Gå til innhold

Ser at flere mener at det er bare å ta seg sammen om man er syk.


Mamma`n til Will& Ailo

Anbefalte innlegg

Mener dere virkelig det?

Så om man har feks epilepsi og er avhengig av medisiner for å ikke få anfall, så er det bare å ta seg sammen så slipper man både medisiner og anfall....

 

Hører dere ikke selv hvor dumt dette høres ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sykemeldt pga lavt blodtrykk. Må tameg sammen mange ganger hver dag. Men det går ikkeover av den grunn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Da jeg knekte foten forsøkte jeg å tenke den frisk. Det gikk heller dårlig.

Jeg er nok ingen Snåsamann...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME/CFS og opplever hele tiden at folk enten sier rett ut eller hinter om at jeg må ta meg sammen.

 

Har så lyst til å svare: Hadde du sagt det om jeg hadde kyssesyken? Eller hadde fått virus på balansenerven? Eller om jeg hadde brekt benet? Eller en eller annen mer "godkjent" sykdom??!

 

Skulle gjerne tatt meg sammen jeg. Om jeg hadde hatt krefter til det :(

Jeg måtte sykmeldes med tvang av legen. Jeg satt på kontoret hans og gråt for jeg hadde INGEN krefter, men skulle absolutt ikke sykmeldes, for jeg elsket jo jobben min :( :S Som om vilje var nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noen skrive noe om dette, men har fått høre det flere ganger sjøl. Jeg har Astma, Migrene og Fibromyalgi pluss en del annet. Og det går an å regulere det til en viss grad med trening og kosthold, og medisiner. Men å ta seg sammen funker ikke desverre... Har prøvd. Og for å si det sånn, så sku jeg gjort alt i verden for å slippe både migreneanfall og astmaanfall. Hadde ikke gjort noe å slippe fibromyalgiplagene heller.

Men jeg smiler og er i godt humør så godt jeg kan likevel.

 

De som sier sånt, kan jo få overta sykdommene, så kan vi jo se om de fortsatt mener at jeg må ta meg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerfuggel i vinterland

Har ikke sett noen skrive noe om dette, men har fått høre det flere ganger sjøl. Jeg har Astma, Migrene og Fibromyalgi pluss en del annet. Og det går an å regulere det til en viss grad med trening og kosthold, og medisiner. Men å ta seg sammen funker ikke desverre... Har prøvd. Og for å si det sånn, så sku jeg gjort alt i verden for å slippe både migreneanfall og astmaanfall. Hadde ikke gjort noe å slippe fibromyalgiplagene heller.

Men jeg smiler og er i godt humør så godt jeg kan likevel.

 

De som sier sånt, kan jo få overta sykdommene, så kan vi jo se om de fortsatt mener at jeg må ta meg sammen.

 

Jo, dessverre var det noen som mente det i tråden hvor en dame var forbanna på nav. Hun var syk, men allikevel kom det kommentarer som "du er skyld i det selv", "ta deg sammen" bla bla...

 

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg får på følelsen av at de som sier slikt ikke vet hvordan det er å være ordentlig syk, ha en kronisk sykdom osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det er virkelig usmakelig av enkelte folk som sier slikt!

 

Hadde det vært så enkelt, så er det ingen som hadde vært syke..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha jada... da kan de prøve min sykdom! Har vært sengeliggende/sofasittende i 2 dager pga ekstreme smerter.. men selvfølgelig.. kan jo bare ta meg sammen, så går nok det bra...

 

 

Tipper de verste de som sier dette ikke har opplevd noe verre enn vanlig hodepine....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME/CFS og opplever hele tiden at folk enten sier rett ut eller hinter om at jeg må ta meg sammen.

 

Har så lyst til å svare: Hadde du sagt det om jeg hadde kyssesyken? Eller hadde fått virus på balansenerven? Eller om jeg hadde brekt benet? Eller en eller annen mer "godkjent" sykdom??!

 

Skulle gjerne tatt meg sammen jeg. Om jeg hadde hatt krefter til det :(

Jeg måtte sykmeldes med tvang av legen. Jeg satt på kontoret hans og gråt for jeg hadde INGEN krefter, men skulle absolutt ikke sykmeldes, for jeg elsket jo jobben min :( :S Som om vilje var nok...

 

Jeg har hatt virus på ballansenerven og det var ikke så "godkjent" sykdom føler jeg.. Opplevde på samme måte som dere, med lite forståelse og fikk følelsen av at folk syntes jeg fant det på eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at man vet ikke hvordan det er før man opplever det. Det er kjempe lett å slenge med leppa og tror at man bare kan ta seg sammen uansett hvor syk man er, uten å vite nøyaktig hvor vanskelig det kan være.

 

Når noen skriver dette, så ønsker jeg nesten at dem skal få samme sykdommen. For bare da har de kanskje en liten mulighet til å forstår hvor vanskelig det er å ta seg sammen når man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten depresjon er heller ikke en "godkjent" sykdom, og har fått beskjed flere ganger om å ta meg sammen. Det er desidert det verste noen kan si til meg!

Jeg prøver hver dag å ta meg sammen, jeg. Men det funker liksom ikke alltid. Har som regel gode dager, så da merkes det liksom ikke. Men har jeg en dårlig periode, er det liksom min egen feil. Noe jeg selv gjør feil, tenker feil eller noe.

Så lenge man gjør så godt man kan, så kan ikke andre forlange mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noen skrive noe om dette, men har fått høre det flere ganger sjøl. Jeg har Astma, Migrene og Fibromyalgi pluss en del annet. Og det går an å regulere det til en viss grad med trening og kosthold, og medisiner. Men å ta seg sammen funker ikke desverre... Har prøvd. Og for å si det sånn, så sku jeg gjort alt i verden for å slippe både migreneanfall og astmaanfall. Hadde ikke gjort noe å slippe fibromyalgiplagene heller.

Men jeg smiler og er i godt humør så godt jeg kan likevel.

 

De som sier sånt, kan jo få overta sykdommene, så kan vi jo se om de fortsatt mener at jeg må ta meg sammen.

 

Jo, dessverre var det noen som mente det i tråden hvor en dame var forbanna på nav. Hun var syk, men allikevel kom det kommentarer som "du er skyld i det selv", "ta deg sammen" bla bla...

 

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg får på følelsen av at de som sier slikt ikke vet hvordan det er å være ordentlig syk, ha en kronisk sykdom osv..

 

De mente vel ikke at hun skulle ta seg sammen i forhold til sykdommen sin, men kanskje være litt mer positiv og prøve å finne alternative løsninger til problemet. Det skader vel heller ikke å ha en 100-lapp i back-up, selv om en får støtte fra staten som er lavere enn den vanlige lønnen.

 

Jeg har full forståelse for de som faktisk har sykdommer, og de som faktisk er syke vet det jo selv og trenger ikke ha dårlig samvittighet. De som faker og dermed ødelegger for alle andre derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste den andre og svarte litt der. Synes det er så tåpelig av mennesker og si at man må ta seg sammen så kommer man utav uføret. Med en gang man er på NAV blir man uglesett å nesten sett på som et pengesluk som bare snylter. Noen tar seg ikke helt tiden heller til å lese alt, men svarer kjapt om hvordan man "lett" kan komme seg utav situasjoner som noen ganger er litt utenfor sin egen kontroll!

Flere sånne tilfeller har jeg sett her inne, tilogmed en med spiseforstyrrelser som ingen giddet ta til seg, men gikk heller til angrep så snart de kunne enda det sto godt forklart hvilke psykiske problemer hun hadde.

Lurer på om de blir fornøyd hvis man kapper av seg en arm, eller mister en fot så de kan se det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#12 her.. Tråden jeg tenkte på var den om hun som var syk og ikke fikk pengene sine før fredag, ikke hadde mer medisiner, mat eller klær til datteren til 17. mai. Mulig det var en annen tråd det var snakk om i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den tråden jeg ble ispirert av ja. Der sto det at hun bare hadde 1 pille igjen og at hun kom til å bli veldig syk i morgen, men da var det flere som mente at hun måtte bare ta seg sammen og dra ut med datteren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten bare slutte og bry seg om hva mange mener, det virker som om det bare er en lek på nettet, og at alt man skriver ikke har en konsekvens på ordentlig. Det kan bli en litt sånn kultur på nettet, blir nesten som ett barn som ikke tenker lengre enn sin egen nese.

Vært så mye trolleri her i det siste, skikkelig 14 årig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Det jeg tror at mange ikke tenker over er at mennesker med "usynlige" sykdommer allerede tar seg sammen. De tar sammen alt og alle krefter de har, men fortsatt er det ikke nok eller noe til overs.

Mange må ta seg sammen bare for å kunne klare å dra til legen eller for å kunne klare å handle på butikken, slike ting som er hverdagslig og ikke noe stor sak for andre er faktisk for mange det å ta seg sammen for å kunne klare. At vi så i tillegg "forventer" noe ekstraordinært, som det å nesten skulle kunne helbede seg selv, er lang utover det vi forventer av andre mennesker med synlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror at mange ikke tenker over er at mennesker med "usynlige" sykdommer allerede tar seg sammen. De tar sammen alt og alle krefter de har, men fortsatt er det ikke nok eller noe til overs.

Mange må ta seg sammen bare for å kunne klare å dra til legen eller for å kunne klare å handle på butikken, slike ting som er hverdagslig og ikke noe stor sak for andre er faktisk for mange det å ta seg sammen for å kunne klare. At vi så i tillegg "forventer" noe ekstraordinært, som det å nesten skulle kunne helbede seg selv, er lang utover det vi forventer av andre mennesker med synlige sykdommer.

 

Det er så sant det du skriver Lykke Fryd.

 

Jeg møter også mange som sier til meg at : Har DU CP, men det kan ikke være så ille fordi det syns jo ikke. (les du sitter jo ikke i rullestol). Nei, det syns ikke, fordi jeg er delvis lam i armene, ikke i beina. På nav kontoret jeg tilhører skjønner de ikke at jeg ikke kan jobbe, fordi de har jo en som jobber der og han har CP!

 

Det de ikke ser er at jeg bruker laaang tid på ting, jeg blir nektet inngang på restauranger, barer pga at de tror jeg er for full (men er edru), at jeg ikke klarer å bære barna mine mer enn 2 min osv.. Hadde jeg hadde fått mye mer hjelp og støtte hadde jeg feks sittet i rullestol. Det er mye tyngere å leve med et skjult handikap en et synlig.

 

Det er veldig synd, men tv serien ingen grenser gjør det enda vanskligere for oss som er handikappet for det skaper en forventing om at vi kan prestere bedre enn det vi egentig klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

"Det er veldig synd, men tv serien ingen grenser gjør det enda vanskligere for oss som er handikappet for det skaper en forventing om at vi kan prestere bedre enn det vi egentig klarer"

 

Jeg som sitter på "den andre siden" likte programmet veldig godt fordi jeg møtte meg selv litt i døra med tanke på at jeg kanskje har en tendens til å undervurdere mennesker med fysiske eller psykiske handicap.

 

Jeg tror ingen innerst inne tror at alle kan fordi "Ingen grenser"-deltagerne kan, akkurat som at vi alle vet at det er ikke slik at alle med Downs er som på Tangerudbakken, at alle nordmenn er lik deltagerne på Paradise Hotell eller at alle som er fattige er et resultat av en Luksusfelle.

 

Jeg likte programmet fordi det utfordret ikke bare deltagerne, men også meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Jeg tror at de som er 'flinkest' til å ta seg sammen, er de som bruker lengst tid på å bli bedre. Om man tar hensyn til kroppens signaler tidlig i sykdomsforløpet tror jeg man kanskje kan unngå de verste smellene.

 

Jeg har heldigvis ingen kronisk sykdom, men jeg har en kranglete rygg jeg nok kommer til å slite med resten av livet. Hvis jeg ikke hadde vært så flink til å ta meg sammen da jeg jobbet i et tungt yrke, hadde nok plagene vært mindre nå, tror jeg.

 

Da jeg endelig innsåg at det ikke kom til å gå over av seg selv, fikk jeg flott oppfølging av lege og NAV og mindre enn et år etter at jeg startet på attføring var jeg i ny jobb som jeg mestrer flott. Så jeg er en av de som har en solskinnshistorie når det kommer til NAV.

 

Men jeg fikk også spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne jobbe - de såg jo at jeg var ute og gikk tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Norges Handikapp forbund som gikk ut å sa dette om uten grenser og jeg skjønne hva de mener.

For all del, det er en flott serie og deltagerne er flott og kanskje overrasket selv også over hvor mye de faktisk klarer om de bare vil,prøver, men den turen de var på er ikke en tur de kan ta mange ganger og at det koster veldig mye krefter.

 

Jeg har også gjort mye jeg aldri trodde jeg var i stand til å gjennomføre, og jeg er veldig glad for at jeg har gjort det, og det styrker meg mentalt men om det var så lurt å gjøre disse tingene med tanke på selve sykdommen min, tja jeg vet ikke jeg... Men, man vil så gjerne være normal, men kroppen overkompanserer hele tiden og over tid merkes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME/CFS og opplever hele tiden at folk enten sier rett ut eller hinter om at jeg må ta meg sammen.

 

Har så lyst til å svare: Hadde du sagt det om jeg hadde kyssesyken? Eller hadde fått virus på balansenerven? Eller om jeg hadde brekt benet? Eller en eller annen mer "godkjent" sykdom??!

 

Skulle gjerne tatt meg sammen jeg. Om jeg hadde hatt krefter til det :(

Jeg måtte sykmeldes med tvang av legen. Jeg satt på kontoret hans og gråt for jeg hadde INGEN krefter, men skulle absolutt ikke sykmeldes, for jeg elsket jo jobben min :( :S Som om vilje var nok...

 

du kjenner kroppen din best. ingen kan si hvordan du skal føle deg. har en ikke energi, så har en ikke energi.. kan ikke trylle frem noe heller!

Endret av <3 gutt2008 og jente2011 <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte den andre tråden det refereres til her, men jeg oppfattet ingen som mente at HI skulle ta seg sammen pga sykdom, men pga holdningene sine. Hvis du vet at du blir kjempesyk uten pillene dine, og at du blir det med en gang er det kanskje dårlig planlegging å ha siste pille samme dagen som stønaden skal komme? Jeg hadde ikke turt å leve sånn iallefall, og særlig ikke med ansvar for barn.

Greit at man ikke har råd til å bygge seg en økonomisk buffer som folk foreslå, men man bør i det minste kanskje ha ett ekstra pillebrett liggende?

Og jada, jeg har selv en kronisk sykdom som ikke synes utenpå, men det virker det jammen meg som om det fleste har her inne :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alvorlig fysisk syk. Jeg ser 100% frisk ut.

Mange tviler nok på min sykdom, men jeg vet bedre, jeg vet akkurat hvor syk jeg er. Jeg vet at jeg aldri kommer til å bli frisk.

 

Når jeg er litt bedre enn hva jeg vanligvis er nyter jeg det. Jeg kunne bare ønske meg å være frisk. Det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sykdom har du nr 24? Bare av ren nysgjerrighet, har selv en kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...