Gå til innhold

Å gå inn med sko i andres hjem


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ikke det respektløst mot huseieren når de ikke har sagt det er greit?

Jeg tar alltid av meg sko hos andre, uansett om det er joggesko eller pensko. Har jeg gått ute med skoa så har jeg gått ute med de.

 

Synes det er respektløst mot folks hjem uansett om det er tørt eller ikke ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har støvsuger så det er ikke så nøye. Ungene flyr inn og ut med sko på så støvsuge hver dag må jeg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om du har støvsuger drar man fortsatt inn møkk så da må folk begynne å vaske gulvene når man har hatt besøk da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, ikke snakk om at jeg synes det er greit at folk går med sko inne hos meg, medbrakte innesko, greit nok, men alt annet... absolutt ikke. En som krabber rundt her med ivrige små fingre som konstant er på jakt etter alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sko inne er ikke greit. Møkk er en ting (selv om det ikke er greit), men det kan jo også bli merker i parkett og tregulv fra småsten og liknende som sitter fast under sålen.

 

På den annen side: husker godt en tråd her inne der en haug mennesker la ut om hvor kvalmt det var at folk gikk inn i sokker som hadde vært i skoene, så det er jammen ikke lett å gjøre alle til lags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud....kvalmt at folk tar av seg skoene og går i sokkelesten?? Mener slike folk at gjestene skal ha med seg tøfler??? Syke folk!!!

 

Jeg forventer at folk tar av seg på beina når de kommer til oss, og det gjør folk uoppfordret (hadde ikke sagt noe tror jeg hvis de ikke hadde gjort det...)

 

Men faren min....han har vanskelig for å skjønne det...så han sier jeg fra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oppfatning er at man går ikke inn med utesko hos folk i Norge. Det er en uskreven høflighetsregel.

 

Jeg stod å leste i en Lonely Planet reisebok for Norge i en bokhandel en gang, og i avsnittet om "good to know" stod det faktisk at om man var så heldig å bli invitert hjem på besøk hos en nordman måtte man for all del huske å ta av seg på skoene. Hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun greit å gå inn med sko hvis vi har fest, og det er finsko. Men folk spør da først uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er uhøflig. Og ekstra ekkelt når man har små barn som krabber og leker på gulvet.

 

Tenk på alt man tråkker i ute, spytt, søppel, vært inne på offentlige toaletter osv. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man skal ta av skoa inne. Hadde blitt sur om folk hadde gått inn i mitt hus med sko! Angående sokker så må da vel det være greit? Kan ikke være så hysteriske heller.. Men håper jo folk skifter sokker hver dag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi går aldri inn med sko hjemme. Syns det er uhøflig å gjøre noe annet enn å ta av seg skoene når man kommer hjem til folk også. Ofte har man jo rydda/vaska litt til folk skal komme også, er jo litt meningsløst om de drar inn skitt med en gang. Har dog inntrykk av at det er enslags uskreven regel om at det er greit å trampe inn og ut med pensko/dress-sko/bunadssko etc siden man liksom skal pynte seg, men synes ikke noe om det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør ikke meg noe om noen vil gå inne hos meg med sko på. men det er jo meget spesielt da. jeg ville ikke gjort det hos andre, for det er uhøffelig. desuten så er det jo en refleks, at man tar av seg skoene når man kommer innendørs i et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig, ja, med mindre det er snakk om pensko- som da kun brukes innendørs.

 

Når det er sagt er det helt vanlig i veldig mange andre land å gå med skoa på inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar alltid av meg på beina når jeg kommer til andre. Jeg går aldri med sokker i sommerhalvåret, er derfor stort sett barbeint i joggesko, sandaler eller slippers. Ei venninne av meg syns det var ekkelt og uhygenisk at jeg gikk inne hos dem barbeint. Så hun ba meg om å ta på meg sokker og argumenterte med at det var mange andre som også syns det var ekkelt med bare føtter. Men de jeg spurte plagdes ikke av det. Er det mer ekkelt å gå barbeint enn med sokker? Jeg har ofte med meg et par slipper eller noe til å bruke inne hos folk, nettopp pga at jeg nesten alltid går barbeint i sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei svigermor som altid går med sko inne hos oss. Og så sier hun, jeg har jo ikke gått noe anna sted med de enn bare sittet i bilen!!! Hva skal man gjøre da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Folk spytter på gata, dette + hundelort, russespy ol. tråkker andre i med sine sko, så skal de gå med disse skoene inne der babyen min krabber og spiser fra gulvet?? Nei tusen takk, sett skoene ute i gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tarav meg jeg, men det er da litt hysterisk dette her?

 

Små unger stikker alt kulig botbydelig i kjeften, men de dør da ikke av de grunn. De kladder jo ru dt med hendene sine på alt mulig, og et rent gulv, med skitt man ikke en gang kan se, er den misnte av mine bekymringer.

 

Bare vent til de begynner å plukke opp tyggis og annet sviner de finner på gata. Jord, sand og makk. Blir så kvalm at jeg holder på å brekke meg, med alt de peller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg mamma?

Æsj! Folk spytter på gata, dette + hundelort, russespy ol. tråkker andre i med sine sko, så skal de gå med disse skoene inne der babyen min krabber og spiser fra gulvet?? Nei tusen takk, sett skoene ute i gangen..

 

Russespy faktisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...