Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Er virkelig dagens "voksne" ungdom så bortskjemte..??!!

• Logg inn for å svare
51 svar til dette emnet

#21 FMG

FMG

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Skrevet 06 juni 2012 - 23:26

Jeg skjønner frustrasjonen din! Mamma er eneforsørger for meg og da jeg var 15 tror jeg det var, fikk jeg ett bidrag på 900 hver mmd inn på konto. Dette skulle gå til klær, sminke, kino og div! Jeg så fort at det ble litt lite, så da begynte jeg å jobbe når jeg var 16. Tjente mine egene penger, fikk bo hjemme gratis og brukte lønna mi på å handle inn sofa, bord, møbler og kjøkkenutstyr til jeg skulle flytte! Da jeg ble atten stoppet jo bidraget, men har da aldri krevd noe av noen fordi om!? Har jeg hatt det trangt en mmd har jeg heller spurt om hjelp. Dyr husleie og lærling var dårlig kombinasjon, derfor valge jeg heller å leie hos farmora og farfar for en billig penge! Man må kunne klare seg selv tildels når man er atten, selv om man bor hjemme også!

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 rytme

rytme

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 446 Innlegg:

Skrevet 08 juni 2012 - 22:35

Jeg er helt sjokkert.

Jeg visste ikke at man kunne få bidrag etter at man fylte 18, men jeg har vært klar over at det er vanlig at foreldre støtter barna gjennom videregående. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 og fikk borte boerstipend mens jeg gikk på videregående. Dette ble regnet ut fra at mine foreldre bor sammen og tjener ok/bra, derfor fikk jeg ikke like mye som andre i klassen som hadde skilte foreldre. Derfor støttet mine foreldre meg når jeg trengte det, med mat/busskort o.l.

Jeg synes hun virker bortsjemt ja. MEN, det er en ting jeg stusser på. Du sier at dere har sagt at hun skal få mens hun fortsatt er i England? Da er det vel klart at hun har regnet med å få???? Hvis hun hadde visst at dere ikke hadde tenkt å sette mer penger på kontoen hennes etter fødselsdagen, så hadde hun hat mer mulighet til å planlegge økonomien???
Det kan være jeg har misforstått...

Hun får vel også borteboerstipend. Jeg synes dere burde sette dere ned sammen med henne og jobbe om et budsjett, hvor mye er stipendet, hvor mye er husleige, hvor mye ekstra trenger hun og bli enig om at hun kan få til mat og andre nødvendigheter, men til klær osv kan hun tjene penger selv.

Dere kan også si som en betingelse for at dere skal støtte henne at hun Må få seg sommerjobb f.eks.

Høres ikke det ok ut?

#23 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 09 juni 2012 - 09:43

Vis innleggrytme skrev 08 juni 2012 - 22:35:

Jeg er helt sjokkert.

Jeg visste ikke at man kunne få bidrag etter at man fylte 18, men jeg har vært klar over at det er vanlig at foreldre støtter barna gjennom videregående. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 og fikk borte boerstipend mens jeg gikk på videregående. Dette ble regnet ut fra at mine foreldre bor sammen og tjener ok/bra, derfor fikk jeg ikke like mye som andre i klassen som hadde skilte foreldre. Derfor støttet mine foreldre meg når jeg trengte det, med mat/busskort o.l.

Jeg synes hun virker bortsjemt ja. MEN, det er en ting jeg stusser på. Du sier at dere har sagt at hun skal få mens hun fortsatt er i England? Da er det vel klart at hun har regnet med å få???? Hvis hun hadde visst at dere ikke hadde tenkt å sette mer penger på kontoen hennes etter fødselsdagen, så hadde hun hat mer mulighet til å planlegge økonomien???

Hun får vel også borteboerstipend. Jeg synes dere burde sette dere ned sammen med henne og jobbe om et budsjett, hvor mye er stipendet, hvor mye er husleige, hvor mye ekstra trenger hun og bli enig om at hun kan få til mat og andre nødvendigheter, men til klær osv kan hun tjene penger selv.

Dere kan også si som en betingelse for at dere skal støtte henne at hun Må få seg sommerjobb f.eks.

Høres ikke det ok ut?
Joda, hun har fått penger så lenge hun har vært i England, men hun har kommet hjem derfra nå. Og bortebostipendet gikk til å bet. skolen, for det kostet mange tusen for å gå det ene året der borte. Men det holdt ikke med bare det, så vi har bet. noen tusen til skolen utover det også.

Hun bor i Norge igen nå. Hun har vært hjemme en mnd., men har vært for det meste hos mora. Dette er noe hun har valgt selv. Hun har ikke vært her mer enn ett par ganger. Og vi har sagt hun bare må komme. Vi har aldri nektet henne å være her! Men, nå er ho nok snurt pga pengene....

Faren har sagt ha skal bedra med 1000 kr i mnd, og at hun må prøve å finne seg en jobb, så hun kan tjene til sine "behov". Som jeg har forstått er å gå på byen veldig ofte.....

Vi har også kjøpt ting og tang til henne mens hun har vært i England. Og hun har tatt førerkortet der borte, som vi også har betalt for. Men noe særlig takk er det sjelden å høre. Faren fikk vel et takk skrevet på facebook....

Jeg har aldri ment at hun ikke skal få penger, men jeg syns det er forferdelig at de bare skal ha og ha!! Bare sånn uten videre. Selvfølgelig skal de få til sånn som busskort og nødvendige ting. Men så fort hun hadde fått 1000 kr for ett par uker siden, var det rett på by`n. Og det er sånt som virkelig irriterer meg!!

Hun kunne i det minsta ha stikki nesa innom døra her innimellom (mora bor ca 500 m unna, så det er ikke lange biten) for å hilse på lillebroren sin, som spør etter henne rett som det er.
Men ho tenker kun på seg selv, og ingen andre! Mulig dagens ungdom er sånn....

#24 rytme

rytme

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 446 Innlegg:

Skrevet 11 juni 2012 - 15:43

Vis innleggHeira☆ skrev 09 juni 2012 - 09:43:

Vis innleggrytme skrev 08 juni 2012 - 22:35:

Jeg er helt sjokkert.

Høres ikke det ok ut?
Joda, hun har fått penger så lenge hun har vært i England, men hun har kommet hjem derfra nå. Og bortebostipendet gikk til å bet. skolen, for det kostet mange tusen for å gå det ene året der borte. Men det holdt ikke med bare det, så vi har bet. noen tusen til skolen utover det også.

Hun bor i Norge igen nå. Hun har vært hjemme en mnd., men har vært for det meste hos mora. Dette er noe hun har valgt selv. Hun har ikke vært her mer enn ett par ganger. Og vi har sagt hun bare må komme. Vi har aldri nektet henne å være her! Men, nå er ho nok snurt pga pengene....

Faren har sagt ha skal bedra med 1000 kr i mnd, og at hun må prøve å finne seg en jobb, så hun kan tjene til sine "behov". Som jeg har forstått er å gå på byen veldig ofte.....

Vi har også kjøpt ting og tang til henne mens hun har vært i England. Og hun har tatt førerkortet der borte, som vi også har betalt for. Men noe særlig takk er det sjelden å høre. Faren fikk vel et takk skrevet på facebook....

Jeg har aldri ment at hun ikke skal få penger, men jeg syns det er forferdelig at de bare skal ha og ha!! Bare sånn uten videre. Selvfølgelig skal de få til sånn som busskort og nødvendige ting. Men så fort hun hadde fått 1000 kr for ett par uker siden, var det rett på by`n. Og det er sånt som virkelig irriterer meg!!

Hun kunne i det minsta ha stikki nesa innom døra her innimellom (mora bor ca 500 m unna, så det er ikke lange biten) for å hilse på lillebroren sin, som spør etter henne rett som det er.
Men ho tenker kun på seg selv, og ingen andre! Mulig dagens ungdom er sånn....

åh. Ja da har jeg misforstått. Trodde hun fortsatt bodde i England. Så hun har ikke egen leilighet da? Da ser jeg ikke noen grunn til at dere skal betale henne i det hele tatt jeg. Både jeg og min bror fikk oss jobber når vi var 18. Mamma og Pappa betalte busskort, gav oss mat (men da måtte vi komme hjem å spise), kjøpte gjerne skolebøker og andre ting....

Hvis hun bor gratis og spiser gratis, da trenger hun ikke mye penger. Klær, sko, drikke, tull osv kan man stå for selv. Så kan foreldrene heller få overraske med en shoppingtur eller lignende når de føler for det.

Sånn har jeg hatt det siden jeg var 18. Hva sier din mann da? Han er vel enig siden han sluttet å betale.... :)

#25 Silly80

Silly80

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 621 Innlegg:
  • StedKrokstadelva

Skrevet 12 juni 2012 - 15:04

De har  ikke krav på bidraget når de bor hjemme.
Og skjønner at det er sånn dagens ungdom er når jeg leser på facebooken til min datters venner:
Jobb: Jobb er æsj, mor/far har cash!
Eller: Jobb: Pappa betaler!

#26 Pappa til 2. Snart 3

Pappa til 2. Snart 3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Skrevet 27 juni 2012 - 08:55

Vis innleggHeira☆ skrev 31 mai 2012 - 11:50:

Mannen min har ei datter på 18 fra før. Hun har tatt 2. året på vidregående i England og kom hjem nå for snart 3 uker siden.
I den tiden ho har vært der, har mannen min satt barnebidraget over til henne, og ikke mora selvfølgelig. De har privat avtale på 1600 i mnd.
På nav sine sider heter det at barnebidraget opphører mnd etter du fyller 18, som i dette tilfelle er mars.
Men hun kan fortsatt kreve å få bidrag så lenge hun går på videregående, men dette må avtales mellom datter og foreldre, eller evt. nav.

Denne mnd satte vi ikke over noe penger. Mannen min og jeg har snakka litt om det, om hun fortsatt skal få disse pengen fast. Stedatteren min bor 60% hos mor og 40% hos oss. Men dette har sklidd noe ut etter hun har blitt så voksen. Så i de siste årene har hun sovet både her og der...
Jeg mener nå det at hun ikke bare skal "få" 1600 kr i mnd sånn uten videre. Hun har gratis kost og losji begge plasser.

Her om dagen fikk vi meld om vi kunne sette over disse pengene. Ellers måtte hun gå til nav for å få en avtale om disse pengen. Hun hadde minus på kontoen og trengte penger!
Jeg kjenner at dette provoserer meg så vanvittig!! Jeg har selv vært 18 og gått på skole, men det var da aldri snakk om at min far satte over penger til meg...! Skal det virkelig være så enkelt!!??

Jeg mener jo ikke det at hun ikke skal få noe, men jeg syns nå 1600 fra mor og far i mnd (altså 3200 kr) er vel mye! Jeg hadde IKKE så mye i lommepenger den gang jeg var på den aldere! Jeg jobben så og si hver eneste helg for pengene jeg hadde.
En ting er hvis hun tregner til busskort og sånne nødvendige ting...

Vi har også en sønn sammen, og han får langt i fra 1600 kr i mnd i lommepenger.
Hun skreiv i en ny mld i går, at hun syntes ikke mannen min og jeg brydde oss om henne lenger siden vi hadde stoppet opp overføringene.
Da holdt jeg på å KOKE over!! Er det virkelig sånn at man ikke bryr seg hvis man ikke gir penger!!?? Bortskjemt kaller jeg det!!!!
Grrrr, jeg blir så sint!!
Det er vel på tide at hun finner seg en jobb, og tjener sine egne penger. Kanskje hun får ett litt annet syn på ting da.....

Eller er det bare jeg som er "gammaldags" og kjip??

Godt å få ut no frustrasjon.........

Det blir mer og mer vanlig med barn som vokser opp og forventer at alt faller i hendene på de uten innsats. Hvem sin skyld er det? Oss foreldre selvsagt. Hadde "dere" ikke gitt penger direkte til henne, men stilt krav til hvorfor hun skulle motta barnebidrag/lommepenger osv så ville ikke dette ha skjedd.

Man Må begynne tidlig med forståelse av økonomi og ansvar, det Må stilles krav til barn. Er man en "curlingforeldre" så letter nok det oppveksten og man får "greie" barn siden de alltid "vinner", MEN den dagen man prøver å bremse/stoppe pengestrømmen så blir det ramaskrik. I delte familier blir dette ofte værre da X'r og barn setter hverandre opp mot hverandre og forverrer situasjonen enda mer...

Jeg trodde aldri at jeg skulle bli en som sa "at det var bedre før", men mange av dagens barn og unge vokser opp til å bli mennesker med liten innsikt i hvordan livet egentlig er. De forventer å kunne leve som konger uansett om de har utdannelse eller ikke. Jobber de på bensinstasjon 1 dag i uka så tenker de at de er millionærer. Mange vet ikke hva renter/lån er!(les undersøkelser i avisene), og hvorfor har de blitt sånn? Jo ofte for at foreldrene har "peppet" de hele livet, passet på at de ikke møter utfordringer osv... De blir innprentet at de kan bli hva de vil uansett og at de alltid får hjelp hjemme.

Det er noe med ordtaket om "å skyte seg selv i benet"...

#27 *venter en liten gutt feb*

*venter en liten gutt feb*

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 538 Innlegg:

Skrevet 27 juni 2012 - 14:32

jeg vet om ei som fikk nesten 3000 i bidrag fra hun ble 18 til hun ble ferdig med vidregående skole, så selv om hun bodde hjemme hos mor så synes jeg hun tjente mye selv utenom at di bidragspengene behøvde hun vel egentlig ikke.

sså jeg synes enkelte ungdommer er veldig bortskjemte.
1 ivf - 4 fryserforsøk neg. 1 MA. fryserforsøk juni 12 positiv.
2 jenter fra før og en liten gutt i magen.

#28 utålmodig-11

utålmodig-11

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 260 Innlegg:
  • StedSørlandet

Skrevet 27 juni 2012 - 15:09

Jeg er rett og slett sjokkert over hva jeg leser!
Nå begynner jeg å skjønne hvor deltagerne til "Luksusfellen" kommer fra. Er det mulig?!?
Jeg er 40 år, og trodde først dette innlegget beskrev et meget spesielt enkelttilfelle, men tydeligvis ikke. Lurer på hva foreldrene tenker med? Skjønner de ikke at de gjør barna sine en stor bjørnetjeneste? Har ei jente på 4 år, og ut fra dette tør jeg ikke vente så mye lenge før jeg innfører ukepenger!!

#29 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 27 juni 2012 - 20:31

Vis innleggPappa til 2. Snart 3 skrev 27 juni 2012 - 08:55:

Vis innleggHeira☆ skrev 31 mai 2012 - 11:50:

Mannen min har ei datter på 18 fra før. Hun har tatt 2. året på vidregående i England og kom hjem nå for snart 3 uker siden. I den tiden ho har vært der, har mannen min satt barnebidraget over til henne, og ikke mora selvfølgelig. De har privat avtale på 1600 i mnd. På nav sine sider heter det at barnebidraget opphører mnd etter du fyller 18, som i dette tilfelle er mars. Men hun kan fortsatt kreve å få bidrag så lenge hun går på videregående, men dette må avtales mellom datter og foreldre, eller evt. nav. Denne mnd satte vi ikke over noe penger. Mannen min og jeg har snakka litt om det, om hun fortsatt skal få disse pengen fast. Stedatteren min bor 60% hos mor og 40% hos oss. Men dette har sklidd noe ut etter hun har blitt så voksen. Så i de siste årene har hun sovet både her og der... Jeg mener nå det at hun ikke bare skal "få" 1600 kr i mnd sånn uten videre. Hun har gratis kost og losji begge plasser. Her om dagen fikk vi meld om vi kunne sette over disse pengene. Ellers måtte hun gå til nav for å få en avtale om disse pengen. Hun hadde minus på kontoen og trengte penger! Jeg kjenner at dette provoserer meg så vanvittig!! Jeg har selv vært 18 og gått på skole, men det var da aldri snakk om at min far satte over penger til meg...! Skal det virkelig være så enkelt!!?? Jeg mener jo ikke det at hun ikke skal få noe, men jeg syns nå 1600 fra mor og far i mnd (altså 3200 kr) er vel mye! Jeg hadde IKKE så mye i lommepenger den gang jeg var på den aldere! Jeg jobben så og si hver eneste helg for pengene jeg hadde. En ting er hvis hun tregner til busskort og sånne nødvendige ting... Vi har også en sønn sammen, og han får langt i fra 1600 kr i mnd i lommepenger. Hun skreiv i en ny mld i går, at hun syntes ikke mannen min og jeg brydde oss om henne lenger siden vi hadde stoppet opp overføringene. Da holdt jeg på å KOKE over!! Er det virkelig sånn at man ikke bryr seg hvis man ikke gir penger!!?? Bortskjemt kaller jeg det!!!! Grrrr, jeg blir så sint!! Det er vel på tide at hun finner seg en jobb, og tjener sine egne penger. Kanskje hun får ett litt annet syn på ting da..... Eller er det bare jeg som er "gammaldags" og kjip?? Godt å få ut no frustrasjon.........
Det blir mer og mer vanlig med barn som vokser opp og forventer at alt faller i hendene på de uten innsats. Hvem sin skyld er det? Oss foreldre selvsagt. Hadde "dere" ikke gitt penger direkte til henne, men stilt krav til hvorfor hun skulle motta barnebidrag/lommepenger osv så ville ikke dette ha skjedd. Man Må begynne tidlig med forståelse av økonomi og ansvar, det Må stilles krav til barn. Er man en "curlingforeldre" så letter nok det oppveksten og man får "greie" barn siden de alltid "vinner", MEN den dagen man prøver å bremse/stoppe pengestrømmen så blir det ramaskrik. I delte familier blir dette ofte værre da X'r og barn setter hverandre opp mot hverandre og forverrer situasjonen enda mer... Jeg trodde aldri at jeg skulle bli en som sa "at det var bedre før", men mange av dagens barn og unge vokser opp til å bli mennesker med liten innsikt i hvordan livet egentlig er. De forventer å kunne leve som konger uansett om de har utdannelse eller ikke. Jobber de på bensinstasjon 1 dag i uka så tenker de at de er millionærer. Mange vet ikke hva renter/lån er!(les undersøkelser i avisene), og hvorfor har de blitt sånn? Jo ofte for at foreldrene har "peppet" de hele livet, passet på at de ikke møter utfordringer osv... De blir innprentet at de kan bli hva de vil uansett og at de alltid får hjelp hjemme. Det er noe med ordtaket om "å skyte seg selv i benet"...
Jeg er helt enig med deg. "Ris til egen bak" gir også en god mening i detta tilfelle. Mange tror nok at penger er bare noe man skal få, sånn uten videre.
For noen dager siden satte mannen min over 3000 kr til henne. 1000 for bidrag og 2000 i feriepenger. Hun reiste til syden her om dagen. Og når han sa han hadde satt over disse pengen, så var det ikke "takk" hun sa, men det hun var opptatt av var når de kom inn på hennes konto.... Det sier gangske så mye!! Jeg bestemte meg for å holde kjeft, for jeg kjente det bare kokte innvendig. Så like greit å tie der og da tenkte jeg...

#30 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 27 juni 2012 - 20:33

Vis innleggutålmodig-11 skrev 27 juni 2012 - 15:09:

Jeg er rett og slett sjokkert over hva jeg leser! Nå begynner jeg å skjønne hvor deltagerne til "Luksusfellen" kommer fra. Er det mulig?!? Jeg er 40 år, og trodde først dette innlegget beskrev et meget spesielt enkelttilfelle, men tydeligvis ikke. Lurer på hva foreldrene tenker med? Skjønner de ikke at de gjør barna sine en stor bjørnetjeneste? Har ei jente på 4 år, og ut fra dette tør jeg ikke vente så mye lenge før jeg innfører ukepenger!!
For å være ærlig, så trodde jeg også at dette var et særtilfelle. Men som du ser, så er det dessverre ikke det :(

#31 Puma

Puma

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 153 Innlegg:

Skrevet 01 juli 2012 - 18:10

Hei. Skjønner godt frustrasjonen, og det er ikke lett å være steforelder, eller skilt forelder. Jeg er steforelder til to ungdom og mor til en, og jeg jobber miljøterapeutisk i et tiltak m mål å få ungdom til å ta ansvar for livet sitt. Vi har en faglig leder som har jobbet med dette i 20 år, og han har en god huskeregel. Når vi er fortvilet på teamet fordi ungdommen ikke tar ansvar for det ene eller det andre, spør han oss: "hvem eier problemet"? Oss voksne eller ungdommen? Altfor ofte er det jo opplagt at det er vi voksne som har gått inn og tatt over problemet, og gjort det til vårt. Altså trenger ikke ungdommen å ta ansvar når vi gjør det. Problemet må derfor overføres til rettmessig eier, men vi voksne må forberede dem og forklare hvorfor. Dette er en god huskeregel når en 18-åring ringer hjem og sier han trenger 2000 til klær. Hvem er det da som har et problem? Ikke la dere skremme av trusler og avvisning, med alder og erfaring kommer innsikt. Det er faktisk god omsorg å stille krav til ungdommen, det er sånn det blir selvgående voksne av. Og som stemor til to ungdommer selv mener jeg at vi steforeldre definitivt HAR noe vi skulle ha sagt, iallefall når forholdet har vært over år og økonomien er felles. Klart man ikke blir populær av å sette ned foten, men gode omsorgspersoner er ikke de som bare kjøper seg godvær og velvilje hos de unge. Det er fakta.

Dette innlegget har blitt redigert av Puma: 01 juli 2012 - 18:12

#32 Frimurerfrue

Frimurerfrue

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 07 juli 2012 - 13:18

Vis innleggPuma skrev 01 juli 2012 - 18:10:

Hei. Skjønner godt frustrasjonen, og det er ikke lett å være steforelder, eller skilt forelder. Jeg er steforelder til to ungdom og mor til en, og jeg jobber miljøterapeutisk i et tiltak m mål å få ungdom til å ta ansvar for livet sitt. Vi har en faglig leder som har jobbet med dette i 20 år, og han har en god huskeregel. Når vi er fortvilet på teamet fordi ungdommen ikke tar ansvar for det ene eller det andre, spør han oss: "hvem eier problemet"? Oss voksne eller ungdommen? Altfor ofte er det jo opplagt at det er vi voksne som har gått inn og tatt over problemet, og gjort det til vårt. Altså trenger ikke ungdommen å ta ansvar når vi gjør det. Problemet må derfor overføres til rettmessig eier, men vi voksne må forberede dem og forklare hvorfor. Dette er en god huskeregel når en 18-åring ringer hjem og sier han trenger 2000 til klær. Hvem er det da som har et problem? Ikke la dere skremme av trusler og avvisning, med alder og erfaring kommer innsikt. Det er faktisk god omsorg å stille krav til ungdommen, det er sånn det blir selvgående voksne av. Og som stemor til to ungdommer selv mener jeg at vi steforeldre definitivt HAR noe vi skulle ha sagt, iallefall når forholdet har vært over år og økonomien er felles. Klart man ikke blir populær av å sette ned foten, men gode omsorgspersoner er ikke de som bare kjøper seg godvær og velvilje hos de unge. Det er fakta.
Men betaler man ikke, går ungdommen til NAV og søker gjennom dem...da er det lite man kan gjøre :/
Piglet: How do you spell LOVE?
Pooh: You don't spell it, you feel it.

#33 monika70

monika70

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 177 Innlegg:

Skrevet 07 juli 2012 - 14:00

Når en ungdom får kr 6000,- i mnd tilsammen av begge foreldre, må jeg lure.. er det virkelig slik at de har RETT til det??
Da hadde jeg krevd betalt for kost og losji!! -kanskje på tide å flytte ut??
-dette er å ødelegge ungene sine spør du meg!

Har selv to barn fra tidligere forhold, 18 og 20 år. De kunne aldri i verden få seg til å kreve flere tusen kr av meg eller faren - og det har de heller aldri gjort. De har derimot tatt seg småjobber for å tjene til de ekstra klærne eller annet fjas.
Når de viser litt vilje til å jobbe og tjene egne penger, er det mye hyggeligere å gi dem ekstra/hjelpe dem når de virkelig trenger det!

Men, er begge foreldrene enige i dette da??

..skjønner fint lite om man bare vil sy puter under armene til barna sine..

#34 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 08 juli 2012 - 20:37

Vis innleggFrimurerfrue skrev 07 juli 2012 - 13:18:

Vis innleggPuma skrev 01 juli 2012 - 18:10:

Men betaler man ikke, går ungdommen til NAV og søker gjennom dem...da er det lite man kan gjøre :/
Jupp, det er akkurat det som har skjedd nå. Vi kom hjem i kveld, fra en koselig helg på hytta til noen gode venner. Henter posten, og der ligger brev fra nav, at hun nå krever å få penger av far sin. Så dett var dett... :( Da var det slutt på den koselige helga....

#35 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 08 juli 2012 - 20:42

Vis innleggmonika70 skrev 07 juli 2012 - 14:00:

Når en ungdom får kr 6000,- i mnd tilsammen av begge foreldre, må jeg lure.. er det virkelig slik at de har RETT til det?? Da hadde jeg krevd betalt for kost og losji!! -kanskje på tide å flytte ut?? -dette er å ødelegge ungene sine spør du meg! Har selv to barn fra tidligere forhold, 18 og 20 år. De kunne aldri i verden få seg til å kreve flere tusen kr av meg eller faren - og det har de heller aldri gjort. De har derimot tatt seg småjobber for å tjene til de ekstra klærne eller annet fjas. Når de viser litt vilje til å jobbe og tjene egne penger, er det mye hyggeligere å gi dem ekstra/hjelpe dem når de virkelig trenger det! Men, er begge foreldrene enige i dette da?? ..skjønner fint lite om man bare vil sy puter under armene til barna sine..
Det er nok mora som står bak dette her. Hun er en kløpper til å manipulere... Og når vi ser på søknaden fra nav, som datteren har søkt, så er det mora som har skrevet den.... Så nei, dette er ikke noe foreldrene er enige om....
Jeg kunne ha forstått at sattera hadde gjort detta, om faren hadde vært en drittsekk og aldri bet. bidrag eller stilt opp for henne. Men han har alltid vært der for henne, aldri nektet henne å sove her utover de dagene som har vært avtalt. Flere ganger har hun kommet hit, fordi hun har kranglet med mor si. Dørene her har alltid vært oppe for henne! Hun fikk nettopp 2000 i til sydenturen hun er på nå, men et takk fikk vi aldri...
Og nå kommer hun med detta kravskjemaet. Lurer på hva hun vil med dette.... For hvis hun tror at hun kan komme hit og tro at alt skal være som før, så tar hun veldig feil.....

#36 monika70

monika70

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 177 Innlegg:

Skrevet 08 juli 2012 - 22:14

Vis innleggHeira☆ skrev 08 juli 2012 - 20:42:

Når en ungdom får kr 6000,- i mnd tilsammen av begge foreldre, må jeg lure.. er det virkelig slik at de har RETT til det?? Da hadde jeg krevd betalt for kost og losji!! -kanskje på tide å flytte ut?? -dette er å ødelegge ungene sine spør du meg! Har selv to barn fra tidligere forhold, 18 og 20 år. De kunne aldri i verden få seg til å kreve flere tusen kr av meg eller faren - og det har de heller aldri gjort. De har derimot tatt seg småjobber for å tjene til de ekstra klærne eller annet fjas. Når de viser litt vilje til å jobbe og tjene egne penger, er det mye hyggeligere å gi dem ekstra/hjelpe dem når de virkelig trenger det! Men, er begge foreldrene enige i dette da?? ..skjønner fint lite om man bare vil sy puter under armene til barna sine..
Det er nok mora som står bak dette her. Hun er en kløpper til å manipulere... Og når vi ser på søknaden fra nav, som datteren har søkt, så er det mora som har skrevet den.... Så nei, dette er ikke noe foreldrene er enige om.... Jeg kunne ha forstått at sattera hadde gjort detta, om faren hadde vært en drittsekk og aldri bet. bidrag eller stilt opp for henne. Men han har alltid vært der for henne, aldri nektet henne å sove her utover de dagene som har vært avtalt. Flere ganger har hun kommet hit, fordi hun har kranglet med mor si. Dørene her har alltid vært oppe for henne! Hun fikk nettopp 2000 i til sydenturen hun er på nå, men et takk fikk vi aldri... Og nå kommer hun med detta kravskjemaet. Lurer på hva hun vil med dette.... For hvis hun tror at hun kan komme hit og tro at alt skal være som før, så tar hun veldig feil.....

Skjønner Så godt at dere blir frustrerte!!
Dette er ikke lett.. Som steforelder selv kjenner jeg et veldig sinne og store frustrasjon over slike dumme situasjoner! Jeg skjønner at far vil datter vel og gjør det som må til for å¨slippe bråk, men i det lange løp tærer det på andre områder.
Får hun dette igjennom, bør dere kanskje tenke hva konsekvensene av dette bør bli.. Synes du sier akkurat det jeg tenker "For hvis hun tror at hun kan komme hit og tro at alt skal være som før, så tar hun veldig feil.." NETTOPP!! -en endrig bør det bli da!
Høres kanskje ut som jeg er en slik ond stemor, men urettferdighet og trusler er ikke min greie.. DA får du vite hvor skapet står!! -og det gjelder også mine "egne" barn!
Men når vi snakker om så store summer som 3tusen hver mnd, nei..-skjønner deg så godt..
Men jeg hørte også engang at ungdom som flytter hjemmefra for å gå på skolen kunne kreve husleien betalt av sine foreldre.. Hva for et samfunn er det vi lever i ? Når skal ungdommen lære å bli voksne, lære å leve etter evne??

Hva sier mannen din, faren til jenta?? Synes han det er greit å betale så mye??

#37 Heira☆

Heira☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 98 Innlegg:
  • StedNær Stavanger

Skrevet 09 juli 2012 - 14:51

Vis innleggmonika70 skrev 08 juli 2012 - 22:14:

Vis innleggHeira☆ skrev 08 juli 2012 - 20:42:

Det er nok mora som står bak dette her. Hun er en kløpper til å manipulere... Og når vi ser på søknaden fra nav, som datteren har søkt, så er det mora som har skrevet den.... Så nei, dette er ikke noe foreldrene er enige om.... Jeg kunne ha forstått at sattera hadde gjort detta, om faren hadde vært en drittsekk og aldri bet. bidrag eller stilt opp for henne. Men han har alltid vært der for henne, aldri nektet henne å sove her utover de dagene som har vært avtalt. Flere ganger har hun kommet hit, fordi hun har kranglet med mor si. Dørene her har alltid vært oppe for henne! Hun fikk nettopp 2000 i til sydenturen hun er på nå, men et takk fikk vi aldri... Og nå kommer hun med detta kravskjemaet. Lurer på hva hun vil med dette.... For hvis hun tror at hun kan komme hit og tro at alt skal være som før, så tar hun veldig feil.....
Skjønner Så godt at dere blir frustrerte!! Dette er ikke lett.. Som steforelder selv kjenner jeg et veldig sinne og store frustrasjon over slike dumme situasjoner! Jeg skjønner at far vil datter vel og gjør det som må til for å¨slippe bråk, men i det lange løp tærer det på andre områder. Får hun dette igjennom, bør dere kanskje tenke hva konsekvensene av dette bør bli.. Synes du sier akkurat det jeg tenker "For hvis hun tror at hun kan komme hit og tro at alt skal være som før, så tar hun veldig feil.." NETTOPP!! -en endrig bør det bli da! Høres kanskje ut som jeg er en slik ond stemor, men urettferdighet og trusler er ikke min greie.. DA får du vite hvor skapet står!! -og det gjelder også mine "egne" barn! Men når vi snakker om så store summer som 3tusen hver mnd, nei..-skjønner deg så godt.. Men jeg hørte også engang at ungdom som flytter hjemmefra for å gå på skolen kunne kreve husleien betalt av sine foreldre.. Hva for et samfunn er det vi lever i ? Når skal ungdommen lære å bli voksne, lære å leve etter evne?? Hva sier mannen din, faren til jenta?? Synes han det er greit å betale så mye??
Nei, han syns ikke det er greit i det heletatt. Før fikk hun 1600, men når hun slutta skolen dette året sa han at han skulle hjelpe henne med 1000 kr i mnd. Men at hun måtte få seg en jobb i tillegg til skolen. Og da endte det altså med at hun gikk til nav for å kreve mere penger av far sin. Så det var takk for hjelpa lissom....

#38 utålmodig-11

utålmodig-11

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 260 Innlegg:
  • StedSørlandet

Skrevet 09 juli 2012 - 19:37

Synes dette høres helt hårreisende ut! Har tydeligvis gått glipp av en del penger i min ungdom... Nei fy søren, hvor frekk går det an å bli?

Men tar ikke NAV hensyn til at hun har fri kost og losji? Det kan vel ikke være så mye igjen av "nødvendig underhold" som skal dekkes av bidraget da?

Og hva med samværsfradrag etter man har fyllt 18 år? Ikke for det, risikerer vel at jenta ikke kommer på overnatting for å hale mest mulig ut av far sin. Hvis det reelle samværet har vært mer enn 40 %, ville jeg ført det opp i skjemaet i alle fall.

Lurer også på om hun kan kreve kun én av foreldrene for bidrag, skulle tro mora også må punge ut nå som hun er over 18 år. Hvordan de ordner det seg imellom kan du vel gjøre lite med, men skader ikke å gi "motparten" litt papirarbeid også. Innkreving gjennom NAV hadde i den forbindelse vært fint, så måtte hun punget ut, og med litt "flaks" hadde dattera brukt opp de pengene på tull og tøys, så kunne hun sittet der med skjegget i postkassa!
Dessuten må begge parter betale et rettsgebyr til NAV for hver gang bidrag fastsettes, sure penger.

Det høres ut som jenta trenger en alvorsprat, skjønner hun hva hun holder på med, eller er det mora som står bak alt?

Godt å høre at mannen din er enig med deg. Lykke til videre!

#39 Fuglefrø

Fuglefrø

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 218 Innlegg:

Skrevet 09 juli 2012 - 21:27

Det virker nok som denne jenta er litt bortskjemt, og manipulert av mor ja. Men jeg må si jeg stusser over noen av kommentarene deres... Hvordan mener dere at ei jente som går på vgs i dag, skal klare seg på 1000 kroner??
Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men tbanekort i Oslo vil jo spise halvparten av de pengene. Så skal hun vel ha en telefon, penger til skoleutstyr, mat ila dagen, klær, sminke, kino og andre ting med venner. Jeg vil jo anta hun betaler for disse tingene selv, samt at ei jente på rundt 18 år har et annerledes soialt liv enn etaberte damer på BIM.

Ta en prat med jenta og mora, og kom frem til en løsning sammen da vel. I stedet for å lage dårlig stemning...
Så lenge hun går på vgs har hun krav på penger fra far uansett hva dere synes om det...
Faith makes things possible, not easy.

#40 utålmodig-11

utålmodig-11

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 260 Innlegg:
  • StedSørlandet

Skrevet 09 juli 2012 - 22:17

Livsoppholdssatsene som Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral bruker, inkluderer mat, klær, helse, media og lignende. Satsene er pr. måned. Fra 1. juli 2011:
voksen: 6.780
tillegg for barn 15-18: 5.040

Så om hun bor gratis hos foreldrene og får mat der, burde vel 1000 kr fra HVER av foreldrene pr. mnd. holde en god stund?
Bare lurer jeg...