Noen erfaringer med lange kjøreturer og småbarn?
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 18 2012 21:42
13 svar til dette emnet
Skrevet 18 mai 2012 - 21:42
Heia,
vi skal til Tr.Heim fra Oslo og lurer i den forbindelse på hvordan vi skal komme oss dit.
Vi KAN ta fly, men av en del årsaker så ville det vært best med bil.
På denne turen skal vi ha med oss barnet vårt på 17mnd og vi ser med skrekk på hvordan vi skal få barnet til å sitte stille i en stol i kanskje 8-9 timer. Og har derfor tenkt tanken om at det kanskje er best å kjøre på natterstid.
Problemet med det er jo det at vi foreldre får sovet svært lite på natta med ett våkent barn på morninger som er GANSKE så aktivt på morgenen.
Er det noen her som har erfaring med lange kjøreturer, mat til turen, leketips, noen som har kjørt natt? ETC.
Føler jo at jeg ville fått relativt stiv nakke og rygg av å sitte stille å sove i 8timer, meeeeen???
What to do?
vi skal til Tr.Heim fra Oslo og lurer i den forbindelse på hvordan vi skal komme oss dit.
Vi KAN ta fly, men av en del årsaker så ville det vært best med bil.
På denne turen skal vi ha med oss barnet vårt på 17mnd og vi ser med skrekk på hvordan vi skal få barnet til å sitte stille i en stol i kanskje 8-9 timer. Og har derfor tenkt tanken om at det kanskje er best å kjøre på natterstid.
Problemet med det er jo det at vi foreldre får sovet svært lite på natta med ett våkent barn på morninger som er GANSKE så aktivt på morgenen.
Er det noen her som har erfaring med lange kjøreturer, mat til turen, leketips, noen som har kjørt natt? ETC.
Føler jo at jeg ville fått relativt stiv nakke og rygg av å sitte stille å sove i 8timer, meeeeen???
What to do?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 18 mai 2012 - 21:49
kjør halveis og overnatt en plass på turen
evt om barnet kviler så kan turen starte i kvile tiden så slipper dere og stoppe med en gang
Skrevet 18 mai 2012 - 21:49
Vi har kjørt fra Arendal til Bergen med barna flere ganger, vi legger rett og slett inn en stopp. Om man skal kjøre direkte er det ca 9 timer i bil.
Forrige gang var yngste 1,5 år, mellomste 3 år og storebror 6 år. Vi hadde en natt på en hytte på veien til og en natt på hotell på veien hjem. Reiste altså på ettermiddagen, kjørte i ca 4 timer og overnattet før vi kjørte videre etter frokost neste dag.
Når vi reiste i våres var ungene 3år, 4,5 år og 8 år, da hadde vi en overnatting på vei til, men kjørte direkte da vi skulle hjem. På hjemveien kjørte vi da ca 4 timer, hadde en 2 timer lang stopp med middag o.l. før vi kjørte videre. Gikk helt greit det.
Forrige gang var yngste 1,5 år, mellomste 3 år og storebror 6 år. Vi hadde en natt på en hytte på veien til og en natt på hotell på veien hjem. Reiste altså på ettermiddagen, kjørte i ca 4 timer og overnattet før vi kjørte videre etter frokost neste dag.
Når vi reiste i våres var ungene 3år, 4,5 år og 8 år, da hadde vi en overnatting på vei til, men kjørte direkte da vi skulle hjem. På hjemveien kjørte vi da ca 4 timer, hadde en 2 timer lang stopp med middag o.l. før vi kjørte videre. Gikk helt greit det.
Skrevet 18 mai 2012 - 21:57
TAkk for svar folkens.
Har dere noen konkrete tips og erfaringer til hva dere gjorde for å holde de minste i ro mens dere kjørte.
Typ: aktivisering, mat(eller hva dere nå putta i dem for å få dem rolige...)
HI
Har dere noen konkrete tips og erfaringer til hva dere gjorde for å holde de minste i ro mens dere kjørte.
Typ: aktivisering, mat(eller hva dere nå putta i dem for å få dem rolige...)
HI
Skrevet 18 mai 2012 - 22:06
Kjør på natta, og bytt på å kjøre. Det har vi gjort mange ganger når vi har kjørt så lenge. Evnt får den som skal kjøre først sove før dere drar. Dvd spiller er alfa omega her, men nå er de litt større da.
Lodotter kommer av seg selv. Alt annet må man jobbe for.
Skrevet 18 mai 2012 - 22:09
Hei! Vi reiste fakisk fra Fauske i Nordland til Holmestrand i Vestfold da datteren vår var et år, men tok det etappevis(et døgn pause i Trondheim..
) Hadde mange småstopp/spisepauser på turen, da vi i tillegg hadde en hund som måtte luftes uansett. Det gikk over all forventning..
Hun sov mesteparten av tiden, så vi passet på å ta stoppene når hun var våken..
Hadde noen pakker juice på lur som hun fikk hvis hun ble veldig lei, og det funka for oss..
Lykke til! Går sikkert mye bedre enn du tror...
#7 Gjest_Lykke Fryd ♥_*
Skrevet 18 mai 2012 - 22:10
I fjor høst kjørte jeg litt over 60 mil på en dag med ei på 16 måneder og jeg sier bare: Aldri mer!
Vi kjørte kl.08, hadde godt med pauser, spiste godt med mat, hadde med mye å drikke, leker, bok osv. Men de 10 siste milene fra gjennomført jævlig med skriking og hyling. Hun var så lei så lei, og jeg skjønner henne godt, men det var ingen steder å overnatte så vi måtte bare kjøre veien.
Skal kjøre samme veien til sommeren, men det blir inkludert overnatting og noen aktivitetsstopper.
Vi kjørte kl.08, hadde godt med pauser, spiste godt med mat, hadde med mye å drikke, leker, bok osv. Men de 10 siste milene fra gjennomført jævlig med skriking og hyling. Hun var så lei så lei, og jeg skjønner henne godt, men det var ingen steder å overnatte så vi måtte bare kjøre veien.
Skal kjøre samme veien til sommeren, men det blir inkludert overnatting og noen aktivitetsstopper.
Skrevet 18 mai 2012 - 22:10
Vi kjørte 400 mil med et barn i fjor, riktignok litt mindre enn 17 mnd og hadde nok ikke vært like enkelt i dag... Mitt råd (basert på min erfaring med mine barn - og det trenger jo ikke være sånn med andre) er å kjøre rett før barnet skal sove på dagen. Sover gjerne lenger når de sitter i en bil som går. Stopp og ta mat og en god pause når barnet blir utålmodig etter h*n har våknet. Da bør dere ha kommet et godt stykke på vei. Mulig dere må ta noen småpauser etterpå også, men barnet skal jo sikkert sove en gang utpå kvelden også :-) Så kan jo en sitte bak sammen barnet og underholde litt. Pleier å gå bra for oss ihvertfall :-)
Lykke til!
Lykke til!
Skrevet 18 mai 2012 - 22:11
Vet at det er mange som er i mot det, men vi kjører ikke på lengre turer uten DVD-spiller. Kjøpte det da vi skulle kjøre bil til Danmark når datteren vår var omkring 1 år gammel.
I tillegg tror jeg det er smart å legge inn endel stopp + spennende mat og drikke.
I tillegg tror jeg det er smart å legge inn endel stopp + spennende mat og drikke.
Skrevet 18 mai 2012 - 22:16
Da vi skulle kjøre til Danmark med vår to åring i baksetet, innvesterte vi i en dvd spiller. Jeg var egentlig imot tv i bilen, men angrer ikke ett sekund på at vi likevel kjøpte en. Vi merket knapt at vi hadde ett barn i bilen, så stille var det baki der:)
Vi hadde en overnatting ,og en god del stoppepauser på veien.
Vi hadde en overnatting ,og en god del stoppepauser på veien.
Skrevet 18 mai 2012 - 22:17
Vi har mange ganger kjørt fra Oslo til Stockholm, en strekke på ti timer når man kjører med barn. Yngste barnet vi har kjørt med var 2,5 mnd gammel. Dvd-spiller er uten tvil genialt. Ellers er det å ha med litt bøker og leker, sanger og snacks. Mitt råd er ikke å ta mange pauser, da kommer man "aldri" frem. Kjør og kjør så langt dere kommer mens barnet er noenlunde fornøyd!
Vi har som regel begynt å kjøre i 8-tiden på morgenen. Siden vi oftest bare har blitt noen dager før vi har kjørt hjem igjen, så har det ikke vært verdt det å kjøre på natta. Da blir foreldrene så døgnville og man blir liksom ikke opplagt før man bare skal reise tilbake.
Vi har som regel begynt å kjøre i 8-tiden på morgenen. Siden vi oftest bare har blitt noen dager før vi har kjørt hjem igjen, så har det ikke vært verdt det å kjøre på natta. Da blir foreldrene så døgnville og man blir liksom ikke opplagt før man bare skal reise tilbake.
Skrevet 18 mai 2012 - 22:17
Har kjørt mange lange turer fra ungen var ca 6 mnd. Tar bl a drøyt 12 timer å kjøre på besøk til besteforeldrene, og der er vi flere ganger i året. Vi har brukt å hatt ei overnatting på turen, men kjører fint 6-7 timer før vi overnatter.
Passer bare på å ta pauser innimellom.
Har prøvd å kjøre på natten, men det fungerte dårlig. Ingen problem å kjøre på dagtid.
Har vanligvis med litt frukt, drikke, bøker og noen leker.
Passer bare på å ta pauser innimellom.
Har prøvd å kjøre på natten, men det fungerte dårlig. Ingen problem å kjøre på dagtid.
Har vanligvis med litt frukt, drikke, bøker og noen leker.
#13 Gjest_Mentha & Junior_*
Skrevet 18 mai 2012 - 22:24
Kjørt Trondheim-Oslo tur/retur flere ganger med junior. Må ha pauser ca hver andre-hver tredje time, så vi har lagt inn faste stoppesteder hvor vi går ut av bilen, tar en kaffe, litt mat osv, og lar junior leke litt, før vi drar videre.
I bilen får han bøker og leker, ikke atl samtidig, men bytter ut litt og litt, så kan han få de på rundgang, så de holder seg interessante lenger. Musikkleker og bøker er en stor hit her. Det er en stor fordel å være to voksne i bilen, så en evt kan sette seg bak sammen med barnet hvis alt går gærne veien. Har også med vann, et par smoothies og litt frukt som jeg kan bestikke han med hvis lekene blir kjedelig. Også sovner han gjerne etter en stund, og da peiser vi bare på til han våkner.
Ellers er det å investere i en dvd-spiller som dere kan sette opp og ha i reserve. Har aldri brukt det selv, men har venninner som sverger til dette på langtur.
OBS: Vil anbefale å kjøre østerdalen (Rv 3), da sparer dere både i lengde og tid, mot å kjøre E6 hele veien.
I bilen får han bøker og leker, ikke atl samtidig, men bytter ut litt og litt, så kan han få de på rundgang, så de holder seg interessante lenger. Musikkleker og bøker er en stor hit her. Det er en stor fordel å være to voksne i bilen, så en evt kan sette seg bak sammen med barnet hvis alt går gærne veien. Har også med vann, et par smoothies og litt frukt som jeg kan bestikke han med hvis lekene blir kjedelig. Også sovner han gjerne etter en stund, og da peiser vi bare på til han våkner.
Ellers er det å investere i en dvd-spiller som dere kan sette opp og ha i reserve. Har aldri brukt det selv, men har venninner som sverger til dette på langtur.
OBS: Vil anbefale å kjøre østerdalen (Rv 3), da sparer dere både i lengde og tid, mot å kjøre E6 hele veien.
Dette innlegget har blitt redigert av Mentha & Junior: 18 mai 2012 - 22:26
Skrevet 18 mai 2012 - 23:02
ÅÅÅÅÅÅÅÅh.....blir veldig glad over sÅ mange svar!!!!
Suger til oss alt dere skriver av erfaringer, og noterer meg at flesteparten ikke anbefaler Å kjøre natt.
Det vi frykter mest her, er at ungen er helt turbo nÅr hun er vÅken, og hvordan hun skal kunne sitte stille sÅ mange timer, det er vi veldig skeptiske til
Dvd er notert, trodde hun er for liten til det, men kanskje ikke. Hun sover en gang pr dag, og det KAN være to timer, sÅ de to timene (om vi er heldige) er det bare Å trykke klampen i bÅnn ja. Innlagte pauser er nok fornuftig. En overnatting hadde vi hÅpet Å unngÅ, men skal ikke se bort fra det dersom ungen slÅr seg helt vrang altsÅ.
Og noen leker, kanskje lydbok?
Puh.....vi gruer oss veldig, men tror vi gÅr for bil fremfor fly. Finner jo fort ut hvordan det vil gÅ, og sikkert lurt og ikke overplanlegge mer enn nødvendig heller.
Takk igjen for mange flotte svar
OgsÅ takk for tips om østerdalen, det visste vi ikke. Trodde det var raskere pÅ E6 mtp veien.
HI
Suger til oss alt dere skriver av erfaringer, og noterer meg at flesteparten ikke anbefaler Å kjøre natt.
Det vi frykter mest her, er at ungen er helt turbo nÅr hun er vÅken, og hvordan hun skal kunne sitte stille sÅ mange timer, det er vi veldig skeptiske til
Dvd er notert, trodde hun er for liten til det, men kanskje ikke. Hun sover en gang pr dag, og det KAN være to timer, sÅ de to timene (om vi er heldige) er det bare Å trykke klampen i bÅnn ja. Innlagte pauser er nok fornuftig. En overnatting hadde vi hÅpet Å unngÅ, men skal ikke se bort fra det dersom ungen slÅr seg helt vrang altsÅ.
Og noen leker, kanskje lydbok?
Puh.....vi gruer oss veldig, men tror vi gÅr for bil fremfor fly. Finner jo fort ut hvordan det vil gÅ, og sikkert lurt og ikke overplanlegge mer enn nødvendig heller.
Takk igjen for mange flotte svar
OgsÅ takk for tips om østerdalen, det visste vi ikke. Trodde det var raskere pÅ E6 mtp veien.
HI