Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

la kusine på 8 år trille baby på 3 mnd?

• Logg inn for å svare
25 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:58

Er førstegangsmamma, og synes dette er litt vanskelig:
Kusinen min på 8 (ca, er faktisk ikke helt sikker, hun går hvertfall i 3.klasse) år har så lyst å gå trilletur med sønnen min på 3 mnd, og jeg er så usikker på om det er greit/forsvarlig?
Har sagt at det er greit, men at hun må holde seg på gangstien som går langs veien her, eller på lokalbutikken som ligger nett nedenfor huset (max 50 m). Jeg kan se omtrent hele gangstien fra vinduet, men butikken kan jeg ikke se, men om jeg går ned og rundt hjørnet av eiendommen så ser jeg den. Vi bor i ei lita bygd i huttitheiti, der alle kjenner alle, så er ikke redd for noe "kriminalitet" eller noe.. Kommer til å legge opp trilleturen slik at det er sovetid for baby, så han kommer mest sannsynlig til å sove hele tiden, er ikke meningen hun skal ta ham opp eller noe, ville bare trille sammen med en venninne (litt eldre), som skulle gå trilletur sammen med lillebroren sin (4 mnd).
Hva tenker dere? Greit?
Kan være jeg er helt på tyttebærtur nå, og at det ikke er problem i det hele tatt, men det er nå så mangt man skal være usikker på :P

Ble litt langt dette, men tusen takk for svar :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:00

nei

#3 Willy Wonka

Willy Wonka

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 256 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:01

Da er hun 8 år, blir 9 år. (Er lærer i 3. klasse, derfor jeg vet).

Tja, tror jeg ville sett an jenta. Nesten umulig for oss å si ja eller nei, for du har unger på den alderen som er utrolig forskjellige. I utgangspunktet tenker jeg klart nei av den enkle grunn at jeg omgås 8-9 åringer hele dagen fem dager i uka og ser hvor umodne de er, hvor impulsive de er.
Så tror kanskje jeg ville vært med på denne trilleturen, ja.

Men, det er du som kjenner henne, kanskje hun er veldig moden for alderen osv osv..

#4 valkyrien

valkyrien

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 316 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:02

Jeg ville ikke latt en 8-åring passe en så liten baby. Ting kan skje, og en 8-åring er neppe i stand til å håndtere ting da...

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:04

Jeg tenker absolutt NEI, små babyer er ikke dukker som de kan trille tur med. Barn på den alderen er impulsive og selv om du har sagt hun ikke skal ta babyen opp kan det være akkurat noe hun gjør om babyen begynner å gråte etc fordi hennes venninne sier hun skal osv. Utrolig mye impulsive tanker som kan tre i kraft pga disse to trillepikene sine lave alder. Noe som er naturlig, de er tross alt kun 8 år selv om venninna er noe eldre.

Jeg hadde aldri gjort det.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:04

Nei, nei, nei...

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:06

Jeg hadde ikke under noen omstendigheter vurdert det en gang. La henne være med å trille baby når du er med. Men ikke to så små trillepiker med hver sin baby. Som ei over sier, det er ikke snakk om dukker!

Jeg hadde reagert veldig om jeg møtte ei så lita jente på trilletur med vogn, eller rettere sagt: så små barn på trilletur med to små babyer. Nei, og atter nei.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:06

Nei, det er ikke greit.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:07

Nei.
Inviter henne heller med på trilletur med deg. La henne trille så mye hun orker da, ikke alene.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:07

hmm, kanskje jeg burde reise opp dit i morgen å prate med henne! Var mora hennes som spurte for henne (altså tanta mi), så da var det så naturlig å si ja der og da, siden jeg stolte jo på tanta mi sin vurdering i at det var greit, ellers hadde hun vel ikke spurt. Men begynte å tenke på det når jeg kom hjem, at det ikke hørtes helt normalt ut:p Kusina mi er veldig stille og rolig, aldri gjort noe galt sånn sett, men om det gjør henne mer moden.. Nei, jeg vet ikke.
HI

#11 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 906 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:09

Nei, jeg synes ikke det er greit.
Den som gir seg er en dritt.

#12 Tira

Tira

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 287 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:10

Nei... jeg tror faktisk ikke jeg ville tatt sjansen. Barn er ikke nødvendigvis flinke til å reagere riktig i uforutsette og uvante situasjoner så om noe skulle skje kan jenta f.eks komme løpende tilbake UTEN vogna med babyen i eller ett eller annet... Ville nok venta ett par år og heller blitt med på turen...

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:11

Det hadde jeg aldri gjort. Man kan ikke forvente at en 8 åring skal handle riktig dersom noe skulle oppstå.

#14 tilda med to små <3

tilda med to små <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 536 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:19

Bedres, ting har forandret seg siden jeg var lita skjønner jeg. Jeg trillet vel alle ungene i nabolaget fra jeg startet på skolen. Og så lenge de er omtrent innen synsvidde tenker jeg at det må være ok. (forutsatt at de er normalt ansvarlige).
Du får si at de første gangene får de trille tur/retur butikken noen ganger også får de ev. gå litt lenger om du etterhvert finner det komfortabelt.
Hadde ikke hatt problemer med å la en 8-åring jeg kjente få trille mine små en liten tur på en trygg vei.

#15 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 906 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:21

Vis innleggtilda med to små <3 skrev 11 mai 2012 - 22:19:

Bedres, ting har forandret seg siden jeg var lita skjønner jeg. Jeg trillet vel alle ungene i nabolaget fra jeg startet på skolen. Og så lenge de er omtrent innen synsvidde tenker jeg at det må være ok. (forutsatt at de er normalt ansvarlige).
Du får si at de første gangene får de trille tur/retur butikken noen ganger også får de ev. gå litt lenger om du etterhvert finner det komfortabelt.
Hadde ikke hatt problemer med å la en 8-åring jeg kjente få trille mine små en liten tur på en trygg vei.

Det gjorde jeg også. Det betyr likevel ikke at jeg ville latt det samme skje med mitt eget barn. For jeg vet selv at barn ikke kan takle alle situasjoner som kan oppstå.

Jeg lar ikke barn gå tur med bikkja mi en gang,- og da er det  jo rimelig uaktuelt å overlate babyen til dem også.
Den som gir seg er en dritt.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:23

For å snu litt på saken, så kan du si til tanta di:
AT det er ikke bra for ei jente på 8 år å få skyldfølelse om noe skulle skje.
hun kan ramle, dra vognhandtaket ned i asfalten, kansje baby ramler ut for baby bruker jo ikke sele..
(noe jeg selv gjorde på isen en vinter, baby lå i vognen, men han hadde sklidd helt ned i enden av bagvognen..

Jenta mi på 6 år, kom til å dytte si kusine som er 1 år, så hun falt med et plask i gulvet. (var et uhell da hun ikke så seg for)
Men dette satt dypt i henne. Hun begynte å gråte, og trenge masse snakk fra meg og jentas mor om hun ikke gjorde noe galt.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:27

Ville aldri gjort det!
Synes du skal ta en prat med tanta di - litt drøyt at hun i det hele tatt spør.

#18 Gullunger

Gullunger

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 694 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:28

NEI !!! Det hadde vært helt uaktuelt!!!

#19 Berta_78

Berta_78

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 853 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:30

Å nei, ikke under noen omstendigheter.

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:31

Ei venninne hadde en datter på 11 år, så fikk hun en baby til.
Hun på 11 hold søsteren sin i fanget i sofaen, da tlf til hun på 11 begynte å ringe. Hun reiste seg av sofaen for å ta tlf, og baby falt i gulvet.

Impulskontroll og det å tenke over hva en faktisk passer på. barn kan ikke ha ansvar for babyer.