Anonym bruker skrev 24 mai 2012 - 11:05:
Poenget er at det ikke er slik at menn uansett er drittsekker og gjerrige. Mulig vi har en ekstremt spesiell omgangskrets - men jeg kjenner ikke noen mannlige, gjerrige, drittsekker. Derimot kjenner og vet jeg om en rekke deltidspappaer som gjør så godt de kan, ønsker å delta mer uten å få lov, og bidrar økomisk mer enn de trenger - for det er det eksen helst vil ha hjelp til. Det er atlfor generalsierende å tro at menn stort sett gir f,.. i barna og ikke vil betale.
I vårt eksempel har vi en eks som er samboer med en mann med millioninntekt, som hun har to barn med. Siden hun har små barn, og ikke trenger jobbe så mye, har hun redusert stillingen sin til 40 %. Pga lav inntekt grunnet redusert arbeidstid, betaler min mann brorparten av beregnet kostnad for deres felles barn. Dette selv om vi har barnet noe mer, og selv om hun m sin mann har en samlet inntekt som overstiger vår. Jeg opplever det som urettferdig.
Men hva hennes nye mann har i inntekt skal da ikke ha innvirkning på hvor mye din mann skal betale for sitt barn? Den nye mannen har ikke forsørgeransvar for din manns barn?
Er enig i at det er urimelig at mor kan velge å jobbe redusert og at mannen din dermed må betale mer i bidrag. Om hun velger å jobbe redusert, må hun jo ta i betraktning om hun har råd til å få mindre utbetalt - uten at mannen din skal betale differansen.
Det er jammen ikke enkelt å få dette til å gå opp sånn at det blir helt rettferdig for begge parter. Det viktigste er om man klarer å samarbeide bra om barna, for de er uansett taperene her...