Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Er virkelig dagens "voksne" ungdom så bortskjemte..??!!

• Logg inn for å svare
51 svar til dette emnet

#41 monika70

monika70

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 176 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 21:58

Vis innleggFuglefrø skrev 09 juli 2012 - 21:27:

Det virker nok som denne jenta er litt bortskjemt, og manipulert av mor ja. Men jeg må si jeg stusser over noen av kommentarene deres... Hvordan mener dere at ei jente som går på vgs i dag, skal klare seg på 1000 kroner?? Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men tbanekort i Oslo vil jo spise halvparten av de pengene. Så skal hun vel ha en telefon, penger til skoleutstyr, mat ila dagen, klær, sminke, kino og andre ting med venner. Jeg vil jo anta hun betaler for disse tingene selv, samt at ei jente på rundt 18 år har et annerledes soialt liv enn etaberte damer på BIM. Ta en prat med jenta og mora, og kom frem til en løsning sammen da vel. I stedet for å lage dårlig stemning... Så lenge hun går på vgs har hun krav på penger fra far uansett hva dere synes om det...

Nei, der har vi det!! Nødvendige ting er vel greit at foreldre stiller opp med etter fylte 18år, som mat, helsehjelp, medisiner, skoleutstyr og busskort til skole  , MEN sminke, moteklær, kino og MOBIL - det er det minste de kan bidra med selv i form av egne opptjente penger!!!  Hvem har sagt at det er en rettighet å ha alt dette??
Unnskyld meg, dette blir litt for dumt!! -at vi bimdamer ikke har samme sosialt liv - hva vet du om det?...Med alderen kommer kanskje dyrere interesser??  Har ikke noe med saken å gjøre.
-vel jeg vil ikke at mine barn skal bli bortskjemte og ikke skjønne hvor penger kommer fra!
-Og jeg har fått takknemlige barn - som jeg gledelig hjelper til med både til det ene og det andre, - men det skjer ikke om de KREVER det! Og de jobber faktisk selv også - for å få det ekstra de ønsker!
Hver sin mening...;-)

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 16 juli 2012 - 09:22

Vis innleggmonika70 skrev 15 juli 2012 - 21:58:

Vis innleggFuglefrø skrev 09 juli 2012 - 21:27:

Det virker nok som denne jenta er litt bortskjemt, og manipulert av mor ja. Men jeg må si jeg stusser over noen av kommentarene deres... Hvordan mener dere at ei jente som går på vgs i dag, skal klare seg på 1000 kroner?? Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men tbanekort i Oslo vil jo spise halvparten av de pengene. Så skal hun vel ha en telefon, penger til skoleutstyr, mat ila dagen, klær, sminke, kino og andre ting med venner. Jeg vil jo anta hun betaler for disse tingene selv, samt at ei jente på rundt 18 år har et annerledes soialt liv enn etaberte damer på BIM. Ta en prat med jenta og mora, og kom frem til en løsning sammen da vel. I stedet for å lage dårlig stemning... Så lenge hun går på vgs har hun krav på penger fra far uansett hva dere synes om det...
Nei, der har vi det!! Nødvendige ting er vel greit at foreldre stiller opp med etter fylte 18år, som mat, helsehjelp, medisiner, skoleutstyr og busskort til skole , MEN sminke, moteklær, kino og MOBIL - det er det minste de kan bidra med selv i form av egne opptjente penger!!! Hvem har sagt at det er en rettighet å ha alt dette?? Unnskyld meg, dette blir litt for dumt!! -at vi bimdamer ikke har samme sosialt liv - hva vet du om det?...Med alderen kommer kanskje dyrere interesser?? Har ikke noe med saken å gjøre. -vel jeg vil ikke at mine barn skal bli bortskjemte og ikke skjønne hvor penger kommer fra! -Og jeg har fått takknemlige barn - som jeg gledelig hjelper til med både til det ene og det andre, - men det skjer ikke om de KREVER det! Og de jobber faktisk selv også - for å få det ekstra de ønsker! Hver sin mening...;-)
Helt enig!

#43 Ranii

Ranii

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 55 Innlegg:

Skrevet 18 juli 2012 - 11:53

Jeg er helt imponert når jeg ser hvordan "dagen ungdom" styrer livet sitt. Jeg selv er 23 år, men flyttet hjemmefra for å gå skole som 16 og har ikke bodd hjemme siden. Har ellers jobbet siden da og tjent pengene mine selv, og et godt rykte på arbeidsfronten. Men mange av venninnene mine som er jevngamle og yngre, har aldri jobbet i hele sitt liv! De bor hos foreldrene gratis og jobber ikke på sommeren eller noen andre ferier. Jeg har jobbet 100% om sommeren, og 3 år videregående med jobb i alle feriene og endel helger når de trengte det. Såklart er dette en vinn situasjon for meg, for jeg har erfaring og kunnskap på mange områder, men det er helt SYKT å se at venninner får penger og gaver for ingenting, popper ut unger, gjør det slutt med barnefaren hvor da mamma og pappa kommer å rydder opp. Mange av dagens ungdom vet ikke hvordan de skal søke jobb, hvordan oppføre seg på jobb og ha respekt for sjefer og aldre mennesker. Mange er utakknemlig og late som skal yte minst mulig for å få mest mulig. Og jeg skjemmes av hvordan utviklingen er. Det er sikkert bare en 30% av alle som er i nærheten av å være slik, men det er rart å tenkte at ingen skal jobbe for noe, når bare 20 år tilbake jobbet alle livet av seg for å få endene til å møtes. Noen har det bare for enkelt, for mye penger og for mye puter.

#44 Frimurerfrue

Frimurerfrue

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 18 juli 2012 - 12:29

De satsene som det refereres til her er nye for meg, for bidragskalkulatoren kom opp med 4100 på hver forelder her i alle fall...Der koster det 8200 og være 18 år.

Stebarnet her har gått i god skole hos sin mor, angående dette med å snike til seg penger da hun ved to anledninger har oppgitt 200.000 kroner i mindre inntekt enn hva reelt var, for å få mer i barnebidrag. Og vi fikk ikke sjekka det før ligningen året etter... Ett år oppga hun 30000 som årsinntekt... Og NAV kunne ikke gjøre noe, ikke engang skjønnsligne henne fordi hun hadde flere barn, og et av de var under 3...så de kunne ikke kreve at hun var ut i jobb... Alt dette vet stebarnet mitt om. (det ble diskutert i konfirmasjon faktisk, hvordan mora skulle gå fram for å få uføretrygd av nav...dette satt mora selv og fortalte til gjestene...)
Men dette ble en avstikker i forhold til tema...

Når min mann forsøker å forklare hvordan ting fungerer med penger, vil h'n ikke høre...og hvor mye man bryr seg måles i kroner av h'n.

Jeg vet bare, at om mitt barn i en alder av 18 år, kommer og krever så mye penger av meg og faren, kommer jeg til å bli lynende skuffa!  H'n kommer til å få en helt annet verdigrunnlag en hva mitt stebarn har fått fra sin mor, det er sikkert!

Ja, vi skal støtte barna gjennom videregående, det er ikke det som er saken her, men det er MåTEN man går fram på, med trusler og krav om få, uten å yte noe tilbake.. Trist! Og ikke minst summene det er snakk om!

Barn av gifte kan søke likedan, om de ikke bor hjemme, og husker det var i VG for noen år siden dette. Foreldra hadde fått krav på noen hundre tusen fra nav, etter at datteren hadde søkt om midler. Der også valgte datter å flytte hjemmefra, selv om hun hadde en liten leilighet i foreldras hus!
Piglet: How do you spell LOVE?
Pooh: You don't spell it, you feel it.

#45 Frimurerfrue

Frimurerfrue

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 18 juli 2012 - 12:41

http://www.vg.no/nyh...?artid=10037409   her er linken...
Piglet: How do you spell LOVE?
Pooh: You don't spell it, you feel it.

#46 3 prinser prinsesse på vei

3 prinser prinsesse på vei

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 463 Innlegg:

Skrevet 19 juli 2012 - 20:32

Jo du. Så bortskjemte er de. Har samme problemet med min 19 åring. Når hans far bodde utenlands i noen år, betalte han ikke bidrag. Dette har jeg fått tilbakebetalt i etterkant, noe som har gjort at vi har fått utbetalinger utover fylte 18 år for han.
Disse har han fått inn på sin konto hver måned, og da synes vi at vi har vært rimelig greie. Han bor jo hjemme gratis. Vi begynte dog å kreve at han skulle gjøre småting siden han først fikk pengene, og da egentlig ikke annet enn at han ryddet opp etter seg selv, holder rommet ryddig, og rydder glass osv fra kjellerstua. Dette skled ut, og han gadd ikke holde orden, så vi begynte å trekke tilbake pengene. DA ble det leven skjønner du, for det mente han var penger HAN hadde krav på.
Etter en krangel kontaktet han også NAV og fant ut at dersom vi kastet han ut, så måtte vi dekke hybel for han. Dermed kunne han med god samvittighet fortsette sin late atferd med å ikke rydde etter seg, og bare komme til dekket matbord og gjøre akkurat som han ville uten å ta hensyn til oss og gjøre det han liker best, sitte i kjellerstuen å spille.
Så ja, så bortskjemte og egoistiske er de faktisk nå til dags

#47 monika70

monika70

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 176 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 12:16

Jeg synes dette egentlig er bare så trist å lese, om kravstore, late og egentlig respektløse ungdom...
Men som er nevnte tidligere ... "et speilbilde av oss selv.."
"Man ligger som man reder"..heter det jo, og sånn er nok tilfelle rundt forbi, dessverre..

Men kan ikke fatte den summen som blir nevnt her, at det koster 8100 å være ungdom over 18år?? Men er man ikke myndig og "voksen" når man er 18 da?? Det sier de selv ihvertfall!!
Skulle like å vite hva som ligger i den summen der!! Da kan det ikke være snakk om å bo gratis hjemme lenger eller hva?..
Og har en på 18 valgt å flytte hjemmefra (hvor det ikke egentlig er nødvendig for å kunne gå på skole) - ja da har de vel klippet navlestrengen, har de ikke??
For et system sier jeg bare..

#48 monika70

monika70

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 176 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 12:22

Vis innleggRanii skrev 18 juli 2012 - 11:53:

Jeg er helt imponert når jeg ser hvordan "dagen ungdom" styrer livet sitt. Jeg selv er 23 år, men flyttet hjemmefra for å gå skole som 16 og har ikke bodd hjemme siden. Har ellers jobbet siden da og tjent pengene mine selv, og et godt rykte på arbeidsfronten. Men mange av venninnene mine som er jevngamle og yngre, har aldri jobbet i hele sitt liv! De bor hos foreldrene gratis og jobber ikke på sommeren eller noen andre ferier. Jeg har jobbet 100% om sommeren, og 3 år videregående med jobb i alle feriene og endel helger når de trengte det. Såklart er dette en vinn situasjon for meg, for jeg har erfaring og kunnskap på mange områder, men det er helt SYKT å se at venninner får penger og gaver for ingenting, popper ut unger, gjør det slutt med barnefaren hvor da mamma og pappa kommer å rydder opp. Mange av dagens ungdom vet ikke hvordan de skal søke jobb, hvordan oppføre seg på jobb og ha respekt for sjefer og aldre mennesker. Mange er utakknemlig og late som skal yte minst mulig for å få mest mulig. Og jeg skjemmes av hvordan utviklingen er. Det er sikkert bare en 30% av alle som er i nærheten av å være slik, men det er rart å tenkte at ingen skal jobbe for noe, når bare 20 år tilbake jobbet alle livet av seg for å få endene til å møtes. Noen har det bare for enkelt, for mye penger og for mye puter.

Du ble tidlig voksen av å flytte tidlig hjemmefra! Men du verden for en erfaring du har i bagasjen din!!
Er helt sikker på at du alltid vil klare deg med din innstilling!
Stå på - vi trenger flere som deg:))

#49 utålmodig-11

utålmodig-11

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 260 Innlegg:
  • StedSørlandet

Skrevet 22 juli 2012 - 21:58

Merkelig samfunn vi lever i...
Hvis begge foreldrene er enige om det, hadde disse ungdommene kanskje hatt godt av å flytte hjemmefra og klare seg med 8200 i mnd? Forutsatt at dette skal dekke både husleie, mat, skolemateriell og alt annet. Kanskje de hadde skjønt verdien av penger da?
Lurer forresten på hva som skjer dersom de stryker og må ta fag om igjen? Krever NAV da at foreldrene skal fortsette å betale? For det er vel kun mens ungdommen går på videregående at de kan kreve bidrag?
Og hva med samværsfradrag hvis de bor hjemme??

Godt det er lenge til mine barn blir tenåringer, håper jeg klarer å gi dem en nogen lunde fornuftig oppdragelse slik at de selv ser at denslags krav ikke fører noe godt med seg - for noen.

#50 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 22:05

Bare å se på disse sidene, det. Hvordan folk velger å oppdra unger. La ettåringen stå opp 3 ganger pr natt for å få mat, for eksempel. La fireåringen få kveldsmat etter leggetid selv om han fikk middag en time før. Er ikke overrasket i det hele tatt over at unger som styrer foreldrene som marionetter også gjør det når de er blitt unge voksne.
Vampire penguins? Zombie guinea pigs? We're done for.

#51 utålmodig-11

utålmodig-11

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 260 Innlegg:
  • StedSørlandet

Skrevet 22 juli 2012 - 22:10

Vis innleggPashla skrev 22 juli 2012 - 22:05:

Bare å se på disse sidene, det. Hvordan folk velger å oppdra unger. La ettåringen stå opp 3 ganger pr natt for å få mat, for eksempel. La fireåringen få kveldsmat etter leggetid selv om han fikk middag en time før. Er ikke overrasket i det hele tatt over at unger som styrer foreldrene som marionetter også gjør det når de er blitt unge voksne.

Ha-ha, det lettet min dårlige samvittighet når jeg er streng og nekter mat etter leggetid ;-)

#52 Pashla

Pashla

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 502 Innlegg:

Skrevet 22 juli 2012 - 22:21

... og lurer på om 3-åringen bør få sin egen iPod!
Vampire penguins? Zombie guinea pigs? We're done for.