Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen med fire barn her som kan berolige meg litt?

• Logg inn for å svare
13 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 04:09

Jeg har 3 nå, på 8, 3 og 7 mnd.
Er ganske sikker på at jeg har blitt gravid, skyldes bare vår egen uforsiktighet.
Har satset på amming som prevansjon, og ikke kommet så langt som å skaffe prevansjon nå som jeg ammer mindre. Er ganske sikker på at jeg er gravid!

Mensen var ikke blitt helt regelmessig, men for en drøy mnd siden hadde jeg min siste blødning. Dette var en liten blødning, som varte under et døgn, og det var ikke lenge siden forrige før der igjen. Husker jeg reagerte å syntes det var rart... (Festeblødning?)
Som sagt, etter det har jeg ikke hatt noen blødning, men har fått mange symptomer...
"hetetokter" har hatt dette i alle mine svangerskap, humørsvingninger, ømme bryster mm.... Har ikke tatt noen test enda, skal gjøre det en av de nærmeste dagene, men har litt angst.... Uansett er jeg ganske sikker på at den er positiv!

Vi har plass til barn nr 4.... FIRE.... Blir svimmel bare av tanken! Bor i et stort hus på landet, så det er ikke noe kjempe problem. Jeg er under utdannelse, så litt trangt økonomisk, men vi klarer oss greit, da vi bare betaler renter på huslånet i den perioden. Så alt ligger egentlig til rette for at dette skal gå bra... Likevel.... Jeg hadde ingen plan om å bli 4 barns mor, mannen enda mindre enn meg. Hadde det ikke vert for at han skjønner det er like mye hans feil som min, så hadde han vert sint tenker jeg...
Vet ikke hvor jeg vill med dette, trenger å høre fra dere med 4 barn, hvor mye mer styr enn 3 er det? Det er snakk om å ha kapasitet til å følge de opp føler jeg er det mest skremmende. Jeg vill være en god mamma, med tid til alle mine barn, klarer jeg/vi det med 4 barn?
Abort er egentlig ikke noe alternativ, så trenger oppmuntring.... huff, er bare 25 år, 26 når neste kommer om jeg er gravid....

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Vossafår

Vossafår

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 582 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 05:43

Gratulerer! :-)

Personlig synes jeg at å gå fra 3 til 4 knapt var merkbart, hehe! Middagen må kokes, klærne vaskes, stå opp tidlig må en uansett. Oppfølgingen kommer naturlig.

Vi har et herlig kaos innimellom, men da ser vi på hverandre og ler. Med rette innstillingen greier du alt! :-) Klor dere fast i det positive så overskygger det tyngre dager. Its fun! :-)

#3 eaglebeagle

eaglebeagle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 839 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 07:41

Først og fremst, hvis du er gravid, gratulerer. Realiteten vil synke inn, og det er utrolig hva man får til og venner seg til som "normalen". Jeg tror nok dere er godt i gjenge, når dere allerede har tre barn såpass unge som dere er.

Vi har ikke fire barn hele tiden, men vi venter nr. 5 nå, og kommer til å ha hhv 5 og 3 barn annenhver uke. Vår erfaring er at det går veldig bra med mange barn, selv om vår situasjon er litt annerledes, der vi både er eldre enn deg og de eldste to er 11+12.

Det beste rådet jeg har, er å senke ambisjonene - og å velge nøye hvilke aktiviteter dere skal delta i. Som Vossafår også skriver, ta det med et smil. Humor er livsnødvendig når det stormer som værst, du har glemt at barnehagen hadde planleggingsdag, regntøyet ligger igjen i vaskemaskinen, den eldste hadde ikke rent gymtøy osv. Noen ganger er det kaos, og da er det lov å rive seg i håret og le av det hele.

For oss har det også vært vitkig at vi har tatt alle "oppgaver" ved siden av jobb, som nettopp en slags jobb. Dvs at vi "jobber" sammen, og lager en oversikt over arbeidsfordelingen. Vi kjøpte en stor glassplate/whiteboard til å henge opp i gangen. Der har vi plottet inn alle faste aktiviteter/oppgaver som hvilke dager barna har gym, trening, ha-med-dag osv. I tillegg legger inn fra uke til uke ting å huske på de ulike dagene (eks foreldremøter/kamper/prøver/turer m barnehage osv).

Ta også i mot de tilbud dere får om avlastning. Hvis dere har foreldre som f.eks kan ta en eller to av ungene en gang i blant, si ja takk. Kan dere får en liten time eller to alene, om det så er bare for å handle inn mat, gjør det. Vi har funnet ut at det å pleie de få "voksenhullene" vi har, er kjempeviktig for oss og kjæresteforholdet. Noen ganger kjører vi bare en biltur, mens en bestefar sitter en halvtime og passer på etter barna er lagt. Det er ikke alltid nødvendig med spahotell, restaurant eller storbyferie - det kan være mer enn nok å få gå en tur hånd i hånd uten "unger".

Behovet er sikkert litt forskjellig fra par til par, men vi trenger i hvert fall fortsatt å være voksne i blant - helt alene :-). Derfor er vi også tydelige på når det er voksentid i stuen. Noen ganger trenger vi å kommunisere, uten små ører som hører og små munner som kommenterer - og da har vi ingen problemer med å be om litt alene tid. Det funker hos oss.

Lykke til!!

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 08:47

Takk for gode svar :) Hvilken bil har dere?
Mannen snakker om at en caravelle eventuelt kan være et godt valg.....?

HI

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 08:57

Du får bare litt mer arbeid men nesegrus beundring som et supermenneske om huset er rent, barna velkledde og du selv er sminket hehe..
Jeg opplever ofte å ha mer kapasitet enn de med to barn (og jeg har ikke V8 motor)
Alt blir naturlig.
De sies at en mann som vinner i Lotto og en mann som får beskjed om at han må sitte i rullestol resten av livet er ca like lykkelig etter et år.
Vi får mye oppmerksomhet for våre fire barn som er ganske tett.
Kunne vurdert et barn til om jeg fikk det på døren, ferdig levert :-)

#6 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 08:58

Vår nr 4 var heller ikke helt planlagt for å si det mildt, og det tok meg også halve svangerskapet å venne meg til tanken på fire barn. Heldigvis ble overgangen veldig enkel, og det gikk overraskende greit sånn sett. Vi har vært litt "uheldig" eller hva jeg skal kalle det med tanke på søvn og aktivitetsnivå på minste (blir 3 år i sommer og sover fortsatt nesten aldri rundt), hun her har vært mer krevende enn de andre tre tilsammen på en del områder. Samtidig er hun en fantastisk morsom og varm liten sjel som har birket livet vårt på en herlig måte. Og nå som hun er begynt å bli stor merker jeg at livet som firebarnsmamma faktisk ikke er så slitsomt lenger. Det er veldig hektisk til tider med treninger, kamper, oppvisninger, avslutninger, dugnader osv i hytt og pine, men ting glir så mye enklere nå. Hadde vi ikke bygget hus, så tror jeg faktisk jeg til og med ville sagt at det ikke er så slitsomt heller. Nå er jeg sliten, men det er ikke nødvendigvis barna sin feil. Synes det blir enklere jo eldre de blir.

Det veldig positive med fire barn er all gleden de har av hverandre, og det går alltid opp med to og to. Synes det er mindre krangling med fire fordi de har flere å spille seg ut mot dersom de går lei av en av de andre. Og det er sjeldent en av oss voksne blir mast på om lek fordi de alltid har noen å leke med ;)

Vi har Caravelle, og det er en vidunderlig bil når man har 4 barn.

#7 Småtorsk

Småtorsk

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 69 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 09:45

Jeg har ikke fire, men er en av fire unger selv.  Det var til dels innmari trangt økonomisk i oppveksten, men en fantastisk måte å vokse opp på. Foreldrene mine sier alltid at "et barn tar all din tid, to barn tar all din tid, osv. " og mener at det uansett er travelt og at fjerdemann knapt ble merket i tidsregnskapet. De prater alltid om småbarnstida som ekstremt koselig og har veldig vanskelig for å huske det som stress. Og jeg tror på dem!

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 10:22

Jeg er en av fire unger og må si at det å ha så mange søsken bare er helt fantastisk. Hos oss er det bare 6 år fra første til yngste og vi er alle jenter, så det gjør kanskje at vi har bedre samhold tror jeg da. Jeg vil selv ha mange barn, å vokse opp i en stor søskenflokken er fantastisk:)
Lykke til:)

#9 eaglebeagle

eaglebeagle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 839 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 11:05

Vis innleggAnonym bruker skrev 22 mai 2012 - 08:47:

Takk for gode svar :) Hvilken bil har dere?
Mannen snakker om at en caravelle eventuelt kan være et godt valg.....?

HI
Vi har en bil i hver ende vi "stor" og "liten"- en Ford S-max sjuseter og en Mini Cooper he he. Den siste er for oss voksne :-) Vi vurdere å bytte ut S-maxen med en caravelle-variant vi også. Det blir trangt når hele familien skal på tur fremover...

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 13:48

Vi må ha en bil med veldig god plass, for i tillegg har vi 2 store hunder. Kanskje 3 snart :P Det er ikke så ofte de er med på tur da, men når de skal være med må vi finne plass :P
Økonomi tror jeg skal gå greit. Som sagt er jeg student nå, kommer til å være det i 4 år fremover. Siden vi bare bettaler avdrag på lånet bor vi jo utrolig billig og sånn blir det frem til jeg er ferdig på skole =)
Som ferdig utdannet vill jeg også ha en ganske ok lØnn, og mannen har rett over 300 000 selv... Fremdeles har vi billig lån, og bor landlig og billig. Kanskje kan vi ikke bruke så mye som vi hadde tenkt på oppussing, men det skal nok gå fint =)

Vi har så mye barnepass vi vill nå, ikke at det brukes serlig mye :P
Men misstenker at det ikke er like intresangt når de er 4....?
Koser meg med barna, elsker å være mamma, men er allermest redd jeg ikke skal strekke til når de blir så mange... Mye oppmuntring fra dere, da :) Kanskje vi kan klare dette ;) Mannen tar med en test på vei hjem fra jobb i dag, så får vi se :P

HI

#11 Thunder Road

Thunder Road

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 781 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 13:56

Spennende! Må få høre resultatet av testen da :) Vil tro dere takler fire barn helt supert. Kan jo dele mine tanker om å ha fire barn da.. :)
Jeg har kun to barn selv, men jeg er en av de "gærningene" som faktisk planlegger 4 barn :P Bor i en enebolig på landet og vi har ikke nok soverom enda, men vi får pusse opp etterhvert. økonomien er ikke den beste, men vi klarer oss. Ny bil må vi nok ha også, men det måtte vi ha hatt uansett snart :) Barnepass blir det kanskje verre med.. Men med storesøsken som blir mellom 7-10 år eldre så skal det nok gå rundt ;) Eneste jeg tenker litt på er de travle månedene desember og mai/juni med alle tilstelninger/avslutninger osv :S

Jeg tror at hvis man er bevisst på å gi alle oppmerksomhet så klarer man det, enten man har ett eller fem barn. Finnes de som har all verdens tid og kun ett barn som ikke makter å gi nok tid til den ene heller...

#12 Mammaigjen<3

Mammaigjen<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 278 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 14:53

Jeg var 24 år da jeg fikk nr 4. Har fullført både høyskole og universitetsutdanning under tiden. Lykke til! Man angrer ikke de barna man har fått, har selv nettopp " landet" da vi venter nr 7 ;)

#13 Vossafår

Vossafår

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 582 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 17:13

Fått testa...? Spent :-)

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 506 Innlegg:

Skrevet 22 mai 2012 - 17:37

Hehe, fått testa ja... Og den var negativ! Så da blir det ikke flere barn med det første ;)

Litt letta, og litt skuffa faktisk... Men uansett om vi finner ut at vi skal ha en til, så er det greit å vente en stund =)

HI