Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen som har brukt dagmamma som IKKE har vært snill? "Skrekkhistorier"?

• Logg inn for å svare
26 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 07:09

Ser ut til at vi må bruke dagmamma til knøttet, men lurer på om det er noen som har brukt en dagmamma som ikke har svart til forventningene?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Førstemann

Førstemann

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 377 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:17

Ja, vi har. Eksempler på ting hun gjorde:
- nektet å gi barnet mat fordi hun ikke spiste selv (barnet var 11 mndr)
- satte barnet alene på gangen fordi hun gråt når hun var sulten og forstyrret de andre barna
- satte barnet alene på gangen fordi hun lå å sparket borti en skapdør, det bråkte visst...

Og sikkert masse annet som jeg har fortrengt og som vi aldri fikk vite om. Barnet var der bare noen få uker før vi skjønte tegninga og tok henne ut.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:21

Jeg brukte henne heldigvis ikke. Jeg var i dialog med en dame som var interessert, men fikk en litt dårlig følelse og brukte en annen. Kort tid senere ble den første damen fratatt omsorgen for sitt eget barn, blant annet for å ha stengt ham inne i kjelleren (og sikkert mye annet som jeg ikke fikk vite om). Følger ALLTID magefølelsen etter dette!

#4 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:37

Kjenner ei som hadde dagmamma som ruset seg. De viste ikke det men kom plutselig litt tidligere for å hente barnet og da var babyen helt alene. I 20 min satt mor og ventet på henne før hun pakket alle tingene og aldri satte sin fot der inne mere. Ettertid hørte de om mye rus også...

I ettertid har denne mammaen alltid med ny barnevakt/dagmamma kommet tidligere enn planlagt for å se hvordan barnet har det da. Sulten, bleie skiftet og se om barnet trives.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:50

Jeg har som nabo meldt fra til foreldrene om en dagmamma som ikke var ok. Hun var fratatt omsorgen for egne barn, og jeg så henne daglig. Hun var "ute" på utsiden av huset hver dag. Dvs at hun hadde ungene i vogn, 2-3 åringer som de ikke fikk gå ut av i timevis mens hun satt og leste blader, snakket i mobilen og røkte. Hvis ungene var utålmodige eller grinete, så kjeftet hun på dem.

Jeg snappet opp foreldrene en dag de kom for å hente og fortalte dem hvordan ståa var. De sluttet på dagen.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 11:00

Ja.
Vår dagmamma var snill sånn sett, man da naboen tipset om at hun la tykke ulltepper over HELE vogna  med regntrekket utapå når de skulle sove tok jeg det opp. Hun sa hun skulle slutte med det, men fortsatte i følge en nabo som fortalte meg dette. Hun var dagmamma for min sønn i april og mai...og da kan dere jo tenke dere hvor varmt det var... Prøvde å forklare at barn ikke skal ha tepper over vogna, men det gikk ikke inn.

Samme person ga brus og godteri til vår 10 mnd gamle sønn, noe jeg sa klart fra at vi IKKE godtok. Jeg fant brusrester på tåteflasken hans og små tomme smarties esker i matboksen.

Hun var lite eller aldri ute med ungene (hadde en til gutt på 11 mnd).

Tok han ut og fikk plass i en flott fam.barnehage med skjønne ansatte!!

I dag er han 4 år og går i en vanlig barnehage!

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 11:12

Jeg har ikke hatt dagmamma til mine barn men vært dagmamma i årevis. Og fikk en del barn som først hadde vært hos andre dagmammaer som ikke gjorde en god jobb.
Jeg vet ikke om det beste når man skal skaffe dagmamma er å høre skrekkhistorier fra andre om tilfeldige dagmammaer som jobber eller har jobbet rundt om i landet akkurat. :)

Men det er viktig at du hilser på dagmammaen og kjenner på magefølelsen. Ser hvordan det er hjemme hos dem, spør om alt du lurer på.
Vær klar på hva du forventer og hør hva dagmammaen svarer i forhold til dette.
Hent inn referanser fra dagmammaen om du ikke har blitt anbefalt henne gjennom venner/familie/bekjente.
Ha skriftlig kontrakt som er nøye skrevet, hva skjer om barnet er sykt, når skal det holdes hjemme, hva skjer om dagmammaen er syk.
Betaling når og hvor mye....
Spør om hvordan dagen legges opp, og hva som de gjør, hva de spiser osv.

Jeg begynte som dagmamma til barn hvor jeg kjente foreldrene godt, og de som kom inn i ettertid var stort sett barn av venner og bekjente av disse. Og mindre søsken av tidligere barn.
Jeg hadde stort sett fullt opp men fikk ofte forespørsler og når jeg ikke kunne ta inn spurte foreldrene ofte om det var noen dagmammaer i området som jeg kunne anbefale de å prøve å ringe eller ville anbefale de å holde seg langt unna.
Da dagmammaer også hører og ser mye om de andre som jobber i samme området.

Det finnes mennesker som jobber som dagmamma som aldri skulle kommet i nærheten av barn, men det finnes også veldig mange flinke som er fantastiske i jobben sin, og en del sånn midt i mellom.
Akkurat slik det er med alle arbeidsgrupper så det gjelder å forhøre seg rundt og lytte til magefølelsen.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 11:14

Fikk barnet inn i det som i følge annonsen var en familiebarnehage i flotte lokaler på Grünerløkka. Var der og snakket med en ung jente som kalte seg "daglig leder". Hun virket veldig ung, men det virket som en ok løsning. Da vi skulle dit første dag, fikk vi imidlertid beskjed om at vi likevel ikke skulle til lokalene på Grünerløkka, men til en adresse på Sinsen. "Familiebarnehagen" viste seg å være to jenter som var dagmamma for åtte barn i den knøttlille toroms leiligheten hvor venninnen til "daglig leder" bodde.

Uteområdene de hadde skrytt av, var en bakgård med en gjengrodd sandkasse. Inne i leiligheten var det rotete og skittent, og det var ikke utstyrt for små barn. Det stod en halvfull flaske vodka på stuebordet da vi kom, og på badegulvet lå det løse tabletter. De påstod at opplegget deres var "hvitt", men insisterte likevel på at jeg måtte betale kontant, fordi "det var enklest". Da jeg sa i fra etter én dag, om at vi ikke var interessert i å fortsette, krevde de betaling for to måneder. Det kom selvfølgelig ikke på tale.

Så de samme jentene på nyhetene noen måneder senere. Da hadde de et nytt opplegg, hvor foreldre måtte levere og hente barna på en bussholdeplass, i mellomtiden ble de passet på et ukjent sted. Viste seg at jentene hadde vært politianmeldt en rekke ganger for ulike ulovlige og uansvarlige opplegg for barnepass.

#9 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 839 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 28 mai 2012 - 11:43

Av og til skremmer det meg hvor lite folk undersøker for de lar noen passe det viktigste de har. Og hvor lite noen bryr seg. De overlater lett barna til noen de aldri ville ha latt låne bilen sin. Eller leiligheta. Det er helt utrolig. Selv var jeg barnepasser et rar dager den sommeren jeg var 17. Det var en venns søsters barn, og de var i en knipe siden deres dagmamma var syk. De snakket så fint om tilvenning, at det var et rolig barn, og at det jo bare var nødvendig med en ukes pass. Jeg skulle passe hos dem. Da dagen kom, ombestemte de seg. Jeg skulle passe hos meg, på en hybel som jeg da måtte barnesikre etter beste evne på en times varsel. De stolte ikke på fremmede i huset deres, sa de. Men barnet stolte de på meg med. De dumpet barnet hos meg, uten tilvenning, uten leker, og uten hverken uteklær eller leker. Etter et par dager med en ekstremt urolig og sur baby på 8 mndr, som ikke ville spise, sove eller ligge i vogn, var jeg utslitt av trøsting og synging, og sa at nok var nok. Ga klar beskjed om hva jeg mente. Da fikk jeg beskjed om at det var jeg som ikke hadde peiling på barn, for da hadde jeg visst at barnet skulle gråte seg i seng, og godt kunne la vær å spise bare jeg ga vann. Mora slutta jobben og ble hjemme i alle fall en tid fremover, der hun passet eget barn og en til. Jeg kuttet kontakten med (og mistet respekten for)dem og venninna mi også etter dette. Like greit. Skulle ønske jeg kjente til muligheten å melde noen til barnevernet i den tiden, men det gjorde jeg faktisk ikke. Det finnes mange syke mennesker der ute, og en del av dem er skremmende nok foreldre.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#10 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 839 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 28 mai 2012 - 11:45

Uten mat, skulle det stå.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#11 Cimorene

Cimorene

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 594 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 14:29

Jeg bodde over en dagmamma når jeg var 19-20 år. Alle leilighetene hadde en balkong som vendte mot en inngjerdet bakgård og det var stort sett studenter som bodde der. Hun bodde i første etasje og hadde barna i bakgården som ingen andre brukte. Bakgården var full av ugress og brennesler og gammelt skrap, for ikke å snakke om alle ølflaskene som ble kastet ned når det var fest i blokka. Og det var en gammel trapp ned til kjelleren der. Trappa var gjennområtten og hadde ikke noe gjerde eller sikring rundt seg, så det var et åpent hull med 2 m fall rett ned på betongen. Hun pleide å slippe ungene løs i bakgården uten tilsyn. :/ *grøss*

#12 291109 <3

291109 <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 307 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 14:55

Jeg har ikke brukt dagmamma, men var hos en når jeg var baby. Jeg fikk vite av min mor at denne dagmammaen lot meg ligge ute i vogn, i nesten 15 minusgrader, i bare boddy og uten noe teppe eller noe.. Min mor kom tidligere, fant meg blå, gikk inn og henta meg.. Dette var såklart min siste dag der.

#13 valkyrien

valkyrien

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 293 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 15:23

Jeg gikk i familiebarnehage da jeg var liten, og der var det vanlig å låse inn barn i et mørkt rom hvis man ikke gjorde som man fikk beskjed om.

Husker det fortsatt, selv om jeg var ca 4 år gammel. Har idag problemer med låste dører, mørke rom og generelt det å være alene...

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 15:45

Huff, så mange skrekkelige historier. Vi måtte ty til dagmamma i en kortere periode i fjor da vi ikke fikk barnehageplass.

Den første "kandidaten" bodde i en mørk, trang og trist leilighet med to katter, og skulle passe fire små ettåringer der inne. Hun var veldig, veldig stor - ikke noe i veien med det forsåvidt, men jeg så ikke helt at hun skulle orke å bære fire småunger ut og inn og frem og tilbake når de skulle ut og leke osv. Heller ikke gå lange turer i frisk luft med en vogn som kunne romme fire barn. Hun var hyggelig nok, men det fristet virkelig ikke å la ettåringen vår i den bittelille leiligheten (som for øvrig stinket av svigermorens pakistanske matlaging og virvlet av kattehår) 8 timer daglig. Vi takket pent for visitten og sa senere at vi hadde fått et tilbud fra en dagmamma som bodde nærmere...

Til sist landet vi på ei veldig søt og hyggelig jente fra Slovakia, som hadde bodd i Norge i 1 mnd. Hun snakket virkelig dårlig engelsk og ikke noe norsk. Men siden hun virket genuint omsorgsfull og tok direkte kontakt med barnet vår på en god måte valgte vi henne. Det funket ålreit et par måneder (med en del språkproblemer) - helt til hun kom og fortalte at hun skulle ha tre ukers ferie og ikke kunne passe barnet den perioden!

Akkurat da fikk vi barnehageplass. Var så lettet at jeg nærmest gråt på telefonen da de ringte.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 16:37

Jeg var hos flere dagmammaer da jeg var liten. Hun ene stengte meg inne på et rom en gang. En annen gutt ble stengt nede i kjelleren med lyset av, jeg husker han hylte. Ei annen som ble passet der som bare var et år ble bunnet fast til et tre med et langt tau (mens vi andre var inne), fordi foreldrene ba om at hun måtte få være mere ute. Og denne dagmamman jobbet i tilleg som vaskedame på en ungdomsklubb og som postbud, så da dro hun med seg alle oss barna på de jobbene. (Egentlig var det veldig synn på henne for jeg vet hun hadde en slem mann. Han var heldigvis ikke hjemme når vi var der.)

Ei annen dagmamma jeg var hos skiftet ike bleie på søstra mi hvis det ikke var bæsj. Hun hadde sår rumpe hele tiden så morra mi satt et stort kryss inni blæja. Når søstern min kom hjem med samme bleia, skifet de dagmamma med en gang.

Ei annen sa opp plassen min fordi jeg fortalte de andre ungene hvordan man lager barn, det hadde nemelig foreldrene mine fortalt meg.

Jeg var hos et par dagmammaer til, men har bare positive minner fra di egentlig.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 16:51

Må nesten fortelle en litt annen historie... broren min og jeg fikk en dagmamma som omtrent må ha vært sendt fra himmelen. Hun het Målfrid, og moren min fant henne gjennom en avisannonse i byen vi bodde i. Broren min var vel 2 og jeg 8 eller noe slikt.

Denne damen var så mild, rolig, vennlig og omsorgsfull at vi falt pladask alle sammen. Broren min kalte henne bare "Målfriden min". I mange år etterpå fungerte hun som en ekstra bestemor for oss, og vi var på helgebesøk hos henne. Hun var selskreven gjest i min konfirmasjon.

Målfrid hadde vært husmor i alle år og begynte å kjede seg litt da barna flyttet hjemmefra. Hun tok buss i en halv time for å komme til oss hver morgen. Hun dukket opp i livene våre i en periode da moren min hadde store psykiske problemer, og jeg hadde jeg litt tøft sosialt på skolen. Hun brakte så mye trygghet til oss alle sammen at jeg blir varm enda når jeg tenker på henne - 25 år senere.

Noen dagmammaer er sånn også :)

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 16:55

Jeg vet om ei som er dagmamma her i området. Hun har ansvar for 12 unger alene. Lar dem bare sitte spendt fast til tripp-trapp-stoler hele dagen.

#18 Willy Wonka

Willy Wonka

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 256 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 17:23

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 mai 2012 - 16:55:

Jeg vet om ei som er dagmamma her i området. Hun har ansvar for 12 unger alene. Lar dem bare sitte spendt fast til tripp-trapp-stoler hele dagen.

..og foreldrene leverer barnet sitt til et menneske som er alene med 12 barn?

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 683 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 17:24

Det der hadde jeg ikke vært stolt av å være vitne til uten å melde fra. Du har et ansvar du som skriver det!

#20 Bleiefu

Bleiefu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 18:29

Hvor er dette? :S
Så grusomt!