Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan vil dere definere "det norske" og "den norske kulturen"?

• Logg inn for å svare
17 svar til dette emnet

#1 hysterika

hysterika

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 387 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 11 mai 2012 - 20:14

Det lurer jeg på! Når er man "norsk nok"? Er jeg norsk nok?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 347 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 11 mai 2012 - 20:18

Når man kjenner til de norske normene.
Inkjeveda!

#3 hysterika

hysterika

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 387 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 11 mai 2012 - 20:20

Hva betyr det? Hva er de norske normene?

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 077 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 20:22

Janteloven, brunost, kvikklunsj, påskefjell, viking gummistøvler, fisketur. Og så er det typisk norsk å være best. Fortsatt ;)

#5 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 347 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 11 mai 2012 - 20:22

De uskrevne "reglene" vi tar som en selvfølge. Kan være vanskelig for andre enn innbarka nordmenn å skjønne og vite om dem.
Inkjeveda!

#6 hysterika

hysterika

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 387 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 11 mai 2012 - 20:32

Vis innleggSHOC skrev 11 mai 2012 - 20:22:

De uskrevne "reglene" vi tar som en selvfølge. Kan være vanskelig for andre enn innbarka nordmenn å skjønne og vite om dem.

Som for eksempel at man skal ta av seg skoa før man går inn? Underlig regel, jeg føler meg skikkelig ulekker og avkledd uten sko ...

#7 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 347 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 11 mai 2012 - 20:51

At man reiser seg og ikke står og røyker og fniser mens Ja Vi Elsker blir sunget.
Man spør om å få låne verktøy av naboen, ikke bare forsyner seg. Selv om man vet han alltid sier det er greit.
Reiser seg for eldre/uføre på bussen.
Godtar at andre har andre meninger enn deg.
Utallige uskrevne regler her i landet, som i andre land.

Inkjeveda!

#8 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 347 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 11 mai 2012 - 20:53

Jeg hater forresten når folk ikke tar av seg skoa og skraper opp de nye golvene mine fordi det sitter småstein fast under solene.
Du kan få låne noen tøffler hvis du kommer på besøk ;)

Inkjeveda!

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 077 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:04

Noen uskrevne regler:

Man banker på og venter, før man går inn til naboer og liknende som ikke venter besøk. Man går ikke bare rett inn.

Man setter seg der det er ledige seter på bussen o.l., helst ikke ved siden av noen, om det ikke er absolutt nødvendig.

Man hilser og smiler når man treffer kjentfolk, men stopper ikke nødvendigvis opp og snakker. Likevel er det ingen som blir fornærma.

På 17. mai skal alle pynte seg.

#10 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 11 mai 2012 - 21:07

Det er et utrolig vanskelig spørsmål, egentlig, for det finnes ikke bare en norsk kultur. Det finnes flere. Forskjellene mellom steder innad i landet er små, noen ganger store.

Vi har en del uskrevne regler som er felles for oss alle, for eksempel det med å ta av seg skoene når man går inn til folk.

å reise seg for gravide og eldre på buss og tog er ikke en særnorsk ting, jeg har vært i flere europeiske storbyer der folk er langt flinkere til det enn jeg har opplevd i Norge - men jeg har ikke vært overalt i Norge, så det er godt mulig at det finnes mange steder i Norge der folk er superflinke på dette.

Det sies ofte at språket er viktig, for å forstå "det norske" må du kunne språket. Og da tror jeg at det handler om mye mer enn grammatikk og ordforråd. Vi har en del uttrykk som er vanskelig for utlendinger å forstå uansett hvor mye de oversettes. For eksempel "å hoppe etter Wirkola". Jeg er ikke gammel nok til å huske Wirkola som skihopper, men jeg kan uttrykket og jeg skjønner hva det betyr. Oversett det til engelsk, si det til en engelskmann og det blir komplett meningsløst.

#11 holahopp

holahopp

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 011 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:15

det å hilse når man møter noen i skogen selv om du ikke kjenner de. Hilser på sjøen.

noe av det som er litt typisk norsk mener jeg da...

#12 Ikkje slå mordi

Ikkje slå mordi

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 543 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:24

Å ikke ha høylydte samtaler pÅ bussen med folk som tilfeldigvis befinner seg pÅ nabosetet..

Husker jeg fikk en afrikaner ved siden av meg pÅ en relativt kort busstur. Han var utvekslingsstudent, kunne han fortelle, og satte seg ned og snakket og spurte og snakket og grov:) Jeg er sikker pÅ halve bussen fikk med seg alt han sa.
Jeg husker jeg ble rimelig beklemt av hele greia:)

Men helt sikkert helt normal oppførsel for han og det landet han kom ifra, men ikke veldig norsk:)

#13 Loglady

Loglady

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 354 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:50

Det enkelte nevner her gjelder jo for flere kulturer, ikke bare den norske. Forøvrig er mye av det rent kulturgarnityr.
Med andre ord: Spørsmålet ditt er sabla godt, HI, derfor dytter jeg denne tråden.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 077 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 21:57

Den største forskjellen jeg har lagt merke til i den norske kulturen (jeg er ikke norsk selv) er det grove språket. Alltid noe sex inni bildet når menn prater.

Eller er det bare jeg som har vært "uheldig" og vokst opp i hedmark og hatt omtrent bare ste brødre rundt meg?

Noen som forstår hva jeg mener?

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 077 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 22:57

I Norge skal vi alle bry oss om alt, men det er få som bryr seg nok..
Vi skal pirke på småting, og når vi misliker noe skal vi helst lage en ny lov som forbyr det.
Vi spør "går det bra" og ikke "hvordan går det" fordi vi skal være høflige, ikke nødvendigvis fordi vi bryr oss.
Og vi svarer alltid "jada! går bra!" hver gang noen spør, selv når det ikke stemmer.
Vi skal være best i alt, flinke på skolen, i sport, i sosiale situasjoner; vi krever veldig mye av oss selv og ikke minst andre.
Det er kanskje fordi vi alltid vet best.
Vi vil gjerne ikke innrømme det, men de av oss som er "vellykkede" nyter at de er i øverste sjikt i samfunnet.
Vi har aldri nok, selv om vi tjener i snitt nesten 500 000 i året og har gratis skole og helsehjelp for alle.
Veldig få nordmenn er rasister, men få liker innvandrere.
Selv om det står i avisene at nordmenn voldtar flest nordmenn, så er det likevel en vedtatt sannhet i Norge at det er innvandrere som voldtar nordmenn.
Ingen er fornøyd med eldreomsorgen, men det er likevel veldig få som tar vare på foreldrene sine når de blir gamle.
Vi bor i hvert vårt store hus, eller hver vår leilighet, og vi vil helst ikke ha folk på besøk mer enn ett par ganger i uka, fordi vi trenger tiden selv.
Det er ikke takhøyde for å snakke om problemer, selv om de fleste mener at det er det.
Vi gir barna våre alt de trenger, men vi syr puter under armene deres og skjønner det ikke før de blir voksne og ikke klarer å takle livet når de møter en utfordring.
Vi syter mye over bagateller.
Vi gir 200 kr til en bøssebærer en gang i året og har god samvittighet resten av året fordi vi har hjulpet barn i u-land.
Vi berømmer innsatsen til frivillge men har ikke tid eller mulighet til å være med i frivillige organisasjoner selv.
Til tross for at vi lever i verdens beste land vil vi skifte ut regjeringen slik at enkeltmennesket kan få det enda bedre.

#16 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 709 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 11 mai 2012 - 23:08

Jeg har bodd en del år i utlandet og gremmes over en del særnorske fenomener. Blant annet janteloven som jeg syntes er en stor negativ, men også detaljer som menn med sokker i sandalene(!!), og hva i all verden er det med norske damer over en viss alder som alle har samme kortklipte sveis, ingen bruker sminke, de går i fotformsko og allværsjakke med ryggsekk bestandig?

Helt krise syntes jeg det er når jeg er i utlandet og ser herr og fru ola dunk på tur. Han i sandaler med sokker, og hun som beskrevet over. Grøss... Kan se på mils avstand at de er norske. Gjerne med et norsk flagg stikkende ut av ryggsekken.

Og er det ikke litt schizofrent at vi har en nedlatende "vi er best" holdning samtidig som janteloven ruler...? Blir helt matt jeg :-/

#17 Take

Take

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 05:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 11 mai 2012 - 20:22:

Janteloven, brunost, kvikklunsj, påskefjell, viking gummistøvler, fisketur. Og så er det typisk norsk å være best. Fortsatt Postet bilde
Ha ha,,,,må bare le:D det er så uhyre mange av oss som har vokst opp uten lista du ramsa opp og vi er fodt og oppvokst i NOrge av etnisk norske foreldre. Uansett når Norge poppa opp i verdenskart en gang i 70-talet har vi blitt og blir hele tiden påvirket av andre kulturer så vi i Norge er nok mer Amerikaner en "gammeldagse" normenn. Så til deg som lurer på når er man "norsk" nok vil jeg bare si at har du blitt født i Norge er du norsk og kommer du fra et annet sted og bor her er du derifra., viktigst av alt er at du føler deg hjemme der du bor:)

#18 "Himmel og hav"

"Himmel og hav"

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 084 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 07:15

"Det Norske" er alt og det er ingenting. Du vil få forskjellige svar alt ettersom hvem du spør. Noen ting ser vi sikkert på som "typisk norsk", men det er kanskje like mye typisk svensk, typisk byboere eller typisk for folk som bor på landet.

Noen av de tingene jeg tenker på som typisk norsk, er at vi ser individer istedenfor "slekt". Om broren din er en slubbert og en kjeltring, så dømmer jeg ikke deg for det, og om faren din er en grepa kar, så må du allikevel "bevise" for meg at du duger.

Du kan gjerne stikke deg fram i Norge, men om du gjør suksess på en eller annen arena, så skal du beholde bakkekontakten. De "stjernene", for ingen blir egentlig stjerne i Norge, vi trykker til vårt bryst er de som beiser terrassen på mandag, henter ungene i barnehagen på tirsdag, vinner VM på onsdag og gir de varmeste og mest personlige intervjuene etterpå. Antydninger til primadonnanykker gir førsteside i VG og snarveien ut av folkesjela.

Som samfunn så er vi ikke av den temperamentsfulle, impulsive typen. Vi rir ikke nødvendigvis samme dagen som vi saler. Det er lite bråk med oss. Det å uttrykke raseri offentlig i Norge skjer ved at man sier til naboen at " Jeg er så rasende", etterfulgt av et knyttneveslag i gjerdet eller et tramp med foten. Så bør man være ferdig med det.

Vi er opptatt av eiendom og av å markere at "dette er mitt". Vi liker tomtegrenser, gjerder, hekker og levegger. Vi liker å ha privatlivet vårt i fred, og selv om du er en hyggelig nabo, så vil jeg ikke at du skal komme over i min hage uten at du er invitert inn. Selv på campingplasser markerer folk sine 2x3 meter foran vogna med potteplanter og matter. Innerst i oss alle bor det en gammel rydningsmann som ved solefall rolig skritter opp grensene på nybrottet sitt, vel vitende om at han går på egen jord.

Når er man så norsk nok?  Den dagen du våkner og tenker at de fleste problemer blir lettere å løse etter en tur i skogen alene, kanskje? For DETer norskt, det!   ;)