Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Gjør barnevernet noe med alle saker som blir ringt innanonymt?

• Logg inn for å svare
23 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:10

Ringte inn en bekymringsmelding i dag.. En mann i gata her som har et skikkelig problembarn av en datter. Men tror hun er vanskelig fordi han er slem med henne. Jeg har selv sett at han skriker til ho, og drar henne i arma og slike ting. Hun har ikke venner, ingen vil være med ho, ho er frekk spytter slår og skriker. Ikke så rart kanskje? Jeg sa jeg ikke visste mer enn dette men at jeg er bekymret for jentas fremgang og måten dette eskalerer. Jeg sa også at dette foregår ute blandt folk, jva skjer da bak lukkede dører. Tror dere bv vil se på saken?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:15

Barnevernet vil nok helt sikkert starte en undersøkelse! Men, du får ikke noe tilbakemelding på dette pga taushetsplikt.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:16

Ringte du anonymt? Uansett, de er pliktige å undersøke alle meldinger, så det tror jeg ganske sikkert at de undersøker.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:19

Jeg ringte anonymt ja, og hun sa jeg ikke har krav på å vite noe. Men at han vil få vite nøyaktig hva jeg har sagt. De skulle gå igjenom der å vurdere om de skulle ta det vidre sa hun.. Det var det jeg ikke skjønte.. Kan det hende saken bare blir liggende deruten at hanfår vite at noen har ringt?

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:20

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:16:

Ringte du anonymt? Uansett, de er pliktige å undersøke alle meldinger, så det tror jeg ganske sikkert at de undersøker.

Bv er ikke pliktig til å undersøke alle meldinger, nei.. De fleste meldinger blir undersøkt, men noen blir også henlagt, hvis f.eks bv mener at de er av trakasserende art e.l. Bv er derimot pliktig til å vurdere, innen en uke, om meldingen skal undersøkes eller ikke. og igjen.. de fleste blir undersøkt. Men, HI, det du forteller om gir jo grunnlag for bekymring, så jeg er helt sikker på at meldingen blir undersøkt! Flott at du har meldt!!

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:26

Du synes ikke det var hysterisk av meg?liker ikke å legge meg borti andres saker sånn...men de vurderer innen 1 uke? Hvor lenge går det før han får vite det da? Regnermed at han skjønner at det er meg og regner med leven.. Men håper ikke han skjønner det. Det er jo datteren som er viktigst.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:28

Siker slik som politiet gjør.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:31

Politiet?

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:32

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:26:

Du synes ikke det var hysterisk av meg?liker ikke å legge meg borti andres saker sånn...men de vurderer innen 1 uke? Hvor lenge går det før han får vite det da? Regnermed at han skjønner at det er meg og regner med leven.. Men håper ikke han skjønner det. Det er jo datteren som er viktigst.

jeg synes ikke det var hysterisk av deg. Jeg synes heller det var flott! Noen må jo ta tak i ting for jentas skyld! .. og bv er helt avhengig av at sånne som deg melder ifra..

Når bv har besluttet om de vil undersøke eller ikke (noe de mest sannsynlig vil gjøre i dette tilfellet), sendes det enten ut et brev til familien, eller de ringer. Familien blir da orientert om at det har kommet inn en bekymringsmelding, og de formulerer gjerne hva meldingen gjelder. Familien vil så bli kalt inn til en samtale med barnevernkonsulent.. Jeg tipper det dumper et brev ned i familiens postkasse iløpet av neste uke.

Håper at det ikke blir altfor mye leven for deg!

Igjen, 100 poeng til deg for å ha meldt ifra!! Vær stolt av det

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:36

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:31:

Politiet?
Politiet tar ikkje alle saker heller. Blir du lurt på finn.no for 1000 kr blir det nedprioriter. Saken henlakt som VANLIGT. Barnevernet er på lik måte prioriterer.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:39

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:36:

Politiet?
Politiet tar ikkje alle saker heller. Blir du lurt på finn.no for 1000 kr blir det nedprioriter. Saken henlakt som VANLIGT. Barnevernet er på lik måte prioriterer.

Der tar du feil! Bv har ikke anledning til å henlegge saker pga dårlig kapasitet e.l. Alle meldinger skal gis en _faglig_ vurdering utfra innhold, og det skal startes undersøkelse hvis man mener det er grunn til bekymring. Hvis bv-tjenesten har liten kapasitet må det bare leies inn ekstern hjelp.. Ingen saker henlegges fordi den nedprioriteres!!

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:44

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:39:

Politiet?

Der tar du feil! Bv har ikke anledning til å henlegge saker pga dårlig kapasitet e.l. Alle meldinger skal gis en _faglig_ vurdering utfra innhold, og det skal startes undersøkelse hvis man mener det er grunn til bekymring. Hvis bv-tjenesten har liten kapasitet må det bare leies inn ekstern hjelp.. Ingen saker henlegges fordi den nedprioriteres!!
Korfor kommer det fram på nyheter om forsømte saker som ikkje er undersøkte. Hallo det er penger i bilde her og. Staten sender ikkje i bøtter og span når dei ber om meir peng for å få endane til å møtes

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:48

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:44:

Politiet?

Korfor kommer det fram på nyheter om forsømte saker som ikkje er undersøkte. Hallo det er penger i bilde her og. Staten sender ikkje i bøtter og span når dei ber om meir peng for å få endane til å møtes

Forsømte saker som ikke er undersøkt handler om tjenesteforsømmelse, og det skal ikke skje. Alle gjør feil, også bv.. Men, det som kommer fram i nyhetene handler først og fremst om saker som er henlagt ETTER undersøkelse, og der man i ettertid mener at ting burde vært gjort. Det er ofte vanskelig for bv å gå inn med tiltak hvis familien ikke samtykker.. men _det_ er en helt annen diskusjon.. Bv har som jeg skrev tidligere IKKE anledning til å henlegge en sak pga nedprioritering.. At det blir gjort enkelte ganger likevel kan sikkert hende, men da er det lovstridig og som sagt tjenesteforsømmelse!

Du har tydeligvis ikke greie på det du snakker om, så jeg skjønner ikke hvordan du kan være så påståelig!

#14 Avatar

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 468 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 20:49

Ingen saker henlegges fordi den nedprioriteres!!

Selv om det kanskje er slik, kan det være at saker står på venteliste for å bli undersøkt senere, når de har tid. Ihvertfall hevdes det at situasjonen er slik noen steder.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:05

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:48:

Politiet?

Forsømte saker som ikke er undersøkt handler om tjenesteforsømmelse, og det skal ikke skje. Alle gjør feil, også bv.. Men, det som kommer fram i nyhetene handler først og fremst om saker som er henlagt ETTER undersøkelse, og der man i ettertid mener at ting burde vært gjort. Det er ofte vanskelig for bv å gå inn med tiltak hvis familien ikke samtykker.. men _det_ er en helt annen diskusjon.. Bv har som jeg skrev tidligere IKKE anledning til å henlegge en sak pga nedprioritering.. At det blir gjort enkelte ganger likevel kan sikkert hende, men da er det lovstridig og som sagt tjenesteforsømmelse!

Du har tydeligvis ikke greie på det du snakker om, så jeg skjønner ikke hvordan du kan være så påståelig!
PENGER STYRER ALT. Det veit du og. Tror du barnevernet får penger fra staten pga saker ligger og hoper seg opp. Budsjett er budsjett. Hilsen ei som styrer med budsjett.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:07

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 21:05:

Budsjett er budsjett.

Noen som vet om de i Stavanger kommune som overførte penger til Barnevernet der, har fått en skrape for det?
Sikter til saken der det ble overført 500.000 ekstra til Barnevernssjefen fordi han skulle hente noen barn hjem fra Tyrkia.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:13

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 21:05:

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 20:48:

Politiet?

PENGER STYRER ALT. Det veit du og. Tror du barnevernet får penger fra staten pga saker ligger og hoper seg opp. Budsjett er budsjett. Hilsen ei som styrer med budsjett.

Bv-tjenesten får overføringer basert på antall saker!

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:40

Men hva skjer hvis faren bare nekter for alt da???

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:44

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 mai 2012 - 21:40:

Men hva skjer hvis faren bare nekter for alt da???

Hvis faren "nekter for alt" og ikke samtykker til hjelpetiltak, må bv-tjenesten enten henlegge saken eller vurdere om kriteriene for tvangstiltak, f.eks omsorgsovertakelse er tilstede..

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 718 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 21:49

Vet jo at bhg har satt igang tiltak fordi jentungen er et stort problem i barnehagen, så regner med at de i det minste undersøker nøye