager jeg merknad og skriver "Sammensatt ord --> (og ordet med riktig skrivemåte).

Takk for påminnelsen, forresten. :-)

#7 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 113 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:17

Er jo sånn de fleste bruker det, så om man skal gjøre seg forstått så bruker man jo gjerne orddeling om de feilene du nevner da :)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 892 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 13:35

Tror dette har mye med ordbokfunksjonene på telefonene våre å gjøre... Merker iallefall at det er mange sammensatte ord ordboka ikke finner, og da er de enklere å bare dele det, enn å inn å skrive helt på nytt:-) Sånn er det for meg iallefall... Vet det er feil, men gjør det likevel fordi det tar kortest tid....

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 892 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 16:33

Vis innlegg<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 13:11:

Vis innlegg★ skrev 02 juni 2012 - 13:05:

WOW! Åpenbaring i mitt lille dyslektiske (slik det skrives?) hode! Hvorfor kunne ikke norsklæreren min forklare meg det sÅ enkelt?!!!! Plutserlig fallt deler pÅ plass her Postet bilde Du har klart noe ingen av mine norsklærer fikk til Postet bilde
Ja, noen lærere har det med Å komplisere det enkle.

Det samme med og/Å, mange kommer med masse grammatikk for Å forklare, men om man oversetter setningen til engelsk i hodet kommer svaret med en gang. Det er ingen som sliter med forskjellen and/to.

Engelsken min er ikke sÅ god den heller.. Men hvordan er det igjen. Og settes inn nÅr du gjør noe.. Type; "Sitter OG spiser nÅ", mens Å passer inn nÅr... Tja, det er der hodet mitt stanger, hadde læreren bare gitt meg en setning som forklarte nÅr Å brukes! Men neida, hele hurven kom med gramatikk reglene, ikke eksempler :-/

Vet at det er uvesentlig pÅ et sÅnt forum med pirk pÅ deling/ikke deling av ord og slikt, men merker at det irriterer meg ogsÅ;-)

NÅr det gjelder OG / Å:
"OG"  binder sammen (lese og skrive, se og høre.......)
"Å" er infitinivsmerke for verb (Å lese, Å skrive, Å se, Å høre....)
Derfor heter det f.eks "Jeg liker Å lese OG skrive".

#10 <3Barn&Engler<3

<3Barn&Engler<3

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 269 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 16:38

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 juni 2012 - 16:33:

NÅr det gjelder OG / Å:

Du gir samme forklaring som lærerne gjorde, merker hodet mitt mister forstÅelsen helt sÅ fort ord som verb osv kommer inn i settingen. Fatter ikke at hodet mitt skal fungere sÅ dÅrlig!

Men altsÅ... Det blir da: "Å, vi gleder oss vi ogsÅ" og "vi Å skal dit" ?
Og har jeg stortsett fÅtt inn, men den Å'n er totalt ubruklig etter hodet sin mening..

#11 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 066 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 17:18

Vis innlegg<3Barn&Engler<3 skrev 02 juni 2012 - 16:38:

NÅr det gjelder OG / Å:

Du gir samme forklaring som lærerne gjorde, merker hodet mitt mister forstÅelsen helt sÅ fort ord som verb osv kommer inn i settingen. Fatter ikke at hodet mitt skal fungere sÅ dÅrlig!

Og har jeg stortsett fÅtt inn, men den Å'n er totalt ubruklig etter hodet sin mening..

NÅr det gjelder OG / Å:

"Å, vi gleder oss vi ogsÅ" - den er riktig, men den andre fungerer ikke. "Vi skal dit, vi ogsÅ" blir riktig her. AltsÅ verken Å eller og. ;-)

#12 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 02 juni 2012 - 17:20

NÅr det gjelder OG / Å:

Nei.
Verb er gjøre-ord, ord som sier noe om hva vi gjør. Løper, skriver, snakker, hopper, ammer...
Infinitiv er grunnformen av verbet, og den setter du Å foran. Å løpe, Å skrive, Å snakke, Å hoppe, Å amme....

Ta Å-en ut av setningen og prøv den BARE sammen med det ene ordet den stÅr foran: Å skal, det gÅr ikke.

#13 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 02 juni 2012 - 17:22

Okei... Jeg skrev altså innlegget med korrekt bruk av små og store boksatver, men fordi jeg hadde en stor å først i en setning blir alle å-ene store og det irriterer meg! AT DE IKKE KAN FIKSE DENNE BUG'EN SNART!

#14 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 066 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 17:23

Grrrr.... Og jeg kan ikke forstå hvorfor innlegget jeg svarer på nesten alltid kommer to ganger! Jeg trykker på "Svar" og da kommer innlegget to ganger. Fjerner jeg det ene, så får jeg beskjed om at jeg ikke får lagre. Blæh!

Andre feil, som er på linje med "orddeling", altså særskriving, er feil bruk av da og når. Det heter f.eks. ikke "Når jeg var liten". Det heter "Da jeg var liten" og "Når jeg blir stor". Dessuten bruker vi når hvis vi like gjerne kunne skrevet hver gang.

#15 ronja røverdatter

ronja røverdatter

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 183 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 17:26

Den gang da, hver gang når....

#16 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 17:49

deling. Evt ordd-

Det er faktisk feil. Det HI referer til er ikke særskriving, men feil bruk av sammenskreve ord. Særskriving er ord som faktisk skal deles som f.eks "i alle fall" enda det uttales som et ord. Skal du pirke så må du pirke riktig ;) Det går fint an å kalle mangel på sammenskriving for orddelingsfeil.

Jeg lærer forøvrig elevene mine at alle verb og substantiver som høres ut som ett ord alltid skal skrives som ett ord. Enkelt og greit.