Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Skal barna slippe unna alt som er "kjedelig"?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 312 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:09

Mine barn har syns det å rydde rom, pusse tenner, smøres med solkrem og gjøre lekser er veeeeldig kjedelig.

Men noen ting er det ikke barna som bestemmer, noen ganger vet faktisk mamma og pappa best.

Dere som lar barna slippe unna alt som vekker motstand hos dem, hvordan forventer dere at de skal møte voksenlivets krav? Hvis man alltid kun skal delta på det man ønsker og det man får mest igjen for selv, hvilke verdier får man da?

Og ja, jeg er inspirert av 17 mai-tog-tråden bl.a - men ser tendensene ellers i samfunnet også. At man bare skal delta på det som gagner oss mest.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Sekretøsa

Sekretøsa

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 224 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:16

Helt enig med deg!

Hører ofte at ting er så kjeeeeeeeeedelig, men da svarer jeg bare med at livet er ikke alltid gøy. Jeg kan på trass sette meg ned i sofaen på morningen og si "åååå, jeg vil ikke på jobben. Det er så kjeeeeeedelig" etter at ungene har sagt at de f.eks ikke vil legge matboksen i sekken. Da skjønner de greia.....men ting er like kjedelig etter 10 minutter ;)

Forøvrig syns jeg altfor mange foreldre duller og daller, de setter ikke noe krav til noenting. De ordner og styrer med alt. Eldste får jo omtrent spasmer når jeg ber hu gå å finne frem tøy til dagen etter, for hvorfor må HUN gjøre det?? Gaah.

Bare en liten ekstra utblåsning ;)
Lodotter kommer av seg selv. Alt annet må man jobbe for.

#3 Eliane

Eliane

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 484 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:17

Det blir ikke lenger bare sydd puter under armene på barna, de er jo snart pakket inn fra topp til tå!!
Blir irritert jeg over hvor fritt alle skal ha det hele tiden.
Barn kan ikke velge bort alt det kjedelig,men alt for mange får lov til nettopp dette.
Jeg vil at mitt bare skal vite at av og til så må man gjøre ting man ikke nødvendigvis har mest lyst til, være seg pusse tenner, på med regntøy, legge seg, gå i tog på 17. mai osv osv osv..
Vi kan ikke få en generasjon som bare skal surfe avgårde på medgang!!
Alle har godt av å møte litt motgang og gjøre ting en ikke har lyst til.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 312 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:20

Ja, også skal vi hjelpe til ( gjøre) at som de synes er voksne, det er langsiktig barneoppdragelse for da får vi barn i maaaaange år...

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 312 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:24

Jeg reagerte på akkurat det samme i den tråden... Mange ting er kjedelige eller vanskelige, det betyr ikke at vi bare kan velge dem bort.. Sånn er livet og jeg tror absolutt at barn (og en god del voksne faktisk!) har veldig godt av å lære dette fra tidlig alder..  Vi kan ikke bare ha fest og morro, de kjedelige oppgavene må også gjøres enten vi vil eller ei...  Jeg ser tydelig at de som lar barna bestemme for mye kommer til å få et problem senere når andre setter krav til barna deres.. For hva skal de da gjøre? Godsnakke med læreren så jenta deres som ikke vil ha lekser slipper unna?? Curlinggenerasjonen har selv vokst opp og deres barn blir absolutt bomullsgenerasjonen.. Her skal man slippe alle ubehageligheter og beskyttes fra alt som er kjedelig, farlig etc... Blir spennende å se hvordan verden fortoner seg om noen år når disse blir voksne....

#6 Myrsnipa_med_en_av_hver_+?

Myrsnipa_med_en_av_hver_+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 276 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:40

Det er helt forferdelig og det er en økende tendens også.
Jeg synes det gjelder så mye for tiden også.

Jeg reagerer på noe av det samme i andre situasjoner, en mangel på å bidra til samfunnet feks.
Respekt for andre ser også ut til at det er på vei ut, jeg er spent på samfunnet fremover og jeg frykter for hvordan livene til generasjonene etter oss blir.

#7 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 118 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 12:41

Jeg er helt enig i at barn må gjøre ting de ikke nødvendigvis har lyst til, som f eks pusse tenner, ha på hjelm når de sykler, rydde rommet, hjelpe til hjemme med andre ting, gjøre lekser osv. Det var ikke det som diskutertes i den andre tråden. Poenget i den andre tråden var vel heller at ikke alle synes at det å delta i 17. mai toget er en av de nødvendige tingene som må gjøres enten man har lyst eller ikke. Det var ingen i den tråden som sa at barna alltid skal slippe å gjøre ting de ikke vil.

#8 Alva♡♡♡♡

Alva♡♡♡♡

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 744 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 13:19

Barna får ikke slippe unna alt de synes er kjedelig nei, men jeg ser heller ikke poenget med å tvinge dem til ting de ikke trenger å gjøre og som attpåtil kan ende med å ødelegge stemningen for alle andre. Dersom ingen av barna mine ville gå i tog på 17. mai i det hele tatt (men de ville de, og gjorde det også), så ser jeg absolutt ingen grunn til å trumfe det igjennom. Hvorfor skulle jeg det? "Nei, vennen du skal gå i tog, og du skal ha det gøy, så det så!" Slike dager er til for at barna skal ha det fint, og om de synes det er grusomt å gå i tog, så blir det jo ikke en fin dag for dem. Det er heller ikke noe de må gjøre, er jo ikke oppmøteplikt.

Lekser, å dusje, tannpuss, rydde, dugnader osv, osv må de være med på uansett hvor kjedelig det er fordi det er noe de må eller "må" gjøre. å gå i 17. mai tog ol er ikke et must.

#9 Myrsnipa_med_en_av_hver_+?

Myrsnipa_med_en_av_hver_+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 276 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2012 - 13:20

Ja, men da kan jo alle bare slutte å gå i tog da :) Så slipper vi skiten....