Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Venninna mi tok navnet jeg ville bruke

• Logg inn for å svare
37 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 892 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:16

For noen dager siden fødte en venninne av meg en jente. Jeg ble veldig glad når jeg fikk høre at hun endelig var født, men så fikk jeg vite hva babyen skulle hete..
Hun hadde valgt det navnet jeg har tenkt å gi min fremtidige datter. Det kom som en overraskelse at hun valgte akkurat det navnet, da vi ved flere anledninger har diskutert babynavn. Jeg har flere ganger sagt at dersom jeg fikk en jente, så skulle hun få akkurat dette navnet. Hun sa aldri at dette var et navn hun også hadde tenkt på, og nevnte på sin side noen andre fine jentenavn som hun likte godt.

Jeg er selv gravid, men har ikke fått vite kjønnet enda. Det er mulig jeg aldri får en datter, og da blir navnevalget ikke noe problem, men hva skal jeg gjøre dersom det befinner seg en jentespire i magen min?
Jeg vet at jeg ikke kan reservere et navn og ha enerett på det, men samtidig synes jeg det er dårlig gjort av venninna mi å ta det uten å si fra til meg først. Vi har snakket om navn flere ganger, og hun kan umulig ha glemt hvilket navn jeg hadde tenkt meg ut. Det er heller ikke et navn som "alle" heter, men jeg tror det kan bli mer vanlig med tiden.  Jeg for min del bestemte meg for dette navnet når jeg var 16, og det er over 5 år siden. Mannen min liker navnet like godt som meg, og for han er det ikke aktuelt med et annet navn.

Jeg har vert inne på å finne et nytt navn dersom jeg får en datter, men etter å ha tenkt meg om tror jeg vi går for dette navnet uansett!
Våres felles venner og hennes familie vil sikkert tro at jeg kopierte hennes navn, og det plager meg siden navnevalget har vert klart i så mange år. Det kommer også til å bli rart når vi er sammen med barna våre, men hun kan ikke forvente at jeg tar et annet navn bare fordi hun var "først ute"!

Hva synes dere? Er det greit å "stjele" venners navnevalg, eller burde en heller velge et annet selv om en er først ute med å få baby?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 756 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:21

Tja, man bør i utgangspunktet få velge det navnet man selv ønsker og liker, uavhengig i hva andre liker og heter.

Men når det er sagt så burde din venninne kanskje ha informert deg om at de også hadde tenkt å bruke det navnet. Spesielt siden dere begge har vært gravide og snakket om navn. Ville nok selv blitt litt skuffet hvis en venninne hadde gjort det.
Og hvis det er jente i magen din, så bruk det navnet selv om din venninne sitt barn også har det.

#3 Bleiefu

Bleiefu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 896 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:22

Det var litt dårlig gjort hvis hun visste det var "drømme-navnet"... men synes fortsatt du skal gå for det navnet :) Du kan jo evt. finne et mellomnavn også, så blir navnene litt forskjellig likevel :)

Hvis du vil kan du si hva navnet er så skal jeg hjelpe deg å finne et superfint mellomnavn :)

#4 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 27 mai 2012 - 21:22

Selv om man ikke eier et navn så syns jeg likevel det er dårlig gjort når det fins tusen på tusen av andre navn man kan velge i. Man trenger ikke ta akkurat det navnet venninna har snakket om.

#5 stinen ♀ ♂ ♂

stinen ♀ ♂ ♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:23

Dersom du får en datter synes jeg du kan kalle henne det du hadde tenkt:) Det gjør da ingenting om dere har barn med samme navn? Uproblematisk, synes iallefall jeg!

Og det er faktisk venninnen din som bør bli "flau";)

Man har ikke enerett på navn, men jeg forstår godt at du synes det er irriterende. Har opplevd noe lignende selv.

Hvilket navn er det forresten snakk om? (jeg er jo bare dødsnysgjerrig av meg)
"Noen ganger er alt man tenker noe som ikke kan hjelpe i det hele tatt." - Ole Brumm

#6 Love my son

Love my son

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 861 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:23

Ikke greit å "stjele", men hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt navnet uansett og gjort mitt beste på å bevare vennskapet, så får du heller forklare de som kommenterer.

#7 min<3

min<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 948 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:25

Hadde min venninne, i hvertfall hvis det hadde vært en av mine 3 nærmeste tatt "mitt" jentenavn  hadde jeg blitt kjempe skuffet.

#8 inimini

inimini

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 329 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:25

Jeg syns det var rart at hun ikke sa det til deg at hun skulle bruke det, før hun brukte det!
Hadde jeg vært deg, og likt navnet så godt som du gjør, hadde jeg bare brukt det! Gjør det!
Hun visste jo at du ville bruke det:)

#9 inimini

inimini

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 329 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:26

Hva er navnet? Nysgjerrig:)

#10 tilda med to små <3

tilda med to små <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 529 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:28

Jeg synes ikke det var dårlig gjort. Hun sa jo fra starten av at også hun hadde tenkt på dette navnet sammen med flere andre.

Alle må få velge det navnet de selv synes er finest, kanskje var dette det eneste av alternativene hennes som mannen gikk med på? Hun har vel ikke bestemt det alene?

Jeg synes du skal bruke navnet som du har tenkt ut. Og om hun/noen lurer så får du bare si som sant er at ja, navnene er like men det er et navn du har hatt klart lenge før NN ble født. Og at din venninne kjente til risikoen for at barna da endte opp med samme navn.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 892 Innlegg:

Det er da ikke noe problem at flere har samme navn. I min familie er vi 3 kusiner som heter det samme. En av min mors venninner har også en datter som heter det samme som jeg gjør. Det er bare hyggelig.

#12 Ønsker3gull

Ønsker3gull

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 869 Innlegg:

Først og fremst synes jeg det ikke var helt stuerent det venninnen din gjorde der. Ikke pent gjort. Nei, du har selvsagt ikke eneretten på et navn, men når dere har snakket om navn sammen tidligere og du har nevnt dette navnet du liker og også fortalt at det er DET navnet dere kommer til å velge.. helt sikkert.. ja, da er det rett og slett littebitt stjeling av venninnen din synes jeg!

Jeg tenkte det samme som deg før jeg leste videre og synes det er fint at du likevel velger å gå for det samme navnet. Dersom det er det du synes er finest.. og mannen din det samme, så gå for det. Dersom hun, eller hennes familie og andre felles venner og bekjente skulle bemerke det at du har valgt det samme navnet som henne, så kan du jo bare si noe slikt som at "å neida, det er nok heller litt omvendt, for dette navnet var jeg og mannen min bestemt på for lenge siden, og det nevnte jeg også den gangen for ... "

Det hadde jeg gjort ivertfall, skal jeg være helt ærlig. Så kunne det vært hun som hadde sittet litt beklemt tilbake! Litt til pass synes jeg ;)
Gravid med 3.gulljente :)

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 892 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:30

Synes at det at venninna "tok" navnet "deres", at venninna ikke skal få lov å gå ut med en som du har flørta eller har hatt ONS med siden det er "forbudt område" og alle slike regler er fjortis. En av grunnene til at jeg ikke har nære venninner, orker ikke forholde meg til ditten og datten. Som at man gifter seg før venninna som ble forlovet senere siden det er "uting", at man blir gravid samtidig med venninna og "tar oppmerksomheten" bla bla bla... Jeg synes at man bør kalle ungen sin for det man vil. Kanskje hun først tenkte et annet navn, men så ble ungen født og hun og mannen så med en gang at det var en "Thea" eller "Elise", og intet annet navn passet? SKal man da la være å kalle henne det fordi din datter kanskje kommer til å hete det samme? Det er jo ikke sikkert du får en datter en gang, UL kan ta feil og så videre. Og hva så hvis de ender opp med å hete det samme da? Stor krise? Ganske stor sannsynlighet for at din eventuelle datter kommer til å ha klassevenninne eller ei på skolen/barnehagen som heter det samme, og som hun kanskje blir god venninne med. Forstår som sagt overhode ikke problemet...

#14 stinen ♀ ♂ ♂

stinen ♀ ♂ ♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:32

Vis innleggtilda med to små <3 skrev 27 mai 2012 - 21:28:

Jeg synes ikke det var dårlig gjort. Hun sa jo fra starten av at også hun hadde tenkt på dette navnet sammen med flere andre.

Hun sa jo at venninnen IKKE har sagt at hun også ville ha dette navnet:)
"Noen ganger er alt man tenker noe som ikke kan hjelpe i det hele tatt." - Ole Brumm

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 892 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:34

bruk navnet, hadde det verre om det var innenfor familien, det skjedde i min. Det er 4 timer mellom meg og tremenningen min, hun kom først, og foreldrene mine finner ut like etter, at de andre hadde gitt henne "navnet " som var tiltenkt meg. Jeg fikk et annet navn, og min mor angret i ettertid. Bruk navnet "ditt" med god samvittighet dersom du får ei lite jente, og ikke bry deg om at hun brukte samme navn.

#16 butt

butt

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 188 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:36

Jeg hadde helt klart kalt henne dette navnet uansett, og dårlig gjort av venninna di!

#17 tilda med to små <3

tilda med to små <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 529 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:39

Vis innleggstinen ♀ ♂ ♂ skrev 27 mai 2012 - 21:32:

Hun sa jo at venninnen IKKE har sagt at hun også ville ha dette navnet:)

Ah, leste litt for fort der.

Tja, bittelitt mer kinkig, men jeg mener fremdeles at enhver må velge det man liker best. Og hun visste jo at det da muligens ble to små med samme navn.

Og til alle andre som har et favorittnavn som ingen andre kan få ta ... prøv å holde det for deg selv til gullet er født. Da slipper man slike kinkige situasjoner. Sånn bare for å være litt føre var ;)

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 892 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 21:49

Da jeg var gravid med eldstejenta stod det mellom to navn. Disse diskuterte jeg åpent med mine venninner. En stund etter trakk hun ene meg til siden, og kunne orientere meg om at hun og mannen hadde tenkt på et av de navnene også. Hun var pr. da ikke gravid. Sa at jeg kunne gjøre hva jeg ville, men at de kom til å bruke det navnet på nestemann uansett. Jeg ble litt irritert, men endte da opp med å bruke det andre navnealternativet. Det hører med til historien at de likevel brukte et annet navn da de fikk sitt barn...!

Så min erfaring med navn er: hold kortene tett til brystet, så slipper man slike dilemmaer.

#19 Odine!

Odine!

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 255 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 22:26

Jeg hadde brukt navnet. Hun vet at du har tenkt på dette navnet fra før av, så hun kan ikke bli "sur" for at du valgte det.
barnebokblogg.blogspot.no

#20 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 22:42

Det kunne jeg aldri ha gjort mot min venninne, og hadde blitt satt ut om noen gjorde det mot meg! :o