Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Tarmer, autisme og vaksiner

• Logg inn for å svare
37 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 13:51

http://www.forskning...2012/mai/322160

Leste nylig denne, og hører det hviskes i krokene i deler av legemiljøet nå: Hadde Wakefield noe for seg likevel?
Vil vi snart oppdage en sammenheng mellom stoffer i vaksiner og stoffer i hjernen? Når noe så enkelt som propansyre kan forårsake store endringer?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 14:01

Så fordi rotter reagerer på en syre så trekker du (og dine anonyme legevenner)  konklusjonen at "kanskje Wakefield hadde noe for seg likevel".. Wakefield er en løgner og en svindler som jukset med forskningen sin, han er sparket fra jobben og mistet legelisensen...
Hvordan mener du dette funnet på noe vis sier at forskningen hans IKKE var juks og IKKE var kjøpt og betalt av noen som ønsket å saksøke vaksineindustrien?

Noen ganger vil vi så gjerne se forbindelser at man ikke ser skogen for bare trær...

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 14:10

Ser du noe sted at jeg har trukket konklusjoner? Du er ikke spesielt flink til å analysere en tekst, må jeg si.
Forskerne har heller ikke trukket konklusjoner, men de er godt inne på sporet av noe. Sammenhengen mellom tarmer og autisme er ingen nyhet, forøvrig, det er gjort flere studier på dette. Når det gjelder den potensielle relevansen til vaksiner, vet vi blant annet at aluminium og andre stoffer som tilsettes vaksiner, er med på å svekke tarmveggene - noe som igjen kan føre til en lekkasje av bakterier som når hjernen.

http://mbio.asm.org/...1.full.pdf html

http://www.forskning...2/januar/309891

Og hva Wakefield angår, bedrives det for øyeblikket etterforskning på de som felte ham. Svært, svært komplisert sak, men få gidder å sette seg inn i det.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 14:13

Og en til: http://www.forskning...november/305901

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 14:53

Dette er et kjempeinteressant tema, HI!
Første linken og den i innlegg 4 forklarer på en fin måte samspillet tarm-kropp-hjerne og også ift tarmflora og andre sykdommer.
Takk for fine linker :)

Ikke minst interessant å høre norske forskere fortelle at de pr i dag kjenner til bakteriearter i tarmen som kan slå av/på menneskelige gener! Dette er sånt som burde vært slått stort opp på fremsiden av de større avisene!!
Man vet i dag at selv om man har gener som gir økt risiko for sykdommer som f.eks. kreft, så betyr det ikke at man må få kreft. Man vet at det er noe som gjør at genet slår seg av eller på. Og man jobber for å finne ut hva det er som gjør at genet trigges til å bli aktivt.
Tarmbakterieflora i noenlunde balanse er avgjørende for en frisk kropp! :)

#6 ostepop123

ostepop123

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 21 mai 2012 - 14:58

Vis innleggAnonym bruker skrev 21 mai 2012 - 14:10:

Ser du noe sted at jeg har trukket konklusjoner? Du er ikke spesielt flink til å analysere en tekst, må jeg si.
Forskerne har heller ikke trukket konklusjoner, men de er godt inne på sporet av noe. Sammenhengen mellom tarmer og autisme er ingen nyhet, forøvrig, det er gjort flere studier på dette. Når det gjelder den potensielle relevansen til vaksiner, vet vi blant annet at aluminium og andre stoffer som tilsettes vaksiner, er med på å svekke tarmveggene - noe som igjen kan føre til en lekkasje av bakterier som når hjernen.

http://mbio.asm.org/...1.full.pdf+html

Og hva Wakefield angår, bedrives det for øyeblikket etterforskning på de som felte ham. Svært, svært komplisert sak, men få gidder å sette seg inn i det.

Dine evner til å vurdere egen tekst er vel heller ikke helt 100% om du ikke forstår at den kan forstås som om artikkelen du lenker til har noe med Wakefield-saken å gjøre. Er det ikke dét som er poenget ditt? Om ikke du ønsker å belyse en mulig sammenheng mellom Wakefield-saken og nyhetssaken din, hva er det da du er ute etter? Opplys meg!

Nå er det heldigvis sånn at det er gjort en masse forskning på nettopp tilsetningsstoffer i vaksiner. For øvrig inneholder én liter morsmelkerstatning nøyaktig halvparten så mye aluminium som DTP-IPV-Hib-vaksinen: 0,225 mg eller 225 mikrogram per liter. Brystmelk inneholder 40 mikrogram (0,04 mg) aluminium per liter.

En systematisk oversikt (det vil si en gjennomgang av all relevant forskning på temaet) fra 2004 konkluderer slik: "We found no evidence that aluminium salts in vaccines cause any serious or long-lasting adverse events.". Her sammenligner man altså vaksiner som inneholder aluminiumsalt med vaksiner som ikke inneholder det. Resultatene viser at aluminiumholdige vaksiner gir noe mer smerter på vaksinasjonsstedet (altså i armen), men ellers er bivirkningene de samme som for vaksiner som ikke inneholder aluminiumsalt. Det er heller ikke grunn til å mistenke at aluminiumsalt i vaksiner forårsaker hverken alvorlige eller langvarige bivirkninger. Og det er da heller ikke tilfelle at det er hyppigere forekomst av autisme blant vaksinerte sammenlignet med uvaksinerte, om ikke du sitter på superhemmelig dokumentasjon, HI. Men igjen, opplys meg gjerne.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 15:01

Bare hyggelig, ano 5 : ) Enig at slikt burde slås større opp i media, men det ender som oftest med enkle saker som  "spis yoghurt" på kk.no, osv ...

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 15:10

Vis innleggostepop123 skrev 21 mai 2012 - 14:58:

Dine evner til å vurdere egen tekst er vel heller ikke helt 100% om du ikke forstår at den kan forstås som om artikkelen du lenker til har noe med Wakefield-saken å gjøre. Er det ikke dét som er poenget ditt? Om ikke du ønsker å belyse en mulig sammenheng mellom Wakefield-saken og nyhetssaken din, hva er det da du er ute etter? Opplys meg!

Nå er det heldigvis sånn at det er gjort en masse forskning på nettopp tilsetningsstoffer i vaksiner. For øvrig inneholder én liter morsmelkerstatning nøyaktig halvparten så mye aluminium som DTP-IPV-Hib-vaksinen: 0,225 mg eller 225 mikrogram per liter. Brystmelk inneholder 40 mikrogram (0,04 mg) aluminium per liter.

En systematisk oversikt (det vil si en gjennomgang av all relevant forskning på temaet) fra 2004 konkluderer slik: "We found no evidence that aluminium salts in vaccines cause any serious or long-lasting adverse events.". Her sammenligner man altså vaksiner som inneholder aluminiumsalt med vaksiner som ikke inneholder det. Resultatene viser at aluminiumholdige vaksiner gir noe mer smerter på vaksinasjonsstedet (altså i armen), men ellers er bivirkningene de samme som for vaksiner som ikke inneholder aluminiumsalt. Det er heller ikke grunn til å mistenke at aluminiumsalt i vaksiner forårsaker hverken alvorlige eller langvarige bivirkninger. Og det er da heller ikke tilfelle at det er hyppigere forekomst av autisme blant vaksinerte sammenlignet med uvaksinerte, om ikke du sitter på superhemmelig dokumentasjon, HI. Men igjen, opplys meg gjerne.

1. Du påstår at jeg konkluderer. Feil analysert.
2. Du påstår at andre konkluderer. Feil analysert.
3. Jeg forteller at det hviskes om Wakefields studier i enkelte kroker av legemiljøet nå. Du forstår det dithen at jeg knytter artikkelen til Wakefields studier. Feil analysert. Enkelte leger (bekjente av meg) kaster et og annet blikk tilbake på disse studiene nå, fordi Wakefield mente å finne en sammenheng mellom vaksiner, tarmlekkasje og autisme. Det var dette studien hans gikk ut på.
Dermed mener enkelte (hører du at jeg refererer, ikke påstår eller konkluderer?) at spørsmålet er relevant: Med den nye forskningen som nå legges for dagen, kan man finne sammenhenger mellom tarm og hjerne når det gjelder andre stoffer (som man f.eks finner i vaksine)?
Hvorfor er dette spørsmålet så farlig og fryktelig for deg?

Aluminium i morsmelk kontra aluminium sprøytet inn i armen har vel uansett en noe ulik virkning, don't you reckon?

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 15:16

Vis innleggostepop123 skrev 21 mai 2012 - 14:58:

Takk Ostepop123 for at du er en fornuftens røst som kan tilbakevise dette.. Jeg synes det er ufint å debattere på den måten HI gjør, hun sier ikke direkte at Wakefield hadde rett - men "det viskes og tiskes i legekorridorene" og med det impliserer hun at noen mener at det faktisk var noe i forskningen hans som viste en link mellom autisme og mmr, og "det forskes på de som felte Wakefield" impliserer at de hadde en egen agenda og han ble felt på feil grunnlag.. Om ikke du ser at du gjør det med det du skriver HI så bor du på en annen planet enn meg og jeg vil tro de fleste andre..

Det er rett og slett sleipt all den tid all tilgjengelig forskning (ordentlig forskning som er fagfellevurdert) sier at det IKKE er en sammenheng.. Slike utsagn skaper usikkerhet blant folk som ikke har ressursene til å finne studier og lese dem som Ostepop123 og en del andre har.. (inkludert fhi regner jeg med)

Jeg vet iallefall hva jeg stoler på, jeg stoler mer på all den forskningen som allerede er gjort og som viser at vaksinene er trygge og beskytter mot sykdommer, enn antivaksinere som plukker info som de vil og presenterer det som sannhet..

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 15:26

All forskning hittil har tilbakevist sammenheng. Men nå har det altså kommet ny forskning på banen, det er dette som er poenget. Det finnes med andre ord informasjon som ikke fantes der før.

Og ja, det hviskes og tiskes. Nettopp fordi ingen tør å nærme seg dette temaet i offentlighet.

Når det gjelder Wakefield, har han kjempet en lang prosess for å bli renvasket, og det kommer stadig mer grums opp i dagen når det gjelder de som felte ham.

Fint at Ostepop deltar i debatten, men det er vel få av oss her inne som kan verken påvise eller tilbakevise noe som helst.

#11 ostepop123

ostepop123

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 21 mai 2012 - 15:31

"1. Du påstår at jeg konkluderer. Feil analysert."

Ja, nå kan vi jo definere "konkludere" på flere måter, men når du skriver "Forskerne har heller ikke trukket konklusjoner, men de er godt inne på sporet av noe". Det høres da virkelig ut som om du sitter på en formidabel konklusjon som du bare VENTER på at andre også skal trekke.

"2. Du påstår at andre konkluderer. Feil analysert."

Hvor gjør jeg det? Sitér meg gjerne!

Sjarmerende at du er så kjapt ute til å påpeke ikke-eksisterende feil, forresten!

Ja, og husk å vise meg hvor jeg skriver dette igjen, da.

"3. Jeg forteller at det hviskes om Wakefields studier i enkelte kroker av legemiljøet nå. Du forstår det dithen at jeg knytter artikkelen til Wakefields studier. Feil analysert. Enkelte leger (bekjente av meg) kaster et og annet blikk tilbake på disse studiene nå, fordi Wakefield mente å finne en sammenheng mellom vaksiner, tarmlekkasje og autisme. Det var dette studien hans gikk ut på."

øøøh...såååå, hva er det du prøver å si her egentlig? Du vil ikke knytte artikkelen til Wakefields studier, men noen andre gjør det? Hæ?

"Hvorfor er dette spørsmålet så farlig og fryktelig for deg?"

Har jeg sagt at det er farlig og fryktelig for meg?

Spørsmålet i seg selv er da hverken farlig eller fryktelig, men jeg synes det er nokså farlig med sånne halv-beleste typer som deg selv som kaster rundt seg med elleville påstander som potensielt kan skade barn. Just sayin'.

"Aluminium i morsmelk kontra aluminium sprøytet inn i armen har vel uansett en noe ulik virkning, don't you reckon?"

Vi kan vel anta at vi ser en form for dose-respons av aluminium i kroppen, uansett administrasjonsmåte, don't you reckon?

Studier over forekomsten av autisme i vaksinerte vs uvaksinerte populasjoner, burde vel avgjøre spørsmålet, don't you reckon?

Takk, #9! :) Jeg er helt enig med deg.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 15:40

Vis innleggostepop123 skrev 21 mai 2012 - 15:31:

"1. Du påstår at jeg konkluderer. Feil analysert."

Ja, nå kan vi jo definere "konkludere" på flere måter, men når du skriver "Forskerne har heller ikke trukket konklusjoner, men de er godt inne på sporet av noe". Det høres da virkelig ut som om du sitter på en formidabel konklusjon som du bare VENTER på at andre også skal trekke.

"2. Du påstår at andre konkluderer. Feil analysert."

Hvor gjør jeg det? Sitér meg gjerne!

Sjarmerende at du er så kjapt ute til å påpeke ikke-eksisterende feil, forresten!

Ja, og husk å vise meg hvor jeg skriver dette igjen, da.

"3. Jeg forteller at det hviskes om Wakefields studier i enkelte kroker av legemiljøet nå. Du forstår det dithen at jeg knytter artikkelen til Wakefields studier. Feil analysert. Enkelte leger (bekjente av meg) kaster et og annet blikk tilbake på disse studiene nå, fordi Wakefield mente å finne en sammenheng mellom vaksiner, tarmlekkasje og autisme. Det var dette studien hans gikk ut på."

øøøh...såååå, hva er det du prøver å si her egentlig? Du vil ikke knytte artikkelen til Wakefields studier, men noen andre gjør det? Hæ?

"Hvorfor er dette spørsmålet så farlig og fryktelig for deg?"

Har jeg sagt at det er farlig og fryktelig for meg?

Spørsmålet i seg selv er da hverken farlig eller fryktelig, men jeg synes det er nokså farlig med sånne halv-beleste typer som deg selv som kaster rundt seg med elleville påstander som potensielt kan skade barn. Just sayin'.

"Aluminium i morsmelk kontra aluminium sprøytet inn i armen har vel uansett en noe ulik virkning, don't you reckon?"

Vi kan vel anta at vi ser en form for dose-respons av aluminium i kroppen, uansett administrasjonsmåte, don't you reckon?

Studier over forekomsten av autisme i vaksinerte vs uvaksinerte populasjoner, burde vel avgjøre spørsmålet, don't you reckon?

Takk, #9! :) Jeg er helt enig med deg.

Forveksler jeg deg med ano 2, kanskje?

Men for å ta et par av dine sitater her: "kaster rundt deg med elleville påstander"? Altså , kan du peke på hvor jeg har kastet rundt meg med PåSTANDER i det hele tatt?

Og nok en gang: Studier HITTIL har avvist sammenheng mellom vaksiner og autisme. Men det har altså kommet NY forskning som gjør at flere stiller spørsmål ved hvorvidt Wakefields teori var helt på trynet likevel.

Personlig mener jeg det nå ER en del relevante spørsmål man kan stille ifht stoffer, tarmer og hjerne, uten at jeg av den grunn trekker den konklusjonen at vi bør slutte å vaksinere fordi samtlige barn vil utvikle autisme. Men det KAN jo være at det er enkelte barn som burde holdes unna visse stoffer, være seg fra vaksine eller annet.

Flere teskjeer?

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 16:12

Linkene er interessante. Niesen min har tynne tarmvegger/lekkasje, noe legene tror kan ha sammenheng med en boreliainfeksjon hun fikk for mange år siden. Hun har fått streng beskjed om å holde seg unna vaksiner, fordi de kan trigge et eller annet. Har lest litt om Wakefield. Studien hans gikk vissnok ut på å se om det fantes sammenheng mellom miljømessige triggere, innkludert vaksiner, og tarmproblemer som igjen kan føre til utviklingsproblemer hos barn.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 16:36

Jeg synes forskningen som finner sammenheng mellom tarmhelse og helse er utrolig spennende - av flere grunner:

- man kan se for seg at man i fremtiden kan luke ut de som har en ubalanse i tarmen som gjør at de ikke vil tåle vaksiner - og dermed også forhindre at disse får bivirkninger av vaksinene.

- man kan allerede si mye om sammenheng mellom tarmhelse og sykdommer som f.eks. fibromyalgi, depressjon osv. Jo mer forskning som viser denne sammenhengen jo bedre behandlingstilbud vil man kunne utvikle for mange pasientgrupper.

- Kanskje viktigst: man kan gjøre noe med tarmhelsen!!!!

MEN, denne forskningen kommer ikke uten problemer.

1. Et av problemene som kanskje blir tydeligst er at tarmbakterier er naturlige, levende organismer. Det betyr at legemiddelindustrien IKKE kan ta patent på dem. Det vil også bety at det ikke ligger penger i dette for dem slik de er vant med med andre medisiner. De får ikke enerett lenger.

2. Om dette stemmer så vil det si at naturlige midler (som man ikke kan ta patent på) vil kunne kurere sykdom, noe som igjen vil minke folks behov for andre medisiner som har til dels store og alvorlige bivirkninger.

å se bort fra disse fakta i den kommende debatten rundt temaet blir naivt etter min mening.

En grunn til at dette kanskje provoserer så mange er at følgen av en slik kunnskap gjør at hver og en av oss blir enda mer ansvarliggjort ift vår egen helse. Man kan ikke spise all mulig junk food eller store mengder sukker og likevel forvente at man skal holde seg frisk. Man Må ta grep om eget kosthold og egen livsstil!!
Hvis man vet hva som trigger sykdommene og man likevel fortsetter å gjøre akkurat de tingene kan man ikke lenger kunne skylde på at "jeg er laget slik" eller "jeg kan ikke for at jeg er syk". I et sånt senario kan man ikke bare gå til legen og få en vaksine og håpe på å holde seg frisk, eller få en medisin for å dempe symptomene. Legen vil faktisk også måtte kreve at den enkelte tar grep om eget liv - og det er ikke alle innstilt på...

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 16:40

Problemet er at du insinuerer en sammenheng på syyyyyltynt grunnlag. Det finnes sikkert 100 vis av studier som viser INGEN sammenheng, og så kommer du med EN studie som viser en sammenheng mellom en syre og autistisk oppførsel hos ROTTER (såvidt jeg kan se nevnes heller ikke vaksiner med et ord) og du kobler det til at det "viskes og tiskes om at Wakefield var inne på noe.." - du ser ikke at du har et lite problem her? Når det finnes 100 vis av studier som tilbakeviser alle de andre 100 vis av studiene som finnes DA skal jeg ta deg alvorlig.. Men EN (nå kommer du sikkert med at det er MANGE flere) studie jeg ikke aner om er fagfellevurdert sier meg ingenting... Rom ble ikke bygd på en dag, det blir heller ikke forskning.. Det må mer forskning til og flere som finner slike resultater før man kan si noe som helst og da er det ufint å dra en slik rød tråd som du gjør mellom autisme og tarmsykdom og igjen koble det til vaksiner....

Hva du selv sier du mener og hva andre leser ut av det du skriver er milevis imellom så kanskje du trenger å se på hvordan du ordlegger deg?

Anonym #2

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 17:00

Vis innleggAnonym bruker skrev 21 mai 2012 - 16:40:

Problemet er at du insinuerer en sammenheng på syyyyyltynt grunnlag. Det finnes sikkert 100 vis av studier som viser INGEN sammenheng, og så kommer du med EN studie som viser en sammenheng mellom en syre og autistisk oppførsel hos ROTTER (såvidt jeg kan se nevnes heller ikke vaksiner med et ord) og du kobler det til at det "viskes og tiskes om at Wakefield var inne på noe.." - du ser ikke at du har et lite problem her? Når det finnes 100 vis av studier som tilbakeviser alle de andre 100 vis av studiene som finnes DA skal jeg ta deg alvorlig.. Men EN (nå kommer du sikkert med at det er MANGE flere) studie jeg ikke aner om er fagfellevurdert sier meg ingenting... Rom ble ikke bygd på en dag, det blir heller ikke forskning.. Det må mer forskning til og flere som finner slike resultater før man kan si noe som helst og da er det ufint å dra en slik rød tråd som du gjør mellom autisme og tarmsykdom og igjen koble det til vaksiner....

Hva du selv sier du mener og hva andre leser ut av det du skriver er milevis imellom så kanskje du trenger å se på hvordan du ordlegger deg?

Anonym #2

Hundrevis av studier som tilbakeviser alle de andre? Hva snakker du om? Hundrevis av studier som tilbakeviser sammenhengen mellom det som skjer i tarmen og det som skjer i hjernen? Nå bør du nesten utdype her.

Såvidt meg bekjent finnes det ikke hundrevis av studier som tilbakeviser at tarmer og hjerne henger sammen, for det første fordi dette er relativt ny forskning. Men du må gjerne komme med linker.
Linken mellom tarm, sykdom og hjerne er ikke noe seriøse forskere ler av, hvis det var det du trodde, og det finnes atskillige studer som peker på sammenhenger. Dette er et ganske så "hot" forskningsområde om dagen, og grunnen til at jeg bringer opp Wakefield, er fordi han forsket nettopp på dette.
Så er det spørsmålet om miljømessige triggere. Her er det fortsatt et stort lerret å bleke, men hvis du leste den første artikkelen jeg linket til på forskning.no (en seriøs publikasjon), så ser du også at forskerne ikke ser bort fra at andre stoffer kan gi lignende resultater.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 17:08

Vis innleggAnonym bruker skrev 21 mai 2012 - 16:40:

Anonym #2

Hvis du ikke så at det er nevnt en sammenheng mellom tarmhelse og vaksiner i HI's linker, så har du definitivt ikke lest dem.
Måten du også omtaler "en syre" viser at du ikke har særlig kunnskap om verken fysiologi, biokjemi eller nevrologi.

Du skriver at det "sikkert finnes 100vis av studier som viser ingen sammenheng" - men kommer med ingen linker til dette.

Foruten de linkene HI kom med så er her en liste over 28 andre forskningsprosjekt som har vist samme eller lignende sammenhenger som Wakefield kom frem til....

Du har tydeligvis litt vansker for å lese hva som faktisk står i innleggene anonym nr 2 og 15. Wakefield var en, linkene til Hi var minst en, trolig flere til.... og her har du enda flere. Jeg har lest flere av dem, men ikke riktig alle enda. Kanskje du skal lese litt mer og få med deg noe av det du leser før du kommer med flere uriktige kommentarer og beskyldninger...

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 17:42

Tenk hva som hadde skjedd hvis Wakefields forskning det hadde blitt "godkjent"! Alle de erstatninger staten måtte utbetalt. Alt det legemiddelindustrien måtte betalt, både i form av erstatninger og i form av tapt fremtiden inntekt. Selvfølgelig hevder da "alle" at Wakefield hadde feil. Tror dere virkelig ikke maktpersoner opptrer så korrupt at Wakefield kan ha blitt straffet til tross for at han rett? Jeg tror det kommer for en dag (om mange, mange år) at Wakefield var inne på noe vesentlig..

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 024 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 18:30

Takk for linkene, ano 17. Selv om jeg ikke er iherdig vaksinemotstander, vet jeg som journalist at media har makt, og jeg vet også at det forekommer faktafeil som brer seg. Blant annet når det gjentatte ganger at Wakefields studier aldri har fått støtte av andre studier. Det er dirkete feil. Mulig dette overlapper dine, men jeg legger dem ved:

Peer Reviewed Papers Support Findings

The following peer-reviewed papers support the findings of the original work by Wakefield and colleagues at the Royal Free Hospital in the UK:
1) Furlano R, Anthony A, Day R, Brown A, Mc Garvey L, Thomson M, et al. Colonic CD8 and T cell filtration with epithelial damage in children with autism. J Pediatr 2001;138:366-72.
2) Torrente F., Machado N., Perez-Machado M., Furlano R., Thomson M., Davies S., Wakefield AJ, Walker-Smith JA, Murch SH. Enteropathy with T cell infiltration and epithelial IgG deposition in autism. Molecular Psychiatry. 2002;7:375-382.
3) Ashwood P, Murch SH, Anthony A, Hayes C, Machado MP, Torrente F, Thomson MA, Heuschkel R, Wakefield AJ., Mucosal and peripheral blood lymphocyte cytokine profiles in children with regressive autism and gastrointestinal symptoms: Mucosal immune activation and reduced counter regulatory interleukin-10. Gastroenterol. 2002;122 (Suppl):A617
4) Ashwood P, Anthony A, Torrente F, Wakefield AJ. Spontaneous mucosal lymphocyte cytokine profiles in children with autism and gastrointestinal symptoms: mucosal immune activation and reduced counter regulatory interleukin-10. J Clin Immunol. 2004;24(6):664-73.
5) Wakefield AJ., Puleston J. Montgomery SM., Anthony A., O’Leary J.J., Murch SH Entero-colonic encephalopathy, autism and opioid receptor ligands. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. 2002;16:663-674
6) Wakefield AJ. The Gut-Brain Axis in Childhood developmental Disorders. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition. 2002;34:S14-S17
7) Uhlmann V, Martin CM, Sheils O, Pilkington L, Silva I, Killalea A, Murch SH, Wakefield AJ, O’Leary JJ., Potential viral pathogenic mechanism for new variant inflammatory bowel disease. Molecular Pathology 2002;55:84-90
8) Ashwood P, Anthony A, Pellicer AA, Torrente F, Wakefield AJ. Intestinal lymphocyte populations in children with regressive autism: evidence for extensive mucosal immunopathology. Journal of Clinical Immunology, 2003;23:504-517.
9) Torrente F, Anthony A, Heuschkel RB, Thomson MA, Ashwood P, Murch SH. Focal-enhanced gastritis in regressive autism with features distinct from Crohn's and Helicobacter pylori gastritis. Am J Gastroenterol. 2004;99:598-605
10) Ashwood P, Wakefield AJ. Immune activation of peripheral blood and mucosal CD3+ lymphocyte cytokine profiles in children with autism and gastrointestinal symptoms. J Neuroimmunol. 2006;173(1-2):126-34.
11) Wakefield AJ, Ashwood P, Limb K, Anthony A. The significance of ileo-colonic lymphoid nodular hyperplasia in children with autistic spectrum disorder. Eur J Gastroenterol Hepatol. 2005 Aug;17(8):827-36.
The following two peer-reviewed papers from the Royal Free Hospital in the UK were withdrawn for political reasons, but the science remains valid and relevant
1) Wakefield AJ, Murch SM, Anthony A et al., Ileal- lymphoid- nodular Hyperplasia, Non- specific Colitis, and Pervasive Developmental Disorder in Children, The Lancet, 1998, 351(9103): 637– 41.
2) Wakefield AJ, Anthony A, Murch SH, Thomson M, Montgomery SM, Davies S, Walker-Smith JA. Enterocolitis in children with developmental disorder. American Journal of Gastroenterology 2000;95:2285-2295.
The following peer-reviewed papers duplicate Dr. Wakefield’s original findings in five additional countries, including the US, Italy, Venezuela, Canada and Poland:
1) Gonzalez, L. et al., Endoscopic and Histological Characteristics of the Digestive Mucosa in Autistic Children with gastro-Intestinal Symptoms. Arch Venez Pueric Pediatr, 2005;69:19-25.
2) Balzola, F., et al., Panenteric IBD-like disease in a patient with regressive autism shown for the first time by wireless capsule enteroscopy: Another piece in the jig-saw of the gut-brain syndrome? American Journal of Gastroenterology, 2005. 100(4): p. 979- 981.
3) Balzola F et al . Autistic enterocolitis: confirmation of a new inflammatory bowel disease in an Italian cohort of patients. Gastroenterology 2005;128(Suppl. 2);A-303.
4) Krigsman A, Boris M, Goldblatt A, Stott C. Clinical Presentation and Histologic Findings at Ileocolonoscopy in Children with Autistic Spectrum Disorder and Chronic Gastrointestinal Symptoms. Autism Insights. 2009;1:1–11.
5) Horvath K., Papadimitriou J.C., Rabsztyn A., Drachenberg C., Tildon J.T. 1999. Gastrointestinal abnormalities in children with autism. J. Pediatrics 135: 559-563.
6) Sabra S, Bellanti JA, Colon AR. Ileal lymphoid hyperplasia, non-specific colitis and pervasive developmental disorder in children. The Lancet 1998;352:234-5.
7) Sabra A, Hartman D, Zeligs BJ et al., Linkage of ileal-lymphoid-nodular hyperplasia (ILNH), food allergy and CNS developmental abnormalities: evidence for a non-IgE association, Ann Allergy Asthma Immunol, 1999;82:8
8) Galiatsatos P, Gologan A, Lamoureux E, Autistic enterocolitis: Fact or fiction? Can J Gastroenterol. 2009:23:95-98
9) Jarocka-Cyrta et al. Brief report: eosinophilic esophagitis as a cause of feeding problems in an autistic boy. The first reported case.J. Aut. Dev. Disord. Online July 10, 2010
The following articles support the importance of recognizing and treating gastrointestinal symptoms in autistic children:
1)    Buie T, et al. Pediatrics. 2010 Jan;125 Suppl 1:S19-29.  Recommendations for evaluation and treatment of common gastrointestinal problems in children with ASDs.
2)    Buie T, et al.  Pediatrics.  2010 Jan;125 Suppl 1:S1-18.  Evaluation, diagnosis, and treatment of gastrointestinal disorders in individuals with ASDs: a consensus report.
The following peer-reviewed papers provide further support for gastrointestinal disturbances involving the immune system in autism.
1) Jyonouchi H., Sun S., Lee H. 2001. Proinflammatory and regulatory cytokine production associated with innate and adaptive immune responses in children with autism spectrum disorders and developmental regression. J. Neuroimmunol. 120(1-2):170-9
2) Jyonouchi H, Geng L, Ruby A, Zimmerman-Bier B. Dysregulated Innate Immune Responses in Young Children with Autism Spectrum Disorders: Their Relationship to Gastrointestinal Symptoms and Dietary Intervention. Neuropsychobiology. 2005;28:5177-85
3) Jyonouchi H, Geng L, Ruby A, Reddy C, Zimmerman-Bier B. Evaluation of an association between gastrointestinal symptoms and cytokine production against common dietary proteins in children with autism spectrum disorders. J Pediatr.2005;146(5):605-10.
4) Jyonouchi H, Sun S, Itokazu N. Innate immunity associated with inflammatory responses and cytokine production against common dietary proteins in patients with autism spectrum disorder. Neuropsychobiology. 2002;46(2):76-84.
5) Vojdani A, O'Bryan T, Green JA, McCandless J, Woeller KN, Vojdani E, Nourian AA, Cooper EL. Immune response to dietary proteins, gliadin and cerebellar peptides in children with autism. Nutr. Neurosci. 2004;7:151-61.
6) Whiteley P, Haracopos D, Knivsberg AM, Reichelt KL, Parlar S, Jacobsen J, Seim A, Pedersen L, Schondel M, Shattock P. The ScanBrit randomised, controlled, single-blind study of a gluten- and casein-free dietary intervention for children with autism spectrum disorders. Nutr Neurosci. 2010;13(2):87-100.
7) Knivsberg AM, Reichelt KL, Høien T, Nødland M. A randomised, controlled study  of dietary intervention in autistic syndromes. Nutr Neurosci. 2002;5(4):251-61.
8) Balzola F, et al. Beneficial behavioural effects of IBD therapy and gluten/casein-free diet in an Italian cohort of patients with autistic enterocolitis followed over one year. Gastroenterology 2008;4:S1364.
9) Valicenti-McDermott M., McVicar K., Rapin I., et al., Frequency of Gastrointestinal Symptoms in Children with Autistic Spectrum Disorders and Association with Family History of Autoimmune Disease. Developmental and Behavioral Pediatrics. 2006;27:128-136
10) Chen B, Girgis S, El-Matary W. Childhood Autism and Eosinophilic Colitis. Digestion 2010;18:127-129
11) Sandler R, Finegold SM., Bolte ER., et al. Short-term benefit from oral vancomycin treatment of regressive-onset autism. J Child Neurol. 2000;15:429-435

#20 ostepop123

ostepop123

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 279 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 21 mai 2012 - 19:57

Nå ser det ut som om noen og enhver nokså ukritisk har gått rett i fella og ikke akkurat satt seg inn i saken. Dere som lister opp studier som etter sigende bekrefter Wakefields funn - har dere lest noen av disse studiene? Nei? Ikke det? Tenkte meg vel det.

Dere kan begynne med å lese denne bloggposten, så tar vi det derfra. http://justthevax.bl...rmation-of.html

Og denne: http://justthevax.bl...way-really.html

Hvis man er så fryktelig kritisk anlagt, burde man kanskje være kritisk til seg selv også, innmellom.