Gå til innhold

Fødselskurs/svangerskapskurs - nyttig eller bare tull?


Førstegangsmini

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har tenkt seg på svangerskapskurs eller fødselskurs, vet ikke helt hva man kaller det? Hører fra venninner som har født at de bare syntes det var tull. Er førstegangsfødende så vet ikke helt hva jeg skal tro. Er det like greit å lese seg til eller får man noe igjen for det?

 

Hvor langt ut i svangerskapet er det vanlig å gjøre det? Er 14+0 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til å ta noe kurs.. Leser meg opp på det jeg lurer på. Har hørt fra de fleste jeg kjenner som har tatt kurs at de ikke trengte det og noen ble mer skremt enn beroliget for den kommende fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg angrer ikke for at jeg tok det kurset, ble veldig beroliget ang både fødsel og tiden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor har meldt på meg og typen, og vi skal.

Har termin 3 okt og skal på kurs i midten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan såklart lese seg til det meste, men jeg følte allikevel at det var fint å være på svangerskapskurs, og ikke minst samboeren min! Han syntes det var veldig bra å ha fått med seg (selv om han i utgangspunktet ikke hadde lyst). Jeg var på SK når jeg var rundt 25 uker på veg, men skulle egentlig ha vært på det som var en måned senere. Jordmora mi meldte meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var med med førstemann (hahaha, svigermor og jeg! Mannen var i utlandet den perioden) og jeg syns det var fint, LÆRTE ikke noennytt, men ble kjent med andre i området som hadde termin i samme tidsrom, og fikk liksom.ø. Tja.ø senket skuldrene litt, liksom?

 

Jg syns det var fint, iallefall. Men blir ikke noe nytt kurs nå fjerde gangen, for å si det sånn, hehe (eller, mannen skal på jordmorkurs da, om det teller!)

 

 

Fødselsforberedende kurs, heter det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått tilbud om å ta en time med jordmor hvor hun forteller om fødsel på helsestasjon for oss begge:) tror vi går for det! Men om man ønsker så har vel sykehusene tre timers kurs! Vi får den timen med jordmor i uke 32;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina10

Tror nok vi kommer til og gå på det vi kan. Klart jeg kan lese meg til og se på filmer, men samboern burde få et mer innblikk og info. Også veldig hyggelig og møte andre i samme område:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med vi kommer til å gå på det, sambo har iallefall veldig lyst. Skader iallefall ikke å ha prøvd det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på svangerskapskurs nå i disse dager. Det er stor variasjon fra kommune til kommune hva de gjennomgår. Men jeg synes det er veldig greit! Mye av det har en hørt og kan en lese seg til - men veldig greit at far også får denne informasjonen fra noen andre enn meg. Han mener at det er mye "logisk" i kurset - men som jeg sier - du hadde ikke tenkt over det før de nevnte det - og når en er i den situasjonen er det lettere å huske på.

En treffer også andre i nærområdet - noe som er kjempe kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer ikke nødvendigvis så mye, men det er kjekt å ha vært med på. Det er stort sett gjennom helsestasjon, og du får kontakt med andre som er like langt på vei, som det kan være koselig å ha kontakt med etter fødsel også:-) også er det jo noe helt annet å lese seg til ting og å snakke med noen som har vært igjennom det! Jeg anbefaler det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på det forrige svangerskap, bare bortkasta penger. Skal ikke på noe sånt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble påmeldt med førstemann, men det ble ikke noe ledig.

Så vi fødte uten dette kurset, gikk helt fint det. Følte ikke vi savnet noe..

 

Så det blir ikke noe kurs denne gangen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shanti ♥

Har hørt så mye negativt om fødselsforberedende kurs på Riksen (der jeg har fødeplass), at jeg tenker å stå over.. Kanskje jeg hopper på noe dersom helsestasjonen har et eget tilbud, ellers blir det vel å lese seg til det man føler behov for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye negativt om fødselsforberedende kurs på Riksen (der jeg har fødeplass), at jeg tenker å stå over.. Kanskje jeg hopper på noe dersom helsestasjonen har et eget tilbud, ellers blir det vel å lese seg til det man føler behov for. :)

 

Jeg var på fødselsforberedende kurs på Riksen da jeg var 1. gangs. Kurset var veldig dyrt og jeg lærte ikke noe nytt. For pappaen kan det være ok, siden de ofte ikke er så aktive informasjonssøkere som oss. Men ble ikke imponert over kurset, anbefaler det ikke. Fikk omvisning på føden, det kan man be om uansett uten at det koster. Fint hvis du kan få en time hos JM isteden, hadde glatt takket ja til det! Skal på Riksen for 3. gang, så er jo fornøyd med sykehuset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Ullevål med førstemann. Ikke noe revolusjonerende, men nyttig og hyggelig.

Jeg ville gått hvis jeg var deg.

Og gratis som omtrent alt annet i helsevesenet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Har hørt så mye negativt om fødselsforberedende kurs på Riksen (der jeg har fødeplass), at jeg tenker å stå over.. Kanskje jeg hopper på noe dersom helsestasjonen har et eget tilbud, ellers blir det vel å lese seg til det man føler behov for. :)

 

Jeg var på fødselsforberedende kurs på Riksen da jeg var 1. gangs. Kurset var veldig dyrt og jeg lærte ikke noe nytt. For pappaen kan det være ok, siden de ofte ikke er så aktive informasjonssøkere som oss. Men ble ikke imponert over kurset, anbefaler det ikke. Fikk omvisning på føden, det kan man be om uansett uten at det koster. Fint hvis du kan få en time hos JM isteden, hadde glatt takket ja til det! Skal på Riksen for 3. gang, så er jo fornøyd med sykehuset:)

 

Bekrefter tidligere rykter, m.a.o.! Godt du var fornøyd med selve sykehuset, har lest mye positivt om dem! Er 1.gangs, så det blir spennende :) Når har du termin? Kanskje vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på, koster det penger? Fikk info fra jordmor idag om kurs som arrangeres på helsestasjonen..en hel dag (!) om fødselsforberedelse, amming og forberedelse til foreldrerollen. Hun sa ikke noe om at det kostet noe. Meldte oss på, men er usikker på om vi/jeg skal dra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk med førstemann, og det var veldig nyttig for vår del. Fikk litt mer innblikk i fødsel, og tiden etterpå.

 

Var omvisning på fødsel og barselavdelingen etterpå, som var veldig greit og se før fødsel :-) Kostet ingenting her, denne gangen har jeg meldt oss på omvisning på fødsel+barsel, da vi skal føde på et annet sykehus enn sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke i informasjonsheftet fra Risken at det koster penger? Husker ikke akkurat hvor mye akkurat nå.. Sikkert mye bedre å gå på kurs på helsestasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått informasjon om dette i det hele tatt jeg, vet ikke om de har sånne kurs her. Har de det over alt? Vi har hatt fødselssamtaler med jordmor der mannen min har vært med, og skal på omvisning og jordmorsamtale på fødeavdelingen neste uke. Kan ikke se for meg at vi har behov for noe kurs i tillegg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye negativt om fødselsforberedende kurs på Riksen (der jeg har fødeplass), at jeg tenker å stå over.. Kanskje jeg hopper på noe dersom helsestasjonen har et eget tilbud, ellers blir det vel å lese seg til det man føler behov for. :)

 

Jeg var ikke på fødselsforbredende kurs med førstemann på Riksen, men jeg ringte bort og spurte om jeg kunne få en samtale og en omvisning av jordmor. Jeg ble vist rundt på en fødestue og fikk svar på de spørsmål jeg lurte på. De var veldig hyggelige. Jeg leste også endel og føler ikke i ettertid at jeg har gått glipp av noe fordi jeg ikke gikk på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Har hørt så mye negativt om fødselsforberedende kurs på Riksen (der jeg har fødeplass), at jeg tenker å stå over.. Kanskje jeg hopper på noe dersom helsestasjonen har et eget tilbud, ellers blir det vel å lese seg til det man føler behov for. :)

 

Jeg var ikke på fødselsforbredende kurs med førstemann på Riksen, men jeg ringte bort og spurte om jeg kunne få en samtale og en omvisning av jordmor. Jeg ble vist rundt på en fødestue og fikk svar på de spørsmål jeg lurte på. De var veldig hyggelige. Jeg leste også endel og føler ikke i ettertid at jeg har gått glipp av noe fordi jeg ikke gikk på kurs.

 

Det hørtes ut som en grei løsning! Og kjekt å ha sett avdelinga og blitt litt kjent før man kommer dit når alt er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...